Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:

Olen maanantaina lähdössä Hollantiin katselemaan kinnereitä ja koeajoille myös. Mutta sanokaas ensin, saako pyöräilysandaalit kuljettaa lentokeneessa käsimatkatavaroina? Tai vaihtoehtoisesti jalassa? Niissähän on sitä metallia, joka paljastuu varmaan tarkastuksessa ja sen takia minun tuurillani sandaalit luetaan teräaseiksi. Tai sitten joku tarkastaja tulkitsee ne vähintäänkin nesteeksi...

Mutta siis: tarkoitus olisi kierrellä Hollannissa, Saksassa ja Belgiassa. Pyrin siis koeajamaan Mangot, Questin, Milanin ja WAWin. Joku muu voisi mieluummin talvilomalla mennä etelään rantalomalle, mutta onhan Hollantikin täältä katsoen etelässä, onhan?

T. Ari

Hollanti on hieno matka kohde, varsinkin näin keväällä. Raportit kinnereistä sitten tänne kiitos :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Eiköhän nuo käsimatkatavarana paremmin mene, kuin jaloissa. Käsimatkatavarassa ei metalliesineet ole kiellettyjä. Metallinpaljastimen läpi kävellessä ne kuitenkin piippaavat ja joudut riisumaan kengät kuitenkin. Minulla on käsimatkatavaroissa kulkenut mukana teräksinen lusikka eväiden syönnin helpottamiseksi vaikka missä. Eivät ole siitä koskaan huomauttaneet. Jos olisi ollut haarukka, olisivat varmaan tulkinneet teräaseeksi ja pidättäneet. :D
Kademieltä pukkaa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Ootko muuten sopinut koeajoista etukäteen ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Ootko muuten sopinut koeajoista etukäteen ?

Petri

Juu, meilasin niille varoitukset, että olen tulossa tapaamaan viikolla 15 ja toivoisin pääseväni koeajolle. Ja sain jopa kaikilta neljältä vastaukset jo seuraavana päivänä.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala kirjoitti:

...tarkoitus olisi kierrellä Hollannissa, Saksassa ja Belgiassa. Pyrin siis koeajamaan Mangot, Questin, Milanin ja WAWin...

Vau, hieno reissu luvassa! Jonkinlaisen matkakertomuksen reissusta jos tosiaan viitsisit kirjoitella, niin moni kinneritaudin riivaama foorumilainen olisi hyvillään ja kiitollinen. Vai kävisikö siinä juuri päinvastoin kuumeen vain noustessa :D .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja tm »

tavasti kirjoitti:

...Ainakin joissakin huippunopeus-mäkitesteissä (parin vuoden takaa?) muistan nähneeni että jollakin jalat kävivät hurjaa vauhtia siinä videolla. Eli jos toinen rullaa, ja toinen polkee vielä apinan raivolla lisää vauhtia tuolla 80 vauhdeissa, niin näkyyhän se...

Tuota noin, viittaatkohan näihin meikäläisen kuvaamiin videonpätkiin:
http://www.kotiposti.net/t0247/kokoontu ... nerit.html
Markku kommentoi noita Mangon ja Leitran nopeuksia viimeksi tuolla:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... sti#p16429

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Tässä olisi tekemäni lenkki Hollannista, Belgiasta ja Saksasta, joissa kävin koeajamassa kinnereitä. Jos tämä selainlinkki nyt toimii... Copy ja paste selaimen osoiteriville...

http://maps.google.fi/maps?f=d&source=s ... e=UTF8&z=8

Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa. Jahka jaksan naputella lisää, niin tulee vähän kommennttejakin niistä.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala kirjoitti:

...Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa...

No tuolla määrällä syntyy jo vahva näkemys aiheesta. Kommentteja ja kuvia odotellen...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Kävin siis koeajamassa 13 kinneriä 8 eri paikassa noissa maissa.
T. Ari

Noniin nostetaanpa tätäkin keskustelua taas esille. Velojen koeajoretki oli siis jo huhtikuun alussa, mutta niin se aika vaan rientää eikä mitään raporttia vaan saa aikaan, huoh... Koetan nyt tarinoida retkestä edes jotain ja vähän kerrallaan, koska kaksisormijärjestelmä ei niin kovin nopea ole kirjoittaa.

Koeajettuja olivat siis:

WAW (korjattavana ollut versio Gentissä Fietzer.be:ssä), niillä ei ollut kokonaista WAWia siellä koeajoa varten.

Beyssillä koeajoin kolme kappaletta Go-One:ja, joita tosin joutui ajelemaan viereisen korttelin ympäri, joten mitään rullauskokeita ei ollut mahdollista tehdä. Mukavia pelejä, mutta oikein kunnon kuvaa ei niistä onnistunut samaan lyhyen korttelin takia.

Hannoverin maaseudulla sain ajaa Milan SL:ää: ajelin sillä viiden kilometrin päässä sijainneeseen kylään ja takaisin. Menomatkan keskinopeus oli 36 km/h ja paluumatkan 40 km/h, kun jo uskalsi päästellä vähän kovempaa. Tie oli tasamaata eli aika hyviä keskinopeuksia minun ikäiselleni ja vielä aivan pyöräilykauden alussa huhtikuussa. Erinomainen peli ja selvästi loppukilpailuun pääsevien velojen joukossa minulla. Koska tiellä ei ollut kääntymispaikkoja ja ilta alkoi jo pimetä, en voinut Milanillakaan tehdä rullauskokeita, mutta kokonaisvaikutelma oli sikanopea.

Mangoa ajelin Groningenissa ja ympäristö oli hyvä teollisuusalue. Mukava peli ja rullaa hyvin. Kokeiden tulokset: my 0,0072 ja CdA 0,136 m2. Ohjaus on pitkän varren päässä ilman tukea, mikä äkkiä ja kylmiltään väsytti käsivarret, sama vaiva oli Milanissakin...

Quest koeajossa Drontenissa. Tämäkin on mukava ja kulkikin kohtalaisen hyvin paikallisella teollisuusalueella. Kokeiden tulokset: my 0,0030 ja CdA 0,152 m2. Tässä on hieman yllättävä tulos tuolle ilmanvastukselle, joka on huonompi kuin Mangolla...

Naapurissa Alligtilla ajoin WAWin, Alleweder A6:n (kokokatteinen muovikori) ja A4:n (alumiininen ja avo-ohjaamo).
WAWin takavaihteet eivät toimineet ja jouduin ajamaan vain SRAMin Dualdriven kolmella vaihteella, tulokset: my 0,0050 ja CdA 0,134 m2.
Alleweder A6 tuntuu painavalta, mutta tulokset olivat oikein kohtalaiset: vierintäkitka on aika suuri my 0,0107, mutta ilmanvastuskerroin oli hyvä CdA 0,133 m2.
Alleweder A4 on kovin avonainen,mikä näkyykin ilmanvastuksessa: my 0,0090, CdA 0,252 m2. Ilmanvastus tässä ei ole paljonkaan parempi kuin omassa kattamattomassa midracerissäni (CdA 0,298 m2).

Drontenissa on myös Flevobike ja niillä oli koeajettavana pihallaan Orca. Tuntui kovin painavalta ja liian hienolta... Taas joutui ajamaan vain korttelin ympäri ilman rullauskokeita, kun työaika tehtaalla alkoi jo päättyä illalla...

Beverwijkissä olisi ehkä ollut Glyden koemalli, mutta olin sillä vasta illalla ja kauppa oli kiinni.

Ijmuidenissa pääsin koeamaan kahta Sunrideria. Molemmissa oli sähköavustus, mutta ekasta laitteesta se oli rikki tai ainakin akku oli tyhjä, mikä näkyi siinä, että sitä oli hyvin raskas polkea: my 0,0177 (raskas kuin mikä!), CdA 0,177 m2. Toisessa yksilössä sähköavustus toimi ja sillä oli tosi kiva kiihdytellä koenopeuksiin raskasta Sunrideria: my 0,0099 (rikkinäinen moottori ei tässä ottanut vastaan), CdA 0,182 m2. Mutta painava laite on, siinähän on kaksinkertainen kuorikin, mikä tekee tietenkin sisustasta tyylikkään, mutta painavan. Tarvitsee ehdottomasti sähköavun.

En ole vielä tehnyt ostopäätöstä ja tälle kesälle se alkaa jo olla myöhäistäkin B-(

Mutta koeajojen perustella loppukilpailukandidaatit minulle ovat: Milan (SL), Mango ja Quest. WAWissa en tykkää lattialla olevista avonaisista ohjainvarsista ja kahdesta koeajamastani WAWista kumpikaan ei ollut kunnossa... Ja Go-Oneista en oikein saanut kunnollista tuntumaa, mikä oli nyt ajateltuna harmillista.

Ja noista kolmesta Quest on vihtiläiseen mäkimaastoon 34 kilollaan aivan liian painava. Mangonkin 32 kg on oikeastaan liikaa. Jää siis vain Milan SL:n 25 kg...

Pitäisiköhän tehdä vielä yksi retki Hannoveriin (Milan) ja Straeleniin (Go-One)...
Ja siis vielä koeajamatta jäivät Leibat, jotka olisivat olleet melko lähellä Hannoveria.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikö tuo Milan ole aivan liian matala arkiajoon? Pohja taitaa olla liki yhtä korkealla kuin esim mangossa tai wawissa, mutta nämä kantapään reikien suojat tekee maavarasta pelottavan pienen:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minä kävin kokeilemassa muutamaa kinneriä, juttua tuolla: http://muurjar.wordpress.com/2011/05/23 ... in-reissu/
Paras kokeilluista oli ilman muuta Strada, siinä oli ergonomia ja ajettavuus ainakin minulle sopivin. Se on hyvin paljon Questin kaltainen, mutta käytännöllisempi. Lyhyempi, hiukan korkeampi ja pienempi kääntösäde. Tulee mieleen että jos asuu mäkisellä seudulla, sähköavustus olisi kyllä ehdoton juttu kinnerissä. Tälläisen kuitulujitteisen korirakenteen rajat alkaa tulla vastaan 25 kilossa, jos haluaa kevyemmän pitää keksiä jotain muuta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Jarcco kirjoitti:

Minä kävin kokeilemassa muutamaa kinneriä, juttua tuolla: http://muurjar.wordpress.com/2011/05/23 ... in-reissu/
Paras kokeilluista oli ilman muuta Strada, siinä oli ergonomia ja ajettavuus ainakin minulle sopivin. Se on hyvin paljon Questin kaltainen, mutta käytännöllisempi. Lyhyempi, hiukan korkeampi ja pienempi kääntösäde. Tulee mieleen että jos asuu mäkisellä seudulla, sähköavustus olisi kyllä ehdoton juttu kinnerissä. Tälläisen kuitulujitteisen korirakenteen rajat alkaa tulla vastaan 25 kilossa, jos haluaa kevyemmän pitää keksiä jotain muuta.

Mites tuo Strada poikkee Mangosta, äkkiseltään näyttää hyvin samanlaiselta ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

visas
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2009, 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja visas »

jviirret kirjoitti:

Eikö tuo Milan ole aivan liian matala arkiajoon? Pohja taitaa olla liki yhtä korkealla kuin esim mangossa tai wawissa, mutta nämä kantapään reikien suojat tekee maavarasta pelottavan pienen:

Kuva

Jukka

Minäkin olen käynnyt testaamassa milania ja vastaus on kyllä. Ei tarvitse olla isokaan töyssy, kun pohja ottaa kiinni maahan. Kantapään suojat tosin on tehty paksusti hiilikuidusta, joten kukutuspintaa siitä kyllä löytyy, mutta se ääni velomobiilin sisällä kate päällä, mikä lähtee siitä kun ylittää suojatietä on hirveä ja aluksi tuntuu, että tämä ei voi kestää kovinkaan kauaa. Maavaraa taitaa tosiaan olla joku 5cm, ellei jopa alle sen.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PW kirjoitti:

Mites tuo Strada poikkee Mangosta, äkkiseltään näyttää hyvin samanlaiselta ?
Petri

Mangossa on 20" takarengas, Stradassa 26". Ilmeisesti Mangossa on voimansiirrossa väliakseli missä välityssuhde muutetaan pikkurenkaalle sattuvaksi?

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Strada on ulkoisesti ilmeisesti noin 20cm pidempi kuin Mango ja 20cm lyhyempi kuin Quest. Akselipituus Stradassa ja Questissa on kuitenkin sama 1300mm (20 mm pidempi kuin Mangossa). Raideleveys Stradassa on ilmeisesti jopa aavistuksen suurempi kuin Mangossa. Raideleveys on Staradassa kaiketi noin 50mm suurempi kuin Questissa. Jossain luonnehdittiin Stradan olevan hiukan niinkuin Questin ja Mangon välimuoto. Strada ja Quest ovat teknisesti lähes identtisiä (raideleveyttä lukuunottamatta), mutta korien muoto on siis hieman erilainen ja tietysti sitten Stradassa on nuo avoimet eturenkaiden kolot. Mangossa on tosiaan sitten se voimasiirron väliakseli, mutta ilmeisesti ohjaus ja jousitus on kuitenkin kaikissa kolmessa käytännössä samalla tavalla toteutettu.

Kääntösäde Stradassa on 8m ja Questissa 11m. Mangon kääntösäde on 8m.

Kaikki edellä kirjoittamani perustuu valmistajien infoon ja sen tulkintaan, omaa kokemusta ei valitettavasti suuremmin vielä ole.

Vastaa Viestiin