Mistä sadevaatteita?

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mistä sadevaatteita?

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Itse olen viime vuosina käyttänyt pyöräilyvaatteena viileässä ilmassa Windstopperia. Se toimii sateessa kohtalaisesti (eli fuskaa läpi jos sataa paljon tai ajaa pitkään sateessa, saumojahan ei ole yleensä teipattu). Toisaalta läpi pääsevä vesi ei ole haitannut kovin monena kertana, koska vettä ei tule niin paljon, että se jäähdyttäisi merkittävästi. Eli mielipiteeni ajautuu siihen, että jos ajaa alle tunnin vesisateessa on aivan sama mitä kalvoa käyttää veden suojana. Suurempi ongelma on hengittävyys normaalikäytössä ja tuulensuoja viimaa vastaan, nähin ongelmiin vastaa mielestäni parhaiten mainitsemani Windstopper-kangas / asusteet.

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Mistä sadevaatteita?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Minulla on pitkä kokemus gore-asuista laskettelukentiltä. Siis harrastuslaskettelu ja offari-kulkeminen. Olen nyt ehkä 3 lasketteluasun ja 2 ulkoiluasun ja 2 prätkätakin jälkeen pettynyt kalvoihin ja tullut siihen tulokseen että erikseen pitävä sadeasu on hyvä. Kalvo ei riitä, edes Gore XCR, hengittämään kun kunnolla liikutaan, tai kuten yllä kerrotaan jos ilmankosteutta on riittävästi niin se ei pysty haihduttamaan takin alta. Tai jos kalvon ulkopinta on märkä, ei se hengitä mihinkään vaikka sisäpuolen veden osapaine sen sallisikin. Prätkälle kalvokin riittää, kun ruumis ei hikoile ja viima hoitaa veden tuuletuksen.

Paras tähän mennessä keksimäni on ihan tavallisesta urheiluliikkeestä hankittu ulkoilukuoriasu. Sellainen ohut vanhan ajan tuulitakkia vastaava rakenne. Tosin yhdessä niistäkin on kalvo. Tuollaiset kevyet kävely-tuulipuvut eivät pidä ihan täysin vettä, joten pitkässä kaatosateessa voi olla turhan arka, mutta tavalliset kuurot kyllä kestää. Ja ohuina noita voi pitää repun pohjalla aina ja vetää muiden ajovaatteiden päälle. Jos on kriittistä ettei alemmat vaatteet kastu niin tuo voi olla riittämätön. En tosin ole koskaan kastunut enempää kuin mitä hikoilenkin...

Muotoilu ei tietenkään ole erityisen nojapyöräilyllistä. Saattavat päästää vetoketjusta vatsan kohdalta, tai valuttaa vettä vääriin suuntiin. Housut saattavat vähän jäpittää, kun ostamani ovat ihan kävelykäyttöön hankittu, ei mitään extralarge kokoja. Mutta hyvä sopiva hintaluokka, kevyt kuljetettavuus ja mielestäni riittävä veden kesto sellaiseen hätävaraan. Ja siis mitään erityistä moitetta muotoilussakaan ei ole, ne vain eivät ole mitään erityisesti nojailuun suunniteltuja.

Disclaimeri: en ole mikään 4Mm himopyöräilijä, joten tuota ei ole ihan älyttömästi joutunut kaatosateissa testaamaan, ja käyttökilometrejäkään ei itse sadeasulla ole satoja. Mutta minun käytössäni arkikäytettävyys on pop.

Lisäksi minulla on motocrossi-sadetakki tosi kovia sateita tai prätkäilyä varten. Pitkä takaa, sopii pystypyörälle kuin nakutettu. Pitää kovempaakin sadetta, ja yksinkertainen rakenne. Kestää kulutusta (moottoripyörälepatuskestävä). Hieman raskas kyllä, ja varsin hengittämätön. Sitä en arkiajossa kantaisikaan mukanani, vaan ottisin prätkä- tai matka-ajoon äärisäätiloja varten. Motocrossi-takissa on hyvää hinta, se on sellainen ei-välttämätön lisävaruste ja ei siis maksa varsinaisen prätkätakin tai Gore-takin vertaa.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Mistä sadevaatteita?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Eräs kesät talven työmatkapyöräilevä työtoverini suositteli minulle kovasti tällaista liikettä:
http://www.urheiluareena.fi/tuotteet/pyoraily/
Nerokkaita vaatteita, hyvät hinnat, ja minulle kuuluneet suositukset siis loistavia. Tosin nojapyöräilyä eivät erityisesti ole vielä ottaneet omakseen, mutta ehkä sekin mahdollista. Huomatkaa erityisesti esimerkiksi erillaiset materiaalit edessä ja takana tai sivuilla joissain malleissa. Ja talvisuojukset, esmes naamalle

Omaa käyttökokemusta ei noista vielä kuitenaan ole.

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Mistä sadevaatteita?

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Hopea kirjoitti:

Onko noiden coretexien ym. kulutuskestävyydestä tietoa?

Itse olen ajellut Haltin DryMaxx-puvulla nyt viitisen vuotta. Vesi pysyy sillä puolella kangasta, mistä sitä tulee. Sen kanssa pysyy jonkin verran kuivempana sateella kuin ilman sitä. :P Nyt puku meni yhdestä kohtaa repeämällä rikki, joten en saanut kulutustestin lopputulosta aikaiseksi...

Tiedän rinkan hankaavan vastaavat puvut hartioista/lantiolta suunnilleen kuukautta vastaavassa käyttöajassa vuotokuntoon. Samoin käy parissa vuodessa kalvomateriaaleille vaelluskengissä.

Miten mahtaa olla sadepukujen kesto nojapyörän penkin kanssa?

Mistä tahansa ompeluliikkeestä saa sellaisia nailonpaloja joissa on pirun pitävä teippi. Sillä paikkaa reijät ja repeämät. Nykyisissä Halteissa on taskut ikävä kyllä alempana tai sitten ne on pienemmät kuin omassa Meteorissani.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Vastaa Viestiin