Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Suunnitteletteko oman kaupunkinne paikallista nojapyörä kokootumista, vaiko kenties suurta kansainvälistä tapahtumaa. Ilmoita ja keskustele "kokoontumisajoista" täällä!
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7067
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti:

No ei tuo nyt testiajossa niin ahtaalta tuntunut, toki ohituksen vaativat enemmän pelisilmää ja malttia kuin esim. Nokialla.

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä? Onhan ratakin aivan erityyppinen kuin Nokialla. Sanoisin ettei ole niin puuduttava kuskille.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti:

No ei tuo nyt testiajossa niin ahtaalta tuntunut, toki ohituksen vaativat enemmän pelisilmää ja malttia kuin esim. Nokialla.

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä? Onhan ratakin aivan erityyppinen kuin Nokialla. Sanoisin ettei ole niin puuduttava kuskille.

Ei ole haittaa, päinvastoin. Toistelen tätä nyt sen takia, ettei tule yllätyksenä kenellekään ja toisaalta jotta ihmiset kerkiävät asennoitua ja hyväksyä tulevan tilanteen :D . Rata on selvästi mielenkiintoisempi ajettava kuin Nokia. Ja kaikki radan kiertäjät ovat koko ajan näkösällä, ei ole näkemäesteitä keskellä rataa (eikä kyllä radan vieressäkään :) ).

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä?

Sehän riippuu suorituksen tyypistä. Jos olet ajamssa omaa tunnin ajon ennätystä ni jää tulematta jos pitää kyttäillä ohituspaikkoja hitaampien perässä roikkuessa. Nuo kyttäämiset kuuluu autourheilumaiseen toimintaan. Ajetaan aika-ajot, niiden mukaan lähtökaavio ja sitten kisataan sijoituksista. Siinä on eka kurvissa säpinää ku jokkisajoissa konsanaan. Joka ei uskalla vetää neljä rinnan siihen sumppuun täysillä joutuu "nosteleen" ja sitten onkin ohiteltavia edessä, kun taas rohkeimmat on päässeet avoimelle radalle letkan keulille. Pyörän pitää ainakin olla ihan eri tyyppinen, nopeasti kiihtyvä ja ketterä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä?

Sehän riippuu suorituksen tyypistä. Jos olet ajamssa omaa tunnin ajon ennätystä ni jää tulematta jos pitää kyttäillä ohituspaikkoja hitaampien perässä roikkuessa. Nuo kyttäämiset kuuluu autourheilumaiseen toimintaan. Ajetaan aika-ajot, niiden mukaan lähtökaavio ja sitten kisataan sijoituksista. Siinä on eka kurvissa säpinää ku jokkisajoissa konsanaan. Joka ei uskalla vetää neljä rinnan siihen sumppuun täysillä joutuu "nosteleen" ja sitten onkin ohiteltavia edessä, kun taas rohkeimmat on päässeet avoimelle radalle letkan keulille. Pyörän pitää ainakin olla ihan eri tyyppinen, nopeasti kiihtyvä ja ketterä.

Jukka

Sanoisin että sitä ohituspaikkaa joutuu kyttäämään pitkään vain, jos on hyvin tasaväkisiä ajajia peräkkäin. Meillä on semmoiset todelliset taisteluparit vähissä, joiden kesken tulisi sellaista kilpailua että samalla kierroksella ohitellaan toista ja kytätään iskupaikkoja.

Jos on nopeuseroa edellä menevään, ohi pääsee kyllä joutuisasti ihan joka kohdassa rataa. Kinnerit ja avopyörät kannattaa laittaa eri lähtöihin tunnin kisassa niin mitään ongelmia tuskin tulee, lähtöjärjestystä voinee miettiä vähän sillä huumorilla että nopeimmiksi tiedetyt eturiviin, tosin tunnin aikanakin niitä kierroksella ohituksia tulee joka tapauksessa. Omat ennätykset kannattaa joka tapauksessa nollata ajatuksissa, niin erilaisista radoista on kyse.

Pitkässä kisassa taas jo radan luonteen vuoksi ajo on hyvin eriluonteista kuin ennen, tempoilevampaa, joten edellisvuosien kaltaisia hirmusuorituksia ei ehkä nähdä. Tai mistä sitä tietää, voihan se olla että joku Tero-nimisistä intoutuu ajamaan 700 kilometriä kun rata on tasainen vailla nousuja :)

Ohitussäännöt pitää kirjoittaa ylös ja ne pitää olla kaikilla tiedossa niin kolareilta vältytään. Sinänsä näissä ei ole mitään vaikeaa tai erityisen uutta vanhaan nähden: Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta, edellä olevan tulee ajaa ennakoitavissa olevaa ajolinjaa (lue: ei pidä väistää ennakoimattomasti esimn koukkaamalla radan jompaankumpaan reunaan, vaan ajaa omaa ajoa kaikessa rauhassa ja antaa ohittajan mennä ohi).

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nopeuserot ovat tuollaisella radalla pienempiä kuin Nokialla. Tunnin ajossa tulee kierroksella ohitettaviakin vaikka keskinopeuserot ei ole kuin 2km/h.

Mahe kirjoitti:

Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta

Lähtee ensimmäiseen mutkaan ohittamaan ulkokautta, mutta ei pidemmän ajolinjan vuoksi pääsekkään ja on seuraavassa mutkassa rinnalla ja sisäpuolella?

Ei sillä, hyvät kisat tuolla varmasti saa, mutta niistä vaan tulee hyvässä ja pahassa erilaiset kuin Nokialla. Kunhan pohdiskelen, tuskin tulee osallistuttua kun on täältä katsottuna niin kaukana :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
yaana
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 671
Liittynyt: 07 Kesä 2015, 18:01
Paikkakunta: Porvoo

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja yaana »

Sisäkurvi/ulkokurviajattelua tärkeämpää on ennakoitavat ajolinjat. Muuten tulee hämminkiä siinä, missä on kolme mutkaa peräkkäin. Radan leveys on ihan riittävä. Uskon että tuo onnistuu aivan mainiosti. Varsinkin jos kaikki käy testaamassa radan mutkat parin kierroksen verran.

Mä odotan mielenkiinnolla, mitä keksitään kiitoradalle :D

Nojapyöräilyä jo vuodesta 2015

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja Mahe »

jviirret kirjoitti:

Nopeuserot ovat tuollaisella radalla pienempiä kuin Nokialla. Tunnin ajossa tulee kierroksella ohitettaviakin vaikka keskinopeuserot ei ole kuin 2km/h.

Mahe kirjoitti:

Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta

Lähtee ensimmäiseen mutkaan ohittamaan ulkokautta, mutta ei pidemmän ajolinjan vuoksi pääsekkään ja on seuraavassa mutkassa rinnalla ja sisäpuolella?

Ei sillä, hyvät kisat tuolla varmasti saa, mutta niistä vaan tulee hyvässä ja pahassa erilaiset kuin Nokialla. Kunhan pohdiskelen, tuskin tulee osallistuttua kun on täältä katsottuna niin kaukana :(

Jukka

No tossa tapauksessa se ohitettavakin on varmaan siinä toisessa mutkassa jo selvillä että nyt siinä on joku rinnalla tulossa oh, ääntäkin voinee ohittaja käyttää. Väitän että pyöräilynopeuksilla reaktiajoista ei tule ongelmaa ja ohitukset tuolla radalla on sen verran nopeita tapahtumia että montaa mutkaa ei ajeta rinnan. Olennaista on, että kun näkee taustapeilistä (jota muuten lienee syytä suositella rata-ajossa kaikille) jonkun olevan tulossa ei joudu paniikkiin ja ala arpoa paikkaansa radalla vaan ajaa rauhassa sitä linjaa mitä ajaisi muutenkin.

Markus Heikkilä

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tälleen aavistuksen ot:na, voin lämpimästi suositella molemminpuolista taustapeiliä. Katveet vähenevät huomattavasti josseivät sentään kokonaan poistu ihan joka tilanteessa. En vaihtais enää takaisin toispuoleiseen peiliin, niin paljon hyötyä tosta toisesta on ollut.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Premnas kirjoitti:

Tälleen aavistuksen ot:na, voin lämpimästi suositella molemminpuolista taustapeiliä. Katveet vähenevät huomattavasti josseivät sentään kokonaan poistu ihan joka tilanteessa. En vaihtais enää takaisin toispuoleiseen peiliin, niin paljon hyötyä tosta toisesta on ollut.

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja jooseha »

tavasti kirjoitti:

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ei tarvitse koska peiliä voi liikuttaa päätä kääntämällä eli katveita ei ole lainkaan :)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jooseha kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ei tarvitse koska peiliä voi liikuttaa päätä kääntämällä eli katveita ei ole lainkaan :)

No radalla ehkä riittää, mutta oikeassa liikenteessä tulee tilanteita, että ei sillä nää ihan kaikkea.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja tm »

tm kirjoitti:

Tässä huonolaatuinen videonpätkä sunnuntaina ajetun maantielenkin alkuosasta (gopron akku hiipui kesken ajon...).
Tuosta nyt ei tarkkaan erota asvaltin kuntoa, paitsi kameran tärinästä (jousittamaton trike 16" renkailla :) ).
Huonompi asvalttipätkä alkaa noin 17:45 kohdalla, sen erottaa selvästi:

Koetan saada parempilaatuisen vielä näkösälle, vaatii vähän aikaa...

Tässä sama pätkä paremmalla kuvanlaadulla (vaikka tuonne maantielle ei taideta olla kisassa menossakaan...):

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

...Olennaista on, että kun näkee taustapeilistä (jota muuten lienee syytä suositella rata-ajossa kaikille)...

Taustapeili (vähintään 1 kpl) kannattaa määrätä pakolliseksi varusteeksi...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Taustapeili on hyvä , kaksi parempi . Suosittelen kokemuksesta . Mitä tulee suljettuun rataan , sen turvallisuus on itseisarvo . Maantiellä tapahtuva on aika riskipeliä . Tai sit tarvitaan hyvää liikenne ohjausta . Jota tuskin pystymme omin avuin järjestään .
En usko että Räyskälässä ,nämä ohittamiset muodostavat sen suurempia vaaratilanteita . Kun vältetään turhaa rinnan ajoa , niin tilaa varmaan riittää kaikille . :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Viesti Kirjoittaja Premnas »

tavasti kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tälleen aavistuksen ot:na, voin lämpimästi suositella molemminpuolista taustapeiliä. Katveet vähenevät huomattavasti josseivät sentään kokonaan poistu ihan joka tilanteessa. En vaihtais enää takaisin toispuoleiseen peiliin, niin paljon hyötyä tosta toisesta on ollut.

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ei kyllä mitään tietoa...tuo on yksi syy miksi tykkään nykyään yläohjauksesta, siihen on helpompi laittaa kaikkee kiinni. Mut tämä ei liity enää ketjun aiheeseen kauheesti :).

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Vastaa Viestiin