Tienpinnan korjausta

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
ES
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Huhti 2016, 20:56

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja ES » 17 Kesä 2016, 20:37

ukram2 kirjoitti:Liian jyrkkien rotvallien korjausta omatoimisesti voisi ehkä harkita. Mikä olisi paras ja halvin materiaali, ja mikä olisi optimaalinen kulma itse tehdylle luiskalle?

Kiilaksi veistetty rima parilla järeällä ruuvilla asfalttiin kiinni.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9814
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja jori » 18 Kesä 2016, 13:43

ukram2 kirjoitti:Liian jyrkkien rotvallien korjausta omatoimisesti voisi ehkä harkita. Mikä olisi paras ja halvin materiaali, ja mikä olisi optimaalinen kulma itse tehdylle luiskalle?

Kaikki rotvallin alle asetellut luiskat katoavat talvella aurauksen takia, joten vaikka kuulostaisi edulliselta laittaa betonia, asfalttia tai rima rotvallin alle, tulee se silti kalliiksi pitkän päälle.

Tästä näkökulmasta pidän parhaana timanttilaikalla varustetulla rälläkällä särmän poistoa rotvallikivestä. Se, miten leveä ja syvä kolo kiveen tehdään riippuu siitä, miten paljon on panostettavissa. Pienikin kolo silti auttaa heti poistamalla terävän renkaaseen purevan särmän. Optimaalinen kulma on pyöräilijän kannalta mahdollisimman loiva ja työmäärän (kustannuksen) kannalta mahdollisimman jyrkkä.

Täytyisi harjoitella tuollaisen ajouran tekemistä ensin kotona rauhassa, jotta sitten kun menee aggrekaatin ja rälläkän kanssa haalarit ja turvaliivi päällä kypärä päässä tositoimiin.
Kuva
(Naamiointi on tarpeen, jottei kukaan arvaa, että ollaan omankäden oikeutta harjoittamassa)
Arvelisin uran helpoiten syntyvän ajamalla rälläkällä sivuihin sahaukset ja vasaralla ja temmillä kolauttamalla pala pois keskeltä.
Kuva

Poravasarallakin tietysti voi onnistua, mutta arvelisin sen olevan hitaampi ja epävarmempi työkalu, paitsi ehkä siihen keskipalan irrottamiseen urien teon jälkeen.
Kuva
Aika helppoa se on vielä hioa siistiksi, mutta liekö tarpeen.

Onkos Petrillä, tai jollain muulla kokemusta reunakivien muokkaamisesta. Kuulostaako tuo hyvältä suunnitelmalta?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 14589
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja PW » 18 Kesä 2016, 14:06

Oon leikelly vaan betonikiviä, rälläkällä jossa timanttiterä. Onkohan kivelle oma teränsä mutta muuten onnistuu kait samalla tavalla.
Muistelen ett jollain messuilla oli moottorisaharatkasu, kiven leikkaukseen - ei tartteis sähköä.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
ukram2
Viestit: 157
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja ukram2 » 21 Kesä 2016, 13:14

Kiven tai siis hiekan sulattaminen kävi mielessä, materiaali olisi halpaa ja nopeasti jähmettyvää. Sulattamiseen tietysti tarvisi värkätä jonkunlainen upokas-tyylinen astia ja kaasua tai sähköä palaisi aika lailla.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 326
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja takakeno » 25 Elo 2016, 21:24

Nokialla korjattiin pyörätietä. :o
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6189
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja Pastori » 25 Elo 2016, 21:45

takakeno kirjoitti:Nokialla korjattiin pyörätietä. :o
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere


Joo. Siuron suoralla. Mä ihmettelin sitä myös.

Härski
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 809
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja Härski » 25 Elo 2016, 21:54

Raudoitusverkkoa pien sisään? Voi olla melkoista miinakenttää renkaille kunhan pinta aikanaan rapistuu!
Toni

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9814
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja jori » 25 Elo 2016, 22:08

Hervannan valtaväylän varren pyörätielle asfaltin alle laitettu verkko oli kyllä muovia, ei siis metallia lainkaan. :?
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3827
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja jooseha » 25 Elo 2016, 22:14

Löytyy sitä verkkoa ihan valtateiltäkin.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1292
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja ajarmala » 26 Elo 2016, 03:36

takakeno kirjoitti:Nokialla korjattiin pyörätietä. :o
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere


Hyvä idea! Jospa se vaikka estäisi niiden poikkisuuntaisten asfaltin katkeamien syntymisen pyörätielle. Kas, jousittamattomalla nojakilla ajaessa ne ovat hittomaisia, koska niitä ei voi mitenkään väistää, kun katkeama menee koko pyörätien poikki. TönksTönks (eka tulee eturenkaasta ja toka takarenkaasta...).
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja vaaka » 26 Elo 2016, 04:15

Ei täällä, täällä on niin tiheässä notkelmien ulkopuolellakin sarjoina lähes nimismiehen kiharana poikkimurtumia, että takarengas ei ole ehtinyt ensimmäiselle murtumalle, kun eturengas osuu toiseen. Sitten on vain biisintunnistustehtävä pähkiä, mistä bändistä tien ylläpitäjä tykkää, kun kaikki rytmikombinaatiot lienevät käytössä. Kun amplitudivaihteluakin löytyy...

Avatar
Saukki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 909
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tienpinnan korjausta

ViestiKirjoittaja Saukki » 26 Elo 2016, 10:11

takakeno kirjoitti:Nokialla korjattiin pyörätietä. :o
Laitettiin raudoitusverkkoa vanhan asfaltin päälle
ja sitten sen päälle uutta asfalttia.
Varmaan hyvä noin.
T:Jere


Verkkoa laitettiin myös tuohon Kokkolan ja Kälviän väliselle pyörätielle, kun sitä korjasivat pari vuotta sitten. Tosin vanha asfaltti jyrsittiin niiltä kohdin pois.
Saukki
www.saukki.com
Quest Carbon, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta


Palaa sivulle “Nojapyörä käyttöpyöränä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija