Azub-perheen keväthuolto

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Viikon illat on mennyt "rattoisasti" pyöriä rassatessa. Ajattelin listata mitä kaikkea tuli tehtyä, silleen esimerkinomaisesti: Kaikenlaista voi tehdä ihan kotioloissa jos ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä ja malttaa etsiä ohjeita. Jos haluaa säästää hermojaan tai vapaa-aikaansa, niin aika monesta asiasta kannattaa kuitenkin ehkä maksaa pyörähuollolle :)

Kaikkihan lähti siitä, että löysin suhteellisen edullisen Alfine 11 napavaihteen eräästä nettikaupasta. Itsehän vannon napavaihteiden nimiin, ja on ollut puhetta että sellainen voisi olla hyvä Yaanan Tetrikseenkin hyvä päivitys.

Navalla ei paljon tee pelkältään, ja kun olen jo kerran jokunen vuosi sitten kiekon itse kasannut, niin päätin tehdä näin nytkin. Sheldon Brownin ohjeet on hyvät jos ne malttaa lukea ajatuksella alusta loppuun ennen kuin alkaa touhuun, nyt jouduin pariin otteeseen irrottelemaan jo kiiinni ruuvattuja pinnoja jotka oli pujotettu väärästä suunnasta navan reikiin

No, samaisesta verkkokaupasta löytyi myös vähemmän edullisesti Jtekin bar-end vipu Alfinelle. Olen sellaisesti pitkään haaveillut, joten sitä se ajatus sitten lähti: Omasta pyörästä vivut Yaanan Tetrikseen ja Ibexiin bar endit tilalle. Kun kerran asialla oltiin, niin päätin samassa operaatiossa eliminoida Azubille ominaiset 180 asteen vaijerilenkit Tetriksen ohjaustangoista kääntämällä jarrukahvat 180 astetta ja asentamalla Ibexistä siirretyt vaihdevivut nurinpäin ohjaustankoon. Ibexiin tuli tämä säätö aikanaan tehtyä ja se osoittautui toimivaksi Tämä tarkoittaa tietysti jokaikisen vaijerinkuoren ja vaijerin lyhentämistä. Vaijeria lähti pyörästä taas toista metriä, ja vaihteet & jarrut toivottavasti toimii nyt jouhevammin.

Viimeinen säätö oli sitten 130mm kampien asennus Ibexiin, jonka jälkeen siitä irrotetut 152-miliset siirtyivät Tetrikseen. Lyhytkampiuskovaisten kirkko sai siis uuden kokelaan ja itse siirryin seuraavalle tasolle :D Molemmista pyöristä oli ketjut venähtäneet joten uudet ketjut sekä rattaat tarvittiin molempiin (5 ketjua yhteensä kahteen nojakkiin).

Pyörät on nyt ajokunnossa, ajokelejä ja väylien harjausta odotellaan.

Yllätyksiä ei oikeastaan tullut jos ei sellaiseksi lasketa sitä, että pyörien 5 alkuperäisestä kiekosta YKSIKÄÄN ei kaivannut rihtausta. Ibexillä on ajettu nyt reilu 7000km, ja Tetrikselläkin varmaan 5000 yhteensä, mutta kiekoissa ei ole heittoa mihinkään suuntaan. Joku Tsekeissä tietää mitä tekee. Vähän luulen että Tetriksen uutta takakiekkoa saa oikoa jo hiukan aikaisemmin :)

Kaikki tässä luetellut jutut ehkä sitä kiekon kasaamista lukuunottamatta on helppoja ja onnistuu muutamalla perustyökalula jotka kannattaa pyöräilijällä olla pakissa jokatapauksessa. Tässähän en lähtenyt purkamaan mitään toimiva, siirtelin vain valmiita palikoita paikasta toiseen.

Markus Heikkilä

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja yaana »

Pyörien lisäksi kummallakin on uudet Spezialized kypärät. Mä sorruin vähän parempaan naisten malliin, jossa oli tosi ohuet kiinnitysosat ja soljet. Tyylistä piti tinkiä, joten oranssin sijasta on hivis keltainen.

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja vph »

Kuvia?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja Mahe »

2017040106www.jpg
2017040106www.jpg (224.53 KiB) Katsottu 19457 kertaa
2017040105www.jpg
2017040105www.jpg (203.92 KiB) Katsottu 19457 kertaa
2017040104www.jpg
2017040104www.jpg (259.87 KiB) Katsottu 19457 kertaa
2017040103www.jpg
2017040103www.jpg (154.66 KiB) Katsottu 19457 kertaa
2017040102www.jpg
2017040102www.jpg (265.71 KiB) Katsottu 19457 kertaa
2017040101www.jpg
2017040101www.jpg (255.04 KiB) Katsottu 19457 kertaa

Markus Heikkilä

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Kahvojen asentamisessa noin päin on se huono puoli että pääsee vettä vaijerin kuoreen. Eka pakkaspäivänä vaijerit jumissa.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja Mahe »

NikoK kirjoitti:

Kahvojen asentamisessa noin päin on se huono puoli että pääsee vettä vaijerin kuoreen. Eka pakkaspäivänä vaijerit jumissa.

Ei näillä ajeta pakkasessa :)

Markus Heikkilä

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Azub-perheen keväthuolto

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Mahe kirjoitti:
NikoK kirjoitti:

Kahvojen asentamisessa noin päin on se huono puoli että pääsee vettä vaijerin kuoreen. Eka pakkaspäivänä vaijerit jumissa.

Ei näillä ajeta pakkasessa :)

No se taitaaki olla ainoita varmoja konsteja ongelmaan :lol:

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin