Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Äsken Milanilla pikku lenkillä iltapimeällä, kun lämpötila oli kylmentynyt jo 17,3 asteeseen (kiva!). Kotia kohti ajellessani rupesi ihmetyttämään, kun näkö alkaa heikentyä. Syykin selvisi sitten kotiin päästyä: silmälaseihin oli liiskaantunut pieniä hyönteisiä ja ne haittasivat näkymää lasien läpi. Autoissahan ilmiö on tuttu, mutta että polkupyörällä... Sen siitä saa, kun ajelee ilman kuomua.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Löytyi kiva Eggert Bülkin tekemä valokuvakokoelma Milanien kehitystyöstä:

http://www.miwik.de/?p=5603&fbclid=IwAR ... =1&slide=0

Kuvatekstit vaativat toki että osaa saksaa... mutta kukapa ei osaisi.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Tilasin MIlaniin kokeeksi Schwalben Trykerit 40-406. Olisivat leveämpinä ehkä hieman mukavammat karkeilla teillä ajaessa.

Tänään sovitin niitä Milaniin: menevät kivasti vanteelle ja ilmakin pysyy sisurissa. Mutta. Renkaan halkaisija on niin suuri, että se hankaa pyöräkotelon sisäpintaan. Sen sijaan Continental Grand Prix 28-406 ei hankaa ja mahtuu pyörimään kotelossa hyvin. Pyörinyt jo pian seitsemän vuotta. Varmaan on vanhassa vara parempi, kun ei ainakaan uusi pyöri...

Miksiköhän nämä laitteet pitää valmistaa niin pienillä toleransseilla ettei edes renkaan vaihto 28-406:sta 40-406:een onnistu?

Kääntyminen ja kurvailu ei olisi ollut ongelma, koska pienellä Dremelin tain viilan käytöllä olisi ollut helppoa avartaa pyöräkotelon alalevyä niin, että leveämpikin rengas mahtuisi kääntyilemään. Mutta kun halkaisija on liian suuri. Käsin pyörittäessä rengas ottaa vain hieman koteloon, mutta lakkaa kokonaan pyörimästä, kun lisää vähän painoa kinneriin, kun jousitus painuu.

Olisikohan mahdollista siirtää kiekkoa alaspäin jotenkin jousituksesta ja iskareista, jolloin yläosaan tulisi lisää tilaa renkaalle? Mitäpä foorumin kinneriasiantuntijat sanoisivat?

Nyt ei sitten muuta kuin vanhat Continentalit takaisin alle ja menoks.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Tilasin MIlaniin kokeeksi Schwalben Trykerit 40-406. Olisivat leveämpinä ehkä hieman mukavammat karkeilla teillä ajaessa.

Tänään sovitin niitä Milaniin: menevät kivasti vanteelle ja ilmakin pysyy sisurissa. Mutta. Renkaan halkaisija on niin suuri, että se hankaa pyöräkotelon sisäpintaan. Sen sijaan Continental Grand Prix 28-406 ei hankaa ja mahtuu pyörimään kotelossa hyvin. Pyörinyt jo pian seitsemän vuotta. Varmaan on vanhassa vara parempi, kun ei ainakaan uusi pyöri...

Miksiköhän nämä laitteet pitää valmistaa niin pienillä toleransseilla ettei edes renkaan vaihto 28-406:sta 40-406:een onnistu?

Kääntyminen ja kurvailu ei olisi ollut ongelma, koska pienellä Dremelin tain viilan käytöllä olisi ollut helppoa avartaa pyöräkotelon alalevyä niin, että leveämpikin rengas mahtuisi kääntyilemään. Mutta kun halkaisija on liian suuri. Käsin pyörittäessä rengas ottaa vain hieman koteloon, mutta lakkaa kokonaan pyörimästä, kun lisää vähän painoa kinneriin, kun jousitus painuu.

Olisikohan mahdollista siirtää kiekkoa alaspäin jotenkin jousituksesta ja iskareista, jolloin yläosaan tulisi lisää tilaa renkaalle? Mitäpä foorumin kinneriasiantuntijat sanoisivat?

Nyt ei sitten muuta kuin vanhat Continentalit takaisin alle ja menoks.

Edit: 28-406 mitta vanteen säsireunasta renkaan pintaan on 51 mm ja 40-406:lla mitta on 62 mm. Eli Tryker ottaa 11 mm suuremman tilan ja se katkaisee kamelin selän tai eh, estää kiekkoa pyörimästä. Kyse ei siis ole ihan millimetristäkään vaan sentistä.

Viimeksi muokannut ajarmala, 15 Heinä 2019, 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Tilasin MIlaniin kokeeksi Schwalben Trykerit 40-406. Olisivat leveämpinä ehkä hieman mukavammat karkeilla teillä ajaessa.

Edit: 28-406 mitta vanteen sisäreunasta renkaan pintaan on 51 mm ja 40-406:lla mitta on 62 mm. Eli Tryker ottaa 11 mm suuremman tilan ja se katkaisee kamelin selän tai eh, estää kiekkoa pyörimästä. Kyse ei siis ole ihan millimetristäkään vaan sentistä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tämä rengastesti kertoo kaiken olennaisen Milanin jousituksesta, kovin paljoa joustovaraa ei ole :wink: Tosin ei tuo oma DF paljon kummempi ole tässä asiassa.

Milanista en ole aivan varma, mutta olen siinä luulossa että siinä käytetään samaa jousituselementtiä kuin velomobiel.nl:n pyörissä, tai ainakin käytettiin silloin kun sinun Milan on valmistettu. Siinä tapauksessa vaihtamalla pidemmät jouset iskareiden sisään pystyisi tätä rengastilaa kasvattamaan ainakin jonkin verran. Epäilen että kovin isoa muutosta ei voi tehdä ilman että ohjauksen vivusto ottaa kiinni ja aiheuttaahan se pyöräkotelon alalevyn suurennustarvetta vielä lisää. Mutta ehkä se noin sentti vielä menisi? Pitäisi vaan tietää jousien nykyinen pituus ja jäykkyys että tietäisi minkä pituiset ja jäykkyiset jouset pitäisi ostaa. Voithan laittaa vielä kuvan iskarista niin varmistuisi sen malli?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ongelma ei voi olla suoraan suurempi halkaisija vaan leveys jollain tapaa Ihan vaan koska tuo ero on niin pieni ettei jouston matka voi olla noin lyhyt.
Mitä nostamiseen tulee niin eikös myöhemmät milanit rakennettu valmiilla kohotus palikoilla jolla etujousitusta nostettiin ja maavaraa saatiin parannettua niin ettei se ottanut näennäisesti tasaisella tiellä pohjasta jatkuvasti kiinni :mrgreen:

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Mutta ehkä se noin sentti vielä menisi? Pitäisi vaan tietää jousien nykyinen pituus ja jäykkyys että tietäisi minkä pituiset ja jäykkyiset jouset pitäisi ostaa.

Jepjep. Tähän pitää varmaan paneutua syksymmällä kinneröintikauden päätyttyä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

TMS kirjoitti:

Mutta ehkä se noin sentti vielä menisi? Pitäisi vaan tietää jousien nykyinen pituus ja jäykkyys että tietäisi minkä pituiset ja jäykkyiset jouset pitäisi ostaa.

Jos se kerran onnistuu pidemmilä jousilla, niin eikös silloin riittäisi korotuspalikat nykyisten jousien lisäksi :?

ajarmala kirjoitti:

Miksiköhän nämä laitteet pitää valmistaa niin pienillä toleransseilla ettei edes renkaan vaihto 28-406:sta 40-406:een onnistu?

Mun mielestä on varsin luonnollista ettei tuollaisessa Milanin kaltaisessa ensisijaisesti nopeaksi tehdyssä pyörässä ole varauduttu "maastorenkaisiin". Tuollaiset kompromissit vesittäisivät koko perusajatuksen mahdollisimman nopeasta kinneristä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kyllä korotuspaloillakin pitäisi tietysti onnistua, kunhan vaan löytää jostain sopivat.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Korotuspaloina voi käyttää isoja prikkoja yms. vastaavaa helposti saatavaa.
T:Jere

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mielenkiintoinen vaiva Milanissa: takavaihtaja ei kiristä ketjua. Voi ajaa isolla ykkösellä, mutta ketju jää löysäksi, jos vaihtaa isolle kolmoselle. Huomasin sen viime lenkin lopussa, kun halusin pitkästä aikaa kokeilla pientä eturatasta, niin hah, ketju putosi pikkurattaan ylitse ja makasi löysänä kinnerin lattialla. Ei hätää, kun olin 50 m päässä kotoa, työnnellen kotiin. Tutkimaan ja oire on tosiaan se, että takavaihtaja ei kiristä ketjua. Vika tuli ihan yhtäkkiä, koska itse lenkillä aikaisemmin ei ollut mitään ongelmia. Täytyy varmaan käydä näyttämässä sitä pyörähuollossa?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo oire on minun tapauksessani pari kertaa osoittautunut häkkiä kiertävän jousen katkeamiseksi. :(

Toisella kerralla vaihdoin koko vaihtajan ja toisella kerralla pelkän jousen, jonka otin muuten rikkoutuneesta vaihtajasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Härski »

vika lienee tosiaan ole takavaihtajan häkin jousessa. Ja eiköhän milan liene jo niin hartaasti palvellut, että ansaitsee välillä ihan uutta osaa sisuksiisa!

Äkkiä vieraalla teettämällä tulee pelkän jousen nöprääminen arvokkaammaksi, kuin vallan uusi vaihtaja.

Kannattanee panostaa paremman pään vaihtajaan mikä pitää pitkän kejun melko tiukalla..

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:

Täytyy varmaan käydä näyttämässä sitä pyörähuollossa?

Äärimmäisen harvoin jouselle voi tehdä mitään joten melkein carmasti hukkareissu tiedossa. Sanoisin että tarvitset uuden takavaihtajan. Suosittelen, jos mahdollista, shimanon shadow+ takavaihtajaa koska se lisää oleellisesti paluu ketjun kireyttä.

Vastaa Viestiin