Sivu 3/5

Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 11:49
Kirjoittaja jolaes

Tulemme Savonlinjan bussikyydillä Kamppiin, josta lasketellaan satamaan! Jätän parkkihuolet yhtiölle? Imuroitiin Rikun reitit separaattoriin. Huomenna pyörällä maaten viitostien laitaan klo 6.20 ja sen jälkeen navigoinnin hoitaa hienosti imagoaan nostanut Savonlinja! Me tulemme taas!
Jorma L


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 12:58
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Hietsussa on ilimasii paikkoi.

Olis lähempänä, ja helpomp pyöräillä yömajaan - siinä uimarannan parkissa?


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 13:03
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Hietsussa on ilimasii paikkoi.

Olis lähempänä, ja helpomp pyöräillä yömajaan - siinä uimarannan parkissa?

Eiku ennen sitä. Tossa missä kuvassakin on tyhjä paikka. Siihen mä aina jätän.

https://www.google.fi/maps/@60.1720296, ... 56!6m1!1e1


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 13:05
Kirjoittaja Pastori

Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 13:30
Kirjoittaja PW

Ok, kappelin vieressä. Yritetään siitä löytää rakonen.


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 14:09
Kirjoittaja jori
jolaes kirjoitti:

Tulemme Savonlinjan bussikyydillä Kamppiin, josta lasketellaan satamaan! Jätän parkkihuolet yhtiölle? Imuroitiin Rikun reitit separaattoriin. Huomenna pyörällä maaten viitostien laitaan klo 6.20 ja sen jälkeen navigoinnin hoitaa hienosti imagoaan nostanut Savonlinja! Me tulemme taas!
Jorma L

Minä kannatan myös tätä tyylilajia. Pyörien saaminen kyytiin Tampereella ei kuitenkaan ole mitenkään itsestään selvää, eikä varsinkaan ilmaista. Vaikka bussilippu Helsinkiin maksaa näinä Onnibussin halpuuttamina aikoina vain 5€, joutuu pyörästä maksamaan moninkertaisesti, eikä ole edes varmaa, että sen saa kyytiin. :(

Katselin vähän tietoja pyörien kuljetuksen hinnoista busseissa ja junissa. Ei noista mitään selvää saa. Joku oli kerännyt varsin kattavan hinnaston vuonna 2007, mutta siitä on jo aikaa. Mitäs teidän pyörät maksavat matkustajan kyydin lisäksi?


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 16:06
Kirjoittaja eemeli

Mä en maksanut pyörästä(kinneristä) mitään kun tulin Kuopiosta Lahteen bussilla. Pientä nurinaa kuskilla, mutta kun sanoin soittaneeni etukäteen niin pyörä mahtui hyvin takatilaan. Pari kertaa aikaiseminkin pyörä ollut mukana enkä muista, että olisin maksanut silloinkaan. Onnibussiin ei taida saada pyörää mukaan ollenkaan...

Pientä harmitusta ilmassa täälläpäin kun ei tullut ilmoittauduttua. No täytyy koittaa ahkera mökillä josko sitten ensivuonna taas kerkeäisi mukaan...


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 16:17
Kirjoittaja PW
20160720_161103.jpg
20160720_161103.jpg (196.8 KiB) Katsottu 5920 kertaa

Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 17:23
Kirjoittaja janx
eemeli kirjoitti:

...Pientä harmitusta ilmassa täälläpäin kun ei tullut ilmoittauduttua. No täytyy koittaa ahkera mökillä josko sitten ensivuonna taas kerkeäisi mukaan...

Älä sure. Olen ilmoittautunut jo kahtena kesänä enkä ole vielä päässyt kertaakaan oikeasti matkaan. Olis tuo polvi jo ollut kunnossa, mutta ei uskalla lähteä, kun ei oo huoltoautoa eikä huvita jäädä jonnekin polvineni. Myöskin loppuloma olisi ollut vaarassa. No ehkä ensi kesänä. (Sillon ei sit kuitenkaan ole lomaa. :roll: )


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 20:48
Kirjoittaja PW

Hyvä ett tuli nyt puheeks - tytär kysy mistä satamasta ja mikä laiva? Onneks viel luin ja ymmärsin ett emme lähdekään länsisatamasta niinku ennen :oops:
Olis aamulla tullu hässäkkä :wink:


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 20 Heinä 2016, 21:47
Kirjoittaja ajarmala

Lähden aamulla n. klo 6.30 Nummelasta valumaan Katajanokkaa kohti. Matka taitaa olla joku 50 km. Ilman haavereita ehdin sinne hyvissä ajoin ja ennen klo 9.30. Toivottavasti ei rupea satamaan.

Olin vähan kahden vaiheilla, otanko kuomun mukaan vai en. Mutta taidanpa napata sen mukaan niin kuin aina ennenkin, koska sunnuntaille on luvattu sadetta. Silloin ei kastu, vaikka ei paljon mitään näekään. Sama tosin ilman kuomuakin näin silmälasien kanssa. Poishan kuomua ei sitten voi irrottaa matkalla, kun mukana ei ole saattoautoa. Ennen oli kivaa, kun oli saattoauto matkassa mukana.

Jeren Lowride-esimerkistä innostuneena kävin ostamassa Motonetista moottorikelkan suojahupun, jolla on helppoa piilottaa Milan näkyvistä, vähän niin kuin strutsitkin... Oikeastaan kuitenkin menin hakemaan sieltä keltaista ilmastointiteippiä - saldo sanoi kaksi rullaa, mutta yhtään ei ollut... saatte nyt sitten tyytyä mustaan niin kuin Lowridessakin ;-)


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 21 Heinä 2016, 17:12
Kirjoittaja janx

Sekin kävi mielessä, että olisin lähtenyt huoltoautoksi omalla autolla, mutta auton vieminen yli oli mielestäni turhan hinnakasta vain sen takia. Ehkä siihen olisi kolehti saatu, mutta näin nyt tällä kertaa. Ja Corollan takakonttiin saa vain 160x100cm tilan.


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 24 Heinä 2016, 21:12
Kirjoittaja PW

Mukava reissu mutta tulipa tehtyä;)

Lähössä Hesaan
Lähössä Hesaan
20160720_161055.jpg (197.22 KiB) Katsottu 5608 kertaa
Satamassa
Satamassa
20160721_100100.jpg (173.42 KiB) Katsottu 5608 kertaa
Kinneri huoneessaan;)
Kinneri huoneessaan;)
20160723_082324.jpg (133.07 KiB) Katsottu 5608 kertaa
Pyörän rakentajan unelmapaikassa
Pyörän rakentajan unelmapaikassa
20160723_161202.jpg (243.08 KiB) Katsottu 5608 kertaa

Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 24 Heinä 2016, 22:06
Kirjoittaja Wacky

Hieman kuvia reissusta


Re: Ecotrip Viroon 21-24.7.2016

Lähetetty: 25 Heinä 2016, 13:21
Kirjoittaja jori

Minulla ei ole kuvia, mutta kirjasin muutamia näkökulmia mahtavan retkemme kulusta lähinnä karavaanimme peräpään näkökulmasta.

Sää suosi tämänvuotista Ecotrippiä. Pilvipoutaa ja sopivaa vajaan 20 asteen lämpötilaa riitti viimeisen päivän aamuun, jonka jälkeen keli muuttui inhottavan paisteiseksi, joskaan ei liian kuumaksi. Auringonpolttamat saatiin siis vasta viimeisten kymmenien kilometrien aikana. :mrgreen:

Jotain oli aiemmista vuosista muuttunut aikataulujen tai jonkin tähän liittyvän suhteen. Tällä kertaa ei kertakaikkiaan ollut aikaa viipyilevään renkaidenpotkimiseen ja koeajoihin. Jotenkin tuntui olevan kiire koko ajan siihen asti, kunnes alkoi illanvietto, johon kyllä jäi aikaa vähintäänkin tarpeeksi. :oops:

Hyvä sinänsä, mutta tämä aiheutti hitaimmilla vaikeuksia iltaruokailujen suhteen. Olisiko ollut iltaruokailut hieman liian aikaisin siihen nähden, mihin aikaan päästiin liikkeelle ja paljonko aikaa matkoihin oli varattu. Oman pähkäilyni mukaan matkat olivat samat kuin ennenkin, mutta pyörän selässä aikaa käytettiin vähemmän ja tauoilla enemmän. Sähkömoottorit olivat lisääntyneet niin paljon tuossa karavaanissa, että keskinopeudet eivät enää määräytyneet "tavallisen" polkijan kunnon mukaan. Nyt entisillä peräpään kulkijoilla oli moottorit ja osa paineli ns. nopan ryhmän mukana.

Hepon porukka eteni tasaista 18-19 km/h nopeuttaan ja se olikin nopeus, jolla matka parhaiten eteni. Sähkömoottorien ja innokkaan "nopean ryhmän" polkijoiden takia tahtoi yhdessä porukassa ajaessa vauhti nousta ja johti vähemmän harjoitelleiden väsymiseen ja pitkiin taukoihin, porukasta putoamiseen ja lopulta siihen, että matka kokonaisuudessaan taittui hitaasti ja tuli kiire.

Vastaisuudessa kannattaa nopea ja hidas ryhmä jakaa omiin karavaaneihinsa jo ennen lähtöä, etteivät pienemmän teho-paino-suhteen väki väsy aamulla lähdettäessä ja kärsi siitä koko lopun päivän. Jos ryhmä etenee hitaammin, pitää sen lähteä aiemmin kuin nopean ryhmän, jos tarkoitus on ajaa sama reitti ja päästä samaan aikaan perille tai jonnekin välietapille. :roll: Nyt varsinkin ensimmäisen päivän nousu Tallinnan rannasta rantapenkan päälle oli liian nopea.

Erinomaista hyvääkin on noista sähkömoottoreista saatu. Tarpeen tullen sähköavusteisella pyörällä saattoi hinata krampeista kärsiviä matkaajia melko vaivattomasti ja akutkin tuntuivat kestävän tällaista moottorinkäyttötapaa oikein hyvin, eivätkä huvenneet läheskään sitä tahtia, jota hinaamisen niitä kuviteltiin niitä kuluttavan.

Seuraavalle yhteisretkelle otan mukaan narun lisäksi kumiköyden, tai oikeastaan silikoniletkun, jolla hinaaminen muuttuu vähemmän stressaavaksi. Nytkin silikoniletku kävi jo kädessä, muttei lopulta päätynyt kassiin.

Pelkällä narulla hinaajan ja hinattavan pitää tarkkaan vahtia hinausköyden kireyttä, joka ei ainakaan tällä kertaa ollut helppoa hinaavan pyörän huonomman rullaavuuden takia. Narun jatkoksi lisätty "mustekalan lonkero" auttoi tilannetta, muttei ehkä riittävästi. Pidemmällä kumiköydellä jää enemmän säätövaraa ja hinaaminen ja ennen kaikkea hinattavana oleminen helpottuu. Nyt kertyi helposti liikaa vauhtia, kun vasta kovassa vauhdissa hinattavan ilmanvastus nousi sellaiseksi, että köysi pysyi kireällä myös tasaisella ja alamäissä.

Joka tapauksessa nyt on todettu, että polkupyörän hinaaminen on mahdollista ja lopultakin helppoa, kunhan hinausköydessä on riittävästi joustoa. Tällä keinolla saadaan tulevien pyöräkaravaanien etenemisnopeuksia helposti tasailtua, kun yksittäistä krampeista kärsivää pyöräilijää ei tarvitse retkueen odotella, vaan voidaan kevyesti hinaamalla hoitaa krampit pois ajon aikana. :D

Omalta osaltani tämänvuotinen Ecotrippi oli miellyttävä ja helppo retki aiemmilta vuosilta tuttuihin paikkoihin. Poikkeuksellisesti tällä kertaa Pakoputkipyörä säilyi kaikin puolin ehjänä ja istuinkin oli aiempia vuosia paremmin kuskin selän kokoon sopiva. Aurinko rasitti vasta viimeisten tuntien aikana ja selvisin ilman palovammoja pientä ajohanskan ja hihan välistä auringolle altistunutta rantua lukuun ottamatta. Pelkkä värimuutos sekin ilman mitään kirvelyä tai edes arkuutta. Mahtava retki taas. Ilmoittaudun jo seuraavalle. :)