Sivu 1/1

Nokkakärrystä hinattava

Lähetetty: 01 Elo 2014, 16:44
Kirjoittaja M8

Kuva
Kuva suurenee klikkaamalla

Vuosia sitten iti ajatus saada kuljetin jolla ottaa kyytiin kuin nokkakärryllä ja hinata fillarilla. Pääosa suuremmasta tavarasta on vielä hinattavissa fillarilla ja kuljetuspalveluiden kustannusten vuoksi parempi valinta.

Ensimmäinen oli teräksinen kiinteällä aisalla viistossa vedettävä mutta se oli kiikkerä kapean pyörävälin vuoksi ja se vei tilaa. Kuvassa on kokoontaittuvan Lidl aihio (4,5 kg/100 kg/20€) johon tein vaneriset osat, löydettyäni alumiiniputket roskalavalta. Aisan nivel sallii sen olla molemmin puolin monessa kulmassa, niin että pitkääkin, kevyttä voi kuljettaa viistossa asennossa. Sitä voi hinata myös lyhyenä. Vetopää on omaa suunnittelua. Pyörät ovat muovinapaiset 280 mm kuulalaakeroidut, 150 kg. Vaikka olemus on hontelo, on sillä satakiloisiakin kuormia kuljetettu ja lavalla se vahvistuu lisää. Viistossa asennossa kuorman paino on kokonaan sen varassa ja 100 kg takana vaaka-asennossa aisalle tulee 20 kg

Painoa sillä on 12,5 kg. Sen saa tuon aihion tavoin kokoon ja akselin irroituksella pieneen tilaan.

Hinaus on ongelmatonta. Tyhjänä sen huomaa lievänä vastuksen kasvuna ja kuopissa se helähtelee. Kuorman kanssa se on vakaa ja leveyttä on niin että se mahtuuu ovista. Ilman lavaa siihen saa sidottua laatikon ja piempää tavaraa varten siihen voi kiinnittää apurungon.


Re: Nokkakärrystä hinattava

Lähetetty: 01 Elo 2014, 17:26
Kirjoittaja jori

Hieno peli. Siistiä työtä. :D
Yhdestä kuvasta eivät kaikki yksityiskohdat oikein näy, eikä kaikkien osien toiminta ja tarkoitus ihan selviä. Varsinkin tuo nivelmekanismi ja kiinnitys pyörään mitetityttää. :?
Monesti olisin tuollaista pyörän perässä hinattavaa kunnollista nokkakärryä tarvinnut Viron retkilläni. :wink:


Re: Nokkakärrystä hinattava

Lähetetty: 01 Elo 2014, 18:00
Kirjoittaja M8

Otan lisää kuvia. Tuosta saa kevyemmän matkaversion isommilla pyörillä. NIvelessä on säteittäsiä pultinreikiä asetella se miten tarvitsee, kun se ei lisää juurikaan painoa. Akselin laipat on lisätty entisten varaan, joten sen voi muuntaa ennalleenkin. Ainoa järeämpi kone oli pylväspora.