Trike Talvella!!!

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

Gekkoon vaihdettu jarrupalat ei-juuri-kuluneiden-mutta-suolan-täysin-kovettamien tilalle. En mä tiedä mitä niiden pitäisi kestää... 2000 km meni kevyesti ja sitten yhtäkkiä hävisi kaikki pito.

Minä sain aikanaan kovettuneet jarrupalat pitämään hiomalla niistä kovan pinnan pois. Teippasin jesarilla vanteen kylkeen hiomanauhaa ja nytkyttelin kiekkoa edestakaisin varovasti puoli kerrallaan jarrupalaa hiomanauhaan painaen paloista vajaan millin pois, Pitivät tuon jälkeen kuten pitikin. :D
Toinen mahdollisuus vannejarrun pito-ongelmiin on sätittäinen naarmutus. http://www.fintrial.com/karhennus.php

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Minä sain aikanaan kovettuneet jarrupalat pitämään hiomalla niistä kovan pinnan pois. Teippasin jesarilla vanteen kylkeen hiomanauhaa ja nytkyttelin kiekkoa edestakaisin varovasti puoli kerrallaan jarrupalaa hiomanauhaan painaen paloista vajaan millin pois, Pitivät tuon jälkeen kuten pitikin. :D
Toinen mahdollisuus vannejarrun pito-ongelmiin on sätittäinen naarmutus. http://www.fintrial.com/karhennus.php

Mulla oli keväisin ja syksyisin tapana ottaa jarrupalat veks, kaivaa ruuvarilla tai piikillä vesiuristaan moskat veks ja sitten tasaista lasia tms vasten karkea hiekkapaperi jolla hioin pinnat takaisin uuden veroiseksi.

Siihen perään puhdistin vanteen jarrupinnat kunnolla (talvisen ketjun ylivoitelun jäljiltä) ja jarrut toimi kuin uudet.

Nykyisin on ketjun voitelu sellainen ettei ainakaan rasvaa tule siitä vanteelle. Mutta aina silloin tällöin tarkistan jarrupalat kun kiekkoja vaihdan ja saatan hieman näyttää hiekkapaperia.

Täyshiilikuituiselle vanteelle tarkoitetut jarrupalat tarkistan aina erityisen huolellisesti ettei vanteesta tai sen jarrupinnasta tule ennen aikojaan entinen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Oho. Mun viestistä taisi puuttua tieto, että Gekko on varustettu mekaanisilla levyjarruilla. Avid BB5.

Niitähän aina kehutaan kuinka hyvät ne on erityisesti märässä, kurassa ja talvella. "Kun pito ei vähene tai häviä..."

Kyllä ne kohta taas, kun palat asettuvat kohdilleen ja saa pienen sisäänjarruttelun tehtyä. Mun työmatka suorinta tietä harjataan joskus kuukauden kuluttua, mutta kun vähän kiertää niin nytkin jo pääsee puhdasta asvalttia koko matkan. 8)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hopea kirjoitti:

Oho. Mun viestistä taisi puuttua tieto, että Gekko on varustettu mekaanisilla levyjarruilla. Avid BB5.

Niitähän aina kehutaan kuinka hyvät ne on erityisesti märässä, kurassa ja talvella. "Kun pito ei vähene tai häviä..."

Kyllä ne kohta taas, kun palat asettuvat kohdilleen ja saa pienen sisäänjarruttelun tehtyä. Mun työmatka suorinta tietä harjataan joskus kuukauden kuluttua, mutta kun vähän kiertää niin nytkin jo pääsee puhdasta asvalttia koko matkan. 8)

Kunhan sulla ei ole kurakeleillä Avidin paloja. Mulla kun oli MP:ssä käytettynä hankitut BB7:t joihin sitten erehdyin tilaamaan uudet Avidin laatupalat. No teho kasvo, melut hävis ja oli ihan helppo säätää. Mutta sitten pöllin takasatulan maastonojakkiin jossa uusi pala oli entinen parin viikon ajolla syksyn märässä ja kurakeleissä.

Nyt on siinä EBC:n sintteripalat (gold) ja teho about sama mutta ei melua eikä kulu samaan tahtiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja jori »

Eiköhän tuohonkin toimi jarrupalojen hiominen. Hiomanauha levyn ja palan väliin ja nytkytellään edestakaisin varovasti jarrua painaen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Eiköhän tuohonkin toimi jarrupalojen hiominen. Hiomanauha levyn ja palan väliin ja nytkytellään edestakaisin varovasti jarrua painaen.

Ja jostakin olen nähnyt että ovat kovemmille paloille tehneet samat temput mutta käyttäen rälläkän timanttilaikkaa, ilman sitä rälläkkää ja pyörää tietysti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja jori »

mhelander kirjoitti:
jori kirjoitti:

Eiköhän tuohonkin toimi jarrupalojen hiominen. Hiomanauha levyn ja palan väliin ja nytkytellään edestakaisin varovasti jarrua painaen.

Ja jostakin olen nähnyt että ovat kovemmille paloille tehneet samat temput mutta käyttäen rälläkän timanttilaikkaa, ilman sitä rälläkkää ja pyörää tietysti.

Tulisiko mahtavat jarrut, jos käyttäisi jarrulevynä ison rälläkän timanttilaikkaa ja jarrupaloina lattaraudan pätkiä. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Jarrutus jyrkässä alamäessä lukittamatta jarruja vois olla aika näyttävä, eteenkin pimeällä :mrgreen:

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja Hopea »

mhelander kirjoitti:

Kunhan sulla ei ole kurakeleillä Avidin paloja....

Nyt on siinä EBC:n sintteripalat (gold) ja teho about sama mutta ei melua eikä kulu samaan tahtiin.

Oukei. Pyörä on uutena ostettu viime kesänä, tietysti siinä oli Avidin palat. Nyt siinä on EBECit. Katsotaan... Ainakin ne maksoi mielestäni ihan kohtuullisesti. (19€/pari)

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

opa1975
Viestit: 16
Liittynyt: 20 Touko 2008, 18:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja opa1975 »

tampereella testasin ja toimi ihan kivasti tw-bens arrowlla tuli tuossa joulukuusta lähtien ajettua työmatkat. eli 12km päivä. pahimmillaan matkaan meni 40minuutia yleinsä 25 minsaa eikä tarvinnu työntää kertaakaan. mut nastat taakse välttämättömät.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja ki »

virossa oli telkkarissa kuva, oli tehty tällanen lastenvaunuprototyyppi jossa oli toisessa asennossa jalakset, ne sai näppärästi vaihdetuksi pyöriksi ja takas.niin tästähän saisi sitten pyörä sovelluksen vastaavasti :D

luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 518
Liittynyt: 10 Elo 2012, 20:34
Paikkakunta: Oulu

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

ki kirjoitti:

virossa oli telkkarissa kuva, oli tehty tällanen lastenvaunuprototyyppi jossa oli toisessa asennossa jalakset, ne sai näppärästi vaihdetuksi pyöriksi ja takas.niin tästähän saisi sitten pyörä sovelluksen vastaavasti :D

luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:

No joo, itse ajan läpi vuoden azubilla. Kitkarenkaat alle ja menox. Oulussa auraus toimii hyvin. Lumessa 406 etufillari
toimii tosi huonosti. Trikelläkin ehkä pärjää mutta pito on huono takapäässä tadpolella. Itse en ole ajanut kuin syksyllä
jäisellä ja tyhjää tuppas sutimaan jo silloin. Kyllä mieluummin vaikka pystärillä talvella kuin trikellä on mun mielipide. Oulun näkövinkkelistä katselen.

Trikellä on vahvuutensa...kaupunkiajokkina hyvä jos on varovainen muun liikenteen kanssa, retkipelinä kunhan katsoo
tiet että mahtuu ajamaan, ajotekniikan opetteluun tosi hyvä kuten kunnon kohotukseenkin. Hauska ajokkihan se on.

Tässä mun subjektiivinen näkemys.

Jouni

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ki kirjoitti:

luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:

Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Viime talven ajoin ekaa kertaa Catrikella.
Kiekot 3 x 559 pääsi yllättävän hyvin, eikä tarvinnut
useasti jalkautua......
Renkaina Schwalbe CX Pro cyclocross renkaat 26 x 1.35

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike Talvella!!!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Stapani kirjoitti:

Viime talven ajoin ekaa kertaa Catrikella.
Kiekot 3 x 559 pääsi yllättävän hyvin, eikä tarvinnut
useasti jalkautua......
Renkaina Schwalbe CX Pro cyclocross renkaat 26 x 1.35

Näimpä, isot ja kapeat renkaat auttaa. Itsekkin ajoin kahden talven työmatkat 540/622 pythonilla. Kyllähän sillä pääsi, mutta mieluummin ajan 622/622 CF:llä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin