Pläski Oulussa 11.2.

Suunnitteletteko oman kaupunkinne paikallista nojapyörä kokootumista, vaiko kenties suurta kansainvälistä tapahtumaa. Ilmoita ja keskustele "kokoontumisajoista" täällä!
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mä poikkean Oulussa keskiviikkona. Mikan kanssa on tarkoitus koeajaa pyöriä ristiin, mutta eipä taida säästä huolimatta olla sohjoisia kelvejä paljoa tarjolla kun talvikunnossapito on Oulussa kunnossa toisin kuin Helsingissä jossa olisi n. 5 cm paksu kerros lunta/jäätä/loskaa tarjolla tällaisella kelillä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Onhan siellä kelkkareittejä ja hiihtolatuja. Ei toki ladulle, mutta siihen luistelu "uralle".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Hyvähyvä! Minä ainakin odotan innolla kommentteja koeajojen jälkeen !

Niko

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ajokeli ei ollu läskille suotuisin kun kelvit oli aika jäisiä, mutta ei se Mikaa pahemmin haitannut.
Mitä Mikan pyörään tulee niin se oli erittäin hyvä ajaa jäisellä paikotelleen jopa aavistuksen oputtavalla kelillä erittäin hyvä. Kyyti oli erittäin mukavaa ja jousitus hoiti töyssyt erittäin hyvin isommat paremmin kuin pienet jotka hoituis paremmin läskillä, mutta sen jousto loppuu sitten pahasti kesken isompien kanssa. Mikan käyttämä taikamatto kyyti oli erittäin osuva kuvaus hänen pyörästä kun se leijuu töyssyjen yli.
Tottumista vaatisi ohjaustangon sijoittelu, taipumattomuus ja aluksi ohjaustuntuma joka on hieman erillainen. Itselläni oli kengät myös niin lähellä etuhaarukkan olkapäitä että ne välillä ottivat niihin hieman kiinni, mutta tämä hoituisi kuntuun pienellä klossien säädöllä.
Selvästi nopeus mielessä Mikan pyörä on se nopeampi ajettava ja varmasti parempi maastossa johon täys jäykkä nojapyörä ei oikein taivu. Pidempi akseliväli ei haitannut vaan pikemmin tuntui rauhoittavan pyörää aikakivasti.
Arvio: Erittäin vakuuttava talvipyörä eikä näkisi että kovinkaan usein vastaan tulisi ns. mahdottomia kelejä, ihan kuten pläskilläkin

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo olihan hauska kokeilla miten läskirenkaat pelittää tuollaisessa vähän haastavammaksi muuttuneessa kelissä.

Kävin aamulla ennen töitä ajamassa tuon saman lenkuran pääosin ja silloin oli kunto hyvä ja vain vähän kosteutta pinnassa. Nyt läskillä olikin sitten sohjoakin tarjolla, uria ja vettä jään päällä... silti ei montaa kertaa lipsunut etu- tai takaratas.

Silleen rauhallisemmin ajamalla läskikiekoilla Meta on ehkä mukavampi ajaa kuin normigummeilla tai maastorenkailla. Mutta kovempaa polkiessa ainakin mun motoriikalla alkoi melkoinen takapään pomppiminen renkaan jouston takia, samanhan huomasin kun ajoin omalla metalla maantielenkin Furious Fred -renkailla ja 15% painuman paineilla. Samoin reippaammalla vauhdilla auramiehen erikoisissa (=pump track) alkoi helposti melkoinen pomppu-oskillointi jolla kyydissä pysyminen oli vähän niin ja näin.

Ajelin sitten omalla kotiin ja olihan se meno vähän vauhdikkaampaa ja nastarenkaan pito hyvä joskin kovassa puuskatuulessa etukiekon sivuttaispito oli monesti lujilla. Ja kotimatkalla olikin sitten melkein koko matka märkää jäistä pintaa ja sohjoakin piisasi.

Mun analyysi on että jos yhdellä pyörällä ajaa niin MP ja läskirenkaat on kova juttu talviajoon, etenkin etelän uraisilla jäisillä teillä. Täällä härmässä voisi pärjätä paremmin ISP-nastarenkain tai jos ei joka kelillä tarvi ajaa niin maastonappularenkailla. Mutta jos on tarkoitus ajaa kovaa niin kyllä täysjousto on kova juttu tekemään ajamisesta rennompaa ja varmempaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Minkälaisen lenkin ajoitte "väärillä" pyörillä?

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jooseha kirjoitti:

Minkälaisen lenkin ajoitte "väärillä" pyörillä?

Kympin lenkin paikallisia pyöräteitä teknologiakylästä lähtien. Sukarin ostoshelvetin ohi, motarin yli ja "rantatietä" takaisin. Kaikkea pintaa löytyi mitä Oulussa nyt tulee talvella vastaan...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Olipa hyvä homma tämä teidän koeajo. Mukava lukea pyörien eroista! Pyörätyypin valintaa itselle se ei oikeastaan helpota, pitäis olla molemmat :)

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Ajokeli ei ollu läskille suotuisin kun kelvit oli aika jäisiä, mutta ei se Mikaa pahemmin haitannut.
Mitä Mikan pyörään tulee niin se oli erittäin hyvä ajaa jäisellä paikotelleen jopa aavistuksen oputtavalla kelillä erittäin hyvä. Kyyti oli erittäin mukavaa ja jousitus hoiti töyssyt erittäin hyvin isommat paremmin kuin pienet jotka hoituis paremmin läskillä, mutta sen jousto loppuu sitten pahasti kesken isompien kanssa. Mikan käyttämä taikamatto kyyti oli erittäin osuva kuvaus hänen pyörästä kun se leijuu töyssyjen yli.
Tottumista vaatisi ohjaustangon sijoittelu, taipumattomuus ja aluksi ohjaustuntuma joka on hieman erillainen. Itselläni oli kengät myös niin lähellä etuhaarukkan olkapäitä että ne välillä ottivat niihin hieman kiinni, mutta tämä hoituisi kuntuun pienellä klossien säädöllä.
Selvästi nopeus mielessä Mikan pyörä on se nopeampi ajettava ja varmasti parempi maastossa johon täys jäykkä nojapyörä ei oikein taivu. Pidempi akseliväli ei haitannut vaan pikemmin tuntui rauhoittavan pyörää aikakivasti.
Arvio: Erittäin vakuuttava talvipyörä eikä näkisi että kovinkaan usein vastaan tulisi ns. mahdottomia kelejä, ihan kuten pläskilläkin

Millä tavalla läski toimii paremmin pienissä töyssyissä? Tai miten Mikan pyörä huonommin?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ajokeli ei ollu läskille suotuisin kun kelvit oli aika jäisiä, mutta ei se Mikaa pahemmin haitannut.
Mitä Mikan pyörään tulee niin se oli erittäin hyvä ajaa jäisellä paikotelleen jopa aavistuksen oputtavalla kelillä erittäin hyvä. Kyyti oli erittäin mukavaa ja jousitus hoiti töyssyt erittäin hyvin isommat paremmin kuin pienet jotka hoituis paremmin läskillä, mutta sen jousto loppuu sitten pahasti kesken isompien kanssa. Mikan käyttämä taikamatto kyyti oli erittäin osuva kuvaus hänen pyörästä kun se leijuu töyssyjen yli.
Tottumista vaatisi ohjaustangon sijoittelu, taipumattomuus ja aluksi ohjaustuntuma joka on hieman erillainen. Itselläni oli kengät myös niin lähellä etuhaarukkan olkapäitä että ne välillä ottivat niihin hieman kiinni, mutta tämä hoituisi kuntuun pienellä klossien säädöllä.
Selvästi nopeus mielessä Mikan pyörä on se nopeampi ajettava ja varmasti parempi maastossa johon täys jäykkä nojapyörä ei oikein taivu. Pidempi akseliväli ei haitannut vaan pikemmin tuntui rauhoittavan pyörää aikakivasti.
Arvio: Erittäin vakuuttava talvipyörä eikä näkisi että kovinkaan usein vastaan tulisi ns. mahdottomia kelejä, ihan kuten pläskilläkin

Millä tavalla läski toimii paremmin pienissä töyssyissä? Tai miten Mikan pyörä huonommin?

Tässä tapauksessa kyse on rengaspaineista. Pienten töyssyjen suhteen puhutaan renkaiden ns. nielaisukyvystä, joka tarkoittaa, että renkaan ja tien kosketusalaa pienemmät kuhmut tiessä eivät vaikuta renkaalla yli ajettaessa (lähes) lainkaan rengasta nostavasti. Töyssyt nielaistaan rengasmateriaalin muodonmuutokseen sisään. Koska läskirenkaassa tuo kosketusalue on suuri = rengaspaine pieni, suuremmat töyssyt ja kuopat nieleytyvät renkaan muodonmuutoksin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Pläski Oulussa 11.2.

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Tässä tapauksessa kyse on rengaspaineista. Pienten töyssyjen suhteen puhutaan renkaiden ns. nielaisukyvystä, joka tarkoittaa, että renkaan ja tien kosketusalaa pienemmät kuhmut tiessä eivät vaikuta renkaalla yli ajettaessa (lähes) lainkaan rengasta nostavasti. Töyssyt nielaistaan rengasmateriaalin muodonmuutokseen sisään. Koska läskirenkaassa tuo kosketusalue on suuri = rengaspaine pieni, suuremmat töyssyt ja kuopat nieleytyvät renkaan muodonmuutoksin.

Näin se menee.

Sitten kun rengaspaineita pienennetään että mukavuus on kohdallaan, ainakin mun polkemistekniikalla ja/tai käytetyllä vauhdilla on vaikutusta miten jäykkä pyörä käyttäytyy. Sain Phat:n pomppimaan kuin rodeohärkä pelkästään polkemalla tehoilla, tai ajamalla vähän kovempaa auramiehen erikoisissa.

Tässä päästäänkin sitten omaan suosikkiaiheeseen eli maastorenkaan ja jousituksen yhteistoimintaan. Talviajossa tuo Fox Vanilla R -jousikeula toimii oikein hyvin, siinä kun ei ole vaimennusta käytännössä lainkaan jouston alkusenteillä ja näin vieteri painaa rengasta pintaan hyvinkin aktiivisesti josta on pidon kannalta hyötyä talviajossa. Kesällä taas koko keula tuntuu "löysältä" vähän joka suuntaan ja maastosliksin kanssa ajaminen oli sellasta rallikuskin heittelyä, ei hyvä.

Ilmakeula(ni) on sellainen että siinä on tiettyä tiukkuutta ennen kuin lähtee joustamaan, näin se jättää pikku epätasaisuudet renkaan huoleksi ja toimii sitten erittäin mainiosti röykkyisessä maastossa tai kovemmassa menossa. Muutenkin ajaminen tällä ja maastosliksillä on paljon tarkempaa, siis pääsee kovempaa kunhan opettelee ajamaan kovaa.

Takajousitus on yllättäen toiminut hyvin kesät talvet.

Mullahan on sitten kaikki renkaat tubeless-asennettuna eli ilman sisärengasta ja paikkalitkut sisällä. Painetta eturenkaassa on noin 1 bar ja takana noin 1.8 bar joilla tulee renkaisiin 15% painumat mun painolla. Enemmän ilmaa niin pito huononee ja kyyti muuttuu julmaksi. Vähemmän ja meno on velttoa mutta pehmeällä alustalla pääsee paremmin etenemään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Vastaa Viestiin