Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1232
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja ajarmala » 19 Syys 2013, 02:19

Innostuinpa rakentamaan Arduinolla ja Kiinasta tilaamallani triaksiaalisella kiihtyvyysanturilla protoversion kiihtyvyysmittarista, jonka sitten teippasin läppärin kanteen kiinni. Läppäri nojakin sivulaukkuun mukaan ja ajelemaan Nummelan pyöräteitä. Otin tällä kertaa reitiksi Lohjan suunnan, koska Kenttälässä on erittäin huonopintainen vanha pyörätie, jossa on pahoja poikkisuuntaisia katkeamia asfalttipinnassa. Sitteen taas Vt25:n vieressä on uutta pyörätietä, jossa on vielä hyväkuntoista asfalttia. Näin sain reitille esimerkit sekä huonosta perunapellosta ja hyväpintaisesta pyörätiestä.

Reitti meni näin eli ajoin valtaosan matkaa samaa pyörätietä kahteen suuntaan. Matka oli 8,6 km ja aika 21 min 18 s.

Nummela-Tervasuontie_pyöräteiden_kuntomittaus.jpg
Nummelan pyöräteiden kunto, mittausreitti


Mittaustekniikasta: panin Arduinon lukemaan kiintyvyysanturin x-, y- ja z-arvot 10 ms:n välein ja kirjoittamaan datat läppärin levylle sarjapiuhaa pitkin. Näytteenottotaajuutta rajoitti sarjapiuhan nopeus sekä se, että Excel ei syö yli miljoonan rivin datatiedostoja. No, raakadata näyttää tältä, kun leikkasin siitä turhat alku- ja loppupäät veke:

Kiihtyvyysanturi01-raakadata.jpg
Kiihtyvyysmittauksen raakadata


Kun tuosta siirtää kunkin suunnan mittausten akselit kiihtyvyysarvoon nolla, niin saa lasketuksi pois anturin asennon merkityksettömänä. Ja itse pyörätien monttuihin ja pomppuihin pääsee kiinni, kun laskee kaikkien kolmen akselin suuntaisten kiihtyvyyksien neliösumman neliöjuuren ja skaalaa sen G-arvoiksi:

Kiihtyvyysanturi03 - resultantti.jpg
Pyörätiemittaus, iskujen kiihtyvyyden G-arvot


Ja kun jätetään huomitta normaalisti fillarilla ajettaessa tuleva n. 1 G:n tärinä ja leikataan pois nyt vaikka kaikki alle 1,5 G:n värinät, niin jäljelle jää varsinaiset montut pyörätiessä:

Kiihtyvyysanturi04 - pienet pois.jpg
Varsinaiset montut pyörätiessä


Ja tähän voi vielä lakea päälle vaikkapa summafunktion reitillä olevista iskuista ihan vaan tulona: G-arvo * iskun kestoaika sekunteina (iskut näyttävät kestävän 10 - 30 millisekuntia). Ja niistä kumulatiivinen summa ajan funktiona samaan graafiin:

Kiihtyvyysanturi06 - iskut ja iskusumma.jpg
Kokonaistulos pyörätien montuista


Tästä hyvin näkee, että lenkin puolivälissä oleva uusipintainen pyörätienpätkä erottuu selvästi edukseen vanhasta katkeillesta asfalttipinnasta. Täytyykin lähestyä Vihdin kunnan tienpitoviranomaista ja kysyä sieltä, korjaavatko pyörätien huonon osan asfalttipinnan heti, vai meneekö ensi viikkoon asti...

T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9563
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja jori » 19 Syys 2013, 08:31

Saisitko tuon GPS-ohjelman ottamaan vastaan "monttutietoa" niin, että tuloksena olisi kartta, jossa jokainen monttu näkyisi kartalla pisteenä. Käyttökelpoisuus liikennevirastossa paranisi heti, kun voisi lähettää korjausporukan suoraan kuopalle sitä korjaamaan. Ei ne nimittäin kovin helposti koko pätkää uudelleen asfaltoi, mutta lyhyempiä pätkiä sentään joskus. TUollaisen monttukartan voisi sitten julkaista netissä, tai ainakin uhkailla katuinfrasta vastaavia, että julkaisee sen, jollei heti korjata. :twisted:

Tuohonhan voi vielä lisätä ominaisuuden, että nuo tärähdykset aiheuttavat sopiva,n esim. 0,3 sekunnin, viiveen kuluttua pyörän perään asennetun kameran laukaisun, niin tulee pahimmista töyssyistä myös kuva.

Hmm, saisikohan tuollaisen systeemin syöttämään kuvat automatisoidusti googlemapsiin, niin olisivat siellä kaiken kansan hämmästeltävänä. Kaupunkien kv-väylävastaavat voisivat sitten kilpailla keskenään, kenellä on vähiten monttuja pyörätiellä.

Mikään ei tietenkään estä monistamasta tätä systeemiä niin, että se soveltuu myös autoväylien dokumentointiin ja kunnossapidon ohjaukseen. :wink:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14229
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja PW » 19 Syys 2013, 08:50

Joku aika sitten tuli juttu Venäjältä, siellä oli muodissa kuvata tien montut ja laittaa ne jollekin netti sivustolle. Olikohan niin ett siellä on laki ett ne pitäs korjata määrätyssä ajassa :roll: ja tähän vaikutettiin näillä kuvilla.
Vaikea uskoa kun on nähny Venäjän teitä :wink:
Aika paljon tulis materiaalia tällä Arin ja Jorin kaavailemalla systeemillä :wink:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja mhelander » 19 Syys 2013, 08:56

PW kirjoitti:Aika paljon tulis materiaalia tällä Arin ja Jorin kaavailemalla systeemillä :wink:


Etenkin jos saa aplarin Android / iPhone / Lumia -kännyille joita pyöräilijöillä on aika reippaasti taskuissaan. Suurin osa omaa vielä GPS:n joten paikatkin saa meleko hyvin nauhoitettua tarvittaessa.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9563
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja jori » 19 Syys 2013, 11:04

mhelander kirjoitti:
PW kirjoitti:Aika paljon tulis materiaalia tällä Arin ja Jorin kaavailemalla systeemillä :wink:


Etenkin jos saa aplarin Android / iPhone / Lumia -kännyille joita pyöräilijöillä on aika reippaasti taskuissaan. Suurin osa omaa vielä GPS:n joten paikatkin saa meleko hyvin nauhoitettua tarvittaessa.

Niin tosiaan, laitteethan ovat jo monella valmiina mukana, vain ohjelma puuttuu. :D

Petri on oikeassa, materiaalia tulee ensin paljon, mutta sehän vähenee heti, kun korjataan 8). Luulisi vaikuttavan ainakin siihen mielikuvaan, onko pyöräteiden eteen tosiaan tehty kaikki, mikä voidaan. Eipähän ainakaan erehdytä kehumaan missään ennen kuin homma on korjattu.

Harmi, kun en älynnyt tänne linkittää maanantaina katselemaani Motivan seminaaria Helsingistä, jossa Lahtisen Markku oli puheenjohtajana ja jossa käsittelivät mm. Tanskalaisten tekemää tutkimusta pyöräteiden vioista. Tilaisuudesta lähetettiin suoraa videolähetystä, jota saattoi katsoa Motivan sivulla. Minä katselin ja kuuntelin työn ohessa koko päivän. :mrgreen:
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14229
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja PW » 19 Syys 2013, 13:06

Vähän asian vierestä mutta esim. Imatran Kylpylälle menevää tietä on rakennettu koko kesä - toinen kesä menossa kun pyörätiet on auki. Alkumatkasta on tietyön merkki mutta ei mitään ehotusta mistä sitten mentäs jos ei pyörätietä. Kiertoliittymätyömaan kohdalla pyörätielle on ohjattu myös autot ja päällyste muuttuu ratasepelin kaltaiseksi jota sitäkin on löysäksi kasaksi jätetty pyörätien poikki :twisted:
Takasin tullessa samaa reittiä kiertoliittymän kohdalla (pyörätiellä) on kielletynajosuunnan merkki, eikä taaskaan mitään mihin pitäisi ajaa :evil:
Rauhan kylpylälle menevällä tiellä hyvin samankaltainen tilanne, paitsi että pyörät on ohjattu jyrkkää rinnettä synkkään metsään polulle. Ei mitään hajua mihin polku johtaa, en todellakaan halunnut syöksyä tuonne vaan ajelin sitä ratasepeliä pitkin autojen seassa :shock:
Asenne on kevyttäliikennettä kohtaan semmonen ett ei oo mitään väliä :?

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Hopea
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 939
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja Hopea » 19 Syys 2013, 13:15

Turha tieto lisää tuskaa.

Tiesittekö, että HP Velotechnikin Gekko-ohjekirjassa sanotaan ettei pyörällä saisi ajaa monttuihin tai kanttareihin. Pitäisi kantaa tällaisten huonosti tehtyjen tai hoidettujen paikkojen yli... :(

En mä vielä aio masentua, mutta en laita tuota anturisysteemiä omaan fillariin.
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja mhelander » 19 Syys 2013, 16:36

Hopea kirjoitti:Turha tieto lisää tuskaa.

Tiesittekö, että HP Velotechnikin Gekko-ohjekirjassa sanotaan ettei pyörällä saisi ajaa monttuihin tai kanttareihin. Pitäisi kantaa tällaisten huonosti tehtyjen tai hoidettujen paikkojen yli... :(


No höh. Sittenhän vekotinta ei saisi myydä saati käyttää tässä maassa lainkaan. Tekeekö tuo taittuvuus siitä erityisen herkän mahdollisille koville iskuille ?

Oma lowracer sai todella kovaa kyytiä kun sillä opettelin ajamaan paikallisilla maanteillä. Harkitsin jopa joustokeulan tekemistä/hankkimista. Kaiken maaliman koloja ja routarailoja 20" etukiekko poimi koko ajan...

Toisaalta omavalmisteet, varsinkin maasturi, saavat aivan armotonta kyytiä. Pikku hiljaa kun pettäneet paikat korjaa alkavat kestää alla. Etuvetosen särkee lähinnä polkemisesta aiheutuneet hitsaussaumojen väsymiset kuin kova kyyti paikallisilla teillä.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja TKorho » 19 Syys 2013, 18:02

Vau, hauskaa tietoa.
Piti oikein käydä StreetView:llä katsomaan että minkälaisia paikkoja tuolla on. Ihan normaalilta pyörätieasfaltiltahan tuo näyttää... Ja ero on varsin "käsikosketeltava" tuossa mittauksessa.

Miltäs se ero tuntuu ajaessa? Aikaskaala on niin tiivis ettei kuvista erota onko kyse yleisestä röykkyisyydestä, vai ovatko nuo vain murroslinjoja tien poikki? Onko kuinka paljon routamonttuisuutta tai kumpareisuutta? Nämä jälkimmäiset nimittäin ovat se joka tappaa pyörätien käytettävyyden, ja jos mittaus pystyisi erityisesti paneutumaan niihin, niin se olisi tiepiirillekin uskottavampi (ja pakottavampi) materiaali?

Vai onko niin että Nummelassa ei kannata (=halua) ajaa kuin uudella asfaltilla?


Hervannassa on hauskasti esim Opiskelijankadun jalankulku/pyörätie joka on toiselta puolelta tehty kulmatiilistä (sellaisia salamanmuotoisia) ja toiselta puolelta asfaltista, joka on vanhaa *ja juurakoiden tasaisesti mylläämää*. Se on yhtä juhlaa ajaa pyörällä...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2950
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja Wacky » 19 Syys 2013, 18:06

mhelander kirjoitti:
Hopea kirjoitti:Turha tieto lisää tuskaa.

Tiesittekö, että HP Velotechnikin Gekko-ohjekirjassa sanotaan ettei pyörällä saisi ajaa monttuihin tai kanttareihin. Pitäisi kantaa tällaisten huonosti tehtyjen tai hoidettujen paikkojen yli... :(


No höh. Sittenhän vekotinta ei saisi myydä saati käyttää tässä maassa lainkaan. Tekeekö tuo taittuvuus siitä erityisen herkän mahdollisille koville iskuille ?

Oma lowracer sai todella kovaa kyytiä kun sillä opettelin ajamaan paikallisilla maanteillä. Harkitsin jopa joustokeulan tekemistä/hankkimista. Kaiken maaliman koloja ja routarailoja 20" etukiekko poimi koko ajan...

Toisaalta omavalmisteet, varsinkin maasturi, saavat aivan armotonta kyytiä. Pikku hiljaa kun pettäneet paikat korjaa alkavat kestää alla. Etuvetosen särkee lähinnä polkemisesta aiheutuneet hitsaussaumojen väsymiset kuin kova kyyti paikallisilla teillä.

Ootko lukenut missä sillä sun Metalla sais ajaa? Itse lukasin oman ja muistaakseen se oli vain tasaisella asfaltilla ja se sunkaan ei varmasti ole sen parempi. Metaan ei saa laittaa lastenistuinta. Tosin tämä ei ole estänyt mua ajamasta sillä ihan missä haluun ja runko meni silti takuuseen.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1232
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja ajarmala » 19 Syys 2013, 21:56

jori kirjoitti:Saisitko tuon GPS-ohjelman ottamaan vastaan "monttutietoa" niin, että tuloksena olisi kartta, jossa jokainen monttu näkyisi kartalla pisteenä.


Jep, tuollainen olisi hieno, mutta gps-anturit ovat aika kalliita n. viisikymppiä. En nyt ihan heti vielä siihen mene.

Se on muuten jo tehty - netistä löytyy mm. Bump-O-Meter, jossa juuri tuo idea.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1232
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja ajarmala » 19 Syys 2013, 22:05

TKorho kirjoitti:Miltäs se ero tuntuu ajaessa? Aikaskaala on niin tiivis ettei kuvista erota onko kyse yleisestä röykkyisyydestä, vai ovatko nuo vain murroslinjoja tien poikki? Onko kuinka paljon routamonttuisuutta tai kumpareisuutta?


Noissa pahimmissa kohdissa on kyse siitä, että vanha asfalttipinta on katkennut muutaman metrin välein. Katkeaman kohdalle kehittyy n. 10 mm:n painuma,joka on pituudeltaan muutama senttimetri. Noiden yli kun ajaa niin tien pinta hakkaa fillaria muutaman hertsin taajuudella. Ei ole ollenkaan kivaa.

Asfaltti katkeaa talvisaikaan, kun aurattu pyörätie jäätyy ja pinnoite kutistuu pakkasessa enemmän kuin kantava rakenne. Tuloksena on se, että asfalttipinta katkeilee parin metrin välein. Tämä kun toisuu vuosittain ja peliin pannaan vielä syksyisin hieman sadevettä, niin katkemaaan tulee pieni painuma.

Viat eivät ole routamonttuja eivätkä kumpareita, vaan asfaltti vaan on katki. Autoteillä ne piettäisiin ehjiksi.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja mhelander » 19 Syys 2013, 22:39

<OT>

Wacky kirjoitti:Ootko lukenut missä sillä sun Metalla sais ajaa? Itse lukasin oman ja muistaakseen se oli vain tasaisella asfaltilla ja se sunkaan ei varmasti ole sen parempi. Metaan ei saa laittaa lastenistuinta. Tosin tämä ei ole estänyt mua ajamasta sillä ihan missä haluun ja runko meni silti takuuseen.


No en ole. Ja vaikka olisinkin niin ei se ole estänyt ajamasta 33-622 gummella 6h maastokisassa... ehkä mun rungon on pelastanut hyttyssarjan kuskit. Muuten en yleensäkään anna kalustolle armoa mutta pidän kyllä hyvässä kunnossa.

</OT>
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3700
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja mhelander » 19 Syys 2013, 22:44

ajarmala kirjoitti:Noissa pahimmissa kohdissa on kyse siitä, että vanha asfalttipinta on katkennut muutaman metrin välein. Katkeaman kohdalle kehittyy n. 10 mm:n painuma,joka on pituudeltaan muutama senttimetri. Noiden yli kun ajaa niin tien pinta hakkaa fillaria muutaman hertsin taajuudella. Ei ole ollenkaan kivaa.

Asfaltti katkeaa talvisaikaan, kun aurattu pyörätie jäätyy ja pinnoite kutistuu pakkasessa enemmän kuin kantava rakenne. Tuloksena on se, että asfalttipinta katkeilee parin metrin välein. Tämä kun toisuu vuosittain ja peliin pannaan vielä syksyisin hieman sadevettä, niin katkemaaan tulee pieni painuma.

Viat eivät ole routamonttuja eivätkä kumpareita, vaan asfaltti vaan on katki. Autoteillä ne piettäisiin ehjiksi.


Noita kyllä teissä piisaa, etenkin täällä pohjoisessa. Oulussa on joitakin pyörätien halkeamiakin piellä paikattu mutta muutama pätkä on niin ikäviä ajaa maantie nojakilla että oli yksi syy rakentaa vuosi sitten tuo täpäri. Maanteillä kaikilla kehtaa kyllä ajaa mutta pyörätiet on etenkin syksyisin ennen kunnollista lumen tuloa ja aurauksia liian hapokkaita ajaa jousittamattomalla.
-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1232
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Pyöräteiden kuntomittaus kiihtyvyysmittarilla

ViestiKirjoittaja ajarmala » 20 Huhti 2016, 00:50

Uppaanpa vähän tätä vanhaa ketjua.

Kehittelin hieman lisää Pomppumittaria(TM) Arduinolla. Aikoinaan vuonna 2013 se oli vaan pelkästään Arduinoon tuupattu kiihtyvyysanturi ja Arduino teipattu läppärin kanteen mja läppäri nojakin sivulaukkuun. Toimi hyvin. Mutta kokonaisen 3 kg läppärin roudaaminen mukana on raskasta ja mikä tärkeämpää, noin painava läppäri reagoi vaimeasti pomppuihin. Massa on hidasta, nääs.

No nyt uusi versio on seuraava:

- edelleen Arduino Uno, jossa päällä SD-memory shield (shieldit ovat Arduinon päälle painettavia piirikortteja), tällä saan mittaustulokset tallennettua SD-kortille, joten läppäriä ei enää tarvitse raahata mukana
- sama triaksiaalinen kiihtyvyysanturi kuin ennenkin
- lisäsin kytkentään myös ilmapuntarin BMP085, jolla saan mitatuksi korkeuden ja mäet
- Arduino on teipattu kiinni kuuden AA-kokoisen NiMH-akun pakettiin, josta sähkö tulee

Koodasin mittaussoftaa koko viime yön ja iltapäivällä herättyäni innostuinkin heti ajelemaan lenkin pomppumittarin kanssa. Se joutui edelleen samaan sivulaukkuun, mutta kun se ei paina enää kuin 255 g, niin se reagoi pomppuihin herkemmin kuin kokonainen läppäri...

Arduino mittaa kiihtyvyysanturilla kiihtyvyyden vajaat 2000 kertaa sekunnissa ja laskee niistä maksimiarvon, keskiarvon ja keskihajonnan. Sekunnin välein mitataan myös ilmapuntarilla painekorkeus ja nämä kaikki kirjoitetaan SD-kortille talteen aikaleiman kanssa joka sekunti.

Tämä on nyt vasta eka proto, mutta tällaiselta se alkaa näyttää. Tässä Nummela-Ojakkala-Ojakkalan ympäri-Nummela -reitti. Reitti on siis ns. spoon eli meno- ja paluumatka samaa reittiä, mutta siellä perillä ajetaan ympyrälenkki:

pomppu04.jpg


Tuosta nyt näkee, että koko matka on pinnaltaan suurinpiirtein yhtä huonoa asfalttia, joten siitä pitäisi lähettää pyyhkeitä kunnalle.

Mutta toisaalta korkeusmittaus antaa oikein kivasti tulosta ja sen erotuskyky on selvästi parempi kuin Garminilta saatava 2 m (Garmin pelaa varman päälle). Toki tämäkin vaati suodatusta ja alku- ja loppupisteisiin perustuvan korjauksen: lenkki alkoi ja päätyi samassa paikassa, joten niiden pitää olla samalla korkeudella. Eivät olleet, koska säätila oli tietenkin ehtinyt muuttua lenkin aikana. Mutta ilmanpaineen muutos on helppo korjata ainakin näin lineaarisesti. Toki ei voi olettaa, että ilmanpaine muuttuisi lineaarisesti, mutta sekin on parempi arvaus kuin ei mitään (tilauksessa on toinen ilmapuntari, jonka voi jättää kotiin mittaamaan säätilan muutoksia lenkin aikana ja käyttää sitä korkeusmittausten korjaamiseen).

Pitäisi varmaan tilata se GPS-anturikin... Mutta ne on edelleen neljä kymppiä :-( On se kumma, kun vertaa: Kiinasta saa tilattua viidellä kympillä 4G älypuhelimen, jossa on puhelin, tekstiviestit, tietokone, sähköposti, netti, face, snapchat, periskope, kamera, videokamera, kiihtyvyysanturi ja se gps... Murr.

No, se gps tulee tässä joskus...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija