Varashälytin

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Avatar
Tutkain
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Touko 2014, 00:39
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Varashälytin

Viesti Kirjoittaja Tutkain »

Moi! Asiointimatkoilla nojapyörää joutuu jättämään välillä minne sattuu ja se kiinnittää yleisössä (ansaitsemaansa) huomiota, joten tuli mieleen että sattuuko kellään olemaan omakohtaista kokemusta polkupyörien varashälyttimistä? Kaikenlaisia härpäkkeitä on, mutta onko joku oikeasti fiksu ja toimiva ratkaisu?

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Varashälytin

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Tutkain kirjoitti:

Kaikenlaisia härpäkkeitä on, mutta onko joku oikeasti fiksu ja toimiva ratkaisu?

Moottoripyöriin on saatavissa munalukon kaltaisia hälyttimiä jotka suuttuu jos pyörää liikuttaa... kohtuu edullisia ja pieni kokoisia.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

kmb
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 268
Liittynyt: 12 Heinä 2013, 21:28
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Varashälytin

Viesti Kirjoittaja kmb »

Tutkain kirjoitti:

Moi! Asiointimatkoilla nojapyörää joutuu jättämään välillä minne sattuu ja se kiinnittää yleisössä (ansaitsemaansa) huomiota, joten tuli mieleen että sattuuko kellään olemaan omakohtaista kokemusta polkupyörien varashälyttimistä? Kaikenlaisia härpäkkeitä on, mutta onko joku oikeasti fiksu ja toimiva ratkaisu?

Minulla on tällainen:
Pistän pyörän lukkoon u-lukolla ja tämän pistän takahaarukkaan killumaan (se ei siis varsinaisesti lukitse mitään).
Toimivuudsta:

  • Kyllä se ainakin varoitus-piippaa kun avaamaan menee ja jos tuhertaa avaimien kanssa liian pitkään rupeaa hälyttämään. Yleensä varoituspiippaus tulee siinä vaiheessa kun avain koskettaa lukkoa, eli ilmeisesti staattinen sähkö aktivoi sen. Liikkeelle se on vähän vähemmän herkkä. Oikeastaan pitäisi vähän testailla, että kuinka pyörää saa liikuteltua lukon kanssa jotta osaisin arvioida tarkkaan sen, mutta olen ainakin kuvitellut että se on riittävä varokeino yhdessä kunnollisen toisen lukon kanssa
  • Paristot kestävät kohtuullisesti. Eka satsi taisi kestää noin 5 kk - luultavasti tuota settiä voisi vielä kesällä käyttää kun toiminta lakkasi jonain päivänä kun pakkasta oli aika paljon. Ne ovat yhden tyyppisiä nappiparistoja ja niitä menee lukkoon kuusi kerralla, eli ne kannattaa tilata jostain DealExtremestä tms. halpakaupasta
  • Tuo lukon sanka irtoaa ja riippuen siitä kummin päin sen pistää lukkoon, lukko joko virittyy hälyttämään tai toimii normilukkona, mikä on kätevää kuljettaessa koska voi olla varma ettei lukko rupea vahingossa hälyttämään

Noin summaten, olen ollut ihan tyytyväinen lukon tuomaan lisäturvantunteeseen tilanteissa joissa pyörää ei saa u-lukolla johonkin kiinteään kiinni.

ICE Sprint 26 (2013 - ), Azub Max (2014 - )

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Varashälytin

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Itsellä on käytössä kuuden euron tärinähälytin: http://www.tinydeal.com/code-switch-bic ... 20955.html

Tilasin 3 kpl, yksi oli rikki paketissa. Kaksi toimivaa ovat hintaansa nähden erinomaisia. Paristoa ei voi poistaa kun hälytin on kiinni ja se on aika hyvin suojassa sateelta. Jos hälytin tai ajoneuvo tärähtävät niin ensin alkaa varoitusujellus. Jos sen jälkeen tärinä jatkuu niin alkaa hälyttämään paketin mukaan 105 db voimakkuudella 15 sek. Jos sen jälkeen tulee tärähdys niin 15 sek toistetaan. Minusta hälytin on erinomainen hintaansa nähden.

Quest Carbon -2015

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Varashälytin

Viesti Kirjoittaja Stapani »

Hyvä että pelittää Rutusen hälytin.
Minäkin onnistuin tilaamaan noita samoja 3 kpl enkä vielä
ole kokeillut...tosin eri paikasta, mutta sama härveli näyttää olevan.
Mihis kohtaan Questissä sen viritit?

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

Avatar
rutunen
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 707
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 14:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: Varashälytin

Viesti Kirjoittaja rutunen »

Stapani kirjoitti:

Hyvä että pelittää Rutusen hälytin.
Minäkin onnistuin tilaamaan noita samoja 3 kpl enkä vielä
ole kokeillut...tosin eri paikasta, mutta sama härveli näyttää olevan.
Mihis kohtaan Questissä sen viritit?

Sisällä kun on niitä pyöreitä putkikohtia niin oikeastaan mikä tahansa niistä toimii, mutta kuminpalanen on hyvä olla välissä.

Quest Carbon -2015

Juha Tretjakov
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Touko 2011, 18:08

Re: Varashälytin

Viesti Kirjoittaja Juha Tretjakov »

Mulla oli n. 10 vuotta sitten sellainen keltainen vaijeritoiminen lukko, joka aloitti jumalattoman metelin mikäli vaijeri katkaistiin tai lukko liikuteltiin. Liiketunnistuksen herkkyyttä pystyi säätämään, mutta en minä silti saanut koskaan säädettyä sitä sellaiseksi sopivaksi, joka ei huuda turhasta. Puoli minuuttia se huusi yhdestä heiluttelusta. Yhtä ärsyttävänä minä sitä silti pidin kuin huonosti säädettyjä autojenkin varashälyttimiä.

Tuollainen munalukkomallinen ei täytä tehtäväänsä yhtä hyvin, jos fillaria ei voi sillä lukita kiinteään rakenteeseen. Mikäli tuo munalukko on kiinni jossain vaijerissa (Kryptoflex tms.), silloinhan se lukko ei huomaa vaijerin katkaisua, vaan reagoi ainoastaan liikutteluun. Ja se liikutteluhälytys on mielestäni kauhean vaikea säätää hyväksi, mutta ehkä se on vain minun ongelmani. Kun aina laukaisen sen vahingossa itse.

Vastaa Viestiin