Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Hopea kirjoitti:

Odottelen tässä kunnon pakkaskelejä ja/tai sitä, että kaupunki saa pyörätiet kerran kunnolla auratuiksi...

Oletteko huomanneet HSL:n reittioppaan kohdassa "Pyöräily ja kävely" (http://pk.hsl.fi/fi/) täpän talvikunnossapito, jonne käyttäjät voivat lisätä palautetta pyöräteiden talvikunnossapitoon. Ilmeisesti tätä myös sitten Staran aurausporukka lukee naamakirjan lisäksi :wink:

-Klasu-

Avatar
GodTdd
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 12 Touko 2009, 16:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja GodTdd »

KlausS kirjoitti:
Hopea kirjoitti:

Odottelen tässä kunnon pakkaskelejä ja/tai sitä, että kaupunki saa pyörätiet kerran kunnolla auratuiksi...

Oletteko huomanneet HSL:n reittioppaan kohdassa "Pyöräily ja kävely" (http://pk.hsl.fi/fi/) täpän talvikunnossapito, jonne käyttäjät voivat lisätä palautetta pyöräteiden talvikunnossapitoon. Ilmeisesti tätä myös sitten Staran aurausporukka lukee naamakirjan lisäksi :wink:

-Klasu-

Enpäs muuten olekaan huomannut. Pitääpä käydä antamassa palautetta, sekä hyvää että huonoa. Kiitos vinkistä.

Why not? Only one human captain has ever survived battle with the Minbari fleet. He is behind me. You are in front of me. If you value your lives be somewhere else.
Delenn, Severed Dreams, Babylon 5

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Olen huomannut saman että jos trikeä tahallaan sudittamalla sutii niin ei muuten varmana kulje. Ei autollakaan paineta täysillä kaasua ja kiilloteta lunta renkaiden alle.

Parhaiten trike kulkee tasaisesti pyörittäen välttäen ylimääräsiä rykäisyjä. Tosin joskus se voi olla vaikeaa jos aura on jättänyt pehmeitä valleja tielle (siis sellaisia joista kuitenkin pääsee vielä yli ajamalla) ja vallien jälkeen alkaa vaikka ylämäki. Niissä syyllistyn jonkinasteiseen ruopimiseen mutta rajansa kaikella. Jossei mee niin ei se sitten mee.

Tällä hetkellä scorpionissa on vain takana nastarengas, mutta en ole huomannut ajossa muuta eroa kuin hitaissa nopeuksissa pito on hieman parempi. Sileä kesärengas jäi helpommin sutimaan paikoilleen. Kiemurteluun nastalla ei ole ollut vaikutusta.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja irakas »

Enpä ollut huomannutkaan tätä ketjua.
SH6 Komsa kulkee talvella näin:
http://www.youtube.com/watch?v=nktYZcxsHA4

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja sv »

KlausS kirjoitti:

Törmäsin velomobilforum.de foorumin sivuilla seuraaviin videoihin ja Hase Kettwiesel Tourin omistajana ajattelin laittaa niistä tänne linkit.

HP Velotechnik Scorpion FX

Hase Kettwiesel differentiaalilla

Itse ajelin maanantaina töihin omalla Kettwieselillä ja matka sujui muuten mukavasti, mutta jostain käsittämättömästä syystä yhdelle jos toiselle pyörätienpätkälle oli kasattu puolenmetrin korkuisia lumivalleja.
Hase Kettwieselistä on tässä foorumissa aiemminkin ollut juttua ja kuten tuosta toisesta videosta näkyy, niin differentiaalista on apua lumisohjossa ajettaessa. Silti se ei tee pyörästäni lumikelkkaa, joten toivon kaikkien talvipyöräilijöiden puolesta, ettei pyöräteille jätettäisi näitä lumivalleja.

Talviterveiset Helsingistä -Klasu

Ensitalvena pääsen kokeilemaan Scorpion Fx, jonka otin käyttöön keväällä ja josta tein sähköavusteisen 8)

Terveisiä Hämeenlinnasta-sv

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Silloin kun kirjoittelin tähän ketjuun viimeksi, en ollut vielä ajanut nojapyörällä metriäkään talviajoa. Nyt olen. 8)

HP Gekko FX toimi talvella hyvin. Nastarengas vetävässä pyörässä se nousi Käpylän mäetkin ihan kiitettävästi. Tosin aika nopeasti oppi välttämään lähtemistä kun uutta lunta oli yli 10 cm. Silloin vain työntövoima ei riittänyt kumoamaan kahden kahlaavan eturenkaan aiheuttamaa vastusta, ei edes tasaisella. Eikä asiaa yhtään auttanut se kaupungin kuormaaja, joka on ottanut tavakseen ajaa aamulla pyörätietä Veräjämäestä Savelaan aura ylhäällä. :evil:

Talven jälkeen vasta tajusin, että jarruista oli lähtenyt teho ihan kokonaan. Ilmeisesti suolainen lumi todella söi Avid BB5:n jarrupalat kolmessa kuukaudessa ihan pilalle. Uusilla paloilla jarrut toimivat taas kuten pitikin.

Mutta siis nyt voin kokemuksesta sanoa, ettei tuo Hasen ja HP-V:n ero todellakaan johdu tekniikasta fillarissa vaan juurikin tekniikasta ajajassa.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En menis väittämään että ero on täysin ajotekniikassa, koska gekkossa takarengas sijoitettu huomattavasti lähemmäs penkin selkänojaa kuin scorppioonissa joka tekee riittävän suuren eron painojakaumassa jotta vetävälle pyörälle ei löydy niin paljon pitoa. Ajotekniikka on tässä videossa kuitenkin aivan väärä. Kaikki jotka joutuu ajamaan lumella ja jäällä tietää että renkaan luistamista pitää vältää jos meinaa päästä eteenpäin.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Pitipä kaivella vähän teknistä dataa. Scorpparin akseliväli on 2 cm pidempi kuin Gekkon. Saattaa olla, että Gekkossa painopiste on vähän taaempana. Kuvista on vaikea suoraan päätellä tätä faktaa.

Silti olen sitä mieltä että tuo etenemisten ero ei ollut niinkään pyörän kuin kuskin ominaisuus. Katsottuani videot uudelleen olisin nauranut sille lumimäärälle, jos vaikka viime talvena jonakin aamuna uutta lunta olisi ollut vain tuon verran...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hopea kirjoitti:

Pitipä kaivella vähän teknistä dataa. Scorpparin akseliväli on 2 cm pidempi kuin Gekkon. Saattaa olla, että Gekkossa painopiste on vähän taaempana. Kuvista on vaikea suoraan päätellä tätä faktaa.

Oon jotenkin kuvitellu että se olis enemmän, mutta tää voi johtua siitä että mielsin scorpparin heti 26" takakiekkoiseksi jota se ei ole.

Hopea kirjoitti:

Silti olen sitä mieltä että tuo etenemisten ero ei ollut niinkään pyörän kuin kuskin ominaisuus. Katsottuani videot uudelleen olisin nauranut sille lumimäärälle, jos vaikka viime talvena jonakin aamuna uutta lunta olisi ollut vain tuon verran...

Tuossa on tosiaan aika naurettava määrä lunta, mutta kuten videolta näkee niin sen alla on kerros märkää loskaa joka tekee pinnan aika liukkaaksi. Oikeassa olet ettei tuo osaa/yritä yhtään kunnolla ajaa tossa lumessa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Myös istumakorkeudella on merkitystä, korkeammalla pyörällä takapyörän paino kasvaa ylämäessä matalaa pyörää enempi...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin