Sivu 3/4

Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 15 Elo 2018, 20:32
Kirjoittaja Vilijami
tm kirjoitti:

No ei tuo nyt testiajossa niin ahtaalta tuntunut, toki ohituksen vaativat enemmän pelisilmää ja malttia kuin esim. Nokialla.

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä? Onhan ratakin aivan erityyppinen kuin Nokialla. Sanoisin ettei ole niin puuduttava kuskille.


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 15 Elo 2018, 20:45
Kirjoittaja tm
Vilijami kirjoitti:
tm kirjoitti:

No ei tuo nyt testiajossa niin ahtaalta tuntunut, toki ohituksen vaativat enemmän pelisilmää ja malttia kuin esim. Nokialla.

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä? Onhan ratakin aivan erityyppinen kuin Nokialla. Sanoisin ettei ole niin puuduttava kuskille.

Ei ole haittaa, päinvastoin. Toistelen tätä nyt sen takia, ettei tule yllätyksenä kenellekään ja toisaalta jotta ihmiset kerkiävät asennoitua ja hyväksyä tulevan tilanteen :D . Rata on selvästi mielenkiintoisempi ajettava kuin Nokia. Ja kaikki radan kiertäjät ovat koko ajan näkösällä, ei ole näkemäesteitä keskellä rataa (eikä kyllä radan vieressäkään :) ).


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 06:35
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä?

Sehän riippuu suorituksen tyypistä. Jos olet ajamssa omaa tunnin ajon ennätystä ni jää tulematta jos pitää kyttäillä ohituspaikkoja hitaampien perässä roikkuessa. Nuo kyttäämiset kuuluu autourheilumaiseen toimintaan. Ajetaan aika-ajot, niiden mukaan lähtökaavio ja sitten kisataan sijoituksista. Siinä on eka kurvissa säpinää ku jokkisajoissa konsanaan. Joka ei uskalla vetää neljä rinnan siihen sumppuun täysillä joutuu "nosteleen" ja sitten onkin ohiteltavia edessä, kun taas rohkeimmat on päässeet avoimelle radalle letkan keulille. Pyörän pitää ainakin olla ihan eri tyyppinen, nopeasti kiihtyvä ja ketterä.

Jukka


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 08:01
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Onko siitä paljon haittaa, jos ohituksia pitää vähän enemmän miettiä?

Sehän riippuu suorituksen tyypistä. Jos olet ajamssa omaa tunnin ajon ennätystä ni jää tulematta jos pitää kyttäillä ohituspaikkoja hitaampien perässä roikkuessa. Nuo kyttäämiset kuuluu autourheilumaiseen toimintaan. Ajetaan aika-ajot, niiden mukaan lähtökaavio ja sitten kisataan sijoituksista. Siinä on eka kurvissa säpinää ku jokkisajoissa konsanaan. Joka ei uskalla vetää neljä rinnan siihen sumppuun täysillä joutuu "nosteleen" ja sitten onkin ohiteltavia edessä, kun taas rohkeimmat on päässeet avoimelle radalle letkan keulille. Pyörän pitää ainakin olla ihan eri tyyppinen, nopeasti kiihtyvä ja ketterä.

Jukka

Sanoisin että sitä ohituspaikkaa joutuu kyttäämään pitkään vain, jos on hyvin tasaväkisiä ajajia peräkkäin. Meillä on semmoiset todelliset taisteluparit vähissä, joiden kesken tulisi sellaista kilpailua että samalla kierroksella ohitellaan toista ja kytätään iskupaikkoja.

Jos on nopeuseroa edellä menevään, ohi pääsee kyllä joutuisasti ihan joka kohdassa rataa. Kinnerit ja avopyörät kannattaa laittaa eri lähtöihin tunnin kisassa niin mitään ongelmia tuskin tulee, lähtöjärjestystä voinee miettiä vähän sillä huumorilla että nopeimmiksi tiedetyt eturiviin, tosin tunnin aikanakin niitä kierroksella ohituksia tulee joka tapauksessa. Omat ennätykset kannattaa joka tapauksessa nollata ajatuksissa, niin erilaisista radoista on kyse.

Pitkässä kisassa taas jo radan luonteen vuoksi ajo on hyvin eriluonteista kuin ennen, tempoilevampaa, joten edellisvuosien kaltaisia hirmusuorituksia ei ehkä nähdä. Tai mistä sitä tietää, voihan se olla että joku Tero-nimisistä intoutuu ajamaan 700 kilometriä kun rata on tasainen vailla nousuja :)

Ohitussäännöt pitää kirjoittaa ylös ja ne pitää olla kaikilla tiedossa niin kolareilta vältytään. Sinänsä näissä ei ole mitään vaikeaa tai erityisen uutta vanhaan nähden: Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta, edellä olevan tulee ajaa ennakoitavissa olevaa ajolinjaa (lue: ei pidä väistää ennakoimattomasti esimn koukkaamalla radan jompaankumpaan reunaan, vaan ajaa omaa ajoa kaikessa rauhassa ja antaa ohittajan mennä ohi).


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 08:29
Kirjoittaja jviirret

Nopeuserot ovat tuollaisella radalla pienempiä kuin Nokialla. Tunnin ajossa tulee kierroksella ohitettaviakin vaikka keskinopeuserot ei ole kuin 2km/h.

Mahe kirjoitti:

Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta

Lähtee ensimmäiseen mutkaan ohittamaan ulkokautta, mutta ei pidemmän ajolinjan vuoksi pääsekkään ja on seuraavassa mutkassa rinnalla ja sisäpuolella?

Ei sillä, hyvät kisat tuolla varmasti saa, mutta niistä vaan tulee hyvässä ja pahassa erilaiset kuin Nokialla. Kunhan pohdiskelen, tuskin tulee osallistuttua kun on täältä katsottuna niin kaukana :(

Jukka


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 09:36
Kirjoittaja yaana

Sisäkurvi/ulkokurviajattelua tärkeämpää on ennakoitavat ajolinjat. Muuten tulee hämminkiä siinä, missä on kolme mutkaa peräkkäin. Radan leveys on ihan riittävä. Uskon että tuo onnistuu aivan mainiosti. Varsinkin jos kaikki käy testaamassa radan mutkat parin kierroksen verran.

Mä odotan mielenkiinnolla, mitä keksitään kiitoradalle :D


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 10:37
Kirjoittaja Mahe
jviirret kirjoitti:

Nopeuserot ovat tuollaisella radalla pienempiä kuin Nokialla. Tunnin ajossa tulee kierroksella ohitettaviakin vaikka keskinopeuserot ei ole kuin 2km/h.

Mahe kirjoitti:

Takaa tulevan vastuulla on ohittaa turvallisesti ulkokautta

Lähtee ensimmäiseen mutkaan ohittamaan ulkokautta, mutta ei pidemmän ajolinjan vuoksi pääsekkään ja on seuraavassa mutkassa rinnalla ja sisäpuolella?

Ei sillä, hyvät kisat tuolla varmasti saa, mutta niistä vaan tulee hyvässä ja pahassa erilaiset kuin Nokialla. Kunhan pohdiskelen, tuskin tulee osallistuttua kun on täältä katsottuna niin kaukana :(

Jukka

No tossa tapauksessa se ohitettavakin on varmaan siinä toisessa mutkassa jo selvillä että nyt siinä on joku rinnalla tulossa oh, ääntäkin voinee ohittaja käyttää. Väitän että pyöräilynopeuksilla reaktiajoista ei tule ongelmaa ja ohitukset tuolla radalla on sen verran nopeita tapahtumia että montaa mutkaa ei ajeta rinnan. Olennaista on, että kun näkee taustapeilistä (jota muuten lienee syytä suositella rata-ajossa kaikille) jonkun olevan tulossa ei joudu paniikkiin ja ala arpoa paikkaansa radalla vaan ajaa rauhassa sitä linjaa mitä ajaisi muutenkin.


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 10:58
Kirjoittaja Premnas

Tälleen aavistuksen ot:na, voin lämpimästi suositella molemminpuolista taustapeiliä. Katveet vähenevät huomattavasti josseivät sentään kokonaan poistu ihan joka tilanteessa. En vaihtais enää takaisin toispuoleiseen peiliin, niin paljon hyötyä tosta toisesta on ollut.


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 11:12
Kirjoittaja tavasti
Premnas kirjoitti:

Tälleen aavistuksen ot:na, voin lämpimästi suositella molemminpuolista taustapeiliä. Katveet vähenevät huomattavasti josseivät sentään kokonaan poistu ihan joka tilanteessa. En vaihtais enää takaisin toispuoleiseen peiliin, niin paljon hyötyä tosta toisesta on ollut.

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 11:34
Kirjoittaja jooseha
tavasti kirjoitti:

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ei tarvitse koska peiliä voi liikuttaa päätä kääntämällä eli katveita ei ole lainkaan :)


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 11:44
Kirjoittaja tavasti
jooseha kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ei tarvitse koska peiliä voi liikuttaa päätä kääntämällä eli katveita ei ole lainkaan :)

No radalla ehkä riittää, mutta oikeassa liikenteessä tulee tilanteita, että ei sillä nää ihan kaikkea.


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 12:45
Kirjoittaja tm
tm kirjoitti:

Tässä huonolaatuinen videonpätkä sunnuntaina ajetun maantielenkin alkuosasta (gopron akku hiipui kesken ajon...).
Tuosta nyt ei tarkkaan erota asvaltin kuntoa, paitsi kameran tärinästä (jousittamaton trike 16" renkailla :) ).
Huonompi asvalttipätkä alkaa noin 17:45 kohdalla, sen erottaa selvästi:

Koetan saada parempilaatuisen vielä näkösälle, vaatii vähän aikaa...

Tässä sama pätkä paremmalla kuvanlaadulla (vaikka tuonne maantielle ei taideta olla kisassa menossakaan...):


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 12:47
Kirjoittaja tm
Mahe kirjoitti:

...Olennaista on, että kun näkee taustapeilistä (jota muuten lienee syytä suositella rata-ajossa kaikille)...

Taustapeili (vähintään 1 kpl) kannattaa määrätä pakolliseksi varusteeksi...


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 15:45
Kirjoittaja Nojanalle

Taustapeili on hyvä , kaksi parempi . Suosittelen kokemuksesta . Mitä tulee suljettuun rataan , sen turvallisuus on itseisarvo . Maantiellä tapahtuva on aika riskipeliä . Tai sit tarvitaan hyvää liikenne ohjausta . Jota tuskin pystymme omin avuin järjestään .
En usko että Räyskälässä ,nämä ohittamiset muodostavat sen suurempia vaaratilanteita . Kun vältetään turhaa rinnan ajoa , niin tilaa varmaan riittää kaikille . :mrgreen: :mrgreen:


Re: Räyskälä Su 12.8 klo11.30-15

Lähetetty: 16 Elo 2018, 17:09
Kirjoittaja Premnas
tavasti kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Tälleen aavistuksen ot:na, voin lämpimästi suositella molemminpuolista taustapeiliä. Katveet vähenevät huomattavasti josseivät sentään kokonaan poistu ihan joka tilanteessa. En vaihtais enää takaisin toispuoleiseen peiliin, niin paljon hyötyä tosta toisesta on ollut.

Saakos jostain aurinkolasinsankapeilejä toisellekkin puolelle?

Ei kyllä mitään tietoa...tuo on yksi syy miksi tykkään nykyään yläohjauksesta, siihen on helpompi laittaa kaikkee kiinni. Mut tämä ei liity enää ketjun aiheeseen kauheesti :).