Trike Talvella!!!

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3805
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 09 Helmi 2015, 18:40

Kuva
Yksi läski lisää .

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3644
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja irakas » 20 Helmi 2015, 18:48

Juha Tretjakov kirjoitti:
Premnas kirjoitti:Mitä tulee jarrukahvoihin niin eikö Velotechnik kauppaa sivuillaan juuri tuollaista yhden jarrukahvan tuplajarrua? Sitä en muista onko vaijeri- vai nestelevyjarru.

Hyvä pointti! Tällaisia tosiaan on olemassa, on sekä vaijeri- että hydraulitoimisia. HPVelon varusteiksi on valittavissa tuollainen jarruviritys, mutta erikseen niitä on vähän huonosti tarjolla. Hyvän tovin googlailtuani löysin tällaisen, joka parhaiten ratkaisisi tarpeeni: http://www.q-cycles.com/Double-pull-bra ... unction/en

Kuva

Se on tarkoitettu asennettavaksi tankoon vasemmalle ja siinä on seisontajarrutappi mukana. Ja ilmeisesti sopii Scorpionin vakioon vaijerilevariin. Tuon kanssa sitten oikeaan tankoon voisi viritellä haluamansa takajarrun. Vannejarruhan se tietysti olisi, ettei mene kiekko uusiksi. Yksittäinen Maguran jarru onkin aina kiinnostanut...

Balansoitu tuplajarrukahva tietysti poistaa mahdollisuuden jarruilla ohjaamiseen. Teoriassa erillisillä etujarruilla voisi ohjata. Mutta en oikein näe pointtia sellaisen opetteluun. Käyttääkö joku tosissaan tadpolen erillisiä etujarruja mihinkään hyödylliseen? Onko siinä pointtia?

Noita kahden vaijerin jarruvipuja on monen hintaisia, mutta aika lailla sai niitä etsiä. Kuulemma fillaripoolon pelaajat käyttävät noita. Laitanpa siis malliksi tähän talteen:
http://www.utahtrikes.com/PROD-210.html
http://www.sickbikeparts.com/catalog/pr ... ucts_id=41
http://store.stcago.com/Dual-Pull-Kit-w ... Ft-Efl_swA
http://www.throwinpolo.com/products/sav ... rake-lever
http://www.bicycle-engines.com/Dual-Pul ... Lever.html


Onpa jäänyt minulta huomiota vaille tämäkin ketju. Minulla on SH22:ssa ja SH23:ssa omatekoinen kuvan mukainen yhden kahvan ja kahden kiekon jarrusysteemi. Ovat toimineet jotakuinkin. SH26:tta varten tilasin QCyclesin kahvan. Toivottavasti en maksa turhasta, kun halvempiakin näyttää olleen saatavilla.

Tämän ketjun alkuosassa kritisoidaan paljon tadpolea talviajokkina, ja totta nuo arviot paljolti ovat, jos kyseessä on ilman sähkö-avustusta oleva trike. Asia muuttuu aivan toiseksi, jos on riittävällä sähköavustuksella varustettu ajokki, jossa on kaksi vetävää pyörää. Jos tadpolessa on toisessa etukiekossa 1200 W:n napamoottori, on ajo aivan ällistyttävän mukavaa myös talvella. Jos ei ole nastarenkaita, ainoat jonkin verran ongelmalliset paikat ovat lumiset tai liukkaat myötä- ja vastamäet. On aika mahtavaa ajella hyväkuntoisten pystypyöräilijöiden ohi heittämällä. Jos he eivät arvaa, että on kyse sähköavusteisesta, voi vain kuvitella mitä ajattelevat? :roll:
Liitteet
SH23 etukiekkojen yhteisjarrutus.jpg
SH23 etukiekkojen yhteisjarrutus.jpg (33.7 KiB) Katsottu 15409 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3644
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja irakas » 20 Helmi 2015, 19:27

Tadpolen jarruista vielä.

Olen kokeillut SH23:ssa eri jarrutus-vaihtoehtoja. On ollut erilliset jarrut etupyöriin ja takakiekossa ei jarrua ollenkaan, ja yhteisjarrutus etupyöriin ja erillisjarrutus takapyörään. Parhaaksi on osoittautunut jälkimmäinen. Kun tarvii ilman nastoja liukkailla ylipäänsä jarruttaa, voi varovasti vaimentaen jarruttaa kaikilla kiekoilla. Jos haluaa vauhdissa nopeita käännöksiä, ei tarvii muuta kuin kääntää hiukan etukiekkoja ja jarruttaa takapyörällä, niin kyllä kääntyy. :mrgreen:
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH30

kogam
Viestit: 135
Liittynyt: 11 Heinä 2014, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja kogam » 21 Helmi 2015, 10:03

Nojanalle kirjoitti:Kuva
Yksi läski lisää .

Millainen peli tuo on ajella ?
Pysty : Koga Miyata 2000- Noja : HPV Scorpion Fs 20 2015-

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13541
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja PW » 21 Helmi 2015, 10:42

Niin, ei taida suomessa olla kellään kokemuksia läskitrikestä, kuva ei taida olla Nallen olohuoneesta :wink:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1577
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja janx » 25 Loka 2017, 22:38

Talvihan tuo tulee. Taas. Hieman olen tätä asiaa tutkinut viime aikoina. Mitä lie mielessä. Joku puhui suksista eteen. Onhan tuo näköjään kokeiltu. Hyvin luistaa suksi. Doctorbass on Discovery Channel: https://youtu.be/CZMb9bxGn1A?t=93 (Estääköhän laki tuon käyttämisen tieliikenteessä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... a1090-2002)

Tästä ketjusta päätellen sähköapu(, tarpeeksi lihava kuljettaja) ja kunnon talvirengas (mielellään isompi kuin 406) auttaa kummasti.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11333
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Loka 2017, 02:22

Tai veto useampaan renkaaseen. Sivuketjuvetoinen delta jossa ketju vetää toisesta ja sähköapu toisesta takarenkaasta. Painoa vetävillä pyörillä 80% ja puoli ukkoa lähes itsestään katteen suojaan kun heittää päälle palan kennolevyä.
Ainii, jos ei huvita polkea ni vetävällä pyörällä vain 40% painosta :(

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13541
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja PW » 26 Loka 2017, 07:30

Satsaisin vetävään pyörään tai useampaan, suksella tuskin saa hyötyä, varsinkaan kaupungissa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

sompi
Viestit: 53
Liittynyt: 15 Marras 2015, 13:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja sompi » 26 Loka 2017, 18:58

On todellakin huomannut, että talvi tulee. Maanantaina onnelisena menin varastoon, nostin triken pihalle ja lähdin ajamaan. Noin 10 metrin jälkeen oli aika vaihtaa isommalle vaihteelle, ei vaihtunut :( sitten oli aika jarruttaa, ei jarruttanut :( Eli autolla töihin. Illalla nostin pyörän sisälle sulamaan ja näytin vaijerinsuojakuorille paineilmaa ja pukkasin ruiskulla alkoholit tilalle. Tiistaina pääsi taas normaalisti pyörällä töihin :) Suoraan sanoen perseestä koko pyörä tai siis nuo vaihtajat ja jarrut, kun niitä ei ole suunniteltu tuohon asentoon. Toisaalta tuskinpa on suunniteltu ollenkaan pakkaskeleille.

Ja tosiaan, onneksi on sähköt apuna. Käsittämättömän suuri vaikutus tuolla hiekalla/kivillä ja kylmemmällä ilmalla tuohon pyörän rullaavuuteen. Tuntuu jo tässä lähellä nollaa ja melko vähällä hiekka määrällä, että vastus on melkein tuplaantunut. Osittain vamasti korvien välissä mutta kun sekin riittää.
Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2914
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Vilijami » 26 Loka 2017, 19:41

janx kirjoitti:Talvihan tuo tulee. Taas. Hieman olen tätä asiaa tutkinut viime aikoina. Mitä lie mielessä. Joku puhui suksista eteen. Onhan tuo näköjään kokeiltu. Hyvin luistaa suksi. Doctorbass on Discovery Channel: https://youtu.be/CZMb9bxGn1A?t=93 (Estääköhän laki tuon käyttämisen tieliikenteessä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... a1090-2002)

Tästä ketjusta päätellen sähköapu(, tarpeeksi lihava kuljettaja) ja kunnon talvirengas (mielellään isompi kuin 406) auttaa kummasti.

Tuo swb tadpole on aika huono vetopidon osalta. Talvikäyttöön saisi olla lwb tadpole tai deltatrike.
559 tai 622 rullaa kyllä hyvin, mutta vanteet on jatkuvasti mutkalla. Kolmipyöräkäyttöön en itse isompaa enää laita kun 406 ja sekin mielellään 48 pinnainen bmx malli.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3414
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jooseha » 26 Loka 2017, 20:01

Leveä kumi, matalat paineet ja tubeless-asennus auttaa kovasti rullaavuuteen soralla.

Avatar
janx
Sisällöntuottaja
Viestit: 1577
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja janx » 26 Loka 2017, 21:22

Vilijami kirjoitti:Tuo swb tadpole on aika huono vetopidon osalta. Talvikäyttöön saisi olla lwb tadpole tai deltatrike. 559 tai 622 rullaa kyllä hyvin, mutta vanteet on jatkuvasti mutkalla. Kolmipyöräkäyttöön en itse isompaa enää laita kun 406 ja sekin mielellään 48 pinnainen bmx malli.

Hyviä pointteja. Kaupasta löytyy varmasti kumi, joka pitää ja kestää. Se ei tosin välttämättä ole enää polkupyöräkamaa(, vaikka mieluummin pyrin niissä pysymään). Mä olen ajatellut unohtaa eturenkaista pinnat kokonaan, kuten eräs kinnerivalmistaja (http://www.alligt.nl/bodies/wiel.html).

Edit: Muokattu tekstiä.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca Paseo (06/12-) ja 20/26 SWB Fenix (08/17-) | Pystyt: Tunturi (e)Donna 28/250
IRC-keskustelua kanavilla #nojakki@IRCnet ja englanniksi #hpv@OFTC -Mikä on IRC? | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11333
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Loka 2017, 22:54

Onko jotakin syitä jotka puoltavat lyhyakselivälisen ja pienirenkaisen tadpolen talvikäyttöä?

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija