Laukut

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Laukut

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Minkälaisia laukkuja teille on käytössä?
Itselläni on pari Bilteman vesitiiviitä sivulaukkuja, mutta olen alkanut miettiä tarakan päälle laukkua, koska pyöräilen melkein aina vain toisen sivulaukun kanssa joten takalaukku olis parempi tasapainon kannalta ja pienentäisi ilman vastusta samalla.
Onko kellään suositella mitään edullista vaihtoehtoa?
Olen tutkinut tietysti Ortlieb ja Radical Design laukkuja, mutta hinta on kaikkea muuta kuin edullinen vaikka ne ovat varmasti laadukkaita ja kestäviä. Haluaisin laukun jonka uskaltaa jättää hetkeksi pyörään kiinni kun käy jossain ilman että täytyy miettiä jos se viedään, koska sisältökään ei ole kovinkaan arvokasta kuitenkaan, pumppu ja muutamia työkaluja lähinnä. Katsoin myös Azubin valmistamat mallit ja pistin viestiä sinne kysellen että onko ne vesitiiviitä koska se on tärkeä kriteeri minulle - veikkaan että ei koska sitä ei mainita millään tapaa tuotteen tiedoissa. Ortlieb taitaa olla yks harvoista valmistajia joilta löytyy vesitiiviit ilman erillistä suojaa.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja terppa »

Mulla on tuommoinen kova poksi Motonetistä, maksoi muistaakseni 30€, plussaa saa lukittavuudesta eli ainakaan rehelliset ihmiset ei sieltä mitään varasta :)

poksi.jpg
poksi.jpg (89.54 KiB) Katsottu 13546 kertaa

Kuvassa tuo on vielä kiinni omassa kiinnitysalustassaan eli silloin poksin saa nopeasti pois yhden siipimutterin löysäämällä, nyt se on kiinni suoraan tarakassa ilman erillistä kiinnitysalustaa. On lähes vesitiivis ja jos jaksaisi laittaa yhden kumitiivisteen väliin niin olisi täysin vesitiivis.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Kuva

Biltsun prätkä laukku, saa lukkoon ja juotavatkin mahtuu kyytiin...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kävin katsemassa noita laatikoita, mutta tulin siihen tulokseen että joudun soveltaa kiinnikettä liikaa koska haluan mahdollisuuden saada nykyiset laukut kiinni sen kaveriks ja sitten tavarat siellä kolisee kuitenkin. Hinta olis kyl kokoon nähden kohdillaan.

musti&siippa
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 271
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:14
Paikkakunta: Nokia

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja musti&siippa »

Hei, voittex ottaa ensi viikonloppuna noita laukkujanne Nokialle mukaan? Siis ne, jotka sinne tulevat (eikös terppa ainakin ole tulossa). Me olemme tämän laukkuprobleemin kanssa ihmetelleet jo jonkin aikaa.... ja varsinkin kun yksi hyvä sivulaukku tärveltyi toissakeväisessä kolarissa. :(

t. musti

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja terppa »

musti&siippa kirjoitti:

Hei, voittex ottaa ensi viikonloppuna noita laukkujanne Nokialle mukaan? Siis ne, jotka sinne tulevat (eikös terppa ainakin ole tulossa). Me olemme tämän laukkuprobleemin kanssa ihmetelleet jo jonkin aikaa.... ja varsinkin kun yksi hyvä sivulaukku tärveltyi toissakeväisessä kolarissa. :(

t. musti

Juu, poksi kulkee mukana, silloin kun olen joutunut enemmän tavaraa kuskaamaan niin olen käyttänyt kuvan kaltaisia melojan säkkejä. Nazcaan ei normipyörälaukut ilman virittelyä olisi käynyt kun siinä on niin tukevat tarakan putket Kuva

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sain Azubilta vastauksen ja laukut on vesitiiviistä materiaalista mutta saumat ei ole suojattu eli pieni sade pysyy ulkona, mutta kunnon sade ei täysin. Hinta olis kyllä jo paljon huokeampi, mutta kun siihen lisää toimituksen jonka ilmoittivat olevan 30e niin alkaa jo tuntumaan. Pitää vissiin yrittää saada Kansosen tilauksen matkaan jotta välttyy tolta lisältä..

ukram1
Viestit: 70
Liittynyt: 18 Kesä 2011, 17:52

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja ukram1 »

http://www.topeak.com/products/Bags/MTXTrunkDryBag

Mulla on Topeakin tuota vastaava malli, tuo on uudempi vedenpitävä malli, itellä vanhempi joka ei pidä vettä. Se sopii suoraan Topeakin tarakkaan.

Tosin sovitus kiskoon on sen verran löysä että joutuu laittamaan jotain kiilaksi jos ei halua kuunnella laukun räminää kuopissa.

Tuo on aika pieni, mutta kyllä sinne litra maitoa ja ranskanleipä mahtuu...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Päädyin tilaamaan tällaisen: http://www.roseversand.com/article/rose ... er-bag-wp/
Tosta sais paremman jos se kapenis jyrkemmin, eli toinen pää olis leveämpi ja korkeampi samalla sais lisää tilaa, mut nyt pitää tyytä tohon, edullinen se ainakin on.
Täytyy varmaan vähän tarkistaa mitä kaikkea sitä pitää matkassa kun Azub on osoittatunut paljon luotettavammaks kun vanha Performeri oli.

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

terppa kirjoitti:

Nazcaan ei normipyörälaukut ilman virittelyä olisi käynyt kun siinä on niin tukevat tarakan putket]

Kyllä Ortlieb kassit on minun Nazcaan menneet ilman mitään ongelmia. Itse hankin Ortliebin läppäri kassin http://www.ortliebusa.com/CartGenie/prod-215.htm, menee läppäri sujuvasti sisään + plus muut it-tarvikkeet. Laukun saa myös tarvittaessa pieneen tilaan säilytystä varten.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Katselin taas bilteman sivuja ja siellä pisti silmään tämä: http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=82612
Siitä vois saada oikein kivan perälaukun - ainakin muoto olis suht kohdillaan ja siinä olis vielä kiinnitysverkko - ongelmana voi olla kiinnitys ja se ettei se pidä itseään kunnolla muodossa tarkalla..

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Heippa ja terveisiä onnelliselta uudelta trike-kuskilta. Olen nyt ajellut muutamankymmentä iloista kilometriä HPV Scorpion FX:lla ja on tarvetta kartoittaa tavarateline- ja laukkumahdollisuuksia. Valmistaja itse tarjoaa kovalla rahalla pyörään sovitetun oman tavaratelineen ja siihen lisäosana lowrider-telineen. (Minulla on verkkoistuin ja lokasuoja, mutta muuten samalta nuo rungon kiinnityspisteet näyttävät):
Kuva

Vaikuttaa vähän siltä, että koska tuon kiinnityspisteet on katsottu tarkkaan nivelpisteiden jousitetulle puolelle, siihen ei ihan mitä tahansa muun valmistajan ratkaisua voi helposti virittää. Itseä olisi kiinnostanut pystypyörästä tuttu ToPeakin MTX-järjestelmän tavarateline, mutta taitaa jäädä nämä yhteensopivuudet tällä kertaa haaveeksi: http://www.topeak.com/products/Tubular-Racks-MTX

No mitä tuohon HPV:n vakiotelineeseen sitten saa kiinni? Rack+lowrack-yhdistelmä on kai tarkoitettu kahdelle tavalliselle sivulaukkuparille? Entäpä sitten nämä Ortliebin tai Radicalin nojakkilaukut, miten ne kiinnitetään tuohon ja tarvitaanko tuota low-telinettä siihen?

HPV myy omiakin Moonbiker-brändin laukkuja, mutta minulle jäi vähän sellainen mielikuva, etteivät ne olisi ihan niin vedenpitävät kuin Ortliebilla. Sama mielikuva jäi vähän Radicalistakin, että vaikka materiaali on cordura, silti Ortlieb lupaa paremman vedenpitävyyden. Olenko väärässä? Onko Suomessa missään myymälää, missä noita voisi nähdä ja kokeilla kiinnittämistä? Myös pullotelineratkaisut ja muu retkeilykäytössä tarpeellinen kiinnostaa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ortliebin nojapyörälaukut on kait ainoita joitka on aidosti vesitiiviitä. Meidän taloudessa on kaksi ortliebin tarakkalaukku/reppua joista toista on käytetty ongelmitta HPV gekko fx tavaratelineellä. HPVn tarakka on ns. standardin mallinen laukkujen kannalta eli mitään suuria kiinnitys ongelmia ei pitäisi tulla. Eikä laukku/reppu tarvitse kiinnityksiinsä tuota expedition tarakkaa, mutta kiinnittyy tietenkin siihenkin jos sellaisen hankit

Edit: kyse siis vesitiiviistä nojapyörään suunnitelluista laukuista. Tavallisia (sivu)laukkuja jotka on vesitiiviitä löytyy paljon.

Viimeksi muokannut Wacky, 10 Elo 2014, 09:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ostin aikanaan Biltemasta laukut , sellaiset siniset vesitiiviit ja täytyy sanoa että sitä myös ovat olleet . Nykyään ne ovat väriltään mustia . Yhdeksän vuotta ovat minua palvelleet hyvin . Tavara on aina säilynyt kuivana reissuilla. 8)

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Laukut

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Wacky kirjoitti:

Meidän taloudessa on kaksi ortliebin tarakkalaukku/reppua joista toista on käytetty ongelmitta HPV gekko fx tavaratelineellä.

Kiitos mielenkiintoisesta tiedosta. Onko tuo tarakkalaukku/reppu nyt tämä Ortliebin tuote: http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=en ... etoy=trunk

Vastaa Viestiin