Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Sykkeen mittaaminen prosentteina maksimisykkeestä on vain lineaarinen skaalamuunnos. Ei sen kontolle voi laskea ilmiselvää anomaliaa mittauksessa. Syketaso edustaa tässä tehoa ja tehoa voi kyllä lisätä. Vaikka yhden ihmisen sydän ei parempaan pystyisi, jonkun toisen kyllä -ainakin sähköavustettuna. Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.

Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13802
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.

Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.

Tuo taas merkitsisi, että nopeusennätykset ajettaisiin pystypyörillä, eikä 1934 nojapyörää olisi tarvinnut bannata kilpailuista ja niitä olisi käytetty pystypyörien rinnalla kisoissa koko tämän 80 vuoden ajan ja siksi niitä olisi myynnissä jokaisessa pyöräkaupassa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tästä näkökulmasta käyrien leikkaaminen tuolla noin 37 km/h nopeudessa tarkoittaisi, että pystypyörän ilmanvastus olisi pienempi, kuin nojakin.

Tai pystypyöräilijä pystyy tuottamaan kovempisykkeisessä ajossa enempi eteenpäin vievää tehoa kuin samalla sykkeellä ajava nojapyöräilijä.

Tuo taas merkitsisi, että nopeusennätykset ajettaisiin pystypyörillä, eikä 1934 nojapyörää olisi tarvinnut bannata kilpailuista ja niitä olisi käytetty pystypyörien rinnalla kisoissa koko tämän 80 vuoden ajan ja siksi niitä olisi myynnissä jokaisessa pyöräkaupassa. :D

Eikö kattamattomien pyörien ennätykset ole suunnilleen samaa suuruusluokkaa. Vasta oikeanlainen aerodynaaminen kate pienentää ilmanvastuksen niin pieneksi että se kompensoi pienemmän voimantuoton.
Eikä oo pyöräkilpailut ainoa laji missä urheiluvälineelle on asetettu tarkat rajoitukset :roll:
Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden ;)

Jukka

Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden ;)

Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden ;)

Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä ;)

Jukka

Mitä sitä turhaa riehuu jos on ylivoimainen vähän rennomminkin. Muistaakseni YKSIKÄÄN meidät ohittanut ei ajanut pystärillä.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Aika vähän nojapyöräilijöissäkin oli maksimisykkeellä yrittäviä ;)

Jukka

Eihän sitä nyt heti kannata täysiä yrittää, on paljon helpompi yrittää parantaa tulosta seuraavana vuonna :mrgreen:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Mutta joo, pohjimmiltaan olen samaa mieltä, mittauksia pitää jatkaa kunnes nojapyörä on ylivoimainen pystypyörään nähden ;)
Jukka

Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

:D :D

Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo? 8)

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Nebulus kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Eiks tää nyt jo mitattu Nokialla elokuun alussa. Montako pystäriä oli 15 parhaan joukossa 12 tunnin ajossa. EI yhtään!!!!

:D :D

Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo? 8)

Siitä että lähdin Syöte-MTB:hen ajamaan ennen sua, ja pysyin myös siellä kunnes tuli tekniikkamurheita. Ja tien päällä ei olla satuttu samalle pätkälle samaan aikaan :P.

Ellinmäen CX-kisassa vaikka kolmen kierroksen ajan korjailin takavaihtajaa ajoin sitten kaksi kertaa kierroksella kiinni paksuttelijan ja melkein pääsin samalle kierrokselle maaliin. Paksutin oli kyllä hieno mutta vauhtia siitä ei paljoa löytynyt.

Täytyy kuitenkin sanoa että kun piti sliksit vaihtaa nappularenkaisiin ja sitten ISP-nastagumeihin ja talvikin tulee niin alkaa paksuttelun edut tulla esille ainakin maastossa. Vielä siellä pääsee ja ihan kohtuu vauhdilla nojakillakin...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

mhelander kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

:D :D

Mutta koko tänä vuonna mua ei ole ohittanut yksikään nojakki läskipyörällä ajaessa. Mistäs se kertoo? 8)

Siitä että lähdin Syöte-MTB:hen ajamaan ennen sua, ja pysyin myös siellä kunnes tuli tekniikkamurheita. Ja tien päällä ei olla satuttu samalle pätkälle samaan aikaan :P...

Niin, sun nojakki onkin se ainoa, jonka olen paksupyörällä ohittanut. :twisted: Ajoin syötteellä suopätkällä ohi, kun olit polun laidassa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Perjantaina 7.8.15 illalla olin Milanilla ajelemassa Lohjan suunnalla. Olin paluumatkalla takaisin Nummelan suuntaan ja ajelin Suurlohjankatua ja tarkoitus oli kääntyä vasemmalle Nummentielle. Risteyksessä on liikennevalot ja siinä menee yleensä aika pitkään odotellessa, kun valot arpovat havaitsevatko MIlanin odottelemassa kääntyvien kaistalla vai ei...

Odotellessa taakse tuli henkilöautomallinen poliisiauto. Ja ilmeisesti sen takia valot lopulta vaihtuivatkin vihreiksi. Kiitos siitä. No, Nummentien alussa on pikkuinen alamäki, josta Milan helposti kehittää alkavalle tasamaaosuudelle kivasti vauhtia. Päätinkin näyttää poliisisedille, miten MIlan kulkee eli ajelin tietä ns. normaalivauhtia, siis luokkaa kuuttakymppiä.

Vajaan kilometrin päässä poliisit vetivät vilkut päälle ja kehottivat pysähtymään... Jep.

  • Mikä tuo on?
  • Se on kinneri.
  • Onko siinä moottori?
  • Ei ole, tämä on polkupyörä.
  • Tässä on kyllä neljänkympin rajoitus ja vauhtia oli kuusikymmentä.
  • No kun polkupyörissä ei vaadita nopeusmittaria...
  • Ei rajoitusta siltikään saa rikkoa!
  • No mistä sen tietää...
  • Miten se noin nopea voi olla?
  • No kun tässä on tätä kate (koputan Milanin katetta), joka pienentää ilmanvastusta kivasti. Tiedät kai, että tavallisella polkupyörällä on aina vastatuuli?
  • Okei, tämän kerran saat mennä. Näkemiin.

Tämä taisi olla liikkuvan poliisin partio, koska oli liikkeellä henkilöautolla. Ne ei varmaan vielä ole oppineet tuntemaan minua. Kyllä paikallispoliisit vaan tuntevat. Toisaalta, olihan tässä vähän omaakin vikaa, kun polkaisin hiukan vauhtia vartavasten poliisiauton edessä... Milanilla kun on varsin helppoa ajaa taajamissa ylinopeutta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Helppo nähdä kohtaaminen filminä - Arin eleillä ja puhetyylillä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jounisi
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Elo 2014, 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jounisi »

Ajarmala: Onko MIlan sl mk2 mahdollista säätää 160cm kuskille? Sinällään vanha topic. Vaimolle ja mulle mahdollisesti sopiva velomobiili.
Houkutteleva mk2 yksilö velomobillforumissa...

Challenge Fujin SL 2 / DF # 103

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jounisi kirjoitti:

Ajarmala: Onko MIlan sl mk2 mahdollista säätää 160cm kuskille? Sinällään vanha topic. Vaimolle ja mulle mahdollisesti sopiva velomobiili.
Houkutteleva mk2 yksilö velomobillforumissa...

Tuolla ne http://mission-milan.de/sl_techdat.htm
väittävät laitteen olevan säädettävissä 155 cm pitemmille kuskeille. Ja kyllä minä sen omastanikin pystyn uskomaan - toki silloin penkki ja polkimet ovat aika eri asennoissa kuin nyt, koska olen itse 186 cm...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin