Trike Talvella!!!

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jori » 30 Elo 2014, 08:54

jviirret kirjoitti:potkukelkka sulalla asfaltilla
:D
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja kmb » 30 Elo 2014, 10:13

Tuossa viime talvelta, aiemmin varmaan linkattu videot-ketjuun: https://www.youtube.com/watch?v=3UbjDQ_ ... RqRtVA97Ng

Edessä Marathon Winterit (20"), takana Ice Spiker (26"), pidon kanssa ei ollut ongelmia niissä olosuhteissa missä ajoin. Jalkoja on vaikea pitää lämpiminä alle -25 lämpötiloissa, mutta pientä epämukavuutta lukuun ottamatta ei haittaa vähän reilun puolen tunnin työmatkalla. Toinen jarruvaijeri jumitteli - luulen että siellä on joku roso kuoren katkaisussa tms joka yhdessä pakkasjäykkyyden kanssa aiheutti ongelmia. Voitelu vähän helpotti tilannetta. Pitänee vaihtaa ennen pakkasia.

Vältin ajoa loskassa koska loskan jäätyminen aiheuttaa tietysti ongelmia toimivuudessa.

Kannaa hankkia renkaat joihin saa varanastoja (aika moniin renkaisiin saa jos ei kaikkiin), koska trikellä sivuttaisvoimat hukkaavat nastoja aika hyvin jos ei malta ottaa mutkai rauhassa. Ainakin bike-components.de myy sopuhintaan Schwalben renkaisiin nastoja.
ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 477
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja NikoK » 30 Elo 2014, 16:40

ivie kirjoitti:Märillä plussakeleillä ajaminen on aika sotkuista ja märkää ainakin tadpole-trikella, jossa etupyörät nostavat vettä ja rapaa vaatteille (ja pyörälle). Lätäköiden vesi roiskuu helposti kastellen takamuksen.


Minä ratkaisin tämän ongelman tekemällä vedenpitävästä kankaasta velcrolla kiinnitettävät suojukset. Todella hyvin suojaa ja mahtuu penkinsuojuksen kanssa samaan nyssäkkään kun ei käytössä. Streamer ja nämä niin napaan asti pysyy aivan kuivana.

Niko
Liitteet
image.jpg
image.jpg (108.06 KiB) Katsottu 6809 kertaa
image.jpg
image.jpg (132.21 KiB) Katsottu 6811 kertaa

ki
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 307
Liittynyt: 30 Loka 2012, 22:14

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja ki » 22 Syys 2014, 11:49

jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:


Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...

Jukka
:) eli auratulla tielläkö voisi ajaa?mähän aion ajaa kaupungissa.mulle tasapainon pitäminen on yksi tärkeä kriteeri kun en usko että uskallan hirveesti pystärilläkään jäisellä tiellä ajaa. enkä yritä päästä nopeasti vaan helposti

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11332
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jviirret » 22 Syys 2014, 13:24

ki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:


Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...

Jukka
:) eli auratulla tielläkö voisi ajaa?mähän aion ajaa kaupungissa.mulle tasapainon pitäminen on yksi tärkeä kriteeri kun en usko että uskallan hirveesti pystärilläkään jäisellä tiellä ajaa. enkä yritä päästä nopeasti vaan helposti


Joo, auratulla tiellä ihan ok. Tokihan siinäkin monesti se sentti lunta on, mutta ei se tee hommasta mitenkään liian raskasta. Jäällä kyllä sitten ottaa helposti menetetyt minuutit takaisin :D

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2142
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 21:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Premnas » 23 Syys 2014, 09:14

Jäällähän tuo onkin ihan huippu. Sen verran tuohon auraukseen sanon että jos on huonosti aurattu tai jätetty möykkyjä tielle niin silloin voi koskematon lumi olla köykäisempää ajaa. Mutta toisaalta, harvemmin tiellä on täysin koskematonta ja juurisatanutta kevyttä lunta. Jos taas on aurattu kunnolla asvalttia myöden niin silloin ok. Tasapainoa ei trikellä tarvii pitää mutta aina en sanoisi sen etenemistä kuitenkaan helpoksi (paitsi juuri sen tasapainon pitämisen kannalta)...mutta koska ite pelkään liukkaalla kaatumista jostain syystä niin ajan jatkossakin trikellä talvella, oli se sitten raskasta tai vähemmän raskasta :) .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 910
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Hopea » 23 Syys 2014, 13:16

Omien havaintojeni mukaan tadpole trike etenee nastarengas takana ihan hyvin kunnes irtolunta alkaa olla yli viisi senttiä. Sen jälkeenkin, ja möykkyiseksi auratulla "kovalla" tiellä vauhti voittaa edelleen kävelyn. Yli 10cm irtolunta (tai kauha ylhäällä pyörätietä ajaneen kuormaajan jäljet) laittoi ainakin HP Gekkon talutettavaksi. :(

Tasapaino on yksi juttu, luistojen hallinta on toinen. Tänä aamuna oli niin paljon jo kaikenlaista irtokamaa asvaltilla, että olisin puhunut lehtikelistä. Ei mitään ongelmaa vaikka takapyörä vähän hakeekin kulku-uraa mäissä. Viimeisin saapuminen työpaikan autohalliin kolmipyöräluisussa sen sijaan tuntui jo vähän seikkailulta. Nastarenkaita kestävä betoni on märän fillarinpyörän alla aika liponen.

Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jori » 24 Syys 2014, 09:30

Hopea kirjoitti:Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.

Näin se menee. Itsellä ei ole kolmipyörää ollut enää lähes kymmeneen vuoteen, mutta muistan tuon ilmiön. Vähänkin kun vauhti vähenee lumen takia, jarrutusmatka lyhenee vauhdin putoamisen neliössä. (Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä.) Pienikin pudotus fillarin ajonopeudessa riittää pudottamaan jarrutettavan liike-energian niin pieneksi, että siihen riittää jo heikkokin pito. Jos vetävä rengas on lisäksi nastoitettu -ja sillä voi jarruttaa, riittää pito varmasti talvisiin nopeuksiin pitämään jarrutusmatkat kohtuullisina. Helpottaa se elämää merkittävästi, kun talven takia ei tarvitse vaihtaa kuin yksi rengas.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13536
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja PW » 24 Syys 2014, 09:35

jori kirjoitti:
Hopea kirjoitti:Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.

Näin se menee. Itsellä ei ole kolmipyörää ollut enää lähes kymmeneen vuoteen, mutta muistan tuon ilmiön. Vähänkin kun vauhti vähenee lumen takia, jarrutusmatka lyhenee vauhdin putoamisen neliössä. (Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä.) Pienikin pudotus fillarin ajonopeudessa riittää pudottamaan jarrutettavan liike-energian niin pieneksi, että siihen riittää jo heikkokin pito. Jos vetävä rengas on lisäksi nastoitettu -ja sillä voi jarruttaa, riittää pito varmasti talvisiin nopeuksiin pitämään jarrutusmatkat kohtuullisina. Helpottaa se elämää merkittävästi, kun talven takia ei tarvitse vaihtaa kuin yksi rengas.

Omalla kolmipyörällä yhen talven ajeluista muistan ett joskus hyvin liukkaassa alamäessä loppu kaikki pito, eikä auttanu jarrutus lopuks viel jalat maahan ja yritys ohjata reunapolanteelle. Nasta renkaita siinä ei ollu ja vaan toinen takapyöräjarrutti. Siitä tuli "ohjailukyvytönalus" tuommosissa paikoissa.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Juha Tretjakov
Viestit: 47
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Juha Tretjakov » 02 Marras 2014, 14:57

HPV Scorpion on tadpole, jossa vain yksi takapyörä vetää ja vain etupyörissä on jarrut. Näin ollen talvipyöräilystä ei oikein saa turvallista ja toimivaa ilman kolmea 20" nastarengasta. Kyllähän sellaiset tietysti kaupasta saisi, mutta toistaiseksi talviajot taitavat mennä pystypyörällä.

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 744
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: Vantaa Länsimäki

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Stapani » 02 Marras 2014, 15:06

3 x 26 (559) rengastuksella meni Catrike viime talvi hyvin ilman nastoja.
Renkaina Schwalbe CX Pro 35-559.
Muistaakseni muutaman kerran pahaan ylämäkeen piti jalkautua ja
vaaratilanteita en juuri muista kokeneeni.
Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jori » 02 Marras 2014, 15:55

Juha Tretjakov kirjoitti:HPV Scorpion on tadpole, jossa vain yksi takapyörä vetää ja vain etupyörissä on jarrut. Näin ollen talvipyöräilystä ei oikein saa turvallista ja toimivaa ilman kolmea 20" nastarengasta. Kyllähän sellaiset tietysti kaupasta saisi, mutta toistaiseksi talviajot taitavat mennä pystypyörällä.

Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun. Pärjäisit yhdellä nastarenkaalla ja ajelisit varmasti turvallisemmin, kuin pystypöyrällä.
Kuva
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3411
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja jooseha » 02 Marras 2014, 19:56

jori kirjoitti:Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun.

Saattaapa siellä olla levyjarrunkorvakkokin kuten tuossa yllä olevassa kuvassa. V-jarrut saa tietysti paljon halvemmalla.

Juha Tretjakov
Viestit: 47
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Juha Tretjakov » 03 Marras 2014, 01:24

jori kirjoitti:Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun. Pärjäisit yhdellä nastarenkaalla ja ajelisit varmasti turvallisemmin, kuin pystypöyrällä.

Suurkiitokset vihjeestä.
Saattaa tietysti olla, että jarru + kahva + vaijeri kuorineen ei tule ainakaan sen halvemmaksi kuin pari nastarenkaita, mutta eipä tässä kukaan ole puhunutkaan mitään kustannuksista tai asennuksen helppoudesta...

Kaiken kaikkiaan voisi olla miellyttävämpää, jos Scorpionin vakiojarrujärjestelyn sijasta pystyisi järjestämään molemmat etujarrut yhteen kahvaan ja mahdollisen takajarrun toiseen kahvaan. Sitä vaan en tiedä, miten sellainen tehdään, että kahta etujarrua komennettaisiin yhdellä jarrukahvalla. Nythän siis vakiona Scorpionissa on kaksi jarrukahvaa, joista vasemmanpuoleinen ohjaa vasemman etupyörän levyjarrua ja oikeanpuoleinen ohjaa oikean etupyörän levyjarrua. Aika harvoin tulee tarvetta jarruttaa vain toisella ja yleensä epätasaisesta jarrutuksesta on vain haittaa.

Mitä tulee itse aiheeseen eli talvipyöräilyyn, niin ilman nastoja en talvikeliin trikellä lähde. Siis jos ja kun Helsinkiin tulee talvikelit taas joskus. Minä en pidä riskinotosta liikenteessä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2828
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Trike Talvella!!!

ViestiKirjoittaja Wacky » 03 Marras 2014, 09:12

Veikkaan että voi olla vaikea pitää etujarrut hyvin tasapainossa ilman hydraulisia jarruja, mutta hpvn pyörissä ei sentään ole mikään mahdoton jarruohjaus kuten joissain on. En ole varma kuinka paljon maksaa kahden männän nestelevarikahva, mutta tupla vaijerikahva on edullinen ja TRS merkki valmistaa vaijerikäyttöisen nestelevarin jolloin ei tarttis kaksia letkuja vedellä, mutta haittana on talvella vaijereiden mahdollinen jäätyminen ja jarrujen hinta. Eli nestelevarit kaksois kahvalla eteen.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija