Sivu 1/8

Trike Talvella!!!

Lähetetty: 29 Elo 2012, 18:52
Kirjoittaja speedrider

Terve.
Miten on ajella traikilla talvella?
Mikä olis parempi ohjaus Indirekt ohjaus vai suora ohjaus? Mikä on tavallisempi?

Terv CK.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 29 Elo 2012, 19:02
Kirjoittaja jviirret

Jos on isot(26-28") renkaat ja vähän lunta niin erittäin hyvä.
Jos pienet renkaat ja paljon lunta niin täysin mahdoton.
Lumen lisäksi epätasaisuus on ongelma. Ei kolmelle renkaalla löydy lumipolanteesta tasaista uraa jota ajaa, vaan vähintää yksi rengas menee aina montuista.
Pahimmillaan talvikeli trikellä on kuin pehmeällä hiekkarannalla ajamista ja parhaimmillaan kuin erittäin hyvää soratietä.

Jukka


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 29 Elo 2012, 19:11
Kirjoittaja Mustasudenkorento
speedrider kirjoitti:

Terve.

Mikä olis parempi ohjaus Indirekt ohjaus vai suora ohjaus?

Terv CK.

Moi

Epäsuoraa ohjausta suosittelen lämpimästi, ei lyö käsille samalla tavalla kuin suora ja välityksiäkin voi halutessaan muuttaa.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 29 Elo 2012, 19:34
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
speedrider kirjoitti:

Terve.

Mikä olis parempi ohjaus Indirekt ohjaus vai suora ohjaus?

Terv CK.

Moi

Epäsuoraa ohjausta suosittelen lämpimästi, ei lyö käsille samalla tavalla kuin suora ja välityksiäkin voi halutessaan muuttaa.

Ja ennen kaikkea stabiilimpi kovassa vauhdissa.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 01 Syys 2012, 00:53
Kirjoittaja ivie

Omia talvikokemuksiani pienirenkaisella, takaa jousitetulla trikella:

  • Pito loppuu takapyörästä pienessäkin ylämäessä, nastarenkaasta huolimatta.

  • Sekä jarru- että vaihdevaijerit jäätyvät helposti. Tämä on ehkä suurin este talvipyöräilylle trikella. Jarruissa ratkaisuna olisivat hydrauliset jarrut, mutta mekaaniselle vaihdevaijerille ei taida olla vaihtoehtoa.

  • Märillä plussakeleillä ajaminen on aika sotkuista ja märkää ainakin tadpole-trikella, jossa etupyörät nostavat vettä ja rapaa vaatteille (ja pyörälle). Lätäköiden vesi roiskuu helposti kastellen takamuksen.

  • Satava lumi sotkee helposti ajolasit ja vastaantulevien autojen valot häikäisevät tällöin.

  • Trike melkein edellyttää lukkopolkimia. Kenkien lukot taas johtavat tehokkaasti kylmää jalkapohjalle. Talviajokenkiä löytyy, mutta ne eivät ole halpoja. Voi myös olla, ettei niitä ole mitoitettu suomalaisiin talvilämpötiloihn.

Toisaalta...

  • Ajaminen on mukavan lämmintä, jos istuimessa on lämmikkeenä kaistale retkipatjaa. Samoin kädet pysyvät aika mukavasti lämpiminä, kun ohjaustankoa voi pidellä rennolla otteella. Ainakin etuvisiiriä käyttämällä myös jalat pysyvät helpommin lämpiminä kuin pystypyörällä.

  • Jarrutus ja ohjaus ovat suhteellisen tehokkaita ilman nastarenkaita etupyörissä.

  • Trikella ajaminen voi olla kivaa myös talvella :-)


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 01 Syys 2012, 08:15
Kirjoittaja jori
ivie kirjoitti:

Omia talvikokemuksiani pienirenkaisella, takaa jousitetulla trikella:

  • Pito loppuu takapyörästä pienessäkin ylämäessä, nastarenkaasta huolimatta.

  • Sekä jarru- että vaihdevaijerit jäätyvät helposti. Tämä on ehkä suurin este talvipyöräilylle trikella. Jarruissa ratkaisuna olisivat hydrauliset jarrut, mutta mekaaniselle vaihdevaijerille ei taida olla vaihtoehtoa.

  • Märillä plussakeleillä ajaminen on aika sotkuista ja märkää ainakin tadpole-trikella, jossa etupyörät nostavat vettä ja rapaa vaatteille (ja pyörälle). Lätäköiden vesi roiskuu helposti kastellen takamuksen.

  • Satava lumi sotkee helposti ajolasit ja vastaantulevien autojen valot häikäisevät tällöin.

  • Trike melkein edellyttää lukkopolkimia. Kenkien lukot taas johtavat tehokkaasti kylmää jalkapohjalle. Talviajokenkiä löytyy, mutta ne eivät ole halpoja. Voi myös olla, ettei niitä ole mitoitettu suomalaisiin talvilämpötiloihn.

Toisaalta...

  • Ajaminen on mukavan lämmintä, jos istuimessa on lämmikkeenä kaistale retkipatjaa. Samoin kädet pysyvät aika mukavasti lämpiminä, kun ohjaustankoa voi pidellä rennolla otteella. Ainakin etuvisiiriä käyttämällä myös jalat pysyvät helpommin lämpiminä kuin pystypyörällä.

  • Jarrutus ja ohjaus ovat suhteellisen tehokkaita ilman nastarenkaita etupyörissä.

  • Trikella ajaminen voi olla kivaa myös talvella :-)

Wikiin!


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 24 Syys 2012, 20:19
Kirjoittaja Apache1
ivie kirjoitti:

Omia talvikokemuksiani pienirenkaisella, takaa jousitetulla trikella:

  • Pito loppuu takapyörästä pienessäkin ylämäessä, nastarenkaasta huolimatta.

  • Sekä jarru- että vaihdevaijerit jäätyvät helposti. Tämä on ehkä suurin este talvipyöräilylle trikella. Jarruissa ratkaisuna olisivat hydrauliset jarrut, mutta mekaaniselle vaihdevaijerille ei taida olla vaihtoehtoa.

  • Märillä plussakeleillä ajaminen on aika sotkuista ja märkää ainakin tadpole-trikella, jossa etupyörät nostavat vettä ja rapaa vaatteille (ja pyörälle). Lätäköiden vesi roiskuu helposti kastellen takamuksen.

  • Satava lumi sotkee helposti ajolasit ja vastaantulevien autojen valot häikäisevät tällöin.

  • Trike melkein edellyttää lukkopolkimia. Kenkien lukot taas johtavat tehokkaasti kylmää jalkapohjalle. Talviajokenkiä löytyy, mutta ne eivät ole halpoja. Voi myös olla, ettei niitä ole mitoitettu suomalaisiin talvilämpötiloihn.

Toisaalta...

  • Ajaminen on mukavan lämmintä, jos istuimessa on lämmikkeenä kaistale retkipatjaa. Samoin kädet pysyvät aika mukavasti lämpiminä, kun ohjaustankoa voi pidellä rennolla otteella. Ainakin etuvisiiriä käyttämällä myös jalat pysyvät helpommin lämpiminä kuin pystypyörällä.

  • Jarrutus ja ohjaus ovat suhteellisen tehokkaita ilman nastarenkaita etupyörissä.

  • Trikella ajaminen voi olla kivaa myös talvella :-)

:) Tuossa on kokemusta kerrakseen. Omat kokemukseni Sinner Comfortilla osittain samanlaiset. Vaikka en kaikkea allekirjoita niin hyvän kuvan tuosta saa nojapyöräillessä talvella. Tässä muutama huomio talviajelusta:

  • Mäestä lähdettäessä pito lähti kuin eno veneestä. Jos mäkeen pääsi ajamaan jollakin vaudilla pystyin ajamaan sen ylös asti.
  • Jarruvaijerit sekä itse jarrut eivät jäätyneet talvella. Sekin oli mahdollista, jos heti ajettuaan vei nojakin sisälle ja lähtee taas ajamaan :)
  • Märällä ja sotkuisella kelillä tulee fiilistä vaikka se sotkee :) Yleensä olen kuitenkin säästynyt pahimmilta roiskeilta. Nojakki ei.
  • Mäessä jarrutteleminen houkuttelee driftailemaan :)
  • Nastoja en ole vielä nojakkiini laittanut, pitänee kokeilla miten vaikuttaa kulkemiseen.

Testasin kerran kaverin kanssa miten se oikein kulkee lumessa. Pistin väkisin lumessa, jossa oli melkein puoleenväliin rengasta lunta. Noin 200 metriä jaksoin, sitten tuli loppu. Eli jos jaksaa vaan puskea, niin kyllä se kulkee lumessakin :)


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 09:55
Kirjoittaja Jouni

Jos lumi on aurattu pyöräteiltä, ajo sujuu. Auraamattomalla pyörätiellä ei pääse pystypyörän jättämää uraa pitkin.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 11:05
Kirjoittaja jviirret

Pahasti OffTopickia, älkää lukeko ;)

Milloin talvesta tuli ongelma suomalaisille?
Tuntuu että se on kuitenkin tämän meidän elämäntavan perusta, tavallaan muovannut koko kansakunnan. Eipä historia tunne juuri niin kovaa sotaa/mellakointia etteikö se olisi talveksi rauhoittunut. Tulee kurkkukin kipeäksi jos pitää pakkasessa huutaa ja meuhkata.
Ei ennenkään yritetty kehitellä laitteita ympärivuotiseen liikkumiseen. Mentiin kelin mukaan, talvella suksien päällä ja kesällä pyörien päällä. Eikä menty asumaan kauas kaikesta, ei tullut tarvetta liikkua kymmeniä tuhansia kilometejä vuodessa.
Mitä kauemmas noista ajoista mennään sitä hullumaksi tuntuu muuttuvan. Junat ei liiku jos tulee kiskoille lunta, talvi yllättää tuhannet autoilijat joka syksy. "tekstaripalstat" tulvii viestejä huonosti auratuista ja väärin hikoitetuista teistä. Yhteiskunnan vika kun ei muuta talvea kesäksi. Työpaikkojen aamukahvi pöydän täyttää keskustelu autojen ikkunoiden rapaamisesta ja lämmittimien juonittelusta. Ei ennen junat/laivat edes yrittänyt liikkua, eikä talvi yllättänyt ketään, ei teitä aurattu eikä ollut ikkunoita mitä rapata.

Ollaanko me enää suomalaisia?

Jatkakaa...

Jukka


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 11:38
Kirjoittaja Nojanalle

Kun minä olin pieni niin kouluun kuljettiin kävellen , hiihtämällä. Linja-autot ei kulkeneet, Isät ja Äireet ei viennyt Autolla kouluun. Mene itse ja kulje. Ei ruikutettu , kun ei tieretty paremmasta. Pyörää opeteltiin ajaan rungon välis ja opittiin niin kun paremmasta ei tieretty. Nyt vierään parin kortelin päästä lapset kouluun ja harkoihin. Lapset on entistä huononpi kuntoisia , eikä viitsitä. Jokin tais mennä vikaan. Olisiko tuo liikaa lasten passaaminen.
Muuten koulumatka oli noin 5km , ja rattosasti se kulu kun opintietä kulki. Välillä pahoja tehden , ynnä muuta hauskaa muka. No nyt meni kauas siitä perus aiheesta.
Niin se Trike, oiva kuljin varmaan jos tiet on aurattu ja kohtuu kunnossa. Mutta kun ei ole . :lol: Kyllä ainakin minä kannatan kaksipyörästä ja nastarenkaat alle. Vaikka taluttan sit isompii mäkiä ylös. :wink:


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 11:54
Kirjoittaja jori

Kuva
Jukka ja Nalle. :D


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 12:17
Kirjoittaja Nojanalle

Hyvä jori , otti oikee vatsanpohjas kun nauratti. Teki hyvää. Muuten yksi kuva kun tuon siirtelyn osaat, on sellainen DW kanavan Aistainin kuva . Että laitahan sekin tähän vanhojen jäärien kuvaan. Arvaa kes se on. :roll:


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 13:04
Kirjoittaja jori

Ensin tuli käpy olo, kun en ymmärtänyt mitään. Taas tällaista nuorisokieltä. Gookeli auttoi kuitenkin ja asia selvisi.
Kuva
KUvan siirtäminen (linkittäminen) tapahtuu siten, että:

  1. Etsit kuvan ruutuusi
  2. Näpsäytät hiiren väärällä näppäimellä kuvaa
  3. Valitset sieltä "kopioi kuvan URL" osoite tai pelkkä osoite, tai verkko-osoite tai jotain sinne päin.
  4. Avaat foorumin viestinsyöttökentän.
  5. Kirjoitusalueen yläpuolelta napautat nappia "Img"
  6. Sitten vaan lisäät kopioimasi ositteen Img tagien väliin painamalla yhtaikaa Ctrl ja v. (Tai jostain valikosta liitä/paste)

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 13:35
Kirjoittaja terppa

Ei tätäkään kannata lukea :P

Kyllä pitäisi palata vanhoihin hyviin aikoihin jolloin viitoitettiin talvitie ja hevosreellä kuljettiin, ei tarvittu mitään kalliita auroja. Kyllä suksilla voi hyvin hiihtää 30 km töihin ja jos ei kotiin viitsi illalla hiihdellä niin hallin nurkkaan ritsit jossa voi urvahtaa, ei tartte mitään nettivoorumeita kun on aidot sosiaaliset suhteet illat pitkät työkavereiden kanssa raataillessa, kyllä sen paidan voi sitten pyhänä käydä vaihtamassa ja lapset laskemassa, että onko lisääntyneet

Nykyään vaan kaikki on niin kallista ja mikään ei kannata ja valtiokin vaan uusia velvotteita laittaa ja jotkut asukkaat viitsii nipottaa siitä kun pyryn jälkeen joutuvat umpihangessa pari päivää kahlaamaan... Ja pyöräiliät, eikö ne tiedä, että pyöräily on kesälaji? Jotkut vielä epätoivoisesti yrittää seljällänsä polkea. Kyllä se on niin, että kalliit koneet kannattaa jättää kauppaan ja maksaa työttömille rahaa kotiin kun pätkätöitä ne on lumihommat Suomessa, kevät viimeistään sulattaa :mrgreen:

No joo, säännölleen olen vieraillut paikkakunnalla missä auraus toimii (myös pyöräteillä) ja asun paikkakunnalla missä se ei toimi. Mun mielestä kyse on vaan resursseista eli rahasta ja sitä saa lisää esimerkiksi veroja korottamalla, en panisi omassa kunnassa pahaksi pientä korotusta jos sillä saisi esim. järkevän aurauksen.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Loka 2012, 15:14
Kirjoittaja terppa
terppa kirjoitti:

... Ja pyöräiliät, eikö ne tiedä, että pyöräily on kesälaji? Jotkut vielä epätoivoisesti yrittää seljällänsä polkea.

Eikö ne tiedä, että pyörässä pitää olla satula? Näin on aina ollut. Se on aurinkotuolit erikseen mutta ei niissäkään kehtaa kun ihan helteellä makoilla, luulevat naapurit vielä laiskaksi.

Kyllä ei ennen tarvittu kuin yksi vaihde. Onko niillä joku kilpailu kellä on eniten? Se on huonoa kuntoa sanon minä, ja jos ei jaksa polkea niin aina voi taluttaa, niin minulle kävi vuonna 58 kun tansseista tulin naapurin mirjami putkella, se oli Mirjami vähän tuhdimpi tyttö, en minä muuten. Huomasin, että näinhän sitä voi pelata aikaa ja rupesin lykkimään vähän pienemmätkin mäet... Mukavaa se oli taluttaminen.

Ja sitä minä en ymmärrä kun aikuiset miehet pukee sukkahousut jalkaan ja lähtevät niillä pyörillään polkemaan ihan kuin olisi kiire johonkin. Mutta ei niillä mihinkään kiire ole, jonkun ajan päästä tulevat takaisin munat vaahdossa ja paita märkänä, muka urheilevat. Tekisivät halkoja tai kääntäisivät pottumaata sanon minä. Poikkeavana ennen tuollaisia olisi pidetty.

Ja niistä rammoista vaan vouhkaavat, yksikin selitti kuinka oli vaihtanut 50 rammaa kevyemmän ohjaustangon. Kyllä täytyy olla huono kunto sellaisella vaikka vaihteita on enemmän kun osaa laskea. Tai ainakin luulen, ettei osaa tai sitten eivät tiedä, että euro on kuusi markkaa kun renkaista maksavat monta kymppiä, minä olen ostanut Säästömakasiinin Vileeniltä renkaan kolmella eurolla kun vanha meni jo sileäksi ja taisi siinä kudoskin paistaa.

Vaan silmään viilasivat ulkomaankauppiaat sukkahousupolkijaa, käytetyt renkaat myi kun oli ihan sileät ja sukkahousumies ylpeänä vaan vouhkasi pistosuojauksesta. Kyllä en ymmärrä, että miksi sitä pitää semmoisella hötäkällä ajaa jos ei kerkeä katsoa mihin lasinsiruihin ajaa. Minulla on puhjennut kumi viimeksi vuonna 82 ja vileeniltä ostin paikkarasian muistaakseni kolmella markalla. Hyvin on paikka kestänyt ja vielä on liimaa ja paikkoja seuraavallekkin kerralle. Sukkahousumiehelle en viitti tarjota kun ei sille tällaiset tavalliset kelpaa.

Kaiken maailman urheilujuomista se puhuu. Kyllä se on niin, että jos janottaa niin jano lähtee vedellä. Kun syö ruisleipää ja läskisoossia niin piisaa sitä enerkiaa mutta en minä turhaa lähtisi ympyrää ajamaan, kyllä se on turhuutta semmoinen.

Meniköhän nyt vielä vähän enemmän ot:ksi :mrgreen: