Mango+

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Mango+

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Tilasin taannoin moisen, blogia olen pitänyt jo odotusaikana. Kohta saattaa olla Suomessa.

Blogia voi seurata, mutta sitä ei voi kommentoida, jos osasin laittaa asetukset oikein.

Eli kysymykset ja kommentit tänne, kiitos.

Ilmeisesti linkki vie tuoreimpaan lisäykseen, mutta kesäkuussa jo aloin Blogia pitämään, joten sieltä asti voi lievää itseään toistavaa v.tutustani seurata.

http://puusilma-mangoplus.blogspot.com/

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Odottamisen tuskaa havaittavissa.
Ymmärrettävää kyllä.
Tuleeko tuo 20" vai 26" takarenkaalla?
Vai oliko se enään vaihtoehto?

Kääntösäteestä tuskin tarvii murehtia, se kun on pienempi kuin monessa kattamattomassa trikessä.
Toivottavasti se tulisi pian niin pääsemme lukemaan ajo kokemuksista.

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Vain 20" renkaita

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

26" ei ole enää vaihtoehto, en tiennyt sen edes koskaan olleenkaan. Liittyisikö Questiin, joka on Mangon esi-isä?

Erityisesti painottavat renkaiden koon olevan sama, jotta yksi vararengas riittää. Toisaalta jossain mainittiin (olisiko ollut Bentrider online Velomobiili-osasto), että takarenkaalla on sen verran vähemmän painoa, ettei 26" renkaan rullausvastus ole käytännössä juurikaan pienempi.

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

Hieno pyörä, mutta aivan järettömän huonosti hoidettu bisnespuoli valmistajalta.

Ei nykyaikana saa kestää noin kauaa tuon hintaluokan pyörän tekeminen. Jos tilauksia on ruuhkaksi asti, miksi ei nosteta tuottavuutta. Taitaa totuus vaan olla, että haluavat tehdä verkkaisesti hommia. Onhan noissa sen verran hintaa, että joutaa äijät muutamaa sähköjohtoa pari päivää asenteleen :D

Nojaillaan!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Trek r200 kirjoitti:

Ei nykyaikana saa kestää noin kauaa tuon hintaluokan pyörän tekeminen. Jos tilauksia on ruuhkaksi asti, miksi ei nosteta tuottavuutta. Taitaa totuus vaan olla, että haluavat tehdä verkkaisesti hommia. Onhan noissa sen verran hintaa, että joutaa äijät muutamaa sähköjohtoa pari päivää asenteleen :D

Kyllähän autopuolellakin menee niin, että mitä kalliimpi ja pienempinä sarjoina tehtävä auto, sitä kauemmin pitää odottaa. Varmaan tuollaisen firman perustaja(=ainoa työntekijä+alihankkijat?) mieluummin hyvillä ilmoilla nautiskelee kesästä kuin nysvää hikisessä pajassa. Tekee sitte sateella tai ku rahat loppuu ettei pysty harrastamaan. Ainakin minä tekisin näin jos ois oma firma.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Trek r200
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 348
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 23:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja Trek r200 »

jviirret kirjoitti:

Varmaan tuollaisen firman perustaja(=ainoa työntekijä+alihankkijat?) mieluummin hyvillä ilmoilla nautiskelee kesästä kuin nysvää hikisessä pajassa. Tekee sitte sateella tai ku rahat loppuu ettei pysty harrastamaan. Ainakin minä tekisin näin jos ois oma firma.

Jukka

No tuolla asenteella se firma ois hetkessä nurin, suomessa :wink: Ja tuskimpa tässä kyseisessä tapauksessa on ostajalle kerrottu, että ootteleppa rauhassa kun vietetään vähän kesää ja työt oottaa huonompia kelejä. No taitaa olla ainoastaan suomessa tapana, että toimitusajat on tarkoitettu pidettäviksi ja eipä se aina täälläkään onnistu.

Nojaillaan!

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Sinnerin tominta

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Tulin jotenkin siihen fiilikseen, että tekevät osa-aikasesti Mangoja ja osa-aikaisesti muuta. Sinnerillä taitaa olla ainakin kaksi, ellei kolmekin toimipistettä. David sanoi joskus, että on "garagella" vain kolmena päivänä viikossa, eikä siksi vastaa aina sähköpostiin. Kerran Harry taisi sanoa, että luuli Davidin jo vastanneen. Viimeisessä vaiheessa penkin koon kysely tuli illalla yhdeksän maissa ja se taisi olla Arjen, vastasiko hän töissä ollessaan vai kotoa käsin verkon välityksellä jää arvattavaksi. Kerran sain Davidin kiinni lähettämällä viestin hänen You-tube tilinsä kautta löytyneeseen sähköpostiosoitteeseen, rupesi harmittamana kun hän aktiivisesti kommentoi siellä tulleita kyselyitä, kun en itse saanut mitään vastausta kolmannenkaan sähköpostin jälkeen kahden viikon ajanjaksolla. Davidillla on myös pyöräily aiheinen blogi, jota hän täydentää kohtuullisen aktiivisesti. Niin ja oli siinä välissä esim. Cyclovision messutkin.

Eli "pojilla" on ilmeisen hajanainen tiimitominta, jolla he Mangoja tekevät, ja varmaan samalla pyörittävät ehkä jotain muutakin Sinnerin lisäksi, esim. tavallista pyöräkauppaa. Ja toisaalta siellä "etelässä" taitaa olla vain hieman rennonmpi elämänasenne noin yleensäkin ottaaen. Kolmanneksi en oikein usko, että Mangot tuovat kovin paljon leipää pöytään - ainakaan vielä.

Sinänsä odottelu on ollut huomattavan mukavaa, kun tietää, ettei näin pienissä piireissä voi tulla huijatuksi. Erästä tuttua harmitti oikeasti, kun oli Saksasta tilannut hiilikuitukiekot, eikä saanut niitä useaan kuukauteen. Valmistajalla oli toimitusvaikeuksia, eikä saita saksalainen pyöräliike suostunut purkamaan kauppaa. Kaveri oli tehnyt kaupat tilisiirrolla. No, kiekot tulivat lopulta, taisi viedä puoli vuotta, mutta tutus oli suurta. Ja nykyään on jo VISA käytössä.

Markku
Viestit: 7
Liittynyt: 09 Elo 2008, 21:35
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja Markku »

Kinnerien teollisen tuotannon ongelmia on hienosti kuvattu Frederik van de Wallen diplomityössä http://www.velomobil.se/, joka on muutenkin hyvää luettavaa alan ihmisille. Isot koneet maksavat miljoonia,investoijia on vaikea löytää, käsipelillä tehdään hitaasti ja pienin panostuksin. Mangon ja Questin jonot olivat pahimmillaan kolmisen vuotta, mutta tuotannon jakamisen jälkeen on päästy vähän lyhyempiin toimitusaikoihin. Nopeaan tulokseen pääsee hankkimalla käytetyn. Käytetyn saamiseksi pitää sitten toimia varsin rivaksti, sillä ne käyvät kaupaksi muutamassa tunnissa ja liki uuden hinnalla.

Kävin aikanaan velomobiel.nl:n verstaassa katsomassa tuotantoa. En minä laiskottelusta syyttäisi, hyvä kun joku jaksaa toisille tehdä hauskoja pelejä, ettei jäädä aivan ilman. Mieluummin näin kuin hiki virtaa kiinalaisella liukuhihnalla -tyyliin. Uteliaat niin kuin minä tietenkin usein keskeyttävät ahkerasti aletun työpäivän.

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

"Statuspäivitys"

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Mango+ on saapunut.

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: "Statuspäivitys"

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Puusilmä kirjoitti:

Mango+ on saapunut.

Jee!
Hienoa nyt ei muuta kuin kovaa ajoa!

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

traikisti
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Elo 2008, 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja traikisti »

Puusilmä kirjoitti:

Tilasin taannoin moisen, blogia olen pitänyt jo odotusaikana. Kohta saattaa olla Suomessa.

Blogia voi seurata, mutta sitä ei voi kommentoida, jos osasin laittaa asetukset oikein.

Eli kysymykset ja kommentit tänne, kiitos.

Ilmeisesti linkki vie tuoreimpaan lisäykseen, mutta kesäkuussa jo aloin Blogia pitämään, joten sieltä asti voi lievää itseään toistavaa v.tutustani seurata.

http://puusilma-mangoplus.blogspot.com/

Todella upea pyörä ja mukavasti kirjoitettu blogi. Onnittelut hienon pyörän johdosta! Toivottavasti saamme lukea tekstejäsi myös jatkossa!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Helposti seurattavaa ja mukavaa tekstiä, hyvä. Jatka samaan malliin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti blokissaan:

"Tässä kohtaa pääsin myös testaamaan Mangon vauhtiominaisuuksia, joissa oli jo aiemmin havaittu puutteita. Savonlinnan kaveri kertoi, että pyörä rupeaa 50 km/h vauhdissa heijaamaan hurjan tuntuisesti, eikä hän ollutkaan uskaltanut ajaa Mangolla kuin 60 km/h. Ja niinhän se oli. Mango perkele alkaa heijaamaan jo 43 km/h jälkeen. Ja kun vauhti on 47 km/h ei aloittelijan taidoilla enää voi polkea. Pääsin polkematta maksimiin 57 km/h, mutta sitten piti ruveta jarruttamaan. Pienikin tuuli ja tienpinna kaltevuus lähtee viemään pyörää ja korjausliike on äärimmäisen vaikea toteuttaa, niin ettei pyörä lähtisi jousituksen vuoksi heijaamaan yli toiseen suuntaan, ja sitten jos korjaa uudelleen pieleen, ja vielä kerran ja vielä kerran, niin saattaa käydä hyvin hassusti jos vauhti olisi luokkaa 70-100 km/h, johon Mango kyllä aerodynamiikkansa puolesta pystyisi.

Tämä on lievä pettymys, olin haaveillut alamäkivauhdiksi Fuegon 80 km/h jälkeen 90 km/h. Mutta ei taida toteutua Suomen teillä. Ainoastaan tyynelllä kelillä ja tutulla hyvällä tasaisella suoralla voisi joskus koettaa. Ja silloin hommassa ei oikeastaan ole enää ideaa, koska matkavauhti on olennaisempi kuin jokin akateeminen huippunopeus. Ja voihan Mangon aina heittää Puijon tornista alas, ehkä silloin päästäisiin jo 150 km/h, jos asento olisi oikea. Kysyn kyllä vielä Davidilta, onko jotain tehtävissä säätämällä renkaita."

Vieläkö se heijaa kovissa vauhdeissa, vai saitko jo korjattua? Eräs keino, joilla saa heijaustaipumusta siirrettyä suuremmalle nopeudelle, on pitää takarengas kovempana kuin eturenkaat. Muut keinot liittyvät ohjausgeometrian säätöön ja vaativat vähän enemmän paneutumista. Olkapoikkeaman pienentäminen (enemmän negatiiviselle), aurauskulmien säätäminen hitusen haritukselle ja jousituksen vaimennuksen lisääminen parantavat kovan vauhdin vakautta. Stabiilisuus myös kovemmassa vauhdissa on kyllä saavutettavissa. Ainakin Lahtisen Markun (Markku) Mango kulkee stabiilisti yli 70 vauhteja.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Ei heijaa kovissa vauhdeissa, jos tie on hyväkuntoinen, ei kalteva, eikä tuule. Tätähän ei tapahdu Suomessa kovin usein.

Tuuli on jännä juttu, yhtäkkiä Mango vain lähtee sortamaan johonkin suuntaan ja silloin on oltava äärimmäisen varovainen korjausliikkeessä, ettei käy huonosti. Korjausliikkeen suurutta on erittäin vaikea arvioida, koska tuuli muuttuu kokoajan, eikä 50 km/h vauhdissa Velomobiilin sisältä pysty mitenkään arvioimaan tuulen voimakkuutta tai suuntaa. Käytännössä puuskan kannattaa antaa mennä ohi ja sen jälkeen hallitusti palata alkuperäiseen kurssiin. Tässä yksi syy, miksi termi Velonautti on hyvä nimi kuljettajalle.

Kysyin heijaus asiasta Davidilta ja hän arvelee kyseessä olevan vain harjoituksen puute. Kaltevalla tiellä korjaus pitää tehdä painopistettä muuttamalla, ei ohjaamalla. Mutta koska hartiani ovat jo kiinni korin reunoissa, ei liikkumiselle ole kovin paljoa tilaa. David ei maininnut ainoastakaan säädöstä, jolla tilannetta voisi yrittää korjata.

Ja totta on, että kun keskittyy ajamiseen ja polkemiseen Mango itsessään kulkee kyllä suoraan, elleivät edellä mainitut ympäristötekijät puutu peliin. Polkemisessakin täytyy löytää nopeuteen sopiva frekvenssi, nopea pyörittäminen tekee liikkeestä vaikeasti hallittavaa ja liian hidas luo liian laajaa keinuttavaa liikettä.

Palataan asiaan muutaman tuhannen kilometrin kohdalla, sitten voin antaa varmaan jonkinlaisen lopullisen vastauksen kannattaako ohjausgeometriaa säätää. Vinkkiä takarenkaan pitämisestä kovempana kuin eturenkaiden täytyy kokeilla heti huomenna.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mango+

Viesti Kirjoittaja jori »

Puusilmä kirjoitti:

Ei heijaa kovissa vauhdeissa, jos tie on hyväkuntoinen, ei kalteva, eikä tuule. Tätähän ei tapahdu Suomessa kovin usein.

Ahaa, käsitin väärin tuon heijaamisen. Kuvittelin, että kyse on jatkuvaa korjaamista vativasta puolelta toiselle liikkeestä, joka vauhdin kasvaessa laajenee kestämättömäksi.
Jos kerran onkin kyse sivutuulen tai tien kaltevuuden aiheuttamasta sortamisesta ohjeeni pyörien harituksesta on väärä. PItäisi olla pari milliä aurausta.

Kaikenkaikkiaan kannattaa mitata aurauskulma vähintäänkin siksi, että tietää mikä se nyt on verrattuna myöhempään tilanteeseen muutaman rotvallinreunatärskyn jälkeen. Mittaus tapahtuu kääntämällä Mango katolleen ja piirtämällä renkaan kulutuspintaan kuulakärkikynällä merkit ja mittaamalla rullamitalla merkkien etäisyys toisistaan niin edessä kuin mittalinja antaa periksi ja vertaamalla tätä mittaukseen niin takana kuin suinkin. Samat merkit siis pyöräytetään taakse ja eteen.

Kannattaa opetella tämä aurauksen mittaaminen kaikkien trikekuskien. Aurauksessa on vikaa vähän väliä. Eikä kannata odottaa siihen asti, kun renkaat alkavat kulua. Jos tuntuu kulkevan huonosti ja renkaissa on ilmaa eikä jarrut hankaa, on kyse useimmiten väärästä aurauskulmasta.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin