Sivu 1/1

Rullajarru

Lähetetty: 18 Joulu 2013, 22:50
Kirjoittaja Nojanalle

Ensinmäiset käytännön kokemukset rullajarrun puhdistamisesta. Aivan perseestä sen hajottaminen osiksi , että pääsisi sen peseen ja rasvaan kunnolla. Tänään purin ensinmäisen " peltiheikin " jos niin sanoin. Ilmeisesti Shimanolla tämä huolettomuus tarkoittaa sitä että kun jarru rupee rohiseen hiekasta , vaihdetaan koko komponenti uuteen . Joka tietysti on helpoo. Mutta kun olen aina kaikki purkanut ja katsonut miten se pelaa oikein . Niin pistin atomeiksi ja pesin . Kasaaminen on viellä kesken , kun kehitän tapaa miten sen tekisin helposti. Sillä kun on sellaiset taivutetut pelti lipukat joka pitää sen kasassa . Niiden taivuttaminen takaisin ei ole mikään yksinkertainen toimenpide.
Siinä tuli mieleen , onkohan olemassa adabteri joka mahrollistas tähän kiinitykseen liittää levyjarrun. Kun toisin päin on jo olemassa. Tosin tollasen valmistaminen ei ole sinäänsä mahroton itseltäkään tehrä. :wink:


Re: Rullajarru

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 07:11
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Ilmeisesti Shimanolla tämä huolettomuus tarkoittaa sitä että kun jarru rupee rohiseen hiekasta , vaihdetaan koko komponenti uuteen .

No ei todellakaan, vaan vaihdetaan koko pyörä uuteen. Tai oikeammin koko perheen pyörät koska ei olisi tasa-arvoista että vain yksi saa uuden pyörän ;)

Jukka


Re: Rullajarru

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 18:06
Kirjoittaja Nojanalle

Hurraa on se peltiheikki kasattavissa ja purettavissa . Vaati pientä sormi näppäryyttä vaan . Siellä niin sanotun kansikappaleen alla on yksi pieni musta korva joka on taitettu alle ja sitä taivuttamalla varovasti teräväkärkisellä ruuvitaltalla homma onnistuu. Täytyy muistaa että tämä suojakansi pitää olla tukevassa otteess ja jäähdytinripa pohja oltava tasasella alustalla . Muuten tuo taivuttaminen ei onnistu. Kun saa tämän taivutettua joltisenkin , niin kaksi muuta korvaa ovat vain kynsiä jotka pitävät sen kannen paikalla. Tämä taivutettu kynsi on sellainen ettei kannatta sitä taivuttaa liikaa. Kotelo lähtee päältä pienellä väkivalla ja tasakärkisellä ruuvitaltalla avittaen . Sen jälkeen purkaa kannenalla olevat kaksi jousta ja nostaa rullajarru komblen pois paikaltaan . Siellä alla on sellaiset jarru kiilat ,joiden ympärillä on ohut rengas jousi . Joka palauttaa nämä perus asentoon. Kannattaa katsoo että kun nostaa ne pois että , niissä on sellainen korkeempi harjanne ylä puolella. Asennus vaiheessa. Tuon jousen saa helposti paikalle , että laitat jousen paikalle niin että se on kiilassa olevassa urassa. Käytä rasvaa runsaasti tässä vaiheessa . Siittä vaan opetteleen purku . Ihminen sen on rakentanun , kyllä sen toinen myös korjaa. :wink:


Re: Rullajarru

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 18:56
Kirjoittaja Nojanalle

Olisi tarvista rajoitin rikoille 7R / 7L vihree ja sininen . Onko jollain tietoo mistä saisi . :shock:


Re: Rullajarru

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 19:18
Kirjoittaja Jarcco

Fillarikellarissa on varastossa 7L: http://www.fillarikellari.fi/index.php? ... =4109-3971
Luulisi saavan tilaamalla muitakin.


Re: Rullajarru

Lähetetty: 19 Joulu 2013, 21:06
Kirjoittaja jori

http://www.rideyourbike.com/shimanoIGH.shtml
Tällä sivulla aivan alimmaisena on Nojanallelle valokuva puretusta rullajarrusta. Olisi helpompi selittää ja ymmärtää, mistä on kyse, kun olisi edes joku kuva. Tässä "edes joku"-kuva. Siellä lukee, että rullajarru ei ole tarkoitettu huollettavaksi, mutta sen voi silti huoltaa, kuten nalle tuossa juuri kertoi. Sivulla on myös muiden Shimanon tuotteiden räjäytyspiirroksia ja valokuvia osista.
Kuva