Työntävä peräkärry

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Tämä oli mielestäni näppärä konsepti:

Eli peräkärry jossa moottori. Voisi ajatella että kuski hoitaa oman ruhonsa + pyörän ja matkatavarat/kuorma tulevat sitten tuolla avulla kun sellainen tarve iskee. Vaikka sitten lowracerilla jyrkässä ylämäessä.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kyytsis kirjoitti:

Tämä oli mielestäni näppärä konsepti:

Eli peräkärry jossa moottori. Voisi ajatella että kuski hoitaa oman ruhonsa + pyörän ja matkatavarat/kuorma tulevat sitten tuolla avulla kun sellainen tarve iskee. Vaikka sitten lowracerilla jyrkässä ylämäessä.

Tällaisesta versiosta on ollut juttua aina silloin tällöin ja siinähän se nyt on. Monessa suhteessa tosi kätevän tuntuinen.

Yksi ongelma voi tulla, jos ei peräkärryssä ole kuormaa ja maa on liukas: Vetävä pyörä voi ruveta sutimaan. :roll:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ideana ihan hyvä. Ongelmia voi tulla ääritilanteissa. Miten saadaan moottoripyörästä tasapainoinen verossa lovraideriin? Aisan pitää olla kiinitykseltään aivan toisenlainen kuin tässä. Itse tätä olen monesti mietinyt. Toteus ei ole saanut viellä kannatusta. Jos peräkärry painaa kuormankansa noin 30 kg. Niin riittääkö sen paino pitämään takapyörän kiini maassa soralla ja liukkailla pinnoilla. Epäilen syvästi. :oops:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:

Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.

Jukka

No menisköhän sellainen variantti läpi jossa pyörässä olisi ketjun paluupuolella vetävä moottori joka asennetaan vain kun perävaunua vedetään, ja akut olisivat perävaunussa ?

100-200 W riittänee kumoamaan perävaunun haitan kuormineen ja noin pienitehoinen moottori toimisi ilman tehon säätöäkin on/off kytkimellä ja vetotavasta johtuen olisi pakko myös polkea.

Eli pidemmällä reissulla kulkisi kaikki kamat kohtuudella mukana ja sitten "kaupunkiajoon" perävaunun akkuineen voisi jättää majoituspaikalle tms ja kulkea kevyemmin. Tällöin ainoa lisäpaino olisi moottori...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja Kyytsis »

Ainakaan Baronin kanssa en usko että liukkaat ja hiekkatiet on se suurin ongelma, vaan juurikin tuo aisan kiinnitys. Saa olla aika tukeva vaikka tarkoitus ei olekkaan puskea koko yhdistelmää ylös mäkiä.

Ja suljetuilla alueillahan näitä käytetään... Jos jatketaan ajatusleikkiä, niin millainen moottori, akusto ja säätö tuollaiseen tarvittaisiin? Pystyisiköhän tuon kokoamaan kaupalliseen yksipyöräperäkärryn runkoon? Pitäisi lisätä välipohja jonne akut.

t.Ville

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Joskus jollain kinnerivalmistajalla on ollut munan muotoinen peräkärry jossa on ollut akut ja moottori. Muistaakseni Cab-bike tai leiba, mutta en kyllä nyt tuota keksinyt mistään.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:

Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.

Jukka

Milläs tavalla teliikenne laki kieltää työntävän peräkärryn? Kai siihen voi viritellä polkuavustuksen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Kyytsis kirjoitti:

Ainakaan Baronin kanssa en usko että liukkaat ja hiekkatiet on se suurin ongelma, vaan juurikin tuo aisan kiinnitys. Saa olla aika tukeva vaikka tarkoitus ei olekkaan puskea koko yhdistelmää ylös mäkiä.

Varmaankin kannattaisi olla tällainen takapyörän akseliin kiinnitettävä, luulisi kestävän jonkin verran työntelyä:
Kuva

Kyytsis kirjoitti:

Pystyisiköhän tuon kokoamaan kaupalliseen yksipyöräperäkärryn runkoon?

Golden motorilla on ainakin 16" magic pie -moottoreita, joiden pitäisi sopia heittämällä tavalliseen yksipyöräperäkärryyn:
Kuva

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.

Milläs tavalla teliikenne laki kieltää työntävän peräkärryn? Kai siihen voi viritellä polkuavustuksen.

Laki on aika yksinkertainen: Kaikki lihasvoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen kiellettyä on sallittu ja kaikki moottorivoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen sallittu on kiellettyä.
Eli laki lähtee siitä että jokaista motorisoitua keksintöä ei aleta erikseen kieltämään, vaan on olemassa ajoneuvoluokitus jossa on lueteltu tieliikenteessä sallitut moottoriajoneuvot. Mitään viittausta moottoriperäkärryihin et siitä listasta löydä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Jos tässä kohti heittää peliin "tieliikennelaki"-kortin niin peli loppuu siihen.

Milläs tavalla teliikenne laki kieltää työntävän peräkärryn? Kai siihen voi viritellä polkuavustuksen.

Laki on aika yksinkertainen: Kaikki lihasvoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen kiellettyä on sallittu ja kaikki moottorivoimalla liikkuva mitä ei ole erikseen sallittu on kiellettyä.
Eli laki lähtee siitä että jokaista motorisoitua keksintöä ei aleta erikseen kieltämään, vaan on olemassa ajoneuvoluokitus jossa on lueteltu tieliikenteessä sallitut moottoriajoneuvot. Mitään viittausta moottoriperäkärryihin et siitä listasta löydä.

Entäs tällainen ajatus. Laitetaan peräkärryn aisaan samanlainen työnnön tunnistava liitos, kuin jarrullisessa peräkärryssä. Peräkärryn moottorin kytkin kiinni tähän siten, että kärryn moottori käynnistyy vain kun aisaa vedetään. Kun pyörä jarruttaa edellä moottori tietysti sammuu, tai voisi jopa kytkeytyä moottorin jarruttamaan. Tuon määritteleminen laittomaksi voisi olla työläämpää. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuon määritteleminen laittomaksi voisi olla työläämpää. ;)

Edelleen moottori on peräkärryssä, eikä pyörässä :roll: Ainoa keino tuon saamiseksi lailliseksi on kai se että kärry on kiinteä osa pyörää ja näin ollen se on kolmipyöräinen polkupyörä, jollaisen saa varustaa sähköavulla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Onko peräkärry kiinteä jos se on mutterilla kiini takahaarukassa, joka sallii sen liikkumisen ylös, alas suuntaiseksi ja kärryssä on kääntyvä nivel. Eihän sillä ole väliä kuinka kiinteä rakenne on. Kunha irottamiseen tarvitaan työkalua. Silloin kun se on pikakiinityksellä , niin ole varmaankaan.
En tosin usko virkavallalla on kovin kiinostunut onko yleensä peräkärry työntävä , vai ei. :roll:

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Yep

Tulee vaan ulkopuolisena mieleen, että onko asuntovaunu kiinteä, kun se on kiinni koukussa......
Saako sinnekin virittää mitä vaan, tosin sehän varmaan pitää katsastaa....

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Stapani kirjoitti:

Yep

Tulee vaan ulkopuolisena mieleen, että onko asuntovaunu kiinteä, kun se on kiinni koukussa......
Saako sinnekin virittää mitä vaan, tosin sehän varmaan pitää katsastaa....

Asuntovaunuihin saa jopa jälkiasennuksena molemman puoleisiin renkaisiin rullilla pidon ottavat vaunun omalla akulla toimivat moottorit joilla vaunun voi "taluttaa" ilman hikeä haluamaansa paikkaan.

Ja noita ei tarvitse erikseen katsastaa, ovat vain lisävarusteita. Mutta niillä ei ajella autoon kytkettynä ja näin eivät siis muuta perävaunun liikennekäyttöä.

Itse taitaisin tehdä tuon 1-rattaisen perävaunun kuten noissa malleissa mutta siten että akut ovat perässä ja moottori pyörässä. Ei tarvitse tulkinnan kanssa säätää ja pelkän moottorin lisäpaino ei ole mahdoton lisä kun ilman perävaunua ajelee. Joka tapauksessa väliin joutuu jonkun sähköjohdon laittamaan, vaunu moottoroituna "kaasukahvalle" tai on/off kytkimelle ja pyörä moottoroituna vähän paksumman virtajohdon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin