Sivu 7/8

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 09 Helmi 2015, 18:40
Kirjoittaja Nojanalle
Kuva
Yksi läski lisää .

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 18:48
Kirjoittaja irakas
Juha Tretjakov kirjoitti:
Premnas kirjoitti:Mitä tulee jarrukahvoihin niin eikö Velotechnik kauppaa sivuillaan juuri tuollaista yhden jarrukahvan tuplajarrua? Sitä en muista onko vaijeri- vai nestelevyjarru.

Hyvä pointti! Tällaisia tosiaan on olemassa, on sekä vaijeri- että hydraulitoimisia. HPVelon varusteiksi on valittavissa tuollainen jarruviritys, mutta erikseen niitä on vähän huonosti tarjolla. Hyvän tovin googlailtuani löysin tällaisen, joka parhaiten ratkaisisi tarpeeni: http://www.q-cycles.com/Double-pull-bra ... unction/en

Kuva

Se on tarkoitettu asennettavaksi tankoon vasemmalle ja siinä on seisontajarrutappi mukana. Ja ilmeisesti sopii Scorpionin vakioon vaijerilevariin. Tuon kanssa sitten oikeaan tankoon voisi viritellä haluamansa takajarrun. Vannejarruhan se tietysti olisi, ettei mene kiekko uusiksi. Yksittäinen Maguran jarru onkin aina kiinnostanut...

Balansoitu tuplajarrukahva tietysti poistaa mahdollisuuden jarruilla ohjaamiseen. Teoriassa erillisillä etujarruilla voisi ohjata. Mutta en oikein näe pointtia sellaisen opetteluun. Käyttääkö joku tosissaan tadpolen erillisiä etujarruja mihinkään hyödylliseen? Onko siinä pointtia?

Noita kahden vaijerin jarruvipuja on monen hintaisia, mutta aika lailla sai niitä etsiä. Kuulemma fillaripoolon pelaajat käyttävät noita. Laitanpa siis malliksi tähän talteen:
http://www.utahtrikes.com/PROD-210.html
http://www.sickbikeparts.com/catalog/pr ... ucts_id=41
http://store.stcago.com/Dual-Pull-Kit-w ... Ft-Efl_swA
http://www.throwinpolo.com/products/sav ... rake-lever
http://www.bicycle-engines.com/Dual-Pul ... Lever.html


Onpa jäänyt minulta huomiota vaille tämäkin ketju. Minulla on SH22:ssa ja SH23:ssa omatekoinen kuvan mukainen yhden kahvan ja kahden kiekon jarrusysteemi. Ovat toimineet jotakuinkin. SH26:tta varten tilasin QCyclesin kahvan. Toivottavasti en maksa turhasta, kun halvempiakin näyttää olleen saatavilla.

Tämän ketjun alkuosassa kritisoidaan paljon tadpolea talviajokkina, ja totta nuo arviot paljolti ovat, jos kyseessä on ilman sähkö-avustusta oleva trike. Asia muuttuu aivan toiseksi, jos on riittävällä sähköavustuksella varustettu ajokki, jossa on kaksi vetävää pyörää. Jos tadpolessa on toisessa etukiekossa 1200 W:n napamoottori, on ajo aivan ällistyttävän mukavaa myös talvella. Jos ei ole nastarenkaita, ainoat jonkin verran ongelmalliset paikat ovat lumiset tai liukkaat myötä- ja vastamäet. On aika mahtavaa ajella hyväkuntoisten pystypyöräilijöiden ohi heittämällä. Jos he eivät arvaa, että on kyse sähköavusteisesta, voi vain kuvitella mitä ajattelevat? :roll:

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 20 Helmi 2015, 19:27
Kirjoittaja irakas
Tadpolen jarruista vielä.

Olen kokeillut SH23:ssa eri jarrutus-vaihtoehtoja. On ollut erilliset jarrut etupyöriin ja takakiekossa ei jarrua ollenkaan, ja yhteisjarrutus etupyöriin ja erillisjarrutus takapyörään. Parhaaksi on osoittautunut jälkimmäinen. Kun tarvii ilman nastoja liukkailla ylipäänsä jarruttaa, voi varovasti vaimentaen jarruttaa kaikilla kiekoilla. Jos haluaa vauhdissa nopeita käännöksiä, ei tarvii muuta kuin kääntää hiukan etukiekkoja ja jarruttaa takapyörällä, niin kyllä kääntyy. :mrgreen:

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 10:03
Kirjoittaja kogam
Nojanalle kirjoitti:Kuva
Yksi läski lisää .

Millainen peli tuo on ajella ?

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 21 Helmi 2015, 10:42
Kirjoittaja PW
Niin, ei taida suomessa olla kellään kokemuksia läskitrikestä, kuva ei taida olla Nallen olohuoneesta :wink:

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 25 Loka 2017, 22:38
Kirjoittaja janx
Talvihan tuo tulee. Taas. Hieman olen tätä asiaa tutkinut viime aikoina. Mitä lie mielessä. Joku puhui suksista eteen. Onhan tuo näköjään kokeiltu. Hyvin luistaa suksi. Doctorbass on Discovery Channel: https://youtu.be/CZMb9bxGn1A?t=93 (Estääköhän laki tuon käyttämisen tieliikenteessä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... a1090-2002)

Tästä ketjusta päätellen sähköapu(, tarpeeksi lihava kuljettaja) ja kunnon talvirengas (mielellään isompi kuin 406) auttaa kummasti.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 02:22
Kirjoittaja jviirret
Tai veto useampaan renkaaseen. Sivuketjuvetoinen delta jossa ketju vetää toisesta ja sähköapu toisesta takarenkaasta. Painoa vetävillä pyörillä 80% ja puoli ukkoa lähes itsestään katteen suojaan kun heittää päälle palan kennolevyä.
Ainii, jos ei huvita polkea ni vetävällä pyörällä vain 40% painosta :(

Jukka

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 07:30
Kirjoittaja PW
Satsaisin vetävään pyörään tai useampaan, suksella tuskin saa hyötyä, varsinkaan kaupungissa.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 18:58
Kirjoittaja sompi
On todellakin huomannut, että talvi tulee. Maanantaina onnelisena menin varastoon, nostin triken pihalle ja lähdin ajamaan. Noin 10 metrin jälkeen oli aika vaihtaa isommalle vaihteelle, ei vaihtunut :( sitten oli aika jarruttaa, ei jarruttanut :( Eli autolla töihin. Illalla nostin pyörän sisälle sulamaan ja näytin vaijerinsuojakuorille paineilmaa ja pukkasin ruiskulla alkoholit tilalle. Tiistaina pääsi taas normaalisti pyörällä töihin :) Suoraan sanoen perseestä koko pyörä tai siis nuo vaihtajat ja jarrut, kun niitä ei ole suunniteltu tuohon asentoon. Toisaalta tuskinpa on suunniteltu ollenkaan pakkaskeleille.

Ja tosiaan, onneksi on sähköt apuna. Käsittämättömän suuri vaikutus tuolla hiekalla/kivillä ja kylmemmällä ilmalla tuohon pyörän rullaavuuteen. Tuntuu jo tässä lähellä nollaa ja melko vähällä hiekka määrällä, että vastus on melkein tuplaantunut. Osittain vamasti korvien välissä mutta kun sekin riittää.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 19:41
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti:Talvihan tuo tulee. Taas. Hieman olen tätä asiaa tutkinut viime aikoina. Mitä lie mielessä. Joku puhui suksista eteen. Onhan tuo näköjään kokeiltu. Hyvin luistaa suksi. Doctorbass on Discovery Channel: https://youtu.be/CZMb9bxGn1A?t=93 (Estääköhän laki tuon käyttämisen tieliikenteessä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2 ... a1090-2002)

Tästä ketjusta päätellen sähköapu(, tarpeeksi lihava kuljettaja) ja kunnon talvirengas (mielellään isompi kuin 406) auttaa kummasti.

Tuo swb tadpole on aika huono vetopidon osalta. Talvikäyttöön saisi olla lwb tadpole tai deltatrike.
559 tai 622 rullaa kyllä hyvin, mutta vanteet on jatkuvasti mutkalla. Kolmipyöräkäyttöön en itse isompaa enää laita kun 406 ja sekin mielellään 48 pinnainen bmx malli.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 20:01
Kirjoittaja jooseha
Leveä kumi, matalat paineet ja tubeless-asennus auttaa kovasti rullaavuuteen soralla.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 21:22
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti:Tuo swb tadpole on aika huono vetopidon osalta. Talvikäyttöön saisi olla lwb tadpole tai deltatrike. 559 tai 622 rullaa kyllä hyvin, mutta vanteet on jatkuvasti mutkalla. Kolmipyöräkäyttöön en itse isompaa enää laita kun 406 ja sekin mielellään 48 pinnainen bmx malli.

Hyviä pointteja. Kaupasta löytyy varmasti kumi, joka pitää ja kestää. Se ei tosin välttämättä ole enää polkupyöräkamaa(, vaikka mieluummin pyrin niissä pysymään). Mä olen ajatellut unohtaa eturenkaista pinnat kokonaan, kuten eräs kinnerivalmistaja (http://www.alligt.nl/bodies/wiel.html).

Edit: Muokattu tekstiä.

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 26 Loka 2017, 22:54
Kirjoittaja jviirret
Onko jotakin syitä jotka puoltavat lyhyakselivälisen ja pienirenkaisen tadpolen talvikäyttöä?

Jukka

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 10:32
Kirjoittaja nojakkifoorumi
filmasi kevättalviajoo jonka lataili youtubee,
(videot piti uudelleen duunaa ku oli yks vikapätkä joka teki hallaa videoohjelmal plus äänevoimmakkuus myös tarvii uudelleen säädel)

https://www.youtube.com/channel/UCCsCy4 ... JZw/videos

Re: Trike Talvella!!!

Lähetetty: 02 Touko 2018, 11:22
Kirjoittaja PW
Ilmottaa: tällä kanavalla ei oo videoita. ??