Sivu 4/8

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 30 Elo 2014, 08:54
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:potkukelkka sulalla asfaltilla
:D

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 30 Elo 2014, 10:13
Kirjoittaja kmb
Tuossa viime talvelta, aiemmin varmaan linkattu videot-ketjuun: https://www.youtube.com/watch?v=3UbjDQ_ ... RqRtVA97Ng

Edessä Marathon Winterit (20"), takana Ice Spiker (26"), pidon kanssa ei ollut ongelmia niissä olosuhteissa missä ajoin. Jalkoja on vaikea pitää lämpiminä alle -25 lämpötiloissa, mutta pientä epämukavuutta lukuun ottamatta ei haittaa vähän reilun puolen tunnin työmatkalla. Toinen jarruvaijeri jumitteli - luulen että siellä on joku roso kuoren katkaisussa tms joka yhdessä pakkasjäykkyyden kanssa aiheutti ongelmia. Voitelu vähän helpotti tilannetta. Pitänee vaihtaa ennen pakkasia.

Vältin ajoa loskassa koska loskan jäätyminen aiheuttaa tietysti ongelmia toimivuudessa.

Kannaa hankkia renkaat joihin saa varanastoja (aika moniin renkaisiin saa jos ei kaikkiin), koska trikellä sivuttaisvoimat hukkaavat nastoja aika hyvin jos ei malta ottaa mutkai rauhassa. Ainakin bike-components.de myy sopuhintaan Schwalben renkaisiin nastoja.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 30 Elo 2014, 16:40
Kirjoittaja NikoK
ivie kirjoitti:Märillä plussakeleillä ajaminen on aika sotkuista ja märkää ainakin tadpole-trikella, jossa etupyörät nostavat vettä ja rapaa vaatteille (ja pyörälle). Lätäköiden vesi roiskuu helposti kastellen takamuksen.


Minä ratkaisin tämän ongelman tekemällä vedenpitävästä kankaasta velcrolla kiinnitettävät suojukset. Todella hyvin suojaa ja mahtuu penkinsuojuksen kanssa samaan nyssäkkään kun ei käytössä. Streamer ja nämä niin napaan asti pysyy aivan kuivana.

Niko

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 22 Syys 2014, 11:49
Kirjoittaja ki
jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:


Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...

Jukka
:) eli auratulla tielläkö voisi ajaa?mähän aion ajaa kaupungissa.mulle tasapainon pitäminen on yksi tärkeä kriteeri kun en usko että uskallan hirveesti pystärilläkään jäisellä tiellä ajaa. enkä yritä päästä nopeasti vaan helposti

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 22 Syys 2014, 13:24
Kirjoittaja jviirret
ki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
ki kirjoitti:luulis että tasapainon kannalta trike on paras talvella, vai painaako huonot puolet verrattuna kaksipyöräseen enemmän vaa assa :roll:


Pienirenkainen trike lumessa on kuin potkukelkka sulalla asfaltilla. Ei kaadu ja on turvallinen, mutta pirun raskasta ajaa...

Jukka
:) eli auratulla tielläkö voisi ajaa?mähän aion ajaa kaupungissa.mulle tasapainon pitäminen on yksi tärkeä kriteeri kun en usko että uskallan hirveesti pystärilläkään jäisellä tiellä ajaa. enkä yritä päästä nopeasti vaan helposti


Joo, auratulla tiellä ihan ok. Tokihan siinäkin monesti se sentti lunta on, mutta ei se tee hommasta mitenkään liian raskasta. Jäällä kyllä sitten ottaa helposti menetetyt minuutit takaisin :D

Jukka

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 23 Syys 2014, 09:14
Kirjoittaja Premnas
Jäällähän tuo onkin ihan huippu. Sen verran tuohon auraukseen sanon että jos on huonosti aurattu tai jätetty möykkyjä tielle niin silloin voi koskematon lumi olla köykäisempää ajaa. Mutta toisaalta, harvemmin tiellä on täysin koskematonta ja juurisatanutta kevyttä lunta. Jos taas on aurattu kunnolla asvalttia myöden niin silloin ok. Tasapainoa ei trikellä tarvii pitää mutta aina en sanoisi sen etenemistä kuitenkaan helpoksi (paitsi juuri sen tasapainon pitämisen kannalta)...mutta koska ite pelkään liukkaalla kaatumista jostain syystä niin ajan jatkossakin trikellä talvella, oli se sitten raskasta tai vähemmän raskasta :) .

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 23 Syys 2014, 13:16
Kirjoittaja Hopea
Omien havaintojeni mukaan tadpole trike etenee nastarengas takana ihan hyvin kunnes irtolunta alkaa olla yli viisi senttiä. Sen jälkeenkin, ja möykkyiseksi auratulla "kovalla" tiellä vauhti voittaa edelleen kävelyn. Yli 10cm irtolunta (tai kauha ylhäällä pyörätietä ajaneen kuormaajan jäljet) laittoi ainakin HP Gekkon talutettavaksi. :(

Tasapaino on yksi juttu, luistojen hallinta on toinen. Tänä aamuna oli niin paljon jo kaikenlaista irtokamaa asvaltilla, että olisin puhunut lehtikelistä. Ei mitään ongelmaa vaikka takapyörä vähän hakeekin kulku-uraa mäissä. Viimeisin saapuminen työpaikan autohalliin kolmipyöräluisussa sen sijaan tuntui jo vähän seikkailulta. Nastarenkaita kestävä betoni on märän fillarinpyörän alla aika liponen.

Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:30
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.

Näin se menee. Itsellä ei ole kolmipyörää ollut enää lähes kymmeneen vuoteen, mutta muistan tuon ilmiön. Vähänkin kun vauhti vähenee lumen takia, jarrutusmatka lyhenee vauhdin putoamisen neliössä. (Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä.) Pienikin pudotus fillarin ajonopeudessa riittää pudottamaan jarrutettavan liike-energian niin pieneksi, että siihen riittää jo heikkokin pito. Jos vetävä rengas on lisäksi nastoitettu -ja sillä voi jarruttaa, riittää pito varmasti talvisiin nopeuksiin pitämään jarrutusmatkat kohtuullisina. Helpottaa se elämää merkittävästi, kun talven takia ei tarvitse vaihtaa kuin yksi rengas.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 24 Syys 2014, 09:35
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
Hopea kirjoitti:Olen huomannut ettei eteen tarvita nastarenkaita lumikelilläkään. Vauhtia ei (juuri koskaan) ole niin paljon ettei kesäkumeilla saisi ohjatuksi tai pysähtymään.

Näin se menee. Itsellä ei ole kolmipyörää ollut enää lähes kymmeneen vuoteen, mutta muistan tuon ilmiön. Vähänkin kun vauhti vähenee lumen takia, jarrutusmatka lyhenee vauhdin putoamisen neliössä. (Jarrutusmatka nousee nopeuden neliössä.) Pienikin pudotus fillarin ajonopeudessa riittää pudottamaan jarrutettavan liike-energian niin pieneksi, että siihen riittää jo heikkokin pito. Jos vetävä rengas on lisäksi nastoitettu -ja sillä voi jarruttaa, riittää pito varmasti talvisiin nopeuksiin pitämään jarrutusmatkat kohtuullisina. Helpottaa se elämää merkittävästi, kun talven takia ei tarvitse vaihtaa kuin yksi rengas.

Omalla kolmipyörällä yhen talven ajeluista muistan ett joskus hyvin liukkaassa alamäessä loppu kaikki pito, eikä auttanu jarrutus lopuks viel jalat maahan ja yritys ohjata reunapolanteelle. Nasta renkaita siinä ei ollu ja vaan toinen takapyöräjarrutti. Siitä tuli "ohjailukyvytönalus" tuommosissa paikoissa.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 02 Marras 2014, 14:57
Kirjoittaja Juha Tretjakov
HPV Scorpion on tadpole, jossa vain yksi takapyörä vetää ja vain etupyörissä on jarrut. Näin ollen talvipyöräilystä ei oikein saa turvallista ja toimivaa ilman kolmea 20" nastarengasta. Kyllähän sellaiset tietysti kaupasta saisi, mutta toistaiseksi talviajot taitavat mennä pystypyörällä.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 02 Marras 2014, 15:06
Kirjoittaja Stapani
3 x 26 (559) rengastuksella meni Catrike viime talvi hyvin ilman nastoja.
Renkaina Schwalbe CX Pro 35-559.
Muistaakseni muutaman kerran pahaan ylämäkeen piti jalkautua ja
vaaratilanteita en juuri muista kokeneeni.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 02 Marras 2014, 15:55
Kirjoittaja jori
Juha Tretjakov kirjoitti:HPV Scorpion on tadpole, jossa vain yksi takapyörä vetää ja vain etupyörissä on jarrut. Näin ollen talvipyöräilystä ei oikein saa turvallista ja toimivaa ilman kolmea 20" nastarengasta. Kyllähän sellaiset tietysti kaupasta saisi, mutta toistaiseksi talviajot taitavat mennä pystypyörällä.

Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun. Pärjäisit yhdellä nastarenkaalla ja ajelisit varmasti turvallisemmin, kuin pystypöyrällä.
Kuva

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 02 Marras 2014, 19:56
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun.

Saattaapa siellä olla levyjarrunkorvakkokin kuten tuossa yllä olevassa kuvassa. V-jarrut saa tietysti paljon halvemmalla.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 03 Marras 2014, 01:24
Kirjoittaja Juha Tretjakov
jori kirjoitti:Oletko varma, ettei siellä ole takahaarukan alapinnassa jarrutappeja, joihin voisi asentaa jarrun. Pärjäisit yhdellä nastarenkaalla ja ajelisit varmasti turvallisemmin, kuin pystypöyrällä.

Suurkiitokset vihjeestä.
Saattaa tietysti olla, että jarru + kahva + vaijeri kuorineen ei tule ainakaan sen halvemmaksi kuin pari nastarenkaita, mutta eipä tässä kukaan ole puhunutkaan mitään kustannuksista tai asennuksen helppoudesta...

Kaiken kaikkiaan voisi olla miellyttävämpää, jos Scorpionin vakiojarrujärjestelyn sijasta pystyisi järjestämään molemmat etujarrut yhteen kahvaan ja mahdollisen takajarrun toiseen kahvaan. Sitä vaan en tiedä, miten sellainen tehdään, että kahta etujarrua komennettaisiin yhdellä jarrukahvalla. Nythän siis vakiona Scorpionissa on kaksi jarrukahvaa, joista vasemmanpuoleinen ohjaa vasemman etupyörän levyjarrua ja oikeanpuoleinen ohjaa oikean etupyörän levyjarrua. Aika harvoin tulee tarvetta jarruttaa vain toisella ja yleensä epätasaisesta jarrutuksesta on vain haittaa.

Mitä tulee itse aiheeseen eli talvipyöräilyyn, niin ilman nastoja en talvikeliin trikellä lähde. Siis jos ja kun Helsinkiin tulee talvikelit taas joskus. Minä en pidä riskinotosta liikenteessä.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 03 Marras 2014, 09:12
Kirjoittaja Wacky
Veikkaan että voi olla vaikea pitää etujarrut hyvin tasapainossa ilman hydraulisia jarruja, mutta hpvn pyörissä ei sentään ole mikään mahdoton jarruohjaus kuten joissain on. En ole varma kuinka paljon maksaa kahden männän nestelevarikahva, mutta tupla vaijerikahva on edullinen ja TRS merkki valmistaa vaijerikäyttöisen nestelevarin jolloin ei tarttis kaksia letkuja vedellä, mutta haittana on talvella vaijereiden mahdollinen jäätyminen ja jarrujen hinta. Eli nestelevarit kaksois kahvalla eteen.