Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Mitä tuosta Milanista "puuttuu" kun se on saatu selvästi kevyemmäksi ku muut ? Vai onks se hiilikuitua ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Mitä tuosta Milanista "puuttuu" kun se on saatu selvästi kevyemmäksi ku muut ? Vai onks se hiilikuitua ?

Milan painaa saman 33-35kg ku muutkin velomobiilit.
Tuo kevyempi versio on Milan SL, joka on pienille kuljettajille tehty "mini" versio Milanista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja optimistx »

ajarmala kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa.
T. Ari

Kiitos kiintoisista numeroista! Kokosin taulukkoon näin:

My (promillea) CdA (m2) Tunnus

7.2 0.136 Mango
3.0 0.152 Quest
5.0 0.134 WAW
10.7 0.133 A6
9.0 0.252 A4
17.7 0.177 Sunrider1
9.9 0.182 Sunrider2

? 0.298 oma kattamaton

Miten mittasit? Paljonko arvelet olevan vaihtelua, jos uudistat mittauksia?
(muokkaus: lisätty kuva)

Liitteet
my on promilleja, CdA neliödesimetrejä
my on promilleja, CdA neliödesimetrejä
ajarmalan.png (9.42 KiB) Katsottu 4172 kertaa
Viimeksi muokannut optimistx, 18 Heinä 2011, 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

optimistx kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa.
T. Ari

Kiitos kiintoisista numeroista! Kokosin taulukkoon näin:

My (promillea) CdA (m2) Tunnus

7.2 0.136 Mango
3.0 0.152 Quest
5.0 0.134 WAW
10.7 0.133 A6
9.0 0.252 A4
17.7 0.177 Sunrider1
9.9 0.182 Sunrider2

? 0.298 oma kattamaton

Miten mittasit? Paljonko arvelet olevan vaihtelua, jos uudistat mittauksia?

Minusta näyttää vaihtelu vierintävastuksissa olenvan liian suurta. Teit mittaukset ilmeisesti GPS tallennetusta rullaushidastuvuudesta. Hiljaisilla nopeuksilla on kokonaisvastuksen jakaminen vierinnän ja ilmanvastuksen kesken epävarmaa. Vierintävastukseen vaikuttaa lähinnä renkaat, ei niinkään laite, jossa renkaat ovat kiinni. Arvelisin, että vaihtelu on nimenomaan mennyt siten, että laskemalla yhteen vierinnän ja ilmanvasuksen osuuden erot tasoittuvat ja tuloksista tulee varmempia. Parempi olisi siis laskea kokonaisvastuskerroin jollekin perusnopeudelle esim. 30 km/h ja vertailla sitten näitä. Jos tuo vierintävastuksen ja ilmanvastuksen erottelu halutaan tehdä tarkasti, täytyisi mittausnopeutta nostaa selvästi, jotta ilmanvastuksen osuus nousisi selvästi merkittävään osaan kokonaisvastuksesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Keväällä 2011 tilasin Mango Sport Velomobiilin Hollannista.Mielestäni se on suht urheilullinen(nopea) ja
arkipäivän käyttöön myös sopiva.Kaupungipyöräksi Velomobiliista ei täysin ole, hankalien kynnyksien ja
alhaisen olemuksen (matala)takia.Maantieajossa oiva peli,kunhan ei kauheita ylämäkiä esiinny.
Sadekelillä ei jalat kastu ja kun kuomun ottaa "konepellin" alta ei kuskikaan liiommin.
Sadekelillä autojen roiskeet ja velon "konepelliltä" räiskyvä sade veroittaa näkyvyyttä jonkin verran.
Maantiepyörään verrattuna suht tasaisella tiellä kokemuksella totean keskinopeudet ovat 3-6km/h
nopeammat.Alamäet mennään vauhdilla ja rullattavuus(ilmanvastuksen takia) eri luokkaa kuin maantiepyörän.
Näkyvä väri on plussaa liikenteessä(mulla oranssi)
Velolla pystyy ajamaan pitempiä päivämatkoja kuin maantiepyörällä.Tavaraa pystyy ottamaan/mahtuu mukaan
retkipyöräksi myös oiva peli kunhan ajaa asfalttiteitä pitkin.
Mango mahtuu tarvittaessa just normaali pakettiauton kyytiin,kun ei ole niin pitkä.
Suosittelen Mangoa.Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Velonautti kirjoitti:

Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.

Kaljakopanko :). Onko tässä kyseessä se jossain valokuvassa näkynyt pään peittävä kuomu, jota joskus tuolla aiemmin ihmettelimme.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

visas
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2009, 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja visas »

jori kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:

Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.

Kaljakopanko :). Onko tässä kyseessä se jossain valokuvassa näkynyt pään peittävä kuomu, jota joskus tuolla aiemmin ihmettelimme.

http://www.velomobielonderdelen.nl/3518 ... _6_/1.aspx

Tuolta löytyy noita katteita. On kyllä aika tyyriitä. Ite olen etsiskellyt noita pyörien peittämiskatteita, mutta en ole vielä löytänyt. Nehän puhuu, että noilla kaikilla katteilla voisi saada vauhtia lisää n. 4-5km/h neljänkympin vauhdissa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

visas kirjoitti:
jori kirjoitti:
Velonautti kirjoitti:

Nykyisin saa Mangoon lisävarusteena kopan.

Kaljakopanko :). Onko tässä kyseessä se jossain valokuvassa näkynyt pään peittävä kuomu, jota joskus tuolla aiemmin ihmettelimme.

http://www.velomobielonderdelen.nl/3518 ... _6_/1.aspx

Tuolta löytyy noita katteita. On kyllä aika tyyriitä. Ite olen etsiskellyt noita pyörien peittämiskatteita, mutta en ole vielä löytänyt. Nehän puhuu, että noilla kaikilla katteilla voisi saada vauhtia lisää n. 4-5km/h neljänkympin vauhdissa.

Siin on kyll muovi hinnoissaan :shock:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Kaljakoppa?
Kaljakoppa asennetaan Mangon sisäpuolelle,tasapainon puolesta ehkä pari mäyräkoiraa.
Katoksi sit tämmönen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Kuinka muuten esim Mangolla kun ajat liikennevaloihin reagoiko valot siihen vai joudutko odottamaan ett joku auto tulee samoihin valoihin ? Siis autotiellä ajaessa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

EDIT: Laitoin lainaukset. - Pastori

PW kirjoitti:

Kuinka muuten esim Mangolla kun ajat liikennevaloihin reagoiko valot siihen vai joudutko odottamaan ett joku auto tulee samoihin valoihin ? Siis autotiellä ajaessa.

Petri

Liikennevalot on reagoineet tulooni,en ainakaan vielä ole tolkutonta aikaa odotellut.Yleensä autoja myös valoissa
en sit tiijä kenet ne huomaa? Pyöräteillä jos ajaa ongelmia ylettää liikennevalonappulaa kadun ylityksissä risteysalueilla.
Onneksi harvoin näitä on.Apukeppi Mangon sisään?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Velonautti kirjoitti:

EDIT: Laitoin lainaukset. - Pastori

PW kirjoitti:

Kuinka muuten esim Mangolla kun ajat liikennevaloihin reagoiko valot siihen vai joudutko odottamaan ett joku auto tulee samoihin valoihin ? Siis autotiellä ajaessa.

Petri

Liikennevalot on reagoineet tulooni,en ainakaan vielä ole tolkutonta aikaa odotellut.Yleensä autoja myös valoissa
en sit tiijä kenet ne huomaa? Pyöräteillä jos ajaa ongelmia ylettää liikennevalonappulaa kadun ylityksissä risteysalueilla.
Onneksi harvoin näitä on.Apukeppi Mangon sisään?

Tuli vaan mieleen ku mie oon joskus huomannu ett valot ei tuolla miun pyörällä vaihdu mihinkään enenku tulee auto viereen, mielellään joskus kuitenkin ajelis ajokaistaa pitkin ku pyörätiet on huonoja tai muuten hankalia ajaa. No luovuudellahan noista selviää :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Minusta näyttää vaihtelu vierintävastuksissa olenvan liian suurta. Teit mittaukset ilmeisesti GPS tallennetusta rullaushidastuvuudesta. Hiljaisilla nopeuksilla on kokonaisvastuksen jakaminen vierinnän ja ilmanvastuksen kesken epävarmaa.

Juu, näin on. Kun on kaukana poissa kotoa, niin ei tule vierailla teillä rullatuksi riittävän erilaisilla alkunopeuksilla, jolloin laskentamenetelmä ei saa ihan tarpeeksi vaihtelua, jotta se pystyisi erottamaan nopeudesta riippumattoman vierintäkitkan ja nopeudesta riippuvaisen ilmanvastuksen. Täytyy varmaan tehdä uusi kierros tässä syksyllä ;-)

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

PW kirjoitti:

Tuli vaan mieleen ku mie oon joskus huomannu ett valot ei tuolla miun pyörällä vaihdu mihinkään enenku tulee auto viereen, mielellään joskus kuitenkin ajelis ajokaistaa pitkin ku pyörätiet on huonoja tai muuten hankalia ajaa. No luovuudellahan noista selviää :D

Olit ajellut Oulunkin läpi... täällä käytännössä kaikki valoristeykset on varustettu tunnistimilla ja osa uudemmista reagoi pyörien vähäiseen metallimäärään jotenkin ja vanhemmat ei juuri mitenkään.

Oma CrMo-vekottimeni toimii noin 50% varmuudella reiteillä joita yleensä ajelen. Vaatii monesti hyvissä ajoin ajoradalle siirtymistä ja lievään vaeltelua tunnistimien oletetuilla kohdilla jotta valot vaihtuu. Monesti ei vaihdu joten jos on ilta ja ketään ei tule/mene eikä ole risteystä lähestymässä niin tunnustan ajaneeni päin punaisia. Muuten odotellaan ja sitten pitkään...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

.

Pystyykö mangolla laskemaan tuollaisia nopeuksia, tuolla puusilmän blogissa on että aika hallitsematonta on meno kun mennään reilusti yli 60 vauhdin (jousitus on muttei kallistuksen vakaajaa).
Onkohan nuo nopeudet/ilmanvastukset avomallien vai onko niissä "sadesuoja" paikoillaan.

Jukka

Mangolla olen laskenut mäkeä alas 75km/h vapaalla. Hallitsematonta meno ei ollut.Ongelmat syntyvät sivutuulesta joka katteeseen ottaa jonkin verran.
Siihen varauduttava ajamalla hieman keskemmällä tietä.(saattaa heilauttaa 1-2m sivulle?)
Toinen asia,jos vielä haluaa polkea noissa nopeuksissa,sen on oltava tasaisen rentoa.Väkinäinen runttaaminen,jolloin koko roppa alkaa heilumaan
saa myös kinnerin epävakaaksi.
Rekkojen ajoviima heilauttaa myös jonkin verran,mutta ei häiritsevästi .(ollaan alhaalla renkaiden korkeudella)
Tienkaltevuus on myös kolmirenkaisille haasteellisempi kuin kaksrenkaisille.Yläropalla hieman kallistaminen vastasuunttaan tienkaltevuudesta auttaa tilannetta.

Vastaa Viestiin