Reissu ohi, kirjaan alle muistiinpanoja siltä varalta, että joku harkitsee vastaavaa reissua esim. ensi vuonna.
MENOMATKA SUOMESTA
Finnairin lento illansuussa Helsingistä Frankfurtiin, yöpyminen lentokenttähotellissa, aamulla vuokra-autolla tapahtumapaikalle.
Vapun takia kone oli ihan täyteen buukattu, lentoyhtiö alkoi kysellä vapaaehtoisia pois jääjiä jo monta päivää etukäteen.
Finnair (ja apuyhtiönsä Norra) operoivat ainakin nyt Frankfurtissa terminaaliin/terminaalista 2.
Saapuessa on jo kätevä katsastaa autovuokraamon sijainti aamua varten. Käytin Europcaria, jolla on toimisto terminaali 2:n kakkostasolla ja terminaali 1:n pohjakerroksessa. Auton voinee sopia noudettavaksi T1:stä, joka on 10 min kävelymatkan päässä kentän isoista hotelleista, ja palautettavaksi T2:een, josta paluulento lähtee illalla.
Aamulla navigaattorin mukaan ajomatkaa Germersheimiin noin 100 km, navigaattorin mukaan sen ajaa hetkessä, mutta suomalaisiin nopeusrajoituksiin tottuneen lienee hyvä varata aikaa 80-90 min, vaikka moottoritiellä ei juuri ollut ruuhkaa aamulla (joitain tietöitä kuitenkin).
Ja loppupäässä joka tapauksessa ajetaan Germersheimin taajamassa ja aletaan katsella parkkipaikkaa suht' läheltä messualuetta, siihenkin menee pieni tovi.
Itse olin autovuokraamolla aamulla noin 8.20, jonoa oli iltaan verrattuna paljon, pääsin auton kanssa liikkeelle noin 8.40, Germersheimissa löysin parkkipaikan kadun varrelta noin 300 m messualueesta ja olin lippujonossa muutaman minuutin yli 10. Lippukassoja oli monta, mutta tulijoitakin paljon, jonossa meni noin 5 min. (Tuntia myöhemmin jonot olivat lipunostoon kolminkertaiset.)
MESSUT
Kolme näyttelysalia (ekassa pääosin pyöriä, toisessa osia ja rakentelua, ja jatkoksi yhdistyksiä ym.), luentosali hieman sivummalla, pari suht' kookasta ulkoaluetta, joissa torityyliin esittelypisteitä, jossain määrin ruuhkainen koelenkkialue osin jalankulkijoiden joukossa. Sähköavusteisille erillinen eristetty kokeilualue sivummalla.
Pyörävalikoimaa, varsinkin kolmipyöräisiä, oli ihan älyttömän suurelta vaikuttanut määrä perusmalleista fatbikeihin, raasereihin, sähköllä ja ilman, vaikka kaikki merkit eivät olleetkaan paikalla.
Kaksipyöräisiä oli jonkin verran, kinnereitä aika mukavasti, laatikkopyöriä ym. kuljetuspyöriä jonkin verran.
Oma mielenkiintoinen lukunsa olivat messuvieraiden omat ajokit, joita oli pysäköityinä monessa paikassa.
Sää oli tällä kertaa aurinkoinen, mutta ei kovin lämmin (ulkoalueilla kiertämistä ajatellen), valokuvista päätellen jonain vuonna oli satanut reilusti, mikä varmasti on latistanut messukokemusta silloin kovasti.
PALJONKO AIKAA?
Minä olin messuilla neljä tuntia (olisi ehtinyt olla max noin 6-6,5 tuntia) -- ehdin hyvin kiertää kaikki jutut ja kokeilla haluamani, eikä tullut kiire lentokentälle.
PALUUMATKA
Autolla Frankfurtin kentälle, moottoritiellä oli vaihtelevasti ruuhkaa, nopeudet 30-170 km/h, matkaan kannattaa varata aikaa kaiken varalta runsaasti, ettei ole paniikki auton tankkauksessa, palauttamisessa (meni tosi jouhevasti), turvatarkastuksessa ja portille ehtimisessä.
Lento Helsinkiin illansuussa, Helsingin lumisateessa noin klo 23.
MESSUVIERAAT
Paljon väkeä, pääosin keski-ikäisiä, mutta ikähaitari oli laaja. Lapsiperheitä taisivat kiinnostaa eniten pikkulasten kuljettamiseen sopivat ratkaisut, suurta yleisöä lukuisat triket, osaa heistä kinnerit, sporttihemmoja lähinnä kaksipyöräiset, teinejä mikä tahansa missä oli sähköavustus.
MENNÄKÖ ENSI VUONNA VAI EI?
Jos on aikeissa tehdä jonkun isomman hankinnan, messut saattavat olla hyvä tapa päästä kokeilemaan ja vertailemaan ennen lopullista päätöstä. Kaikki merkit eivät ole mukana, mutta toisaalta messuilla oli myös paljon toimijoita ja tuotteita, jotka eivät olleet tulleet vastaan netin kautta. Ja tuurilla voi vielä saada jonkun hyvän messutarjouksen siitä kiinnostuksensa kohteesta.