Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja wwhv » 09 Syys 2019, 10:14

joka tapauksessa autoileva kansa täytyisi saada
liikenteessä valppaammaksi eli tottumaan pienempiin
kulkuneuvoihin. facebookissa kertoivat että autoilijat
ovat jopa soittaneet radiolähetyksiin ja varoittaneet
muita liikkujia että siellä liikkuu joku keltainen pötkylä
tien reunassa oikein liikenteen seassa. jestas sentään...

uusissa autoissahan on nykyään kaiken maailman turhia
lisävarusteita mitkä osaltaan vievät kuskin valppautta
muuhun kuin liikenteeseen: suurin osa on ns. mukavuus-
tai viihdetekijöitä. niillä ne kuskit varmaan saadaan
nukahtamaan helpommin että tarvitaan sitten tiessä
niin tärinäraitoja. just.

itse olen onnistunut pääsemään kokonaan eroon autosta.
nyt kun olen vapautunut niin ihmettelen suuresti kuinka
isoilla autoilla ihmiset nykyään ajavat. näyttävät kovin
suurilta möhköiltä: isoja nelivetomaastureita ja tila-
autoja, farkkuja jne. jos olisin vielä pakotettu joskus
auton hankkimaan niin varmaan hankkisin pienimmän
mahdollisen, tuollaisen aiemmin mainitun rellun tapaisen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3955
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 09 Syys 2019, 10:24

jvuotila kirjoitti:Ihan sellanen "pieni" ongelma on myös se että valtaosa autoilevista ihmisistä on niin surkeassa kunnossa ettei sillä kinnerillä päästäisi ensimmäistä ylämäkeä edemmäs. Saati sitten tosiaan että ihmiset suostuisi hikoilemaan töihin mennessä.

EDIT: Suora johtopäätös (mutua) on se etten ainakaan itse näe että suuret massat alkaisi koskaan kinnerin kaltaisella laitteella liikkumaan. Ehkä tosiaan sitten jos se laite kulkee sähköllä ja nappikaasulla. Eipä se sitten enää kinneri olekaan.

Ilmeisesti et ole päässyt tutustumaan sähköpyöräilyn maailmaan? Ihmiset pelkää, että siitä tulee heti sähkömopoilua, mutta ei se niin mene. Sähköpyöräily ei vähennä, vaan lisää liikuntaa, koska vastatuulet ja ylämäet ei enää pelota. Hampaat irvessä punnerrus muuttuu mukavaksi aerobiseksi urheiluksi ja näin rapakuntoiset muuttuu huomaamatta parempikuntoisiksi. Liikunnasta tulee kivaa ja esim. työmatkoilla voi säädellä hikoilun määrää avustuksen voimakkuudella. Talvipyöräily ei itseäni huvittanut juuri laisinkaan ennen kuin rakensin sähkökinnerin itselleni :wink:

Avatar
jvuotila
Viestit: 110
Liittynyt: 05 Tammi 2019, 11:16
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jvuotila » 09 Syys 2019, 10:33

Vilijami kirjoitti:Ilmeisesti et ole päässyt tutustumaan sähköpyöräilyn maailmaan? Ihmiset pelkää, että siitä tulee heti sähkömopoilua, mutta ei se niin mene. Sähköpyöräily ei vähennä, vaan lisää liikuntaa, koska vastatuulet ja ylämäet ei enää pelota. Hampaat irvessä punnerrus muuttuu mukavaksi aerobiseksi urheiluksi ja näin rapakuntoiset muuttuu huomaamatta parempikuntoisiksi. Liikunnasta tulee kivaa ja esim. työmatkoilla voi säädellä hikoilun määrää avustuksen voimakkuudella. Talvipyöräily ei itseäni huvittanut juuri laisinkaan ennen kuin rakensin sähkökinnerin itselleni :wink:

Kyllä olen. Omista sähkömaasturin jolla olen ajanut melko reilusti. Lenkit sillä on usein jopa raskaampia kuin luomumaasturilla. :D

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4147
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jooseha » 11 Syys 2019, 20:48

OT
wwhv kirjoitti:minunkin mielestä tuo rellu on oikean
suuntainen kulkupeli. vielä kun saavat
sen hiukan talvi&kurasietävämmäksi
niin avot...

Niin sympaattisia kuin tuollaiset miniautot ovatkin, niin auton suurinta ongelmaa ne eivät poista ja se on jumalaton tilantarve. Pieni koko luo vain illuusion siitä että tilaa säästyisi. Tuokin vie koko kaistanleveyden ja vaatii saman turvavälin kuin auto. Tilansäästö on siis hyvin pientä.
Verrataan Twizyä Ässä-Mersuun. Twizy oma pinta-ala on 28% Mesestä, mutta ajossa se vie turvaväli (50km/h=>25m Liikenneturva) mukaan laskien 91% ison mersun vaatimasta tilasta. Normaaleihin autoihin verrattun tilan säästö on luonnollisesti vähäisempää. Pysäköidessä Twizy vie myös koko parkkiruudun. Ainoastaan taskuparkissa (mikäli ruutuja ei ole maalattu) se säästää tilaa (silloinkin vain pituussuunnassa), mutta autojen väliset tilat huomioiden säästö ei tässäkään skaalaudu suoraan koon mukaan.
Mikäli tuollaisilla mini autoilla pyrittäisiin säästämään tilaa ja vähentämään ruuhkaisuutta pitäisi koko Infrastruktuuri rakentaa uusiksi. Ei hirveän realistinen ajatus.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10397
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 11 Syys 2019, 21:41

jooseha kirjoitti:Mikäli tuollaisilla mini autoilla pyrittäisiin säästämään tilaa ja vähentämään ruuhkaisuutta pitäisi koko Infrastruktuuri rakentaa uusiksi. Ei hirveän realistinen ajatus.
Infraa rakennetaan kaiken aikaa uusiksi. Ei ole tilannetta, missä se rakennetaan uusiksi tai sitten ei. Se rakennetaan aina ja koko ajan uusiksi. Pitää vain päättää, mihin suuntaan sitä uudistettaessa muutetaan.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4147
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jooseha » 11 Syys 2019, 21:53

Niin tehdään, mutta hitaasti. 10-vuottakin on lyhyt aika tuossa. Nopeaan muutokseen pitäisi tehdä kaikki kerralla ja se ei ole kovin realistista. Tarkoitukseni oli tuoda esille ettei autokaluston pienentäminen yksinään muuta tilannetta miksikään.

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja wwhv » 12 Syys 2019, 10:13

itselleni ei oikein avaudu tuollainen logiikka että "miniautoa" ei saisi
hankkia tai valmistaa sen takia ettei se säästä _tilaa_ liikenteessä tai
parkissa. että tämän asian takia voit ihan yhtä hyvin hankkia ja omistaa
ässä-mersun. höh?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3955
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 10:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Vilijami » 12 Syys 2019, 11:12

Saa hankkia ja valmistaa. Tuleehan siinä polttoainesäästöjä ja pysäköinti on helpompaa. Joose tais tarkoittaa sitä, että liikenneväylät ja parkkipaikat ovat tehty sitä ässämersua varten. Pikkuautoilla ei siis ratkaista tätä infraongelmaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4147
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jooseha » 12 Syys 2019, 11:24

En ottanut kantaa eri autojen omistamiseen tai valmistukseen. Toin vain esille sen että auto vie koostaan riippumatta nykyinfrassa jokseenkin saman tilan. S-Mersu oli laskelmassa kokonsa takia aivan kuten Twizykin - ääripäät.

wwhv
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 255
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja wwhv » 12 Syys 2019, 12:39

mutta varmaan se infra ei muutu niinkauan kuin
autot ovat s-mersun kokoisia... luultavasti ensin
täytyy autojen koko pienentyä ja pienten autojen
määrä kasvaa merkittävästi ennenkuin infraa
lähdetään muuttamaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3193
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Wacky » 12 Syys 2019, 13:59

wwhv kirjoitti:mutta varmaan se infra ei muutu niinkauan kuin
autot ovat s-mersun kokoisia... luultavasti ensin
täytyy autojen koko pienentyä ja pienten autojen
määrä kasvaa merkittävästi ennenkuin infraa
lähdetään muuttamaan.

Autojen pienentäminen ei vaikuta pahemmin infraan kun ajoradoilla liikkuu iso joukko paljon isompia ajoneuvoja joille paikat täytyy mitoittaa.
Miten nää isommat ajoneuvot aina tuntuu jengiltä?Unohtuvan myös pyöräilyn puolella kun paikkoja mitotetaan väärin 80 cm mukaan kun polkupyörän maksimi leveys on 125 cm joka on aika oleellisesti leveämpi kuin 80 cm
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->) Specbike Extrim (2017 ->)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2289
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja janx » 12 Syys 2019, 21:41

Hikoilu on yksi ongelma ja aika (ja aikaa vievät tekijät) on toinen. Ajan usein töihin autolla 14km matkan, koska pyörällä (30min+suihku) tai bussilla (45min) myöhästyisin. Pyöräily vaatii ennakointia edellisenä päivänä tai aamulla. Mitä tulee hikoiluun, niin sähkölläkin hiki tulee. Minulla ainakin joka kerta. Ei tosin niin infernaalinen kuin ilman sähköä, mutta suihkussa yleensä pitää käydä silti etenkin, kun liikkuu työpäivänsä satojen ihmisten keskellä. Sosiaalitilojen olemassaolo vaikuttaa. Nykyään sentään työpaikallani on suihku ja lokero kamoille. Lokero on tosin varsin pieni (isot lokerot meni heti) eikä sen sisällä kuivu mikään, kun ilmankierto on niin surkea.

Massoille potentiaalisimpana laitteena pidän kinnerikategoriasta mahdollisimman automaisia laitteita kuten em. Podride. Ei mulla tosin ole mitään hinkua kinnerillä autojen sekaan.

Lisätty: Meillä töissä tehtiin vahingossa ihmiskoe tähän liittyen. Noin 200 vahvuiselle henkilökunnalle tehtiin 70 autopaikkaa. Paljon pyörätelineitä. Nyt muutamia kuukausia myöhemmin pyörätelineitä poistetaan ja niistä tehdään autopaikkoja, koska telineistä yli puolet on aina tyhjiä. Ovellan katoksellinen telinen vie noin yhden ruudun verran tilaa. Kuvassa vain kolmasosa alueella olevista pyörätelineistä.

Kuva
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 232
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 21:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja Ralii » 12 Syys 2019, 22:46

janx kirjoitti:Hikoilu on yksi ongelma ja aika (ja aikaa vievät tekijät) on toinen. Ajan usein töihin autolla 14km matkan, koska pyörällä (30min+suihku) tai bussilla (45min) myöhästyisin. Pyöräily vaatii ennakointia edellisenä päivänä tai aamulla. Mitä tulee hikoiluun, niin sähkölläkin hiki tulee. Minulla ainakin joka kerta. Ei tosin niin infernaalinen kuin ilman sähköä, mutta suihkussa yleensä pitää käydä silti etenkin, kun liikkuu työpäivänsä satojen ihmisten keskellä. Sosiaalitilojen olemassaolo vaikuttaa. Nykyään sentään työpaikallani on suihku ja lokero kamoille. Lokero on tosin varsin pieni (isot lokerot meni heti) eikä sen sisällä kuivu mikään, kun ilmankierto on niin surkea.


Onhan toi varmaan mahdollista ajaa puhtaasti kaasukahvalla ja kattoo et tuleeko siinäkin hiki. Sähköillä ite teen niin et loppumatkasta (2-3km/32km) en polje joten hiki jää tulematta.

Suihkun tarve tai tarpeettomuus on aika oleellinen pointti lyhyellä matkalla jos sen suhteellinen ajallinen osuus on suuri.
1000w Python sähkötrike

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2289
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja janx » 13 Syys 2019, 20:54

Ralii kirjoitti:Onhan toi varmaan mahdollista ajaa puhtaasti kaasukahvalla ja kattoo et tuleeko siinäkin hiki. Sähköillä ite teen niin et loppumatkasta (2-3km/32km) en polje joten hiki jää tulematta. Suihkun tarve tai tarpeettomuus on aika oleellinen pointti lyhyellä matkalla jos sen suhteellinen ajallinen osuus on suuri.

Se ei vaan enää ole ainakaan virallisesti sähköavustettua pyöräilyä. Eikä mun 370Wh akku taida enää kestää tuota 10km matkaa pelkällä kaasulla, jos haluaa tuon 25kmh pitää vauhtia. Massaa kun on raahattavaksi pyörän kanssa se 140 kiloa ja täysi sivulaukku päälle.
Nojakit: CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) ja SpecBike Trike (03/19-) | #nojakki@IRCnet ja #hpv@OFTC | WhatsApp: E-Suomen nojapyöräilijät | "The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and drive." -janx-

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 10397
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kinneri tulevaisuuden kulkupeli?

ViestiKirjoittaja jori » 14 Syys 2019, 10:49

janx kirjoitti:
Ralii kirjoitti:Onhan toi varmaan mahdollista ajaa puhtaasti kaasukahvalla ja kattoo et tuleeko siinäkin hiki. Sähköillä ite teen niin et loppumatkasta (2-3km/32km) en polje joten hiki jää tulematta. Suihkun tarve tai tarpeettomuus on aika oleellinen pointti lyhyellä matkalla jos sen suhteellinen ajallinen osuus on suuri.

Se ei vaan enää ole ainakaan virallisesti sähköavustettua pyöräilyä. Eikä mun 370Wh akku taida enää kestää tuota 10km matkaa pelkällä kaasulla, jos haluaa tuon 25kmh pitää vauhtia. Massaa kun on raahattavaksi pyörän kanssa se 140 kiloa ja täysi sivulaukku päälle.

10 km / 25 km/h = 0,4 h.
370 Wh / 0,4 h = 925 W
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa