Sivu 3/3

Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 01 Kesä 2017, 13:44
Kirjoittaja vaaka

Veden lisäksi tuli kiva satsi rakeita kesän kunniaksi. Huomenna klo 9 Ilmatieteenlaitos automaattisesti ennustavalla epätarkalla ohjelmallaan netissä lupaa 8 C ja 9 m/s tuulta. Saattaa jäädä väliin, kun on nihkeää totaali kontrolli vielä MBBllä. Riippuu päivän kunnosta. Tänään treenattu huolimatta eilisen peruilta olevasta jäykkyydestä.


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 01 Kesä 2017, 16:51
Kirjoittaja NikoK

Juu, kylmää ja tuulista luvassa, mutta menossa ollaan :D


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 02 Kesä 2017, 12:58
Kirjoittaja Nojailija
522017124952.jpg
522017124952.jpg (69.31 KiB) Katsottu 7406 kertaa

Pyörät ja kylmänkestävät kuskit tapasivat velolla. Molemat nojakit olivat nopeita, nocomilla pääsi hiukan nopeammin samoilla wateilla, mutta ero oli hyvin pieni, nocom/vendetta 35 km/h 156 vs 173W. 40 km/h 218/225W. Laitan kunnon analyysin kunhan pääsen koneen ääreen.

Hiukan 10 m/s tuuli hankaloitti tarkkoja mittauksia. Lisäksi tekniikka teki tepposet, yhteys wattipolkimista lezyneen katosi mutta onneksi polariin saatiin yhdistettyä. Kampien pituuksissa joudutiin käyttämää korjauskerrointa


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 02 Kesä 2017, 13:10
Kirjoittaja jori
Nojailija kirjoitti:

522017124952.jpg

Pyörät ja kylmänkestävät kuskit tapasivat velolla. Molemat nojakit olivat nopeita, nocomilla pääsi hiukan nopeammin samoilla wateilla, mutta ero oli hyvin pieni, nocom/vendetta 35 km/h 156 vs 173W. 40 km/h 218/225W. Laitan kunnon analyysin kunhan pääsen koneen ääreen.

Hiukan 10 m/s tuuli hankaloitti tarkkoja mittauksia. Lisäksi tekniikka teki tepposet, yhteys wattipolkimista lezyneen katosi mutta onneksi polariin saatiin yhdistettyä. Kampien pituuksissa joudutiin käyttämää korjauskerrointa

Laitoin tuonne "ufoiluketjuun" tuulen vaikutuksesta matalan ja korkean pyörän tehovertailussa. En maininnut siellä, mutta mainitsen nyt tässä. Korkeamman pyörän ilmanvastus vastatuuliosuudella on selvästi suurempi.

Tuuliset olosuhteet suosivat siis matalampaa pyörää, joka lähellä maata kiitäessään saa hyötyä maanpinnan ja tuulen välisen kitkan aiheuttamasta tuulennopeuden alenemisesta maan pintaa lähestyttäessä. Nocomin tulos on siis tässä mielessä ehkä liian hyvä verrattuna korkeampiin ajoneuvoihin. Toisaalta ainahan hieman tuulee, joten tuo etuhan on aina olemassa ja sitä suurempi, mitä kovempi tuuli.


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 02 Kesä 2017, 13:16
Kirjoittaja vaaka

Renkaat kastuivat Vendettassa jo ennen kuin ei kylmää kestävänä jouduin karkaamaan. Mäkelänrinteen nousussa satoi muutamia lumihiutaleita vesitippojen ohella, mutta kesän kunniaksi se sopii, kun eilen tuli enemmän vettä ja rakeita, niin nyt puuttuuvat enää akat äkeet selässä.

Tuli ohuesta kankaasta tehdyissä kevyissä housuissa testattua, miten korkeus maasta vaikuttaa tuuleen velodromiympäristössä. Ei kiva, kun pohkeissa tuuli painoi selvästi, eikä paljon pahempaa ollut päähän asti tuuli, kun kaikilla korkeuksilla tuuli reippaasti. Näytti välillä hetkuttavan ajajia velolla alareunassakin, kuten minuakin teillä.

Noin 10 m/s tuulella mikä on ero 35 km/h ja 40 km/h vauhdeissa ovaalilla vastatuulen ja myötätuulen välillä tehovertailussa Nocom vs V20? Tuuli oli lähes suorien mukainen, ehkä pääsuunta oli 5-10 astetta vasemmalta myötätuulessa ja oikealta takasuoralla vastatuulessa. Oletettavasti suorassa vasta- ja myötätuulessa ero olisi eri kuin lievästi viistossa tuulessa. Nocomissa oli takakiekossa täysi levy, kun V20 oli syvähköillä laipoilla varustettu.


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 02 Kesä 2017, 13:51
Kirjoittaja NikoK

Tuuli näytti olevan 10m/s ja puuskat 14m/s. Koetin etsiä Polarin tiedoista suht tasaista 35 km/h vauhtia ajetun Vendetta kierroksen. Myötätuulella tullessa kaarteesta reilun 200W teholla vauhti meinasi karata ja sitten mentiin pätkä 100W teholla, vastatuulisuoralle tullessa tehot kävi melkein 400W ja suorallakin koko ajan yli 300W kun nopeus meinasi laskea... Että ei nyt ihan optimaaliset ollu olosuhteet, toki kuitenkin samanlaiset koko ajan. Mutta jo näiden tulosten perusteella mukava huomata että yllättävän hyvin se Vendetta NoComille pärjäsi :D Nojailijan lisädataa odotellessa.

Se oli myös jännä huomio että peesiapua sai kyllä Vendettalla NoComin perässä, kuulemma toisinpäin myös. Kovemmissa vauhdeissa en ainakaan minä uskaltanut kovin lähellä kyllä ajaa, ei tunnu kivalle puuskat kun hammasrattaat on kaverin pään korkeudella.

Vendettasta oli riisuttu peili, ajovalo ja penkin alta varusteet, mutta selän takana kulki laukut, valot ja pullotelineet mukana.

Kivaa oli ja hyvät treenit kun tuli näköjään noin 30km siellä ryittyä erinäisillä vauhdeilla.


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 03 Kesä 2017, 13:01
Kirjoittaja Nojailija

Tässä analyysiä tuloksista, ylätasolla voisi sanoa että onnistunut keikka, vaikka kaikki ei putkeen mennytkään.

ajo km/h Watit pyörä ajaja min W Max W
1 30 129 NoC Noj 96 183
2 30 129 NoC Noj 95 180
3 40 218 NoC Noj 157 291
4 35 156 NoC NiK 94 339
5 35 154 NoC Noj 105 238
6 34.7 173 C_Vend Nik 100? 390?
7 39.3 225 C_Vend Nik
8 44.3 310 C_Vend Nik
9 32.0 160 C_Vend Noj
10 37.8 219 C_Vend Noj
11 51.4 495 NoC Noj

Kaksi ensimmäistä ajoa olivat hyvin samanlaiset, osoitaa että tällaisella testillä voidaan päästä suht. luotettaviin numeroihin, ainakin suuntaa-antaviin. Myös NikoK:n ja mun watiti Nocomilla 35 km/h olivat 2 w sisällä. Molemmat olemme LowRacereilla ajaneet joten pyörätyyppi oli tuttuhko molemille. Samaa ei voi sanoa Cruzbike Vendetta MBB:stä, oli ensimmäinen kerta kun sellaisella ajoin joten Nojailijan watit Vendetalla ovat yläkanttiin, ajo oli horjuvaa ja varmasti tuhlaisin watteja. siltikin Vendetta oli vain 2.2 km/h hitaampi, vert. ajot 3 ja 10. Eli MBBhen voi vanhakin tottua ja se on oikein tehtynä todella nopea.

Pyörien veratailu:
35 km/h noin 17W ja 40 km/h kymmenisen wattia NoComin hyväksi. Tunnin SE:ssä ajoin tuulessa 45.6 km/h, se versus Nikon 44.3 km/h antaa noin 25W Nocomin hyväksi. Veikkaan että levykiekko sivutuulessa ei ole parempi kuin syvät hiilarikiekot. Muutenkin Nocomissa on enemmän sivupinta-alaa ja vähemmän etupinta-alaa kuin Vendetassa. Tiedä en miten tämä vaikutti tuloksiin.

Watit waihtelivat melkein kaksin-kolmin kertaisesti myötä vs vastatuuli. Tuulettomassa saataisiin tarkempia tuloksia.


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 03 Kesä 2017, 14:41
Kirjoittaja jviirret

Jos haluaisi testistä kaivaa yhden muikean likiarvon niin voisiko sanoa että NoCom on reilu 5% nopeampi tai kulkee 5% pienemmä teholla samaa nopeutta kuin Vendetta?
Itse sain aikoinaan oman Higracerin ja Yescomin huippunopeus eroksi 5km/h (45km/h vs. 50km/h), eli noin 10%, mutta mun higracerin nojakulma oli huomattavan pysty. Ei wattimittaria, mutta sama kuski, samat olosuhteet ja sama tien pätkä. Tämä testi vahvistaa mielikuvaa siitä että nojakulmalla on nopeuteen suurempi merkitys kuin istumakorkeudella, tuulettomissa olosuhteissa.

Jukka


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 03 Kesä 2017, 18:05
Kirjoittaja Nojailija
jviirret kirjoitti:

Jos haluaisi testistä kaivaa yhden muikean likiarvon niin voisiko sanoa että NoCom on reilu 5% nopeampi tai kulkee 5% pienemmä teholla samaa nopeutta kuin Vendetta?
nojakulmalla on nopeuteen suurempi merkitys kuin istumakorkeudella, tuulettomissa olosuhteissa.

Jukka

5prossaa wateissa voi olla lähellä totuutta, nopeudessa tietysti vähemmän, muutama pros.

Nojakulmalla on iso merkitys, ei ole ihme että tunnin MMt on ajettu todella makaavissa asennoissa.Nokian testeissä sain 15 wattia pois Slywaystä kun alensin niskatukea 5 senttii ja pää taakseepäin nojaamaan.


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 03 Kesä 2017, 20:32
Kirjoittaja Pastori

Minkähän verran NoCom hävittää tehoa pitkään ketjuun ja ketjulinjaan (eiks siinä joku rissakin ohjannut) verrattuna Vendetan suoraan ja lyhyeen?


Re: Helsingin velodromille ?

Lähetetty: 04 Kesä 2017, 10:04
Kirjoittaja vaaka

Monta kilometriä tunnissa hidastui Streetmachine penkin selkänojaa nostamalla Nokialla käyneessä versiossa verrattuna aiempaan takalaatikottomaan 21 asteen kulmaan. Ei muistikuvaa nykykulmasta, olisiko 30 kieppeillä ja jos oikein muistan matkanopeus putosi pari kilsaa tunnissa keskiarvona, huippuja ei ole vertailukelpoisesti testattu. On makaavalla asennolla selvä nopeusetu. Otsapinta-ala putoaa ja aero on kuningas.