Sivu 1/2

Pyörän käyttö

Lähetetty: 02 Elo 2011, 17:19
Kirjoittaja PW

Miulla lähti koko pyöräily muutama vuosi sitten siitä tarpeesta ett piti ajaa kuorma-auto työmaalle ja sitten hakea kaivinkone samaan paikkaan. Nää siirtymä taipaleet rupesin sitt ajamaan pyörällä ettei tartte kinuta vaimolta tai joltain muulta kyytiä. Eli siitä se sitten lähti ja kun antaa pikkusormen ... :D
Nykyään käytän nojapyörää samaan tarkotukseen ja lähes kaikkeen paikasta toiseen liikumiseen eli se on vienyt koko miehen :D
Semmosen ilmiön oon havainnu ett ku keskellä päivää liikkuu nojiksella ihan työasioilla saa tutuilta semmosia katseita ja siihen viittaavaa puhetta ett olisin jotenkin vapaalla ja vielä keskellä päivää. Miten sitä yrittäjällä on varaa pyöräillä keskellä päivää ! Siis jos ajelisin autolla kaupungilla oletetaan ett oon jollain asialla mutt ku pyöräilen olen vapaalla :D
No antaa heijän ajatella tai olla ajattelematta.

Petri


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 02 Elo 2011, 19:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Semmosen ilmiön oon havainnu ett ku keskellä päivää liikkuu nojiksella ihan työasioilla saa tutuilta semmosia katseita ja siihen viittaavaa puhetta ett olisin jotenkin vapaalla ja vielä keskellä päivää. Miten sitä yrittäjällä on varaa pyöräillä keskellä päivää ! Siis jos ajelisin autolla kaupungilla oletetaan ett oon jollain asialla mutt ku pyöräilen olen vapaalla :D

Vähän saman suuntaisia kokemuksia minullakin. Jos ajat autolla niin ajat autolla, eikä kukaan tule kyselemään että miksi ajelet. Jos taas menee pyörällä johonkin niin tarvii jonkun syyn. Syyn kuultuaan vastapuoli tekee sitten lokeroinnin: hullu, köyhä tai humalassa. Muunlaisia pyöräilijöitä ei ole olemassakaan.

Jukka


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 02 Elo 2011, 20:44
Kirjoittaja Nojanalle

Johtuisiko tämä suomalaisesta kultuurista. Jos mies ei käytä autoa , päivittäisten asioiden hoitoon on hän jonkinlainen hörhö , tai eko kummallisuus. Kaikki mikä poikkee normaalista on monelle ekolookinen sokki. Nojapyörä on sitten viellä punainen vaate liikenteessä ja kertoo pyöräilijän olevan , joko erikoisuutta tavotteleva , tai setä joka ajaa hassupyörällä. Mielenkiintoinen tilanne . Itse tunnen ihmisten katseessa olevani jonkinlainen fakiiri , tai klouni. Sen verran tässä nämä päät päivittäin kääntyy. Monet kysyy paljonko ajat päivittäin , sanon että 50-70 km. Pitävät paljona ja selitän heille , että kyllä se peruspyörällä onkin. Tällä ajelee ihan huvikseen sellaiset matkat. No mielummin erikoinen , kuin sohfaperuna kammarissa. :)


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 29 Syys 2011, 08:19
Kirjoittaja Apache1

Suomalainen autokulttuuri on sohvaperunana olemista. Joka pikkumatkakin pitää mennä autolla. Monet ihmettelevät, että miten selviän talvella pyörällä talvella, siellä kun on kuulemma pakkastakin. Niin on ja parempi niin. Työmatkat talvikelillä on nautintoa.


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 01 Loka 2011, 21:37
Kirjoittaja Syväri
Apache1 kirjoitti:

Suomalainen autokulttuuri on sohvaperunana olemista. Joka pikkumatkakin pitää mennä autolla. Monet ihmettelevät, että miten selviän talvella pyörällä talvella, siellä kun on kuulemma pakkastakin. Niin on ja parempi niin. Työmatkat talvikelillä on nautintoa.

Masokismin oireita :mrgreen:


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 02 Loka 2011, 07:35
Kirjoittaja jviirret
Syväri kirjoitti:
Apache1 kirjoitti:

Työmatkat talvikelillä on nautintoa.

Masokismin oireita :mrgreen:

Minusta ei, kyllä hyvä talvikeli on parempi pyöräily keli kuin esim. keskikesän helteet. Riippuu toki reitistä, valtatien varteen autojen sekaan en uskaltautuisi talvella.
Itse pidän eniten syksyistä. Pyörätiet on rauhallisia. Ei tule kovin helposti hiki. Ilma on kosteaa, keuhtot tykkää ja ei siitepölyt pölise. Keli on myös yleensä vakaata, töihin aamuyöllä mennessä käy samat vaatteet kuin iltapäivällä kotia tullessa.

Jukka


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 03 Loka 2011, 15:01
Kirjoittaja Syväri

Niin eihän siinä mitään jos tiet on aurattu. Ei se toki autollakaan helppoa olis jos on samanlaiset kinokset mitä usein pyöräteillä. :roll:

Kunnon varusteet kun on niin ei ole huonoa keliä, itselläni ei ole. Vielä :)


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 23 Helmi 2012, 21:58
Kirjoittaja PW

Tuosta autojen torven soittelusta olen mielenipahoittanut :) ( sehän on kovin muodikasta ) . Tänään kun ajelin kuntosalille autotietä pitkin, mopo ajoi ohitseni niin sain älynväläyksen - Jos laittas pyörään äänentoisto laitteen ja auton lähestyessä soittelis kaiuttimesta mopon meteliä, saisko autoilijoilta enempi kunnioitusta ja "laillisuuden" ajoradalla liikkumiselle ?

Petri


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 24 Helmi 2012, 08:58
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Tuosta autojen torven soittelusta olen mielenipahoittanut :) ( sehän on kovin muodikasta ) . Tänään kun ajelin kuntosalille autotietä pitkin, mopo ajoi ohitseni niin sain älynväläyksen - Jos laittas pyörään äänentoisto laitteen ja auton lähestyessä soittelis kaiuttimesta mopon meteliä, saisko autoilijoilta enempi kunnioitusta ja "laillisuuden" ajoradalla liikkumiselle ?

Petri

Ostat vaikka pari kunnon ilmatorvea pyörään ja töräytät takas oikein kunnolla. Niistä lähtee ääntä niin että korvissa soi ja autoon kuuluu kunnolla sisään. :D Ei ehkä kaikkein mukavin ratkaisu. Itse näyttäisin keskaria jos ei olis lapasia kädessä :D
Ehkäpä mulla on vähän väärä asenne mutta niin on ratin ja penkin välissä siellä lämmitetyssä kopissakin.


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 24 Helmi 2012, 09:50
Kirjoittaja Stapani

Yep

Täällä on totuttu noihin torven soittajiin,
kimppalenkkiporukat ovat esim. kesällä olleet niin isoja, että ei vaan
mahdu enää kevyen liikenteen väylälle. Joten autojen sekaan.
Ja kun tuohon on tottunut, niin sitä yksinkin aika herkästi ajelee
autoteillä. Ei siitä sakkoja ole tullut, vaikka poliisit on perässä ajaneet.

Kyllähän sitä mieluusti ajelisi klv:tä pitkin, mutta kun tuppaa vauhdit nousemaan
niin suuriksi, niin se ei vaan ole järkevää. Tämän takia (kopioitu Polkupyöräwikin liikennesäännöistä) :
"Kun pyörätie ja jalkakäytävä ovat yhdistetty (liikennemerkki 423), pyöräilijä ajaa väylän oikealla puolella [1]. Jalankulkija saa käyttää joko väylän vasenta tai oikeaa puolta [3]." Eli jalankulkija saa pomppia, miten haluaa. Yritä siinä sitten ajella 30-40km vauhdissa ohi
turvallisesti. Lisätään vielä soppaan koiranulkoiluttajat. Ja "Sallittu mopoille" väylät.
Ei se turvallisempaa ole rinnakkaisella kevyen liikenteen väylälläkään, kun ei pysytä kuitenkaan omalla puolella.

Vastaantulevaa kaistaa ajava autoilijan kuittaus ihmetyttää,
haluaako hän omia omaan käyttöönsä koko tien?


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 24 Helmi 2012, 09:59
Kirjoittaja PW

Joo, en tahtois "alentua" samalla töötti tasolle enkä keskarilinjalle. Mieluummin peukkua ja hymyä, ei oo poliisit täälläkään asiaan puuttunu.
Yks ajatus millä sais ehkä vähän tilaa olis laittaa tuo takavilkku riittävän pitkän kepin päähän vasemmalle sivulle niin ett sallittava pyörän maksimi leveys täyttyy, olikohan se 80cm kaks pyöräsellä. Varsinkin näin talvella toivos ett ohittasivat kauempaa, minkä tosin suurin osa tekeekin mutt sitt on niitä hivottelijoita. Lasketaankohan tuohon pyörän max leveyteen kuskin hartiat mukaan, ei varmaankaan.

Petri


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 22 Syys 2012, 10:13
Kirjoittaja PW
P1011296.JPG
P1011296.JPG (69.43 KiB) Katsottu 17106 kertaa

Pyörä kaivurin "pyörätelineessä", pysyy yhelle pienellä remmillä kiinni.

Petri


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 23 Syys 2012, 12:04
Kirjoittaja Hopea

Vain pyörän maksimileveys on määritelty, kuskin leveyttä ei kai voi lailla säätää... :D

Sehän tarkoittaa sitä, että tuon ajattelemasi punaisen valon etäisyys voi olla vasemmalle niin paljon kuin pyörän oikeanpuoleisimmasta pisteestä mitattu 80cm riittää.

Tuo kaivinkoneen fillariteline on kyllä niin tuohon fillarin tyyliin sopiva, että oikein kadehdituttaa...


Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 26 Huhti 2016, 09:13
Kirjoittaja PW

Pensasaidanleikkuukeikka, leikkuri ja bensakannu kulkee kolmipyörässä.

20160426_085951.jpg
20160426_085951.jpg (225.14 KiB) Katsottu 12321 kertaa

Re: Pyörän käyttö

Lähetetty: 26 Huhti 2016, 10:25
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Pensasaidanleikkuukeikka, leikkuri ja bensakannu kulkee kolmipyörässä.

Alkaa toi eupää olla aika kevyt. Eiks siihen vois tehtä yläkerroksen joka on koko pyärän mittainen. Saisit sinne kaikki tyäkalut. Toimis samalla sateensuojana. Ihan suora vanerilevy siis tukikeppien varassa.