Sivu 2/2

Re: Liikennekäyttäytyminen

Lähetetty: 09 Kesä 2014, 17:41
Kirjoittaja jooseha

Ei vilkkujen käyttöä suoraan kielletäkään, mutta Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista määritellään polkupyörässä pakolliset ja sallitut valaisimet. Normaalin laintulkinnan mukaan tämä tekee muista valoista luvattomia. Tuohan asetushan koskee matalia pyöriä tietysti vain soveltaen :roll:


Re: Liikennekäyttäytyminen

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 22:29
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jooseha kirjoitti:

Ei vilkkujen käyttöä suoraan kielletäkään, mutta Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista määritellään polkupyörässä pakolliset ja sallitut valaisimet. Normaalin laintulkinnan mukaan tämä tekee muista valoista luvattomia. Tuohan asetushan koskee matalia pyöriä tietysti vain soveltaen :roll:

Antamastasi linkistä lainaten...

2. Sellaista tunnusta ja merkkivalaisinta, joka ajoneuvoryhmää koskevissa säännöksissä säädetään pakolliseksi tai sallituksi tiettyyn ajoneuvoon tai ajoneuvoryhmään, ei saa asentaa muuhun ajoneuvoon.

Minä tulkitsisin tuon kielloksi...


Re: Liikennekäyttäytyminen

Lähetetty: 10 Kesä 2014, 22:49
Kirjoittaja jooseha

Tunnus ja merkkivalaisin tarkoittanevat tässä todennäköisemmin esim hitaan ajonouvon kolmiota tai rekkavaloja. Suuntamerkkihän on lakiteknisesti suuntavalaisin. Noi lait on kirjoitettu niin pirullisella tavalla että osa niistä selviää vasta kunhan ne on vuosien kuluessa käyneet läpi kaikki oikeusasteet :evil: ja niissäkin on joka oikeusasteessa eri tuomio!


Re: Liikennekäyttäytyminen

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 15:38
Kirjoittaja ki
jooseha kirjoitti:

a)Lainsäädännöllisesti kolmipyöräinen polkupyörä ei eroa kaksipyöräisestä. Eli pitää ajaa pyörätiellä, jos sellainen löytyy. Ajoradalla pyörä ajaa taas samoilla säännöillä kuin muutkin ajoneuvot eli niin oikealla kuin niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tarvittaessa saa siis ajaa vaikka keskellä tietä :wink:
b)Käytäntöihin taas en ota kantaa, kun en kolmipyöräisillä aja.

TKorho kirjoitti:

Esim jos tarvitsee (piakkoin) mennä liikenteen ylitse vasemalle, niin on täysin yksiselitteisen selkeää ottaa oma paikkansa liikenteessä, ja ajaa keskellä ja ottaa koko kaista. Koska on huomattavasti vaarallisempaa jos yrität tehdä käännöksen vasemmalle oikeasta reunasta.

Oikeasta reunasta vasemmalle kääntyvä pyöräilijä on tieliikennelain mukaan väistämisvelvollinen kaikkiin suuntiin! Usein tuo on paljon turvallisempaa kuin odotella kääntymistä keskellä tietä :wink:

turvallisuutta vaarantamatta voisi maallikkko tulkita niin ettei tarvi ajaa niin oikealla että on vaarana saada ovesta


Re: Liikennekäyttäytyminen

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 15:40
Kirjoittaja ki
jooseha kirjoitti:

Tunnus ja merkkivalaisin tarkoittanevat tässä todennäköisemmin esim hitaan ajonouvon kolmiota tai rekkavaloja. Suuntamerkkihän on lakiteknisesti suuntavalaisin. Noi lait on kirjoitettu niin pirullisella tavalla että osa niistä selviää vasta kunhan ne on vuosien kuluessa käyneet läpi kaikki oikeusasteet :evil: ja niissäkin on joka oikeusasteessa eri tuomio!

mutta lakeja pitää silti noudattaa!:)


Re: Liikennekäyttäytyminen

Lähetetty: 14 Heinä 2014, 15:43
Kirjoittaja ki
jviirret kirjoitti:

Eikä se trike oli juuri leveämpi kuin kaksipyöräinenkään, ehkä 20cm. Siis keskikaistalla, mutta reunassa toki kaksipyöräisestä osa kulkee asfaltin ulkopuolella...

Jukka

mutta sitte taas jos reunassa on parkattuja autoja niin silloin ei kulje.ihminen on 60cm leveä noin:) ja mahtuu ovesta keposesti ja trikeä taas voi joutua sihtaamaan että mahtuu