Sivu 6/8

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 09 Marras 2014, 08:25
Kirjoittaja PW

Ranskan foorumilta vahingossa löyty itetehty yhdenkahvan/kahdenjarrun systeemi.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 09 Marras 2014, 08:36
Kirjoittaja jviirret

Kuvasta ei saa selvää, mutta pääseeköhän tuo vaijerin sisuksien kiinnityshässäkkä kääntyilemään reiässään riittävästi. Jos ei niin vaijerien pitää olla just samalla tavalla säädetyt että molemmat jarrut ottavat tasaisesti.

Jukka


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 10 Marras 2014, 15:44
Kirjoittaja Hopea

Tuskin kääntyy. Näyttää siltä, että säädöt hoidetaan juurikin sieltä toisesta päästä vaijeria jarru kerrallaan.

Suomessa tuollainen systeemi suorastaan kerjää vettä sisälleen jäätyäkseen. Voisi se toki kesän toimia...


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 10 Marras 2014, 16:51
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:

Tuskin kääntyy. Näyttää siltä, että säädöt hoidetaan juurikin sieltä toisesta päästä vaijeria jarru kerrallaan.

Suomessa tuollainen systeemi suorastaan kerjää vettä sisälleen jäätyäkseen. Voisi se toki kesän toimia...

Kuva
No jaa, tuossahan nuo säätöholkit ovat kuvassa vierekkäin allekkain. Alumiinisessa pystypalikassa täytyy olla M6 kierrereiät. Jos ei ole, ei mene tämä harjoitustyö läpi. 8) Nylock-mutterit pitää tietenkin ensin irroittaa ja heittää järven syvänteeseen. Sen vaijerikuoren pään, jonka puoleen tasausvipu kääntyy sen vähän, minkä kääntyy, holkkimaista säätöruuvia kierretään ulommas (auki). Kovin paljon ei vipu mahdu käätymään reiässään, mutta ehkä sen verran, että näkee kumpaan suuntaa säädetään. Lukkomutterit vain estävät säätämisen ilman työkaluja, joka siis mainiosti onnistuu, kunhan ei lukita vaijerinkuorensäätöholkkiruuveja. :evil: Nylock :evil:

Ei tuohon sen enempää vettä mene, kuin muihinkaan vaijerijarruihin, Yleensä ongelma jäätymisessä on alakautta kulkevat lenkit, johon vesi valuu taskuun ja jäätyy yhdeksi köntiksi vaijerin kanssa. Tuon jarrukahvan kun kääntää vähänkin alaviistoon niin, että vaijerit lähtevät ylämäkeen, ei vaijerikuoreen vettä kerry.

Itse asiassa en oikein usko niihin keinuviputasaajiin. Niiden toimintahan edellyttää täsmälleen samja kitkaolosuhteita jarrun päässä. Voi se aivan uusilla jarruilla ja jarrupaloilla toimiakin, mutta myöhemmin jarrupalat saavat epäpuhtauksia eri tavalla molemmin puolin pyörää, joten ei se jarrutusvoimakaan sitten ole tasainen erilaisen kitkakertoimen takia, vaikka miten samalla voimalla vaijereista vetäisi. Kyllä tuollainen yksikahvainen on aktiivisesti pidettävä tasapainoisena säätämällä kahvan päästä vaijerikuorien säätöholkkeja. Jarruvoimaa tarvitaan paljon, koska molempia vaijereita vedetään yhdellä kahvalla. Siksi kannattaa tällaiseen systeemiin valita pehmeimmät jarrupalat, mitä löytyy.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 10 Marras 2014, 17:20
Kirjoittaja Härski
jori kirjoitti:

en oikein usko niihin keinuviputasaajiin.

Kilpa-autoissa ainaki käytetään.
Kuva

Kuvassa siis keskimmäiseen sorkkaan tulee jarrupedaali ja reunimmaiset painaa etu-/ takajarrupiirien sylintereitä.

Eli periaatteessa vaijerit kauemmas toisistaan ja vähintään sihe kahvan läpi menevään tappiin sivusäätö. Mut samapase tietty on et säätääkö sitä keinua, vai suoraan tosta jo olemassa olevasta säädöstä. Tuntuis vaan se keinusäätö vähemmän häiriöherkälle rakenteelle(palojen eritahtinen kuluminen jne..).


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 10 Marras 2014, 17:44
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:
jori kirjoitti:

en oikein usko niihin keinuviputasaajiin.

Kilpa-autoissa ainaki käytetään.
Kuva

Kuvassa siis keskimmäiseen sorkkaan tulee jarrupedaali ja reunimmaiset painaa etu-/ takajarrupiirien sylintereitä.

Eli periaatteessa vaijerit kauemmas toisistaan ja vähintään sihe kahvan läpi menevään tappiin sivusäätö. Mut samapase tietty on et säätääkö sitä keinua, vai suoraan tosta jo olemassa olevasta säädöstä. Tuntuis vaan se keinusäätö vähemmän häiriöherkälle rakenteelle(palojen eritahtinen kuluminen jne..).

Tuo ei ole tasaaja, vaan suhteen säätäjä. Siinä on vipusuhteensäätöruuvi, jolla siirretään tulovivun nivelkohtaa keskeltä eri puolille kompensoimaan renkaiden ja radan kitkakerroineroja. EIhän moista vipua edes tarvittaisi, jos vain samaa voimaa haluttaisiin molemmille jarruille. Tuolla ruuvilla saa säädettyä jarrujen etu-, tai takapainoisuuden radan kitkaolosuhteiden mukaan. Liukkaalla jarrut takapainoisemmikis ja pitävällä eteen, koska pitävällä alustalla jarrutettaessa suurempi osuus ajoneuvon painosta siirtyy etupyörille. Saahan sen säädön noinkin tehdä myös kolmipyörään, mutta helpommallakin onnistuu. :)


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 10 Marras 2014, 19:40
Kirjoittaja vetu

Temppupyörän 2haaraista vaijeria voisi myös käyttää soveltaen


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Marras 2014, 19:21
Kirjoittaja Juha Tretjakov
jori kirjoitti:

Jarruvoimaa tarvitaan paljon, koska molempia vaijereita vedetään yhdellä kahvalla. Siksi kannattaa tällaiseen systeemiin valita pehmeimmät jarrupalat, mitä löytyy.

Nyt on kahteen kertaan oltu sitä mieltä, että kaksivaijerinen jarrukahva vaatii enemmän jarrutehoa kuin yksikahvainen. Mitenköhän se nyt oikein menee? Enemmän jarruvoimaa siis verrattuna mihin? Verrattuna siihen, että meillä on vain yksi jarru, jota jarrutetaan yhdellä kädellä? Jos yhden jarrun jarrutusvoima jaetaan kahteen jarruun (kahdessa eri pyörässä), niin mitä tapahtuu jarrutukselle?

Sen uskon tietysti, että kahden käden puristus jarruttaa enemmän kuin yhden käden, kun käden puristusvoima pysyy vakiona. Mutta mitä oikeasti tapahtuu yhden käden puristusvoimalle jaettuna kahteen jarruun? Voisi olettaa, että lukkojarrutukseen tarvitaan enemmän voimaa, mutta se taas ei useinkaan ole tarpeellista.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Marras 2014, 21:11
Kirjoittaja jori
Juha Tretjakov kirjoitti:
jori kirjoitti:

Jarruvoimaa tarvitaan paljon, koska molempia vaijereita vedetään yhdellä kahvalla. Siksi kannattaa tällaiseen systeemiin valita pehmeimmät jarrupalat, mitä löytyy.

Nyt on kahteen kertaan oltu sitä mieltä, että kaksivaijerinen jarrukahva vaatii enemmän jarrutehoa kuin yksikahvainen. Mitenköhän se nyt oikein menee? Enemmän jarruvoimaa siis verrattuna mihin? Verrattuna siihen, että meillä on vain yksi jarru, jota jarrutetaan yhdellä kädellä? Jos yhden jarrun jarrutusvoima jaetaan kahteen jarruun (kahdessa eri pyörässä), niin mitä tapahtuu jarrutukselle?

Sen uskon tietysti, että kahden käden puristus jarruttaa enemmän kuin yhden käden, kun käden puristusvoima pysyy vakiona. Mutta mitä oikeasti tapahtuu yhden käden puristusvoimalle jaettuna kahteen jarruun? Voisi olettaa, että lukkojarrutukseen tarvitaan enemmän voimaa, mutta se taas ei useinkaan ole tarpeellista.

Lähinnä tarkoitin yhdellä kädellä jarruttamsita molemmilla käsillä kahdesta kahvasta jarruttamiseen verrattuna. Talvella varmasti riittää etupyörien jarruttamiseen yksikin kahva, jos toisella kahvalla jarrutellaan nastallista takarengasta. Kesällä pitävällä alustalla takapyörän jarrrulla ei ole juuri mitään virkaa jarrutustehon puolesta, joten kesäksi kannattanee toinen vaijereista siirtää toiselle puolen tankoa toisen käden käytettäväksi, tai rakentaa kaksipiiriset jarrut laittamalla toisellekin puolelle kaksivaijerinen. :)

Joka tapauksessa, yhdellä kädellä kahta jarrua puristaen jarrutusvoima on noin puolet kahden käden jarrutusvoimasta, mikä talvikelissä on varmasti tarpeeksi. Kaksi vaijeria samassa kahvassa on jäykkä rakenne ja kestää rajumman puristuksen, kuin yksivaijerinen. Jos kädessä on jerkkua, tuolla jarruttaa siinä kuin kahdellakin kahvalla.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Marras 2014, 21:46
Kirjoittaja Premnas

Mulle ei nyt ehkä ole selvinnyt kuinka paljon tuplakahva aiheuttaa jäykkyyttä? Siis jos esim. vertaan omiin jarrukahvoihini (molemmat etujarrut erikseen), kahvat ovat aika pehmeät ja herkät, ei niitä tartte kovinkaan painaa tai erityisellä voimalla. Kysymys siis onkin miten kaksi vaijeria yhdessä kahvassa voi sitten moninkertaistaa sen jäykkyyden vai miten täysin löysästä ja kevyestä yhtäkkiä saadaan niin jäykkä että...tai no ei kukaan täällä ole kirjoittanut että sitä kahvaa pitäisi hampaat irvessä kiskoa :D ? Mites on?


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 11 Marras 2014, 21:54
Kirjoittaja jori
Premnas kirjoitti:

Mulle ei nyt ehkä ole selvinnyt kuinka paljon tuplakahva aiheuttaa jäykkyyttä? Siis jos esim. vertaan omiin jarrukahvoihini (molemmat etujarrut erikseen), kahvat ovat aika pehmeät ja herkät, ei niitä tartte kovinkaan painaa tai erityisellä voimalla. Kysymys siis onkin miten kaksi vaijeria yhdessä kahvassa voi sitten moninkertaistaa sen jäykkyyden vai miten täysin löysästä ja kevyestä yhtäkkiä saadaan niin jäykkä että...tai no ei kukaan täällä ole kirjoittanut että sitä kahvaa pitäisi hampaat irvessä kiskoa :D ? Mites on?

Karkeasti ottaen yhdellä kädellä pitää puristaa saman järrutustehon saadakseen kaksinkertaisella voimalla. Kesällä se voi olla melko paljon, mutta talvella riittää kyllä voima helposti vaikka lukitsemaan etupyörät. Toinen käsi jää vielä vapaaksi takajarrun käyttöön.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 12 Marras 2014, 08:29
Kirjoittaja Wacky

Ainoa ongelma on et Sallakin sai takapyörän ilman hätäjarrutuksessa joten takajarrulla ei kesällä kovin paljon tee.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 12 Marras 2014, 08:53
Kirjoittaja jori
Wacky kirjoitti:

Ainoa ongelma on et Sallakin sai takapyörän ilman hätäjarrutuksessa joten takajarrulla ei kesällä kovin paljon tee.

Aivan, sitä tuossa edellä juuri pähkäilin. Talvisettiä tässä ollaankin tekemässä.

jori kirjoitti:

Talvella varmasti riittää etupyörien jarruttamiseen yksikin kahva, jos toisella kahvalla jarrutellaan nastallista takarengasta. Kesällä pitävällä alustalla takapyörän jarrrulla ei ole juuri mitään virkaa jarrutustehon puolesta,


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 24 Marras 2014, 10:15
Kirjoittaja Vilijami

http://www.veloshop.fi/promax-polo-tuplajarrukahva.html

Itselläni on LWB tadpolessa tuollainen tuplajarrukahva etujarruille. Voimaa se tosiaan vaatii, ainakin tuplasti yhden kahvan ja yhden jarrun systeemiin verrattuna. Ja on työläs saada säädettyä juuri samat jarruvoimat molemmin puolin. Kun ajaa toisen renkaan rapakkoon tai loskaan, niin vesi vanteessa vie siltä puolen jarruvoiman usean jarrutuksen ajaksi. Jarrupalat pitää saada säädettyä juuri samanlaiseen korkeuteen ja kulmaan. Käytännössä ei ikinä kumpikin jarru ota samalla lailla. Ei tästä suurempaa haittaa ole, insinöörinä vaan harmittaa tämä ominaisuus. Jos minulla olisi kaksi toimivaa kättä, laittaisin erilliset kahvat molempiin jarruihin.


Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 24 Marras 2014, 12:03
Kirjoittaja mhelander
Vilijami kirjoitti:

Itselläni on LWB tadpolessa tuollainen tuplajarrukahva etujarruille. Voimaa se tosiaan vaatii, ainakin tuplasti yhden kahvan ja yhden jarrun systeemiin verrattuna. Ja on työläs saada säädettyä juuri samat jarruvoimat molemmin puolin.

Tämä tasattu jarruvoima tulisi helposti tekemällä hydrauliset etujarrut siten että kahvasta letku toiselle satulalle kuten normaalisti mutta sen ilmausruuvin tilalle letku jonka toinen pää toiseen satulaan.

Eri asia on mikä kahva käy kun mäntiä on 2-kertainen määrä ja ilmaus pitää tehdä koko ketjun läpi. Mutta ainakaan jarruvoimaan ei tule eroa. Hopen satulat näyttävät siltä että olisivat niin symmetrisiä että niihin voi ketjuttaa letkut. Samoin ainakin Tech3 -kahvoilla komennetaan sekä X2 2-mäntäisiä että X4 4-mäntäisiä satuloita. Tai sitten käyttää vanhemman Hope-generaation kahvaa jolle tehdyssä satulassa on käsittääkseni isommat männät ja niille sitten kaksi näitä uudempia pienempimäntäisiä satuloita.

Vilijami kirjoitti:

Kun ajaa toisen renkaan rapakkoon tai loskaan, niin vesi vanteessa vie siltä puolen jarruvoiman usean jarrutuksen ajaksi.

Tätä harvoin tulee ajateltua kun 2-pyöräisessä voi "kuivata" kastuneen jarrun ja/tai oppia ero jarrutehossa. Käyttämällä hyvin purevia ja kuivuvia paloja sekä jarrulevyjä ainakin voisi olla osin eliminoitavissa.

Vilijami kirjoitti:

Jarrupalat pitää saada säädettyä juuri samanlaiseen korkeuteen ja kulmaan. Käytännössä ei ikinä kumpikin jarru ota samalla lailla.

Tässä hydrauliset kyllä päihittää mekaaniset, siis ainakin säätöjen suhteen.