Työntävä peräkärry

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9561
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja jori » 05 Maalis 2011, 18:05

jviirret kirjoitti:Koska nojapyörään ja potkulautaan tuo poljinheijastin oikein sovellu, niin laki jättää tuolla "soveltuvin osin"-maininnalla mahdollisuuden olla käyttämättä niitä.

Tuo "soveltuvin osin" on juuri se kohta, jossa vedotaan lain henkeen, Sama syy, miksi motorisoitu peräkärry on "soveltuvin osin" sähköavusteinen polkupyörä, kunhan olennaiset rajoitteet nopeudesta ja epäitsenäisestä vedosta on kunnossa. Molemmissa vedotaan virkamiehen maalaisjärkeen ja kykyyn tunnistaa "soveltuvat osat". Miksi siis olisi turvallisempaa ajaa nojapyörällä ilman näkyviä poljinheijastimia kuin motorisoidulla peräkärryllä, jos kauhuissaan pelkää poliisin tulkintaa. Molemmat ovat poliisin hyväntahtoisuuden varassa, sillä poliisi viimekädessä päättää, mitkä ovat "soveltuvat osat" - ennen oikeuskäsittelyä, jossa asia varsinaisesti ratkaistaan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11679
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja jviirret » 05 Maalis 2011, 19:37

jori kirjoitti:Tuo "soveltuvin osin" on juuri se kohta, jossa vedotaan lain henkeen, Sama syy, miksi motorisoitu peräkärry on "soveltuvin osin" sähköavusteinen polkupyörä, kunhan olennaiset rajoitteet nopeudesta ja epäitsenäisestä vedosta on kunnossa.


Aika avarakatseinen tulkinta :roll: itse en kyllä luottaisi siihen että lakiopinnot suorittant ihminen tulkitsisi sitä noin.

Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3172
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja terppa » 05 Maalis 2011, 20:08

Periaatteessa kätevänoloinen ja hyödyllinen vekotin. Talvikäytössä saataisi tosin tulla ongelmia jos veto on päällä käännöksissä, eli peräkärry työntää pyörän perää sivuluistoon.

Laillisen tuosta sai jos veto katkeaa kun ei poljeta ja nopeuden noustessa yli 25 km/h, villi veikkaus, että nyt yhdistelmä tulkittaisiin mopoksi. Sinänsä poliisia/vakuutusyhtiön lakimiestä tuskin kiinnostaa onko moottori pyörässä vai kärryssä kunhan se muuten on lainmukainen. Nämä on ehkäpä "rikoksista" pinimpiä mutta itse en haluisi ottaa sitä riskiä, että yhyttäisin Päijät-Hämeen virkaintoisimman poliisin samalla kun huristelisin polkematta ylämäkeä sähkömoottorin avulla... pelottaa lähinnä se rahan menetys sakosta ja taannehtivasta vakuutusmaksusta. Poliisivaltiossa elämme mutta sen verran aivopesty olen, että kuvittelen sääntöjen olevan kaikkien parhaaksi.

Nimim. mies jonka työkaveri sai 280€ sakkoa kun nukkui 15 min liian lyhyet yöunet :wink:
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Kyytsis
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 298
Liittynyt: 11 Elo 2010, 20:56

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Kyytsis » 05 Maalis 2011, 21:44

Tulipa taas sörkättyä muurahaiskekoa tällä aiheella.

Yhä kiinnostaisi käytännöntasolla mistä osista moinen kärry olisi näppärin kasata (ebay 60e yksi pyörä kärri, napamoottori, akut, ohjain, kytkin?) ja kokeilla onko tuosta mihinkään. Kokeilu vaikka 12h tapahtumassa suljetulla alueella.

Jos se tuntuisi toimivalta, niin sitten voisi tapella laintulkintojen ja moraalin kanssa. Mutta en muuten ole taipuvainen ennakko itsesensuuriin...

t.Ville

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3699
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 05 Maalis 2011, 21:49

jori kirjoitti:En nyt halua pelotella ketään, mutta mitenkäs olette ratkaisseet poljinheijastimien näkymisen taakse. Ajatelkaapa, jos vaikka tulee onnettomuus ja ajatte tällaisella laittomalla välineellä kuin nojapyörä, jossa poljinheijastimet eivät näy taakse. ;)


Hyviä pointteja kaikki.

90-luvulla ajelin n. 10 kg:n aika-ajo pyörällä. Työmatkat, lenkit, kisat, kaikki. Pimeällä oli punainen led-takavalo ja varmasti pitkään palava etuvalo.

Heijastimia ei ollut koskaan polkimissa tai pinnoissa. Saati sitten soittokelloa.

Sama jatkuu nojiksen kanssa. SIitäkin puuttuu pinnaheijastimet, poljinheijastimet ja kiinteät valkoinen etuheijastin ja punainen takaheijastin. Eikä tule. Nojis taitaa painaa yli 10kg mutta on enemmän "race" kuin tuo TT mielestäni.

Pimeällä on Ixon IQ valot edessä ja kypärässä se Nichia ledillä varustettu värkki.

Mun ajot on Oulussa joka on pyöräilykaupunki, ja osittain "poliisikaupunki". Silti koko ikäni aikana ei pyörän kanssa ole koskaan tullut mitään sanomista virkamiesten kanssa. Ja ehdin 90-luvulla ajaa reippaat 100t km mokomalla vekottimella.

Koska polkupyörä on laite jota ei ole pakko katsastaa, ja pyöräliikkeet myyvät tietysti lain/suositusten mukaisella varustuksella niin siksi "mummopyörissä" on jalkajarrun lisäksi etujarru, soittokello, pinna- ja poljinheijastimet jne.

Mutta ei ole yhdessäkään kilpapyörässä mitä samaiset liikkeet myyvät. Saattaa poliisien ohjeissa tai jopa pykälissä olla tuo "kilpapyörä" -käsite määritelty.

Turvallisuus on monien tekijöiden summa. Suositukset ja pykälät tähtäävät siihen että se ei olisi varustuksesta kiinni. Loppu on kiinni siitä miten välinettä käytetään. Ajotapani on nopea mutta "silmät löytyy selästäkin". Vain kerran autoilija on onnistunut harhauttamaan ja sai ajettua kylkeen 80-luvulla. Edes kisoissa ei ole fillarit kolisseet...

Heitetään nyt turha pelottelu pois ja annetaan ajatusten lentää. Lopulta näistä saattaa tulla ihan oikeesti hyviä ja toimivia keksintöjä joista on iloa monille.

Ja jos kokeillaan "ihme virityksiä" niin ei aloiteta sitä yleisillä teillä heti alkuun. Viilataan bugit ensin pois. Kuten nojakilla ajaminenkin on; pitihän minun sitä yksi ilta opetella että kehtaa kaatuilematta lähteä ihmisten ilmoille veivaamaan.

Tässä foorumissa on, kuten vaikkapa BROL:ssa, vähän tätä "talven makua": liian vähän ajokelejä joten porukan mieli happanee ja keskustelusta tulee turhan kitkerää ja henkilökohtaista. Minun yöuniani se ei vie mutta osalle osuu piikit liian hyvin...

Hyviä talvilomakelejä kaikille !
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3172
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja terppa » 05 Maalis 2011, 22:09

mhelander kirjoitti:Tässä foorumissa on, kuten vaikkapa BROL:ssa, vähän tätä "talven makua": liian vähän ajokelejä joten porukan mieli happanee ja keskustelusta tulee turhan kitkerää ja henkilökohtaista. Minun yöuniani se ei vie mutta osalle osuu piikit liian hyvin...


Nyt kun on päässyt talvikelien makuun ja saanut (vihdoin) pyörän talvivireeseen niin sähköavuista olen nähnyt märkiä unia... talvella tosin laittaisin mieluummin moottorin fillariin kuin kärryyn, kesällä/pitävällä alustalla sillä ei liene merkitystä ajoon ja sen vakauteen käännöksissä. Toivottavasti joku tällaista työntävää kärryä kokeilee ja vielä uskaltaa raportoida foorumilla kokemuksistaan :)
Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3891
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 05 Maalis 2011, 22:23

Täällä Jyväskylässä kaveri kokeili. Suurin virhe oli että kärryssä ei ollut hätäpysäytintä. Moottori jäi pyörimään kun rele löi piikin ja jumiintu käynti asentoon. Siinä oli kysymyksessä tämmönen laiton suoraohjaus kytkentä. Vaara oli todella ilmeinen jos olisi tapahtunut jossain muualla kuin rauhallisessa paikassa. Joskus olen miettinyt pitäisikö näissä sähköavusteisissa olla jonkinlainen tappokytkin joka kytkee akun pois jos järjestelmään tulee vikaa. Joka ei sammuta moottori, vaan elekroniikka jostain syystä jumiintuu. :oops:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3699
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 06 Maalis 2011, 13:42

Nojanalle kirjoitti:Täällä Jyväskylässä kaveri kokeili. Suurin virhe oli että kärryssä ei ollut hätäpysäytintä. Moottori jäi pyörimään kun rele löi piikin ja jumiintu käynti asentoon. Siinä oli kysymyksessä tämmönen laiton suoraohjaus kytkentä. Vaara oli todella ilmeinen jos olisi tapahtunut jossain muualla kuin rauhallisessa paikassa. Joskus olen miettinyt pitäisikö näissä sähköavusteisissa olla jonkinlainen tappokytkin joka kytkee akun pois jos järjestelmään tulee vikaa. Joka ei sammuta moottori, vaan elekroniikka jostain syystä jumiintuu. :oops:


Mitä jos tuohon trailerin omaan jarruun laitetaan pääkytkin ?

Edit: siis sarjaan pääkytkimen kanssa kytkin joka katkaisee virran akulta kun trailerin jarrua painetaan. Näitä löytyy jopa nk "mikrokytkiminä" jotka siis sietävät virtaa.

Johdot pysyy lähellä akkuja ja moottoria, ja jos/kun joutuu trailerin jarruun kajoamaan niin moottori on silloin varmasti pois pelistä. Sama pätisi myös ko jarrun käyttämiseen seisontajarruna.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 00:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Trek r200 » 06 Maalis 2011, 21:15

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Koska nojapyörään ja potkulautaan tuo poljinheijastin oikein sovellu, niin laki jättää tuolla "soveltuvin osin"-maininnalla mahdollisuuden olla käyttämättä niitä.

Tuo "soveltuvin osin" on juuri se kohta, jossa vedotaan lain henkeen, Sama syy, miksi motorisoitu peräkärry on "soveltuvin osin" sähköavusteinen polkupyörä, kunhan olennaiset rajoitteet nopeudesta ja epäitsenäisestä vedosta on kunnossa. Molemmissa vedotaan virkamiehen maalaisjärkeen ja kykyyn tunnistaa "soveltuvat osat". Miksi siis olisi turvallisempaa ajaa nojapyörällä ilman näkyviä poljinheijastimia kuin motorisoidulla peräkärryllä, jos kauhuissaan pelkää poliisin tulkintaa. Molemmat ovat poliisin hyväntahtoisuuden varassa, sillä poliisi viimekädessä päättää, mitkä ovat "soveltuvat osat" - ennen oikeuskäsittelyä, jossa asia varsinaisesti ratkaistaan.


Varmasti yhtä turvallista, mutta mahtaako noita "rajoitteita" saada oikeasti toimiviksi? Työntävä kärry ei missään tilanteessa ainakaan paranna ajokin hallintaa. Kärryn pitäisi toimia niin, että se kulkee juuri samaa nopeutta pyörän kanssa, eri kuormituksilla, nykimättä? Suoraan ajettaessa kärry voisi periaatteessa hiukan työntääkkin, mutta heti kaarrettaessa olisi työntämisen lakattava. Aika paljon saa askarrella jotta kaikki toimisi huomaamatta ja kärry tulisi perässä kuin itsestään :D

Eipä tämä sähkökärry mikään uusi idea ole. Joko -90 luvun lopulla tai 2000 luvun alkuvuosina oli Fillari-lehdessä messuartikkeli, jossa yhdessä kuvassa oli tadpole ja siinä työntävä sähkökärry perässä :wink:
Nojaillaan!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9561
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja jori » 06 Maalis 2011, 22:59

Trek r200 kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:Koska nojapyörään ja potkulautaan tuo poljinheijastin oikein sovellu, niin laki jättää tuolla "soveltuvin osin"-maininnalla mahdollisuuden olla käyttämättä niitä.

Tuo "soveltuvin osin" on juuri se kohta, jossa vedotaan lain henkeen, Sama syy, miksi motorisoitu peräkärry on "soveltuvin osin" sähköavusteinen polkupyörä, kunhan olennaiset rajoitteet nopeudesta ja epäitsenäisestä vedosta on kunnossa. Molemmissa vedotaan virkamiehen maalaisjärkeen ja kykyyn tunnistaa "soveltuvat osat". Miksi siis olisi turvallisempaa ajaa nojapyörällä ilman näkyviä poljinheijastimia kuin motorisoidulla peräkärryllä, jos kauhuissaan pelkää poliisin tulkintaa. Molemmat ovat poliisin hyväntahtoisuuden varassa, sillä poliisi viimekädessä päättää, mitkä ovat "soveltuvat osat" - ennen oikeuskäsittelyä, jossa asia varsinaisesti ratkaistaan.


Varmasti yhtä turvallista, mutta mahtaako noita "rajoitteita" saada oikeasti toimiviksi? Työntävä kärry ei missään tilanteessa ainakaan paranna ajokin hallintaa. Kärryn pitäisi toimia niin, että se kulkee juuri samaa nopeutta pyörän kanssa, eri kuormituksilla, nykimättä? Suoraan ajettaessa kärry voisi periaatteessa hiukan työntääkkin, mutta heti kaarrettaessa olisi työntämisen lakattava. Aika paljon saa askarrella jotta kaikki toimisi huomaamatta ja kärry tulisi perässä kuin itsestään :D
Nuo kaikki vaatimukset täyttyvät (tuota suoralla työntämistä lukuun ottamatta) pehmeäkäynnistimen ja työntökytkimen avulla. Nykimättömyys onnistuu asettamalla moottorin käynnistymiseen sekunnin nousuramppi tai jopa viive. Tällöin kytkimen nykiminen päälle ja pois esim. polkemisen tahdissa vaimenee pois. Kaarteessa vetämättömyys toteutuu itsestään. Sivulle kääntyvän hinaavan pyörän liikenopeus kärryn etusuuntaan hidastuu kaarteessa, joten veto lakkaa ja yhdistelmän oiettua jatkuu, kun liikesuunnat ovat taas linjassa. Edellyttää vain kytkinmekanismin liikesuunnan rajoittamista pelkästään kulkusuuntaiseksi, kuten oli alunperin tarkoituskin. Laittoman laiskan miehen kytkimen saa rakennettua lisäämällä työntökytkimeen sähköinen ohitus tai mekaaninen jousi, joka joutuu puristumaan, ennen kuin kytkin sammuttaa moottorin. Tai ohjelmoimalla pehmeäkäynnistimeen työnnön poistumiselle pidempi viive kuin käynnistymiselle.

Trek r200 kirjoitti:Eipä tämä sähkökärry mikään uusi idea ole. Joko -90 luvun lopulla tai 2000 luvun alkuvuosina oli Fillari-lehdessä messuartikkeli, jossa yhdessä kuvassa oli tadpole ja siinä työntävä sähkökärry perässä :wink:
Kaikki polkupyöräkeksinnöt ovat vanhoja. Muistan nähneeni työntävän peräkärryn 1800 -luvun pyöräpatentteja esittelevässä kirjassa. Tässä vähän uudempi polttomoottorilla varustettu.Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3699
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 07 Maalis 2011, 00:01

jori kirjoitti:Nuo kaikki vaatimukset täyttyvät (tuota suoralla työntämistä lukuun ottamatta) pehmeäkäynnistimen ja työntökytkimen avulla. Nykimättömyys onnistuu asettamalla moottorin käynnistymiseen sekunnin nousuramppi tai jopa viive. Tällöin kytkimen nykiminen päälle ja pois esim. polkemisen tahdissa vaimenee pois. Kaarteessa vetämättömyys toteutuu itsestään. Sivulle kääntyvän hinaavan pyörän liikenopeus kärryn etusuuntaan hidastuu kaarteessa, joten veto lakkaa ja yhdistelmän oiettua jatkuu, kun liikesuunnat ovat taas linjassa. Edellyttää vain kytkinmekanismin liikesuunnan rajoittamista pelkästään kulkusuuntaiseksi, kuten oli alunperin tarkoituskin. Laittoman laiskan miehen kytkimen saa rakennettua lisäämällä työntökytkimeen sähköinen ohitus tai mekaaninen jousi, joka joutuu puristumaan, ennen kuin kytkin sammuttaa moottorin. Tai ohjelmoimalla pehmeäkäynnistimeen työnnön poistumiselle pidempi viive kuin käynnistymiselle.


Tämä juuri oli minullakin ajatuksena tuossa ohjelmoitavassa kontrollerissa ja herkässä veto/puristusvoiman tunnistimen käytössä. Vaunu ei työntäisi käytännössä koskaan, kontrolleri pyrkisi tilanteeseen jossa ei ole työntöä (=jarrutusta) eikä vetoa (=lisää "kierroksia").

Lähtökohtainen oletus on että vetolaitteena oleva pyörä kulkee omillaan ja kärryn sähköapu tuo sen perässä niin ettei sitä juuri huomaisi.

Lisäturvaa toisi kärryn (levy-) jarru ja sen vivustossa oleva päävirtapiirin katkaiseva kytkin. Tämä tosin vaatisi kolmannen jarrukahvan "seisonta"-mekaniikalla ja tietysti sille vaijerin.

Homman vaikeus on tuon veto/työntö tunnistimen rakennus. Sellaista tuskin kohtuudella löytyy mistään. Menee rakentelupuuhiksi... samoin kuin itse kärryn rakennus.

Itse tekisin sen aika lailla Warrenin tekniikalla, käyttäen sopivan pientä RC-moottoria ja välityksiä sekä ehkä myös RC-käyttöön tarkoitettuja LiPo/LiFePo akkuja joille löytyisi ehkä helpommalla laturit.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Leo82
Viestit: 4
Liittynyt: 03 Maalis 2011, 15:19
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Leo82 » 07 Maalis 2011, 00:15

Tämä aihe alkaa kuulostamaan niin kivalta, että pitää kohta rakentaa työntävä kärry :P

Rupesin miettimään esim. Picaxe mikrokontrollerilla tehtyä järjestelmää joka mittaa pyörimisnopeuksia pyörästä ja kärrystä sekä pyörän kallistelua ja sivuttaiskiihtyvyyksiä tuon vetoanturin lisäksi. Muutama hall-anturi, magneetti, nintendo wiin nunchuk kapula niin saa tehtyä tuon :P

Lisäksi voi laittaa kaasukahvan jota kärry tottelee jos pyörä menee vakaasti.

Veto/työntökytkimen voisi periaatteessa tehdä vaikka mopon jarruvalon katkasijasta.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 00:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja Trek r200 » 07 Maalis 2011, 12:42

jori kirjoitti:
Trek r200 kirjoitti:Eipä tämä sähkökärry mikään uusi idea ole. Joko -90 luvun lopulla tai 2000 luvun alkuvuosina oli Fillari-lehdessä messuartikkeli, jossa yhdessä kuvassa oli tadpole ja siinä työntävä sähkökärry perässä :wink:
Kaikki polkupyöräkeksinnöt ovat vanhoja. Muistan nähneeni työntävän peräkärryn 1800 -luvun pyöräpatentteja esittelevässä kirjassa.


Siksipä kannattaakin jotain "uutta" keksittyään perehtyä historiaan ja tutkia onko kenties joku muu jo hakannut päätään seinään asian kanssa :D Sähköavustusta on kuitenkin kehitelty jo jonkin aikaa ja varmaankin tuota kärryavustustakin joku on testaillut. Ideahan olisi sinällään loistava (kaupallinen), sähköavustus nykyiseen pyörääsi. Miksi hankkia kallista sähköavusteista pyörää, kun meidän Ecomotor kärryllä sähköistät nykyisen pyöräsi puolet edullisemmin :D

Itse kyllä epäilen tuota moottori päällä/pois systeemin toimivuutta, juurikin tuon nykimättömyyden osalta. Tuossahan ei käsittääkseni moottorin tehoa säädellä, ainoastaan toiminta-aikaa. Mahtaako päällä/pois-kytkin viive- tai taukotoiminnolla suoriutua hommasta. Empä osaa tuollaista kytkintä rakentaa, mielenkiintoista ois kokeilla tuollaista kärryä jos joku tuon tekisi.
Nojaillaan!

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3699
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja mhelander » 07 Maalis 2011, 13:05

Pelkkä on/off vetoon ja jarrutukseen on vain alkupotku.

Noita hall-antureita tai kapasitiivisia tarvitaan jotta kontrolleri voi "haistaa" tuon voiman suuruden ja sen suhteen säätää "kaasukahva" periaatteella tehoa ja/tai jarrutusta. Näin nykiminen olisi minimoitu.

Samoin tarvittaneen viivettä tuohon tehon kytkemiseen ja samoin jarrutukseen. Siksi ajattelin että RC-moottori ja siihen ohjaamaan mikrokontrolleri jonka softaaminen on helppoa tekisi säädöstä paljon helpompaa kuin pelkkä mekaaninen rakennelma (=on/off kytkin jne). Hyvä kontrolleri tai RC-moottorinohjain ohjaavat tehoja moottorille pulssisuhteilla joten häviöt eivät kasva ja näin akuston teho on pidempään käytössä.

Taitaa minullakin alkaa bob yak perävaunun teko, kunhan kesken olevat kuituhommat saan tehtyä ja tuon auton katiskan maalailtua loppuun ja pois tallista tllaa viemästä. Toisaalta saattaa kesäkin ehtiä tulla avuksi...
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14228
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Työntävä peräkärry

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2011, 13:07

Lisää testi ajoo vastavalla kärryllä http://www.youtube.com/watch?v=l31sKRRgAF8 . Tuossa trikellä http://www.youtube.com/watch?v=njASI9-LJT0

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija