Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Törmäsin velomobilforum.de foorumin sivuilla seuraaviin videoihin ja Hase Kettwiesel Tourin omistajana ajattelin laittaa niistä tänne linkit.

HP Velotechnik Scorpion FX

Hase Kettwiesel differentiaalilla

Itse ajelin maanantaina töihin omalla Kettwieselillä ja matka sujui muuten mukavasti, mutta jostain käsittämättömästä syystä yhdelle jos toiselle pyörätienpätkälle oli kasattu puolenmetrin korkuisia lumivalleja.
Hase Kettwieselistä on tässä foorumissa aiemminkin ollut juttua ja kuten tuosta toisesta videosta näkyy, niin differentiaalista on apua lumisohjossa ajettaessa. Silti se ei tee pyörästäni lumikelkkaa, joten toivon kaikkien talvipyöräilijöiden puolesta, ettei pyöräteille jätettäisi näitä lumivalleja.

Talviterveiset Helsingistä -Klasu

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja PW »

Aika isot erot noiden etenemisessä. Mitä tuo differientaali tarkottaa :oops: ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Aika isot erot noiden etenemisessä. Mitä tuo differientaali tarkottaa :oops: ?

Siis Kettwiesel:ssä on samanlainen tasauspyörästö (kelluva) kuin autoissa. Kuten vaikkapa -75 takavetosessa Corollassa.

Jos pito ei toiselta vetävältä pyörältä täysin karkaa niin molemmat vetävät. Kaarteessa sitten nopeammin pyörivä ulkokaarteen puoleinen pyörä määrää tahdin, sisempi ei vedä. Ja sama sitten jos lipsauttaa sutimaan.

Hyvä ratkaisu käsittääkseni nojakkiin ja talviajoon. Autossa olisi vielä parempi joko kitkalukko tasauspyörästössä tai jopa maastoautojen tapaan päälle kytkettävä täyslukko. Silloin ei helposti jää kiinni mihinkään.

Nimimerkillä 2.3 tonnia painavan takavetosen jenkkivanin omistaja... ei tarvi nimittäin kuin lumipallon eturattaan eteen ja toinen takapyörä sutasee tyhjää niin siinä ollaan. Kun tyhjänä suurin osa painosta on etupyörillä ja automaattivaihteisto ei auta asiaa yhtään valtavan moottorin väännön kanssa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kyllä nuo 20":t vain näyttää surkean pieniltä talviajoon, edelleen :(
Hoksasin että mullahan on pieni pätkä filmiä python trikellä ajosta talvisella pihanurmikolla:
http://www.kotinet.com/ninajukk/hipsu.mpg
Surkean pieni on kuva, mutta kyllä tuosta lumen paksuuden ja etenemis nopeuden näkee. Tasaisella asfaltilla menisi toki paljonkin kevyemmin...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja KlausS »

jviirret kirjoitti:

Kyllä nuo 20":t vain näyttää surkean pieniltä talviajoon, edelleen :(
Hoksasin että mullahan on pieni pätkä filmiä python trikellä ajosta talvisella pihanurmikolla:
http://www.kotinet.com/ninajukk/hipsu.mpg
Surkean pieni on kuva, mutta kyllä tuosta lumen paksuuden ja etenemis nopeuden näkee. Tasaisella asfaltilla menisi toki paljonkin kevyemmin...

Jukka

Kiinnitin huomiota, ettei python trike jäänyt sutimaan ylämäessä. Näin entisenä Gekon omistajana muistelen kaikenlaisen pehmeän alustan tuoneen ongelmia. Tämä tosin ei johtunut pyörän merkistä, vaan tadpole-mallisten kolmipyörien painonjakautumisesta.
Toisaalta entinen Gekko FX trikeni oli tasaisella asvaltilla n. 10% nopeampi kuin nykyinen Kettwiesel. Ymmärtääkseni myös differentiaali tuo jonkin verran lisävastusta. Kuitenkin kummatkin pyörät ovat tarpeeksi nopeita pyöräteille ja vastaavat nopeudeltaan parempaa hydribipyörää.

-Klasu-

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja jviirret »

KlausS kirjoitti:

Kiinnitin huomiota, ettei python trike jäänyt sutimaan ylämäessä.

Joo, ei sutinut ei, ainakin 60% kokonaispainosta vetävällä etupyörällä. Takarenkailla niin vähän painoa että pystyi työmatkan ajamaan puhjenneella kumilla niin ettei siihen tullut lisää reikiä.

KlausS kirjoitti:

Kuitenkin kummatkin pyörät ovat tarpeeksi nopeita pyöräteille ja vastaavat nopeudeltaan parempaa hydribipyörää.

Joo, jos alla on aurattu pyörätie. Eroa hybridin hyväksi alkaa tulla kun tielle tulee lunta senteissä mitattavia määriä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Noista videoista ainakin Skorpionin kohdalta näkee hyvin sen, että pohjoismaiden ulkopuolella lumi on yleensä enemmän ongelma kuin täällä. Väitän, että minun Gekkoni etenee tuollaisessa lumessa vastaavilla renkailla paljon paremmin. Mutta jos ei ymmärrä talviajosta, ei vain ymmmärrä talviajosta. Vertailun vuoksi voisi vilkaista amerikkalaisten videoita siitä kun siellä on tullut pari tuumaa lunta...

Kieltämättä tuo Kettwieselin meno on aika vakuuttavan näköistä.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Hopea kirjoitti:

Mutta jos ei ymmärrä talviajosta, ei vain ymmmärrä talviajosta.

Jep. Tai maastoajosta. Mulle on ehdoteltu 2-vetoista 2-pyöräiseen off-road nojakkiin, "kun sillä pääsee paremmin menemään". Ei kommentoijat ajattele että mihin sitten mennään kun vetävä etupyörä suttaa.

Pidon hallinta erikseen etu- ja takapyörälle 2-pyöräisessä on se oleellinen juttu jotta pysytään pystyssä ja päästään eteenpäin. Pätee sekä maastoon että talviajoon.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja PW »

Hopea kirjoitti:

Noista videoista ainakin Skorpionin kohdalta näkee hyvin sen, että pohjoismaiden ulkopuolella lumi on yleensä enemmän ongelma kuin täällä. Väitän, että minun Gekkoni etenee tuollaisessa lumessa vastaavilla renkailla paljon paremmin. Mutta jos ei ymmärrä talviajosta, ei vain ymmmärrä talviajosta. Vertailun vuoksi voisi vilkaista amerikkalaisten videoita siitä kun siellä on tullut pari tuumaa lunta...

Kieltämättä tuo Kettwieselin meno on aika vakuuttavan näköistä.

Oisko tuossa videossa enempi ongelmana lumen alla ollut märkä jää kuin itte lumi ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja jori »

Taisi olla vähän tekemällä tehty ero. Jos Kettwieselillä olisi runtannut alussa toisen takapyörän sutimaan, samalla tavalla olisi meno ollut ankeaa, vaikkei ehkä aivan noin ankeaa. Varovasti ajaen valmiiksi jäähän kiinni tallotulla tiellä pito on paljon parempi, kuin sutivilla renkailla pehmeän lumen peittämällä jäällä. Tasauspyörästö (differentiaali) tasaa vääntömomentin siten, että molempien pyörien veto on sama, kuin huonomman pyörän veto.

Minäkin leikin aikoinaan kolmipyörädeltallani (painojakauma sama, kuin Jukan deltapythonissa) luistinradalla, jolle oli satanut muutama sentti uutta pehmeää lunta. Jos vältti sutimista pyörä eteni ihan hyvin, jos ensin runttasi vetävän pyörän sutimaan, meni eteneminen ensimmäisen videon mukaiseksi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja KlausS »

jori kirjoitti:

Taisi olla vähän tekemällä tehty ero. Jos Kettwieselillä olisi runtannut alussa toisen takapyörän sutimaan, samalla tavalla olisi meno ollut ankeaa, vaikkei ehkä aivan noin ankeaa. Varovasti ajaen valmiiksi jäähän kiinni tallotulla tiellä pito on paljon parempi, kuin sutivilla renkailla pehmeän lumen peittämällä jäällä. Tasauspyörästö (differentiaali) tasaa vääntömomentin siten, että molempien pyörien veto on sama, kuin huonomman pyörän veto.

Minäkin leikin aikoinaan kolmipyörädeltallani (painojakauma sama, kuin Jukan deltapythonissa) luistinradalla, jolle oli satanut muutama sentti uutta pehmeää lunta. Jos vältti sutimista pyörä eteni ihan hyvin, jos ensin runttasi vetävän pyörän sutimaan, meni eteneminen ensimmäisen videon mukaiseksi.

Kieltämättä vähän provosoiva on tuon Scorpionin video.. Olisi nyt laittanut edes nastarenkaat alle :wink:
Kahden erinomaisen nojapyörän vertailun sijasta varmaan olisi tähdellisempää purnata pyöräteiden talvikunnossapidosta, missä täällä Helsingissäkin on paljon parantamisen varaa.. Tosin eräs työkaverini ehdotti, että laita Klasu siihen jäniksesi (= Hase) eteen lumiaura :)

-Klasu-

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Auraus on paljon parempi tänä talvena kun vertaa edelliseen talveen. Toki parantamisen varaa on edelleen, mutta eipä nuo ajoradatkaan ole olleet selvästi paremmin hoidetut kuten ennen.
Parhaiten pääsee kun hakkii oikeanlaiset renkaat - onhan mun helppo alkaa leveilemään niillä :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Auraus on paljon parempi tänä talvena kun vertaa edelliseen talveen. Toki parantamisen varaa on edelleen, mutta eipä nuo ajoradatkaan ole olleet selvästi paremmin hoidetut kuten ennen.

Jep. Täällä susirajan läheisyydessä joko ei aurata päiväkausiin, tai sitten otetaan ihan asfalttia myöten. Vaikeuttaa oleellisesti etenkin pidempien lenkkien tekoa joille sattuu varmasti molempia.

Wacky kirjoitti:

Parhaiten pääsee kun hakkii oikeanlaiset renkaat - onhan mun helppo alkaa leveilemään niillä :D

Tai paremmin keliin sopivat renkaat pariin nojikseen ja valitsee sitten sopivimman :lol: kun tuo asiallisen vauhdin pito ja sitä kautta myös kilsojen karttuminen kiinnostaa.

Vielä kun kehtais laittaa lowracerin pakkaskelin vauhtikuntoon, penkkejä kun on tällä hetkellä vain kaksi. Sillä on kiva ajaa hyvin auratulla pyörätiellä kunhan on -5 tai kylmempää, sekä mukava että nopea. Saattaa värkki pysyä tämän talven varastossa ja nähnee ajoa vasta kun maanteille pääsee. Katsotaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1086
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Odottelen tässä kunnon pakkaskelejä ja/tai sitä, että kaupunki saa pyörätiet kerran kunnolla auratuiksi. Nyt mullakin on nastarengas laitettavaksi taakse ja Gekko etenee sillä varmaan ihan riittävästi. Mun henkilökohtainen ongelma on pihalla. Kadulta alaovelleni pihatie nousee kolmen kerroksen verran ja meidän talkkari on aika innokas hiekoittamaan. Sitten kun sepeliä on neljä kerrosta, ylös pääsee vain nurtsin kautta tai työntämällä. Ei oikein hotsita pihaparlamentin valvovien silmien alla. :oops:

Edelleen olen sitä mieltä, että talviajoa pitää osata. Viikonlopun autoreissujen jälkeen ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Helsingin ja Lahden välillä oli kymmenkunta autoa moottoritien välikaistalla, ojissa ja jopa ojan takana pellolla. Lisäksi oli lukuisia jälkiä, joista pystyi näkemään että ojassa oli käyty viime viikkoisten lumisateiden jälkeen. Moottoriteillä...

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Talviajo Hase Kettwiesel ja HP Velotechnik Scorpion FX

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Hopea kirjoitti:

Odottelen tässä kunnon pakkaskelejä ja/tai sitä, että kaupunki saa pyörätiet kerran kunnolla auratuiksi. Nyt mullakin on nastarengas laitettavaksi taakse ja Gekko etenee sillä varmaan ihan riittävästi. Mun henkilökohtainen ongelma on pihalla. Kadulta alaovelleni pihatie nousee kolmen kerroksen verran ja meidän talkkari on aika innokas hiekoittamaan. Sitten kun sepeliä on neljä kerrosta, ylös pääsee vain nurtsin kautta tai työntämällä. Ei oikein hotsita pihaparlamentin valvovien silmien alla. :oops:

Edelleen olen sitä mieltä, että talviajoa pitää osata. Viikonlopun autoreissujen jälkeen ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa. Helsingin ja Lahden välillä oli kymmenkunta autoa moottoritien välikaistalla, ojissa ja jopa ojan takana pellolla. Lisäksi oli lukuisia jälkiä, joista pystyi näkemään että ojassa oli käyty viime viikkoisten lumisateiden jälkeen. Moottoriteillä...

Pitäis varmaan poiketa kokeilemassa onko siitä gekkosta mihinkään talvella kun oma toimii aika hyvin. Tekniikka trikellä ajoon talvella on toki erilainen kun mun vehkeellä..

Vastaa Viestiin