Ecotrip 2017 (13-16.7.)

Suunnitteletteko oman kaupunkinne paikallista nojapyörä kokootumista, vaiko kenties suurta kansainvälistä tapahtumaa. Ilmoita ja keskustele "kokoontumisajoista" täällä!
Ilpo
Viestit: 115
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Ilpo » 18 Helmi 2017, 18:43

Ilmoittautumisia on nyt 10 + 3.
Olen varannut paikkoja 22 kpl, mutta tarvittaessa saan jokusen paikan lisää.

Minulla on jo useita pystypyöräilijöitä odottamassa mukaan pääsyn varmistamista,
mutta odottelen ainakin reilun viikon, ennen kuin alan varata heille paikkoja.

jolaes
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Tammi 2009, 18:57
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja jolaes » 18 Helmi 2017, 19:00

Olen just ilmoittautunut ilpolle. Tulen perinteisesti bussi-nojapyöräkyydillä! Savonlinjan bussikyydillä Mäntyharjusta Kamppiin ja siitä pyörällä satamaan! Jospa taas ajellaan moisasta moisaan, olen mukana.
Jorma L
Nazca Explorer 2007-2010, Nazca Fuego 2010-, Radon ZR maasturi, Dahon Uno taittopyörä 2016-

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 09:13

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja vaaka » 19 Helmi 2017, 11:30

E-Cruiser kirjoitti:
PW kirjoitti:Siitä viel pois pari vanhempaa kinnerii :wink: (arvaus)


Kuka se toinen on? :) Ilmoittauduin alustavasti. Jos selkä ei kevään mittaan kuntoudu taas, niin sitten perun.
Yleensä selkä on kesäisin parempi kun pääsee taas polkemaan.


Toivottavasti kuntoudut. Minullakin selkävaivat helpottuvat pyöräilemään. Lasken jumpan, painot ja kuntopyörällä kuntoutuksen pääsylipuksi kesän pyöräilyhupeihin sekä kivun lievitykseksi. Siten ei maistu liian kitkerälle paikallaan polkeminen ja seinään tuijotus. Onko sinulla kuntopyörä käytettävissä. Taloyhtiön kellarissa on vaatimaton sali, jossa kuntopyörä. Lähellä kun asutaan, pitäisikö joskus tehdä kuntoutussetti? Yleensä yksin on tylsää hikoilla, jos ei ole ulkona pyörällä. Tai heittämässä kiekkoa :mrgreen:

Selkäkiikkukin löytyy ja se tekee selkätreenistä turvallisempaa kuin ilman tukea treeni.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16613
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja PW » 27 Helmi 2017, 16:40

Ilpo kirjoitti:Ilmoittautumisia on nyt 10 + 3.
Olen varannut paikkoja 22 kpl, mutta tarvittaessa saan jokusen paikan lisää.

Minulla on jo useita pystypyöräilijöitä odottamassa mukaan pääsyn varmistamista,
mutta odottelen ainakin reilun viikon, ennen kuin alan varata heille paikkoja.

Pieni muistutus, vielä saattaa mahtua Viron Ecotripille :mrgreen: hep, hep nopeesti ilmottautumaan, loput paikat menee pystäreille.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Ilpo
Viestit: 115
Liittynyt: 21 Elo 2007, 19:28
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Ilpo » 07 Maalis 2017, 14:27

Nyt on Ecotripille ilmoittautunut 18 nojapyöräilijää ja otan mukaan vielä jokusen pystypyöräilijän.
Eli enää on vain varapaikkoja.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16613
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja PW » 07 Maalis 2017, 14:29

Ilpo kirjoitti:Nyt on Ecotripille ilmoittautunut 18 nojapyöräilijää ja otan mukaan vielä jokusen pystypyöräilijän.
Eli enää on vain varapaikkoja.

Taitaa olla Vironreissujen ennätysmäärä nojailijoita :mrgreen:
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6488
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Pastori » 03 Heinä 2017, 07:13

Hei kokeneemmat.

Mimmoiset väylät tuolla on, tolleen pinnoiltaan?
Pitääkö laittaa alle marathon plussat vai selviikö hapertuneilla Stelvioilla = 622 on siis mahdollinen koko renkaassa. Mikäli tällä nykyisellä suunnitelmalla edetään :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3369
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Wacky » 03 Heinä 2017, 07:35

Alle 28 mm leveillä ei kannata kauheesti ajella kun pinnat on joissain paikoissa aika karkeat vaikka reitit on pinnoitettuja.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6488
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Pastori » 03 Heinä 2017, 07:43

Wacky kirjoitti:Alle 28 mm leveillä ei kannata kauheesti ajella kun pinnat on joissain paikoissa aika karkeat vaikka reitit on pinnoitettuja.


Okei. 28mm voipi just mahtua jarrulängestä läpi. Marathon performance olis just tarjouksessa. Kerkeis reissuun.

marathon_performance.jpg

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3369
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Wacky » 03 Heinä 2017, 07:49

Pistosuojaus ei ole se oleellinen homma vaan se leveys ja renkaan joustavuus. Pinta on vaan todella karkeaa paikotellen ja kapeilla on ikävä ajaa sellaista kun hakkaa kokoajan. Kuvittele todella karkeaksi kulunut asfaltti suomessa ja siitä asteen verran pahempi
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6488
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Pastori » 03 Heinä 2017, 08:02

Wacky kirjoitti:Pistosuojaus ei ole se oleellinen homma vaan se leveys ja renkaan joustavuus. Pinta on vaan todella karkeaa paikotellen ja kapeilla on ikävä ajaa sellaista kun hakkaa kokoajan. Kuvittele todella karkeaksi kulunut asfaltti suomessa ja siitä asteen verran pahempi


Täällä Itä-Suomessa ei ole tota kovin vaikea kuvitella.

Pitää tutkia miten sais paksummat renkaat helposti alle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11602
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja jori » 03 Heinä 2017, 09:11

Joo, tyypillinen pinta on tuolla -ei asfalttia- vaan ns. sirotepintaa (SIP). Tielle kaadetaan paksua bitumiemulsiota tai muuta tislausjäännettä ja päälle levitetään kerros n. 10-15 mm mursketta, joka tarttuu öljyyn. Pinta jyrätään kumipyöräjyrällä ja ylimääräinen murske harjataan pois. "Valmis" sirotepinnoite painuu liikenteen yliajojen mukana lopulta kokonaan tien pinnan sisään ja muuttuu vuosien saatossa varsin tasaiseksi. Tie on siis -päinvastoin kuin asfaltti- karkeimmillaan kun pinta on uusi. Näitä uusia sirotepinnoituksia on aiemmilla retkillä ollut aika paljon, koska niihin nouseva talous saa helposti EU-rahaa. :twisted:

Tuo pinta on uutena ikävää ajettavaa kapealla kovalla renkaalla. Ei niin hankalaa, kuin irtosorainen soratie, mutta täristää ja muljuaakin jonkun verran. Kovalla helteellä tuo öljy pehmiää ja puskee ylös murskeen välistä ja tahraa renkaat öljyllä, joka tekee niistä tahmeat rullaamaan ja hetkittäin liukkaat. Tämä vaatii kuitenkin pitkän yli 30°C helteen. 8)

Ei kuitenkaan kannata pelätä. Tuoreet pinnoitustyöt ovat lyhyinä pätkinä, eikä mitään via dolorosaa ole yhtenäkään vuonna ollut, vaikka ensimmäiset vuodet ajoin 32 mm Biltemarenkailla. Karhea ja äänekäs tuo pinta on, mutta aivan ajokelpoinen kaikilla renkailla myös aivan uutena. Paksummat renkaat kuitenkin täristävät vähemmän, eivätkä helteellä niin pahasti painu pinnoitukseen ja aiheuta lisää vierintävastusta. Vanha sirotepinta on aivan yhtä hyvä ajaa kuin asfaltti. :D

Chip Seal (Sirotepintaus)
Sirotepintauksella tarkoitetaan sidotulle tai sitomattomalle alustalle bitumisella sideai-
neella liimattua kiviaineskerrosta. Kiviaines on vain yhtä lajitetta.
Sirotepintaus jyrätään joko kumipyöräjyrällä tai kumivalssijyrällä siten, että sirote tart-
tuu hyvin alustaansa. Soratien pintaus jyrätään kumivalssijyrällä tai tavallisella kaksi-
valssijyrällä, jonka paino on enintään 7 tonnia. Tehokas tiivistysvaikutus saavutetaan
kumivalssitäryjyräyksellä. Erityisen huolella jyrätään ne alueet, jotka eivät joudu liiken-
teen aiheuttaman jälkitiivistyksen alaisiksi. Irrallinen kiviaines poistetaan harjaamalla
tieltä viimeistään viikon kuluttua levityksestä. Emulsiota käytettäessä ylimääräinen ki-
viaines harjataan pois jo 2 - 3 vrk:n kuluttua levityksestä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6488
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja Pastori » 03 Heinä 2017, 09:27

Laitaksää Riku reititkin tänne joskus - kuten männävuonna?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16613
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja PW » 03 Heinä 2017, 10:14

Millä Pastori oot lähössä? Kuullostaa ett Strada on jäämässä kotiin.
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

MikaH
Viestit: 104
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ecotrip 2017 (13-16.7.)

ViestiKirjoittaja MikaH » 03 Heinä 2017, 10:54

Tuo sirotepinta myös syö renkaan kulutuspintaa aikalailla. Reissulla ei kilometrejä paljon kerry, mutta ihan loppuun ajetuilla renkailla ei matkaan kannata lähteä.


Palaa sivulle “Nojapyöräkokoontumiset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija