Tienpinnan korjausta

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/tuul ... f5efed269a
Tässä oikein "hieno" idea korjata tietä , aja siinä sit pyörällä laidassa. :mrgreen:
Jyväskylän alueella on muitakin ihme ratkaisuja. Miksi uusille pyöräteille valitaan niin huokonen materiaali , että pienelläkin auringon paisteela . Rengas suorastaan upoaa asvaltin pintaan . Erehdyin ajaan yksi päivä sitten, uutta pyörätietä Laajavuoren hotellilta päin Kirriä . Kitkaa tuli Kojakkeihin suorastaan liikaa, kun meno hyyty aivan täysin . Näitä pinta valintoja riittää , monella uudella pyörätiellä .

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Viellä jatkan marmatusta . Kolmas sellainen on nää nekatiivisesti kallistetut kurvit , joita harrastetaan pyöräteiden rakenteissa. Luulisi tien tekijöiden tietävän sen vaarat . Oikealla kallistettu kurvit lisää turvallisuutta . :evil:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä kun luulin, että meillä ollaan edellä Viroa tienhoitotekniikassa. :evil: Taas otetaan mallia sieltä, missä se ei toimi, kuten nyt viimeeksi koulutuspolitiikassa*. :evil:

*Kun suomen koululaitos sai suitsutusta maailman parhaasta koulumenestyksestä, ruvettiin matkimaan niitä maita, jotka eivät pärjänneet, joten tulokset alkoivat huonota. Sama tehtiin yliopistoissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tällä korjattiin tienpintaa jollain öljysoralla tai vastaavalla. Se vaan levitettiin epämääräisiksi kasoiksi tai möykyiksi tielle. Ensimmäisen viikon aikana irtosoraa lenteli epämiellyttävästi autojen renkaista päin näköä. Mutta lopulta irtosora hävisi ja pelkät epämääräiset möykyt jäivät. Mielestäni tämäkin on tosi huono korjaustapa.

Liitteet
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Saukki
Saukki.com
YouTube - The Velomobile Channel
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Öljysoralla korjataan asfalttitietä. :shock:
Tienpitäjä on varmaan kovin ylpeä työnsä jäljestä. :evil:
Näin siinä käy, kun määrärahat menevät nastarenkaiden urien paikkaamiseen. Meiltä lähin, Teiskontien ja Kekkosentien risteys, näytetään korjattavan vuosittain. Joka vuosi jyrsitän koko risteyksen pinta pois ja levitetään uusi. Yhden talven jäljiltä on jo liian syvät urat. Ei onnistu se, että märärahat leikataan olemattomiksi, mutta silti pidetään huoli rakennusliikkeiden urakoista. Säännöllinen tulo rakennusliikkeelle, helppo suunnitella, helppoa rahaa. Kun noita kaupungin sisälle muodostuvia nastarengasuria ei päästetä syviksi, ei myöskään liian moni huomaa, mikä on korjaustarpeen syy, eikä nastavastaisuus leviä. Sehän vähentäisi korjausurakoita ja rakennusliikkeiden tuloja. Tiessähän on siis urat, koska kaupunkilaiset ovat pirut hengittäneet keuhkoihinsa nastarenkaiden pölyksi hakkaaman asfaltin. :evil:

Meillä täällä Tampereella on kaupungin päättäjillä ja rakennusliikkeillä ollut perinteisesti läheiset suhteet. Turha luulla, että tilanne miksikään olisi muuttunut muutamalla päiväsakolla, kun tarjolla on kesämökkejä ja huvijahteja ym.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pitää kommentoida tuota Jorin hyökkäystä nastoja vastaan. On päivän selvä että nastat aiheuttavat tien kulumista. (Tietyissä erikoistilanteissa on kyllä havaittu että nastarengas kuluttaa tietä jopa vähemmän kuin nastaton :shock: Kuluu se siltikin.)
Jos tie kuluu niin paljon että päällyste pitää uusia vuosittain, on kyse todennäköisesti pettäneestä pohjasta eikä kulutuspinnan kulumisesta. Pitäisi ottaa auki vanhaan malliin ja laittaa pohjat kuntoon. Nykyään on vallitsevana tienkunnostustapana korjata ainoastaan oiretta. Ei syytä :( Monessa muussakin paikassa tehdään samaa. Tuossa Saukin kuvassakin näkyy paikkauksen vieressä rikki olevaa tienpintaa. Ei se noin voi kestää kauaa.
Nastarenkaiden kulutusvaikutus on todettu olevan enintään milli vuodessa. Se ei aiheuta vuosittaista korjaustarvetta :wink: Joo lähde puuttuu. Jostain syystä ei kesähelteellä kiinnosta kaivaa sellaista 8)
Tuo korruptio tuntuu olevan Suomessa tabu. Eihän sitä meillä voi olla :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Noin ehkä tien päällä keskimäärin. Tämä on kuitenkin vilkas risteys kaupungissa, jossa valoihin jarrutetaan ja valojen vaihduttua kiihdytetään. Tien pohja ei ole pettänyt, vaan valoistalähtökiihdytys ne urat siihen kuluttaa.

jooseha kirjoitti:

Nastarenkaiden kulutusvaikutus on todettu olevan enintään milli vuodessa. Se ei aiheuta vuosittaista korjaustarvetta :wink:

Tuo milli tarkoittanee kai rahaa. :mrgreen: Muuten tuollainen nyrkkisääntö ei voi pitää paikkaansa. Riippuuhan kuluminen tietenkin liikennemääristä sääolosuhteista ja siitä, täytyykö paikalla kiihdyttää tai jarruttaa. Kaikissa tienkohdissa nämä kaikki parametrit ovat erilaisia. Siksi tuollaista viisautta ei kannattane levittää. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota öljysoraa täälläkin suositaan pika"korjauksissa". Jos asfaltissa olevaa reikää ei jollakin paikata nii se laajenee sadepäivinä vauhdilla. Tänä kesänä käytössä jo valtateillä joissa 100km/h rajoitus. Seuraava askel radiohaastattelujen perusteella onkin sitten nopeusrajoitusten alentaminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Tämä on kuitenkin vilkas risteys kaupungissa, jossa valoihin jarrutetaan ja valojen vaihduttua kiihdytetään. Tien pohja ei ole pettänyt, vaan valoistalähtökiihdytys ne urat siihen kuluttaa.

Juurikin alueella jossa ajetaan hitaasti, kiihdytetään tai hidastetaan ja on raskasta liikennettä korostuu tienpinnan muodonmuutoksen vaikutus urautumiseen.
Mutta joo ei olla kerettiläisiä ja hyväksytään että urautumisongelma katoaa kunhan vaan nastat saadaan kielletyksi :roll:

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Näin siinä käy, kun määrärahat menevät nastarenkaiden urien paikkaamiseen. Meiltä lähin, Teiskontien ja Kekkosentien risteys, näytetään korjattavan vuosittain. Joka vuosi jyrsitän koko risteyksen pinta pois ja levitetään uusi. Yhden talven jäljiltä on jo liian syvät urat.

Sama murina tulee myös täältä Vihdistä päin! Eikö niitä nastoja jo voisi kokonaan kieltää? Perustetaanko yhdistys, joa alkaa lobata nastojen kieltämistä:

  1. Nastat kuluttavat tiestömme päällysteet liian nopeasti huonoon kuntoon - uraisiksi ja järkyttävän karkeiksi. Urat vaarantavat liikenneturvallisuuden ja karkeus lisää ajoneuvojen polttoaineenkulutusta tarpeettomasti, koska enää ei ole varaa korjata vaurioituneita pinnoitteita.

1.5 Nastarenkaat irrottavat tien pinnasta suuren määrän kivi- ja bitumipölyä. Tämä pöly aiheuttaa terveyshaitan, jonka suuruutta ei vielä ole täsmällisesti edes kyetty arvioimaan. Lisäksi märällä ilmalla tämä pöly muuttuu kuraksi, joka haittaa näkyvyyttä ja likaa kulkuneuvot sekä tieposket.

  1. Uusien nastarenkaiden myynti ja käyttöönotto kielletään 1.6.2016 alkaen.

  2. Olemassa olevia nastarenkaita saa talvisin käyttää 30.5.2024 asti keliolosuhteiden niin vaatiessa. Sen jälkeen nastarenkaiden maahantuonti, valmistus, myynti, käyttö ja hallussapito on rangaistava teko.

  3. Talvella voi olla talvikeli, jolloin pitää ajaa vastaavasti varovaisemmin kuin kesällä.

Tällä tavalla ainakin ennen pitkää saataisiin tämä nastahaitta pois liikennettä sotkemasta.

Edit: lisätty kohta 1.5.

Viimeksi muokannut ajarmala, 03 Heinä 2015, 00:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Olet kovin ankara Ari. Minusta tämä hoituisi myös pehmeämmillä keinoilla. Kirjoitin viime syksynä Pikajalkaan pääkirjoituksen, jossa käsittelin nastarenkaiden aiheuttamaa kokonaishaittaa ja sen kustannuksia.
Panen tähän muutaman kappaleen tuosta kirjoituksesta.

----------------------------clip
Kukaan ei puolusta pölystä kärsiviä, piennarta pyöräileviä tai mopoilevia ja joka kesäisen urapaikkauksen maksavia hiekkaa hampaissaan koko talven narskuttavia ja kuraisia autojaan peseviä ihmisparkoja; itseasiassa noita samoja, joiden keskeytyksettömästä henkilöautolla liikkumisen vapaudesta tuo kaikki on seurausta.
----------------------------clip
Pöly on vaarallista ja vakavasti haittaa kävelyä ja pyöräilyä koko nastarengaskauden ajan. Voisiko kuvitella laativansa lain, joka ottaisi huomioon nastarenkaiden käytöstä aiheutuvan yhteiskunnan haitan. Kustannukset pintojen vuosittaisista uusimisista ja terveydelliset ja liikennejärjestelmähaitat. Olisiko mahdollista säätää nastarengasvero, joka olisi oikeudenmukainen. Olisiko mahdollista kerätä nastarenkaallisilta ajoneuvoilta pienikin korvaus kulutuksesta, jota nastoitus tiestölle ja muille tiellä liikkujille aiheuttaa. Aiheuttaja maksaa on hyvä periaate ja ohjaa oikeaan suuntaan.

Saksassa ei nastarenkaita saa käyttää, joten autot, tienpenkat ja muu liikenneympäristö ei ole talvellakaan harmaan kuran peittämä, eikä teissä uria, vaikka liikenne on paljon vilkkaampaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Afrikassakaan ei käytetä nastarenkaita ja tiet ovat siellä vielä huonommassa kunnossa kuin täällä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Olet kovin ankara Ari. Minusta tämä hoituisi myös pehmeämmillä keinoilla.

Ankara? En suinkaan! Siinä ohjelmassahan oli reilu kahdeksan vuoden siirtymäaika... Ja vielä: tehtaiden ja kauppojen varastoissa nyt olevat nastarenkaat ehtii hyvin myydä ensi talven aikana pois - aivan toista olisi, jos myyntikielto tulisi voimaan vaikka 1.8.2015.

Lisäksi, tuo esille tuomasi pölyongelma (ja kura...) on myös aivan totta. Lisäänkö tämän terveysnäkökohdan ohjelmaan myös?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
jori kirjoitti:

Olet kovin ankara Ari. Minusta tämä hoituisi myös pehmeämmillä keinoilla.

Ankara? En suinkaan! Siinä ohjelmassahan oli reilu kahdeksan vuoden siirtymäaika... Ja vielä: tehtaiden ja kauppojen varastoissa nyt olevat nastarenkaat ehtii hyvin myydä ensi talven aikana pois - aivan toista olisi, jos myyntikielto tulisi voimaan vaikka 1.8.2015.

Lisäksi, tuo esille tuomasi pölyongelma (ja kura...) on myös aivan totta. Lisäänkö tämän terveysnäkökohdan ohjelmaan myös?

Kyllä se siihen tarvitaan, jotta voidaan perustella, miksi rakennusliikkeet eivät saakaan jokakesäisiä urapaikkauskeikkojaan, vaan pitää paikkailla pakkasvaurioita sieltä täältä ja nekin pitää tehdä kunnon materiaaleilla ja menetelmillä, eikä vain heittämällä lapiollinen öljysoraa kuoppaan ja mennä kahville. :twisted:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 461
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Tienpinnan korjausta

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Liian jyrkkien rotvallien korjausta omatoimisesti voisi ehkä harkita. Mikä olisi paras ja halvin materiaali, ja mikä olisi optimaalinen kulma itse tehdylle luiskalle?

Vastaa Viestiin