Työntävä peräkärry

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 794
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Stapani » 24 Helmi 2011, 23:16

Ok

Kaikesta huolimatta uskon että tuo edellämainittu asuntovaunuviritys
vaatii jonkun virallisen hyväksynnän (katsastus tjs?)
Mutta tuo polkupyörän peräkärry ilmeisesti ei.......

En puutu asiaan enempää, mutta henk.koht olen sitä mieltä että
mitään laittomuuksia ei kannata paljon täällä mainostaa.......

Muutenkin nojapyöräilijöillä näyttää olevan kyseenalainen maine
(ainakin Helkaman mukaan)

Tapani
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 25 Helmi 2011, 00:03

Stapani kirjoitti:Ok

Kaikesta huolimatta uskon että tuo edellämainittu asuntovaunuviritys
vaatii jonkun virallisen hyväksynnän (katsastus tjs?)
Mutta tuo polkupyörän peräkärry ilmeisesti ei.......


Tässä yksi kaupallinen:
* http://www.atstuonti.fi/viewPage.asp?id=10
* manuaali: http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/Mover%20S.pdf

Ja ei tarvi mitään hyväksyntää. Rullathan laitetaan kiinni renkaisiin vain kun vaunu on irroitettu vetoautosta, kärkipyörä on alhaalla ja seisontajarru päällä. Sitten jarru löysätään ja kaukosäätimellä "ajetaan" vaunu haluttuun paikkaan.

En puutu asiaan enempää, mutta henk.koht olen sitä mieltä että
mitään laittomuuksia ei kannata paljon täällä mainostaa.......


?? on tuo Caravan-jäsenyys jo muutaman vuoden ollut joten tähänkin on tullut perehdyttyä kun sähköalalle joskus koulutuksenkin olen saanut.

Ainoa laittomuuden riski on vaunun kiinteän painon lisääntyminen ja kun esim omassani kantavuus antaa kuormalle vain 200kg pelivaraa voi tuota kautta ajoneuvo muuttua laittomaksi.

Mitä tulee tähän omavoimaiseen plkupyörän perävaunuun niin riski laittomuuteen on ilmeinen.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Kyytsis » 25 Helmi 2011, 11:20

jori kirjoitti:Entäs tällainen ajatus. Laitetaan peräkärryn aisaan samanlainen työnnön tunnistava liitos, kuin jarrullisessa peräkärryssä. Peräkärryn moottorin kytkin kiinni tähän siten, että kärryn moottori käynnistyy vain kun aisaa vedetään. Kun pyörä jarruttaa edellä moottori tietysti sammuu, tai voisi jopa kytkeytyä moottorin jarruttamaan. Tuon määritteleminen laittomaksi voisi olla työläämpää. ;)


Tuohan olisi näppärä kytkentä!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 25 Helmi 2011, 13:54

Kyytsis kirjoitti:
jori kirjoitti:Entäs tällainen ajatus. Laitetaan peräkärryn aisaan samanlainen työnnön tunnistava liitos, kuin jarrullisessa peräkärryssä. Peräkärryn moottorin kytkin kiinni tähän siten, että kärryn moottori käynnistyy vain kun aisaa vedetään. Kun pyörä jarruttaa edellä moottori tietysti sammuu, tai voisi jopa kytkeytyä moottorin jarruttamaan. Tuon määritteleminen laittomaksi voisi olla työläämpää. ;)


Tuohan olisi näppärä kytkentä!


Kytkentä mukailee jarrullisen perävaunun (=ajoneuvon joka on katsastettava) toimintaa.

Varsinkin jos kyseinen "kytkentä" toimisi kuin "kaasukahva" oppien tuon teho päälle/pois tavalla jolla pyörällä polkija ei edes huomaa että perävaunu on perässä voisi ehkä mennä tuohon laillisten kategoriaan.

Ja sitten alamäessä tai pysähtyessä toimisi kuten jarrullinen perävaunu eli mitä kovempaa pyörällä jarrutetaan sitä enemmän perävaunun moottori myös jarruttaisi.

Tätä jollakin tapaa voisi myös puolustella sillä että nykyisin on jarrullisia perävaunuja (=käytännössä asuntovaunuja) kaupan joissa on mekaanisen jarrujärjestelmän lisäksi elektroninen aktiivinen "ajon vakautus" järjestelmä. Ja tuollaisiakin lienee saatavilla jälkiasennettavana jos perstasku vaan sen kestää. Ne ovat autonomisia, eli vetoauton ja vaunun välissä ei ole mitään lisäkytkentöjä vaan elektroniikka mittaa mekaanisesta jarrusta jarrutusta (ja ehkä vetoa) ja loput päättelee kiihtyvyysantureilla kuten autojenkin ajon vakautusjärjestelmät.

Tämä vaatisi siis veto/työntövoiman tunnistavan vempeleen, minimissään on/off molempiin suuntiin ja huippusuoritus olisi voimaa hystereesillä tunnistava elementti joka vastaavasti ohjaisi vetoa/jarrutusta.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.


Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3942
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Helmi 2011, 20:08

Kallis peräkärry ja kalliiksi tulee tolla ruovittamisella. Täydellinen lain puitteiden ohittamis peräkärry. :shock:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14463
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja PW » 28 Helmi 2011, 20:26

Hyvinhän tuo työntää, vaikk ei oo kuormaa kärryssä ku akut vissiinkin.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 20:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja joe67 » 28 Helmi 2011, 23:03

Aika näppärä kärry kyllä. Tuli vaan mieleen että jos tuollaisen hommais niin kyttäisköhän sitä oikeasti kukaan jos silloin tällöin vaik lomareissulla käyttäis tuollaista kulkuavusteena? Veikkaan että ei. Tarkoitan että ku ei täytä lain kirjainta niin poliisia...
...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3942
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 28 Helmi 2011, 23:16

Niinhän siinä yleensä käy että kun luulee että eivät huomaa, niin silloin se on todennäköisemmin tapahtuu kärähdys. :oops:

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 383
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 20:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja joe67 » 28 Helmi 2011, 23:30

Voi olla noinkin. Ajattelin vain että kiinnittääköhän siihen edes kukaan huomiota ja tietääköhän edes joka kyläpoliisi moista asiaa. Elämähän on täynnä pieniä riskejä...
...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja noja » 28 Helmi 2011, 23:52

Kun en tuosta linkki sivusta sanaakaan ymmärrä niin, kysyn että. Missäs maassa tätä valmistetaan, valmistaako joku firma... sarjatuotantona? Ja onko hyväksytty siellä tie liikenteeseen? Että jos valmistetaa eu:ssa ja on hyväksytty, niin eikös sen pitäis olla laillinen sitten myös soumessakin? Vaikka eihän se mikään ihme ole ettei suomessa sallita sitä mikä muualla on sallittua. :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9760
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja jori » 01 Maalis 2011, 00:40

noja kirjoitti:Kun en tuosta linkki sivusta sanaakaan ymmärrä niin, kysyn että. Missäs maassa tätä valmistetaan, valmistaako joku firma... sarjatuotantona? Ja onko hyväksytty siellä tie liikenteeseen? Että jos valmistetaa eu:ssa ja on hyväksytty, niin eikös sen pitäis olla laillinen sitten myös soumessakin? Vaikka eihän se mikään ihme ole ettei suomessa sallita sitä mikä muualla on sallittua. :evil:

Sakasalainen firma näkyy tekevän. Tuskin on hyväksytty, mutta miksi sitä pitää välttämättä mennä hyväksyttämään. Ajelee vaan ja nauttii kevyestä pyöräilystä. Lait ovat häiriön, vaaran tai omaisuuden menetyksen välttämiseksi laadittuja. Mitäs noista tässä uhataan. :P

Ängelevän Tapsalla on täsmälleen samanlainen (tai ainakin oli) Kokkolan Lowridessä mukana. Piti liian painavana ja työläänä matkailuun pitkillä reissuilla. Saattaisi puolustaa paikkaansa kauppareissuilla. MInulla varsinkin, kun nuo kaupat ovat tuolla mäen alla ja sieltä pitäisi kuorman kanssa päästä takaisin mäen päälle kotiin. :|
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3722
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 01 Maalis 2011, 01:29



Tässä tuli kolleegan kanssa perjantaina turistua aiheesta ja ihan on tuo perävaunun perusmekaniikka kuin suoraan mun päästä nykäistynä ;)

Vielä kun kaasukahvan voisi välttää tekemällä vaikka rungon alle kahdesta sisäkkäisestä putkesta tuon pystyssä olevan saranaputkiston yhteyteen sen veto/jarrutusvoiman mittaavan rakenteen. No tuota pitää vielä pohtia tovi...

Paino ei ole paha mutta ei taida kovin pitkälle noilla akuilla päästä. Teho-painosuhteessa pääsisi parempiin tuloksiin vaikka tekemällä korin pohja alumiinilevystä johon kiinnitetään RC-sähkömoottori ja päälle akusto. Moottori saa jäähdytyspintaa levystä vaikka olisi päällä ja akut saa lämpimällä myös jäähdytyspintaa tai kylmemmällä ne voi eristää sisäpuolelle. Ja takanavaksi kävisi sitten vaikka levyjarrulle tarkoitettu etunapa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2525
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja tavasti » 01 Maalis 2011, 08:54

joe67 kirjoitti:Aika näppärä kärry kyllä. Tuli vaan mieleen että jos tuollaisen hommais niin kyttäisköhän sitä oikeasti kukaan jos silloin tällöin vaik lomareissulla käyttäis tuollaista kulkuavusteena? Veikkaan että ei. Tarkoitan että ku ei täytä lain kirjainta niin poliisia...

Minäkin veikkaan, että jos näistä erilaisista moottori-virityksistä ei kukaan ala räkyttämään jos niiden kanssa ajelee rauhallisesti, ja avustusta käytetään ylämäessä.
Vaan auta armias jo vehkeellä jossa on jotain laitointa menet ajamaan kovaa, vaikka ilman sitä avustusta, niin vaikeuksia tulee.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11815
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja jviirret » 01 Maalis 2011, 15:56

tavasti kirjoitti:Vaan auta armias jo vehkeellä jossa on jotain laitointa menet ajamaan kovaa, vaikka ilman sitä avustusta, niin vaikeuksia tulee.


Tai ajat vahingossa jonkun päälle :roll:

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa