Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Mites täällä sujuu? Ootko saanu päätettyä, miten korjaat Milanin? Huolehdin vaan, ett saadaan siut matkaan - ens viikolla Haapsaluun. No ainahan voit lähtee avopyörällä ja jutustella ajon aikana meijän muiden kanssa - mukavaa menoa sekin :mrgreen: Vauhdilla ei niin väliä, oluelle kerkee pysähtyä useemmin :wink: Pääasia ett saadaan siut messiin :mrgreen:

Olen nyt kiertänyt Nummelan ja Lohjan pyöräliikkeet ja yhden korjaamon: missään ei ole sopivaa vannetta valmiina:

  • 559 koko
  • 9 lehtinen kasettitakapakka (minulla on 11-34T takapakka jo)
  • ei levyjarrua (levyn kiinnike ei mahdu hahloon, jota kautta napa pujotetaan paikalleen)
  • ei pikalinkkuja vaan mutterit (pikalinkku ei oikein mahdu ja ainakin se syö tavaratilaa...)
  • 135 mm haarukkaa varten

Toinen lohjalainen kauppa innostui asiasta ja lupasi kysyä joltakin tamperelaiselta pajalta, voisivatko tehdä tuollaisen kiekon... Tiistaina kuulen vastauksen...

Toisaalta, kyllähän tässä nyt ennen Nokiaa ehtii vielä varmaan tilata netistä uuden DD3:nkin, jonka voisi vaihdattaa rikkoutuneen DD2:n tilalle... Taino, ilman napavaihdetta Nokialla varmaan pääsisi hieman kovempaa, eikö?

Ja ei pääse Haapsaluun. Uudemman kerran sitten ensi vuonna...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Taino, ilman napavaihdetta Nokialla varmaan pääsisi hieman kovempaa, eikö?

Juu. Vaikka voima ei välittyisikään planeettavaihteiston kautta(2-vaihde) niin se planeettavaihteisto pyörii siellä navan sisällä ja vie joitakin watin murto-osia tehosta. Nokialla tosin taitaa olla kuljettajien ja pyörien väliset erot niin suuria, että sijoituksiin tuolla ei liene vaikutusta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Eikö sitä levyjarrun kiinnikettä pysty mitenkään leikkaamaan pois tieltä tai muuten poistamaan ?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Pitäshän!/-kö? meillä ollaan semmonen varasto (nojapyöräfoorumi) josta löytyy varaosa joka tarpeeseen kun jonkun pyörä hajoo :?
Varaosarekisteri? 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Pitäshän!/-kö? meillä ollaan semmonen varasto (nojapyöräfoorumi) josta löytyy varaosa joka tarpeeseen kun jonkun pyörä hajoo :?
Varaosarekisteri? 8)

Jos pyörästä hajoaa joku muu kuin perus kulutusosa(ketju, kumi, jarrupalat, vaijeri tjsp.) on se takakiekko.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

ajarmala kirjoitti:

- ei levyjarrua (levyn kiinnike ei mahdu hahloon, jota kautta napa pujotetaan paikalleen)

  • ei pikalinkkuja vaan mutterit (pikalinkku ei oikein mahdu ja ainakin se syö tavaratilaa...)

Shimanon napa Centerlock levykiinnityksellä luulis mahtuvan ? Se ei juuri paksumpi ole kuin norminapa. Siihen vaan vaihtaa akselin. Voin tutkia tänään myöhemmin löytyiskö multa sopiva akseli varastosta, napa ainakin löytyy.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mites täällä sujuu? Ootko saanu päätettyä, miten korjaat Milanin? Huolehdin vaan, ett saadaan siut matkaan - ens viikolla Haapsaluun. No ainahan voit lähtee avopyörällä ja jutustella ajon aikana meijän muiden kanssa - mukavaa menoa sekin :mrgreen: Vauhdilla ei niin väliä, oluelle kerkee pysähtyä useemmin :wink: Pääasia ett saadaan siut messiin :mrgreen:

Olen nyt kiertänyt Nummelan ja Lohjan pyöräliikkeet ja yhden korjaamon: missään ei ole sopivaa vannetta valmiina:

  • 559 koko
  • 9 lehtinen kasettitakapakka (minulla on 11-34T takapakka jo)
  • ei levyjarrua (levyn kiinnike ei mahdu hahloon, jota kautta napa pujotetaan paikalleen)
  • ei pikalinkkuja vaan mutterit (pikalinkku ei oikein mahdu ja ainakin se syö tavaratilaa...)
  • 135 mm haarukkaa varten

Toinen lohjalainen kauppa innostui asiasta ja lupasi kysyä joltakin tamperelaiselta pajalta, voisivatko tehdä tuollaisen kiekon... Tiistaina kuulen vastauksen...

Toisaalta, kyllähän tässä nyt ennen Nokiaa ehtii vielä varmaan tilata netistä uuden DD3:nkin, jonka voisi vaihdattaa rikkoutuneen DD2:n tilalle... Taino, ilman napavaihdetta Nokialla varmaan pääsisi hieman kovempaa, eikö?

Ja ei pääse Haapsaluun. Uudemman kerran sitten ensi vuonna...

Pyörätohtorilta kysytty? On sen verran erikoiset kriteerit, että tuskin löytyy tavan pyöräkaupoista.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pentti M Reku kirjoitti:

Pyörätohtorilta kysytty? On sen verran erikoiset kriteerit, että tuskin löytyy tavan pyöräkaupoista.

Äsken Lohjalainen kauppa ilmoitti, että ei heidänkään yhteyksiensä kautta saa napaa ilman pikalinkkuja.

Kas, Pyörätohtoria en muistanutkaan.

Mutta onneksi tuli jo eilen illalla tilattua ebaystä uusi DD3 -napa akseleineen niin kuin (Terppako se oli?) täällä alunperinkin ehdotettiin. Tulee Dresdenistä Saksasta. Täällä 17. tai 18 päivä. Taitaa ehtiä Nokialle...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Mutta onneksi tuli jo eilen illalla tilattua ebaystä uusi DD3 -napa akseleineen niin kuin (Terppako se oli?) täällä alunperinkin ehdotettiin. Tulee Dresdenistä Saksasta. Täällä 17. tai 18 päivä. Taitaa ehtiä Nokialle...

Napa saapui ja kiikutin sen ja vanhan vanteen pyöräkorjaamoon, jotta vaihtavat uuden navan vanhan tilalle. Tekivät työtä käskettyä.

Tänään rupesin sitten asentamaan vannetta takaisin. Ensin toki renkaat päälle. Ja sitten pohtimaan taas kerran, miten sen kiekon rataspakkoineen taas saakaan sopimaan pyöräkoteloon ja takavaihtajaan. Aikaa siinä menee joka kerta, mutta sainpas sen. Akselin mutterit kiinni ja kokeilemaan pyörittää kammista: Miksiköhän tätä ketjua on näin paljon? Minkähän takia takapyörä ei pyöri, vaikka pyöritän kampia? Hmm? Pitäisiköhän tuon vetopuolen ketjun mennä takapakan yläpuolelta...

Mutterit auki ja takakiekkoa vähän ulospäin, jotta saa hivutettua vetopuolen ketjun pakan yläpuolelle. Mutterit kiinni ja kokeilemaan: Mikä ihmeen rahina tuo on? Kyllä se tapapyörästä tulee. Mihin se ottaa kiinni? Pyöräkotelon kylkeen? Kui ihmees?

Muttereita löysemmälle ja tutkimaan, onko navan akseli nyt varmasti kunnolla kiinnityshahloissaan molemmista päistä... On se. Pyörittämään rengasta käsin: kyllä vaan, se ottaa kiinni pyöräkotelon kylkeen takapakan puolelta. Toisella puolella taas on yli 10 mm vapaata tilaa. Hmm? Onkohan tämä kiekko kasattu hieman epäkeskeisesti? PItääkin viedä se oikaistavaksi keskelle huomenna.

Milan on siis edelleen telakalla, kunnes kiekko kasaantuu symmetriseksi.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7066
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajarmala kirjoitti:

Pyörittämään rengasta käsin: kyllä vaan, se ottaa kiinni pyöräkotelon kylkeen takapakan puolelta. Toisella puolella taas on yli 10 mm vapaata tilaa. Hmm? Onkohan tämä kiekko kasattu hieman epäkeskeisesti? PItääkin viedä se oikaistavaksi keskelle huomenna.

Keskelle napaa vai keskelle laippoja? Kumpi tuossa on alunperin? Kolmipyörässä kannattaisi rihdata vanne pinnalaippojen keskelle, niin sivusuunnassa voimien kesto on samanlainen. Normaalisti takakiekko rihdataan epäsymmetriseksi laippojen suhteen.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Keskelle napaa vai keskelle laippoja? Kumpi tuossa on alunperin? Kolmipyörässä kannattaisi rihdata vanne pinnalaippojen keskelle, niin sivusuunnassa voimien kesto on samanlainen. Normaalisti takakiekko rihdataan epäsymmetriseksi laippojen suhteen.

Juu, epäsymmetrinen se on. Lähden juuri viemään sitä takaisin huoltomiehelle, jotta siirtäisi keskilinjan vaikka 5 mm pakan puolelta. Tai siis keskilinjalle ei-pakanpuolen mutterin ja pakanpuolen pinnalaipan suhteen.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Pyörittämään rengasta käsin: kyllä vaan, se ottaa kiinni pyöräkotelon kylkeen takapakan puolelta. Toisella puolella taas on yli 10 mm vapaata tilaa. Hmm? Onkohan tämä kiekko kasattu hieman epäkeskeisesti? PItääkin viedä se oikaistavaksi keskelle huomenna.

Keskelle napaa vai keskelle laippoja? Kumpi tuossa on alunperin? Kolmipyörässä kannattaisi rihdata vanne pinnalaippojen keskelle, niin sivusuunnassa voimien kesto on samanlainen. Normaalisti takakiekko rihdataan epäsymmetriseksi laippojen suhteen.

Uskoisin että se on ilman erillistä käskytystä se on rakennettu keskelle akselia eli laippoihin nähden epäsymmetrisesti, mutta milani on ilmeisesti suunniteltu niin että se rihdataan sivuun siitä jotta kotelointi mahtuu renkaan viereen joka voi olla siis keskellä laippoja tai vaan joku suunnitelmissa päätetty määrä joka ei ole tekemisissä laippojen kanssa, koska milaniin saatetaan asentaa erilaisia takanapoja joissa voi olla eroavaisuuksia laippojen sijainnin suhteen.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaikeeta on ja tarkalle menee, ett saadaan Ari ja Milan Nokialle - peukut pystyssä kun muuten ei pysty jeesamaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Vaikeeta on ja tarkalle menee, ett saadaan Ari ja Milan Nokialle - peukut pystyssä kun muuten ei pysty jeesamaan.

No nyt on kiekko Milanissa kiinni, mutta takavaihtaja rohisee ihan kamalasti ja SRAMin clicboxia ei saa lukituksi takanavan tappiin kiinni. Edes koeajolle ei viitsi lähteä tuolla. Huoh.

Ilmoitin jo TMS:lle, että en tällä kertaa tule Nokialle. Joku toinen vuosi sitten.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Vaikeeta on ja tarkalle menee, ett saadaan Ari ja Milan Nokialle - peukut pystyssä kun muuten ei pysty jeesamaan.

No nyt on kiekko Milanissa kiinni, mutta takavaihtaja rohisee ihan kamalasti ja SRAMin clicboxia ei saa lukituksi takanavan tappiin kiinni. Edes koeajolle ei viitsi lähteä tuolla. Huoh.

Ilmoitin jo TMS:lle, että en tällä kertaa tule Nokialle. Joku toinen vuosi sitten.

Jaa :? Jos tulisit kuitenkin - viisaat päät yhteen ni saatas pyörä kuntoon. Ehkä kerkeis sit ajaakin, ainakin sunnuntaina.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin