Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tätä minäkin ihmettelen :shock: Koko maan kinneriasiantuntijat kokoontuu kerran vuodessa samaan paikkaan jonne on kyyti ja majoitus järjestetty, niin mieluummin jää pois ja yrittää foorumin välityksellä paikantaa ja korjata vikaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaikeeta on ja tarkalle menee, ett saadaan Ari ja Milan Nokialle - peukut pystyssä kun muuten ei pysty jeesamaan.

No nyt on kiekko Milanissa kiinni, mutta takavaihtaja rohisee ihan kamalasti ja SRAMin clicboxia ei saa lukituksi takanavan tappiin kiinni. Edes koeajolle ei viitsi lähteä tuolla. Huoh.

Ilmoitin jo TMS:lle, että en tällä kertaa tule Nokialle. Joku toinen vuosi sitten.

Liikkuuko siinä se clicboxissa oleva nappi?
Kuva

Tossa on video-ohjetta siihen clicboxiin mutta siis pitäisi mennä jotensakin niin, että vaihde ykköselle, painetaan clicboxin päällä olevaa nappia ja työnnetään boxi sisään ja painetaan nappi takaisin ylös.

Jos vaijeri on liian kireällä niin nappi ei välttämättä liiku ja jos liikkuu niin boksissa oleva vipu ei välttämättä yllä tapin taakse, tappi voi myös olla kierretty liian syvään (jos jää millistä kiinni).

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

:shock: Mikä ihme tuossakin on että idioottivarmasti toimiva osa on pitänyt suunnitella uudellen "helppokäyttöiseksi". Tietäähän sen ettei ne toimi kuin laboratoriossa :evil: KeepItSimpleStupid

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

:shock: Mikä ihme tuossakin on että idioottivarmasti toimiva osa on pitänyt suunnitella uudellen "helppokäyttöiseksi". Tietäähän sen ettei ne toimi kuin laboratoriossa :evil: KeepItSimpleStupid

Tuossa on suuren viisauden aforistinen klangi. Allekirjoitusainesta!

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Samaa miettinyt joosehan kanssa eräänkin kerran.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja wwhv »

tulipä tässä mieleeni: onnistuisikohan velomobiilin maahantuonti jonkun "auto saksasta, belgiasta, hollannista" -firman kautta? onko kellään kokemusta tai käyttänyt tuollaista palvelua. saksasta saisi käytetyn velomobiilin 1500 eurolla ja siihen päälle "autontuojan" palkkio 650 (?). eihän tuo vielä olisi mitenkään paha hinta...

Vote
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2017, 11:14

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Vote »

Minkähän levyinen hartioiden kohdalta tuo uusi Hilgo on? Mango kuulemma 52 cm eli auttamatta liian kapea mulle. Mikähän on tuon Stradan hartialeveys?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4798
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.fixemer.com/fi/kuljetukset/saksan Sanovat että kysyvä ei tieltä eksy . :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vote kirjoitti:

Minkähän levyinen hartioiden kohdalta tuo uusi Hilgo on? Mango kuulemma 52 cm eli auttamatta liian kapea mulle. Mikähän on tuon Stradan hartialeveys?

Mangoa taitaa olla kolmee eri mallii, leveys saattaa vaihdella - Mango +, -sport ja - red edition. Aika isojakin miehiä oon Mangossa nähny, itekin oon ajanu - en muista mitenkään erityisen ahtaaksi.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vote kirjoitti:

Minkähän levyinen hartioiden kohdalta tuo uusi Hilgo on? Mango kuulemma 52 cm eli auttamatta liian kapea mulle. Mikähän on tuon Stradan hartialeveys?

Minkä kokoinen sä olet. Hillsheadilla ja mulla on Stradat. Mä voin sulle mitata. Mä olen koko 184 senttinen ukko joten ihan sinne kookas ihminen menee ihan käteävästi. Mun pyörän aiempi kuski oli taasen roikale eli merkittävästi isompi jäbä. Eli noin 15-20 kiloa enemmän lihaksia - sanoisin.

Vote
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2017, 11:14

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Vote »

Juu entinen fw7854 tässä on kysellyt. Olen koe istunut tuollaisen vanhakoppaisen mangon Vaasassa joka oli kyllä liian kapea. Tällaisella 181cm / 100kg tarvitsee sitä tilaa

Puusilmä
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 662
Liittynyt: 12 Elo 2008, 07:34

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Puusilmä »

Vote kirjoitti:

Juu entinen fw7854 tässä on kysellyt. Olen koe istunut tuollaisen vanhakoppaisen mangon Vaasassa joka oli kyllä liian kapea. Tällaisella 181cm / 100kg tarvitsee sitä tilaa

Tilan voi arvioida vasta, kun on kaikki säädöt kohdillaan. Varsinkin ”kapeus” on enemmänkin merkki siitä, että istuu liian takana tai liian ylhäällä tai molempia samaan aikaan.

Penkki niin alas kuin ketjurissa saallii, eli pääsee vielä pyörimään. Polkimet niin eteen, että varpaat hieman hipaisevat korin liitossaumaa, ja penkki sitten vielä jalkojen mukaan edemmäs. Sitten on jo tilaa, ja toisaalta kulkupeli on sitä vakaampi mitä paremmin massa on eturenkaiden välissä ja mitä alempana tuo massa on.

Nimim. Ent. Mango Plus kuski 193 cm ja 125 kg #mitänepikkupojathuutelee? :P

P.S. Mango Sportin ja Plussan ero on vain perässä, ei vaikuta kuskin tiloihin. Red edition on vain erikoisvarusteltu Sport.

Vote
Viestit: 10
Liittynyt: 21 Joulu 2017, 11:14

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Vote »

Joulupukki toi keväälle lahjana reissun Speziin. Toivottavasti siellä on kaikki mallit mitkä kiinnostaa paikalla. Iso osa kilometreistä tulee varmasti työmatkapyöräilystä, jolloin Dual Drive tai vastaava vaihteisto ja kohtuullinen kääntösäde ovat tärkeitä. Mulla oli aikanaan tuo HP Scorpio, joten voihan olla, että "cabrio-malliin" päädyn. Sen kanssa on vain kytättävä säätä.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Paikallisen pyöräliikkeen huolto sai väännellyksi Milanin takavaihtajan säädöt kohdilleen, jotta pääsi taas ajelemaan. Nyt sitten kuitenkin taitaa olla jo hyvä aika vaihtaa Milaniin ketju. Tuumasin, että kahteen pekkaan se voisi olla mukavampi tehdä, joten otinkin sitten yhteyttä Fillarivelhoon ja Wackyyn. Lupasivat tulla.

Heillä kuulemma kalliita varaosia, joten parempi olisi ostaa ketjut itse etukäteen. Ok. Paljonkohan? Ehdotus oli neljä. Hmm. Mittaamaan: sidoin keltaisen villalangan kahdella umpisolmulla ketjuun kiinni, etuvaihtaja pienemmälle 39 hampaan rattaalle ja veivaamaan. Tulokset:

  • 9 kierrosta + 18 hammasta, ja
  • 9 kierrosta + 17 hammasta toisella mittauksella

Eli 9 * 39 + 18 = 369 hammasta. Laskinkohan oikein? Tuo on pariton määrä, mutta jos se yksi tulee liitinpalasta...

Jos kaupasta ostaa ketjuja, niin ne taitavat olla 116 linkin mitassa. Eli 3 * 116 on vain 348 linkkiä. Jää uupumaan 20 linkkiä... Eli se neljä ketjua siihen sitten kuitenkin tarvitaan. Ellei sitten jostain kaupasta saa huollosta 16 linkin pätkää kaupanpäällisiksi. Ja ketjulukkoja menee vielä neljä kappaletta.

Etsimään kaupoista huomenna...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Jos kaupasta ostaa ketjuja,

Motonetissa ja toisessa lohjalaisessa kaupassa oli vain yksi ketju, ei neljää. Toinen lohjalainen oli muuttamassa ja muuttolaatikot vielä purkamatta... Mutta Nummelasta Sporthammerista löytyi: 4 kpl SRAM PC 951 -ketjuja, joissa lukotkin mukana.

Wacky tuli vaihtamaan: uudet ketjut vanhan jatkoksi ja vedetään paikalleen. Periaatteessa yksinkertaista, mutta kyllä hommassa on hyvä olla neljä kättä, kun takavaihtajan jousi panee vastaan... Tunti siihen meni, plus koeajot päälle.

Vanha ketju paljastui sitten samaksi PC 951:ksi kuin uusikin. Räderwerk oli vaan ostanut sitä metritavarana, koska ketjulukkoja oli vain yksi. Panin vanhan ketjun pesuun Formil Color -pesuaineella - jos siitä vielä vaikka saisi kalun nojakkiin...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin