Sivu 1/2

Nojakki ainoana pyöränä

Lähetetty: 12 Syys 2013, 07:50
Kirjoittaja oki

Eksyttyäni nojapyöräsivustolle ja hurahdettuani nojapyöriin, en ole enään pystypyörällä ajanut, tosin en ajanut ennenkään kuin ihan lyhyitä matkoja selkävikani takia. Nojapyörällä ajon myötä olen saanut kuntoni nousuun ja hapenottokykyni on aivan eri luokkan kuin ennen, ei tarvitse porrskäytävässä enää pysähtyä puuskuttmaan vaan voi nousta siihen kerrokseen mihin on menossa, aivan kuin nuorena.
Suosittelen kaikille nojapyörää, alkuun on hiemman vaikeaa oppia pitämään tasapainoa mutta niinhän se oli lapsenakin kun opetteli pyörällä ajoa, mutta sen kyllä oppii kun 50-vuotiaskin oppi. :D :D
t: Oki


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 12 Syys 2013, 12:27
Kirjoittaja PW

Miulle kävi samoin muutama vuosi sitten noin siinä 50-villityksen tienoilla kanssa :wink: hurahdin nojakkeihin ja olenkin sanonut tätä omaksi 50-villityksekseni, en oo varma olisko vaimon mielestä se perinteinen ollu parempi :wink:
Olin alottanu kulkemaan pyörällä aina sinne mihin tarve oli ja jätin auton käytön vähemmälle - tämmöstä käytännön viherpiiperrystä :mrgreen: Ensiks oli pyöränä kunnostettu mummokela, jonka pojalta sain synttärilahjaksi. Sitten halus jotain vähän parempaa, ostin helkamakulkurin mutta jostain syystä vielä etsin jotain ja netissä sitten eksyin nojakkisivuille se oli sitten menoa. Siis varotuksen sana perääntykää ken vielä voi :mrgreen:
Kulkurin lahjotin nuorimmalle pojalleni ja pystärit on jääny sen jälkeen ihan satunnaisiin pakko- tai kokeilutilanteisiin.
Eilen viimeksi sain tuntumaa - perseeseen - ei kiitos. Onko tuolla muka mukava ajaa ? Eikö tuo ole vaarallista ?
Näetkö tuosta asennosta mitään ? Heräs tommosia kysymyksiä :roll:

Petri


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 12 Syys 2013, 13:21
Kirjoittaja oki

Luulenpa, että tämä 50 villitys nojapyöriin on paljon mukavampi, vaimonkin kannalta
sitä paitsi vaimohan voi myös alkaa nojapyöräilyn, niin kuin minun vaimolle kävi. :D :D
Istuma-asennosta voi kyselijöile sanoa, että tarkkailevat miten itse istuvat tv:tä
katsoessaan, jalat rahilla, rento noja-asento nojatuolissa. :D Kuten meillä nojapyöräilijöillä
pyöräillessä.
Oki


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 12 Syys 2013, 13:55
Kirjoittaja TKorho

Ongelmana nojapyörässä on se että se saa katsomaan polkupyöräilyä uudella tavalla. Ja koska nojapyörät ovat hieman vaikeammin jokapaikanpyöriä kuin pystärit, niin tulee helposti ajatus että pyöriä pitää olla useita. Eri käyttöihin ja tilanteisiin. Sellainen luonnollinen lukumäärä (tässä vaiheessa nälkää) olisi neljä polkupyörää: pystäri, perusnojakki, rytönojakki (á la Helander) ja koppis... ehkä vielä (tad)trike talvea varten...

Ja kun polkupyörä on kuitenkin paljon halvempi kuin prätkä tai auto, niin sen kalliimmankin pyörän hankinnan pystyy perustelemaan ainakin itselleen jos ei vaimolleen.

Eli nojakki luontaisesti ei ole "ainoa" pyörä, vaan se tuppaa lisääntymään. Jos puhutaan ihan konkreettisesti yhdestä ainoasta pyörästä, niin nojakki on hitusen kapeampialaisempi kuin perus-timanttirunko-pystäri tai vanhanajan rautamummo. Valitettavasti. Kyllä nojakilla voi kaiken tehdä, mutta vahvasti eroavista rakenteista johtuen ne eriytyvät hieman enemmän.


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 12 Syys 2013, 14:19
Kirjoittaja TatuLund
TKorho kirjoitti:

Eli nojakki luontaisesti ei ole "ainoa" pyörä, vaan se tuppaa lisääntymään. Jos puhutaan ihan konkreettisesti yhdestä ainoasta pyörästä, niin nojakki on hitusen kapeampialaisempi kuin perus-timanttirunko-pystäri tai vanhanajan rautamummo. Valitettavasti. Kyllä nojakilla voi kaiken tehdä, mutta vahvasti eroavista rakenteista johtuen ne eriytyvät hieman enemmän.

Minusta tämä pyörien lisääntyminen autotallissa ei liity ainoastaan nojapyöriin. Polkupyörien kehitystrendi on ollut viimeaikoina yhä enemmän erikoistuminen erilaisiin käyttötarkoituksiin. Siksipä pystäreitäkin alkaa olla yhtä kirjava joukko kuin nojakkejakin. Tämä tekee oikean pyörän vallinnasta toisinaan aika haastavaakin.

Oma suhtautuminen pyöräilyyn on, että kaikenlainen fillarointi on kannatettavaa. Tärkeintä on löytää se oma formaatti, koska se formaatti josta itse pidät, pitää sinut eniten liikkeessä pyörän selässä. Joskus siihen riittää yksi pyörä, joskus tarvitsee useamman.

Jos yrittää pärjätä vain yhdellä pyörällä, niin silloin joutuu tekemään aika paljon kompromisseja eri käyttötarkoituksissa. Tuota Nomadia suunnitellessa ajatus oli juurikin tehdä hyvä yleiskäyttöinen arkipyörä jossa on naseva disain, jonkinlainen Jopon nojakki vastine.


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 27 Syys 2013, 19:21
Kirjoittaja rutunen

Threadia lukiessani tuli mieleen että jos nojakista pitää saada ainoa pyörä ilman valtavaa pyöräarsenaalia, niin miten lähelle tätä tavoitetta pääsisi mahdollisimman maastokelpoisella nojakilla (maasto/talviajo, leveät renkaat) johon sitten vaihtaa pikakiinnityksellä kapeat renkaat asfalttiajoa varten? Kompromissihan siitä tulisi tottakai mutta mikä muu voisi ideassa mennä pieleen?


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 27 Syys 2013, 19:26
Kirjoittaja Nojanalle

Harvoi tälläset ratkaisut pelaa yhteen . Jos pelaisi niin hyvä . Kunhan vaan joku keksii sellaisen komromissin joka luonaa pienellä muutamisessa maasto-, retki-, sportisessa lenkiajossa . Niin hyvä , hänellä on aika moinen malli käsillä . :wink:


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 27 Syys 2013, 19:42
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:

Harvoi tälläset ratkaisut pelaa yhteen . Jos pelaisi niin hyvä . Kunhan vaan joku keksii sellaisen komromissin joka luonaa pienellä muutamisessa maasto-, retki-, sportisessa lenkiajossa . Niin hyvä , hänellä on aika moinen malli käsillä . :wink:

No mulla on ainakin yksi...


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 27 Syys 2013, 21:01
Kirjoittaja rutunen
mhelander kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Harvoi tälläset ratkaisut pelaa yhteen . Jos pelaisi niin hyvä . Kunhan vaan joku keksii sellaisen komromissin joka luonaa pienellä muutamisessa maasto-, retki-, sportisessa lenkiajossa . Niin hyvä , hänellä on aika moinen malli käsillä . :wink:

No mulla on ainakin yksi...

Onko se mikä noista neljästä jotka on listattuna allekirjoitukseen?


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 27 Syys 2013, 22:41
Kirjoittaja mhelander
rutunen kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Harvoi tälläset ratkaisut pelaa yhteen . Jos pelaisi niin hyvä . Kunhan vaan joku keksii sellaisen komromissin joka luonaa pienellä muutamisessa maasto-, retki-, sportisessa lenkiajossa . Niin hyvä , hänellä on aika moinen malli käsillä . :wink:

No mulla on ainakin yksi...

Onko se mikä noista neljästä jotka on listattuna allekirjoitukseen?

No omatekonen maasturi tietysti !

Kelpaa nykyisillä maastorenkailla myös maantie yhteislenkeille. Mainio ajaa hiljaa ruuhkassa. Mukava pehmee kyyti vaikka pyöräteillä paljon routarailoja ja koloja. Vaihteet riittää vaikka puuhun kiipeämiseen tai 45+ vauhteihin tasasella.

Ainoa nojakki näistä jolla todella kehtaa ajaa talvella. Ja renkaita löytyy kaikkeen tarpeeseen.

Lukase lisää offarin säikeestä...


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 28 Syys 2013, 07:04
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Harvoi tälläset ratkaisut pelaa yhteen . Jos pelaisi niin hyvä . Kunhan vaan joku keksii sellaisen komromissin joka luonaa pienellä muutamisessa maasto-, retki-, sportisessa lenkiajossa . Niin hyvä , hänellä on aika moinen malli käsillä . :wink:

No aika pitkälle pääsee kun ei nosta kampia kattoon, vaan jättää ne suunnilleen penkin kans samalle korkeudelle. Tällöin voi nojakulman nostaa maasto-,talvi- ja keskustaliinkenteessä suhteellisen pystyyn ilman että ajoasento menee kippuraksi. Taas pitkille lenkeille ja kisoihin nojakulma loivaksi ilmanvastuksen vuoksi. Jousitus pahimman tavoiteltavan ajokelin mukaan, siitähän ei asfaltilla ajaessakaan haittaa välttämättä juuri ole. Kahdet levyjarrukiekot niin renkaiden vaihto on nopeaa. Ei maailman paras millään osa-alueella, mutta erittäin monipuolinen nojakiksi. Ihan kuin tuo mhelanderin maasturi, mulla tosin olisi jäykällä tai muuten vain matalemmalla keulalla, kun oikeaan maastoajoon en pyörää tarvi.

Jukka


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 02:33
Kirjoittaja ki
rutunen kirjoitti:

Threadia lukiessani tuli mieleen että jos nojakista pitää saada ainoa pyörä ilman valtavaa pyöräarsenaalia, niin miten lähelle tätä tavoitetta pääsisi mahdollisimman maastokelpoisella nojakilla (maasto/talviajo, leveät renkaat) johon sitten vaihtaa pikakiinnityksellä kapeat renkaat asfalttiajoa varten? Kompromissihan siitä tulisi tottakai mutta mikä muu voisi ideassa mennä pieleen?

mikä muuten on pikakiinnitys?voisiko noin vaihtaa talvi renkaat kesärenkaisiin ja päinvastoin?


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 06:17
Kirjoittaja Wacky
ki kirjoitti:
rutunen kirjoitti:

Threadia lukiessani tuli mieleen että jos nojakista pitää saada ainoa pyörä ilman valtavaa pyöräarsenaalia, niin miten lähelle tätä tavoitetta pääsisi mahdollisimman maastokelpoisella nojakilla (maasto/talviajo, leveät renkaat) johon sitten vaihtaa pikakiinnityksellä kapeat renkaat asfalttiajoa varten? Kompromissihan siitä tulisi tottakai mutta mikä muu voisi ideassa mennä pieleen?

mikä muuten on pikakiinnitys?voisiko noin vaihtaa talvi renkaat kesärenkaisiin ja päinvastoin?

rutunen puhuu varmasti pikalinkuista joiden avulla kiekot voi irroittaa ilman työkaluja. Jos sulla on kaksi paria kiekkoja niin joista toisilla talvirenkaat ja toisilla kesärenkaat niin vaihto onnistuu erittäin nopeasti. Yleensä tätä vaihtoa helpottaa paljon jos kiekot on levyjarrumallia jolloin jarruja ei parhaimmillaan tarvitse säätää ollenkaan.


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 12:01
Kirjoittaja ki

pitääkö olla tällaset linkut pyärässä valmiina ostaessa vai voiko ne vaihtaa mihin tahansa pyörään


Re: Nojakkit ainoana pyöränä

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 20:50
Kirjoittaja Wacky
ki kirjoitti:

pitääkö olla tällaset linkut pyärässä valmiina ostaessa vai voiko ne vaihtaa mihin tahansa pyörään

Ainoastaan niihin napoihin joihin voi laittaa onton akselin. Napavaihteisissa sellaisia ei pitäisi sellaisia käyttää koska niissä akseli ei saa missään tapauksessa päästä pyörähtämään joten se pitää saada todella kireälle osassa napavaihteissa akselin keskellä kulkee myös vaihteen säätö joten niihin ei voi edes asentaa pikalinkkua.
Harvemmin olen kuullut että joku haluaisin jälkikäteen asennuttaa pikalinkut jos navassa ei ole sellaista valmiiksi.