Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2382
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja tm » 28 Kesä 2016, 11:27

Hah! Kehittäkööt tuotettaan lisäämällä sinne "vapaan" luokan velomobiileille ja muille UCI-hengen vastaisille epäpyörille.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 26 Kesä 2017, 16:38

Palaan tähän vanhaan ketjuun, koska aihe koskee Milania:

Nyt voimansiirto on alkanut lyömään tyhjää aina silloin tällöin, tuntuu että ketju hyppäisi rattaan ylitse... Hmm? Toki onhan se jo mahdollista, koska laitteella on ajettu jo prikymmentä tuhatta kilometriä. Voisivatkohan takaratas tai ketju olla kulunut? Vai onko se mahdollista, että hyppiminen johtuisikin kuluneesta takavaihtajan ylärissasta? Hyppimistyä tapahtuu _kaikilla vaihteilla_, josta päättelisin, että ehkä kyse ei olekaan rattaiden kulumisesta. Alarissanhan Wacky ystävällisesti jo vaihtoi viime vuonna Asikkalassa, mutta ylärissa on alkuperäinen. Jospa kokeilen ensin vaihtaa rissan. Jos vaikka tokenisi siitä...

Rissanhan ei pääsekään käsiksi noin vain: pitää varmaan irrottaa takakiekko, jotta saa rataspakan pois tieltä. Kun kiekko on irti, niin siinähän näkee myös takapakan kunnon. Samalla voisi myös vaihtaa takarenkaan, kun kerran kiekko tullee irrotettua. Viime kerralla takarenkaan vaihtoon tosin meni kaksi tuntia, niin kuin tässä ketjussa aikoinaan kerroin... Saas nähdä, kuinka nyt käy. Toivottavasti korjaus onnistuu, koska muuten ei pääse Lowrideen...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 9006
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja jori » 26 Kesä 2017, 18:22

Joko mittasit ketjun, onko se jo liian kulunut? Kahden samannäköisen paikan väli pitää olla alle 310 mm. (Uusi ketju 305 mm).

Samanlainen vika oli Markun ja Takakenon Mangoissa. Mikä niiden syyksi lopulta selvisi, tai miten ne lopulta korjautuivat, pitää heidän itse kertoa. Markun Mangossa oli kai liian kulunut takaketju ja ratas. Jeren Mangon ketjun hyppimissyy jäi minulle hämäräksi.

Arvaukseni on, että paluuketjun takelteli putkessa tai häkissä syötti epätasaisesti takavaihtajalle, joka ei kyennyt pitämään pulsseina tulevia löysiä ketjuosia rattaalla, kun löysä kohta pääsee kuluneelle takapakalle.

Varmista takavaihtajan ketjunkiristimen ja taittopyörien juoheva toiminta ja putsaa paluuketjun reitti ylimääräisestä takeltelua aiheuttavasta ryönästä. Nuo löysät aiheuttavat sivuvetoja ketjulle ja tuottavat jäykkiä lenkkejä, jotka aiheuttavat ketjujen hyppäämistä.
Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. -Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 26 Kesä 2017, 18:51

jori kirjoitti:Joko mittasit ketjun, onko se jo liian kulunut? Kahden samannäköisen paikan väli pitää olla alle 310 mm. (Uusi ketju 305 mm).


Minulla kun ei ole kuin 150 mm:n työntötulkki, niin mittaan n:n lenkin välin työntötulkin sarvilla kireäksi kiristämällä: viitsin tehdä kaksi mittausta, koska oli hankala ja ahdas mitata: 132,60 ja 132,78 mm. Samanlaisia arvoja olen saanut muistakin pyöristäni.

Mutta, kun lopulta sain 20 min aherruksen jälkeen takapyörän irti, niin pääsi näkemään myös takarattaan:

takaratas.jpg
takaratas.jpg (71 KiB) Katsottu 1133 kertaa


Olisikos se jo vähän kulunut? Vai mitä mieltä olette? Vähän kyllä näyttäisi kuluneelta... Paikalliset pyöräkaupat ovat jo kiinni, joten niiden mielipidettä ei pääse nyt enää kysymään, joten foorumiin pitää nyt vaan luottaa...

Jos se on kulunut, niin toivotaan, että niillä on 11 - 34 ysilehtisiä pakkoja. Pitäisiköhän ketjutkin sitten vaihtaa samalla?

Ainiin, se ylärissa: sain sen jo varmaankin vaihdetuksi ja toivottavasti ketju menee nyt kolmannella yrittämällä oikein päin... Oli pakko tuoda nojakki viereen malliksi ja yrittää sen perusteella päätellä, mistä välistä ketjun pitäisi mennä. Hankalaa, kun vaihtajat ovat ihan eri asennoissa...

3.jpg
3.jpg (83.98 KiB) Katsottu 1133 kertaa


4.jpg
4.jpg (45.82 KiB) Katsottu 1133 kertaa


Jooh, ja vielä tahän väliin se takarenkaan vaihto sillä aikaan, kun odottelen kommentteja pakan kuluneisuudesta.
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
NikoK
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 474
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja NikoK » 26 Kesä 2017, 18:56

Mittaustuloksista voisi päätellä että olet mitannut viiden tuuman pätkää ja venymäksi tulee noin 4%. Se on järkyttävän paljon ja meinaa että ketjut ja rattaat on kaikki vaihtokunnossa, ei oo ihme jos hyppii...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5964
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Kesä 2017, 19:31

ajarmala kirjoitti:Nyt voimansiirto on alkanut lyömään tyhjää aina silloin tällöin, tuntuu että ketju hyppäisi rattaan ylitse... Hmm?


Mulla oli juuri tämä vaiva. Paljastui mittakepillä. TMS oli ajanut ketjua ja rattaita hitusen sisään - omasta mielestään olis pitänyt vielä kymppitonnin kestää tai jotain. No ei. Ketju oli palasin ja aika venynyt. Uusin voimansiirron takapäästäkin sit heti kun oli etupäässä jo uudet kamat.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 26 Kesä 2017, 19:46

NikoK kirjoitti:Mittaustuloksista voisi päätellä että olet mitannut viiden tuuman pätkää ja venymäksi tulee noin 4%. Se on järkyttävän paljon ja meinaa että ketjut ja rattaat on kaikki vaihtokunnossa, ei oo ihme jos hyppii...


Taitaa olla siis kulunut, eli varmaan vaihtoon sekä pakka että ketju... Ketjuhan ei kai veny vaan kuluu, mikä näkyy siinä, että se näyttää pitenevän. Huomenna pyöräkauppaan ja sieltä uusia osia. Pitää löytää sellainen kauppa, jossa on varastossa neljä ysivaihdeketjua - varmuuden vuoksi, kun en tiedä, meneekö niitä kolme vai neljä. Tänään ei viitsi ketjulle tehdä enää mitään, kun sain juuri kädet puhtaaksi osuuskaupan halvimmalla X-Tra -vartalovoiteella.

Ja niin, takarengas tuli nyt sitten jo vaihdettua. Ei siitä vanhasta vielä kankaat näkyvissä olleet, niin kuin sitä edellisessä renkaassa oli :-)

Katsotaan ny, saanko Milanin kuntoon torstaiksi, koska silloin pitäisi jo lähteä kohti Kaarinaa. Jollei, niin sitten pitää ottaa Performer, mutta en ole sitä vielä koskaan koettanut sovittaa uuteen Puntooni. Almeraan se kyllä mahtui... Jänskää ;-)
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5964
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Kesä 2017, 19:50

ajarmala kirjoitti:Pitää löytää sellainen kauppa, jossa on varastossa neljä ysivaihdeketjua - varmuuden vuoksi, kun en tiedä, meneekö niitä kolme vai neljä.


Stradaan meni mun säädöillä TASAN kolme ketjua.

Avatar
takakeno
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 230
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja takakeno » 26 Kesä 2017, 20:16

Minun mielestäni 15 tkm olisi aika maksimi ketjun vaihtoväli kinnerissä.
Varmaan ne venyy käytössä vaikka olisi aika puhdastakin.

Jos tarkoitit Pirkan pyöräilyssä ollutta ongelmaa, niin ei kyllä selvinnyt minullekaan mistä johtui.
Tosin tuolla reitillä joutuu etuvaihtajaakin käyttämään paljon.
Ratareidessä ei ollut mitään teknistä ongelmaa.
T:Jere

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2790
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Wacky » 26 Kesä 2017, 20:19

Takarattaat ei näytä älyttömän kuluneelta ainakaan siinä määrin että niistä johtuis ketjun hyppiminen, mutta ketju yleensä kuluu loppuun kauan ennen kuin takarattaat ja se voi hyvinkin olla ihan loppu. Kannattaa varautua siihen ettei noi rattaat enää hyväksy uutta ketjua joten osta valmiiksi uusi kasetti ja vaihda jos tarvii
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Kesä 2017, 20:33

NikoK kirjoitti:Mittaustuloksista voisi päätellä että olet mitannut viiden tuuman pätkää ja venymäksi tulee noin 4%. Se on järkyttävän paljon ja meinaa että ketjut ja rattaat on kaikki vaihtokunnossa, ei oo ihme jos hyppii...


ajarmalan mittaustavasta ei voi päätellä mitään ketjun venymisestä:

ajarmala kirjoitti:Minulla kun ei ole kuin 150 mm:n työntötulkki, niin mittaan n:n lenkin välin työntötulkin sarvilla kireäksi kiristämällä: viitsin tehdä kaksi mittausta, koska oli hankala ja ahdas mitata: 132,60 ja 132,78 mm.


Pitäisi mitata tappien keskeltä, levyjen saman suuntaisista reunoista tms. Ei tuolla tavalla ketjun rullien vastakkaisista reunoista.

ajarmala kirjoitti:Samanlaisia arvoja olen saanut muistakin pyöristäni.

Mutta, kun lopulta sain 20 min aherruksen jälkeen takapyörän irti, niin pääsi näkemään myös takarattaan.


Minusta tuo rataspakka on vielä varsin hyväkuntoinen, ei tuossa ainakaan pahasti venynyt ketju ole kulkenut.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 26 Kesä 2017, 21:43

jviirret kirjoitti:ajarmalan mittaustavasta ei voi päätellä mitään ketjun venymisestä:

Pitäisi mitata tappien keskeltä, levyjen saman suuntaisista reunoista tms. Ei tuolla tavalla ketjun rullien vastakkaisista reunoista.

Minusta tuo rataspakka on vielä varsin hyväkuntoinen, ei tuossa ainakaan pahasti venynyt ketju ole kulkenut.

Jukka


Mittaustapa on yhtä hyvä kuin mitata kymmenenkin lenkkiä, mutta 10 lenkin mittaamiseen tarvitaan pitkä ja kallis työntötulkki... Nyt hankaluutena vaan on se, että en ole tullut mitanneeksi uusien ketjujen alkupituutta. Mittaustavalla millä hyvänsä.

Tappien keskeltä vaikea mitata käytännössä. Enpä tiedä kenenkään mittaavan ketjuja tappien keskeltä - eikös ne 10 tuuman pituiset mittatikutkin mittaa tappien sisäpinnalta.

Kuva rataspakasta taitaa olla vähän huono: jos minulta kysyttäisiin mielipidettä, melkeinpä sanoisin, että hampaiden väliset hahlot ovat leventyneet selvästi.

Panenpa liitteeksi vielä LibreOffice -taulukon pituusmittauksistani. Kunhan saan kaupasta uusia ketjuja, niin mittaanpa niistä myös sen alkupituuden.
Liitteet
ketjujen_venymät.ods
(58.97 KiB) Tiedosto ladattu 16 kertaa
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 726
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja TMS » 26 Kesä 2017, 21:45

Minustakaan tuo pakka ei näytä pahasti kuluneelta. Eikä se ketjukaan kyllä ihan pienellä kulumisella rupea kokemuksieni perusteella hyppimään. Minä pelkään pahasti, että syyllinen on takanapa. Sinullahan on se joku napavaihdeviritys siinä. Varsinkin kun kerran kaikilla vaihteilla hypyttää.

Muistaakseni joskus vuosia sitten kun Nokialla Milanilla ajoin sen 200m, niin se hyppi yli jo silloin kun kovaa polki.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5964
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Pastori » 26 Kesä 2017, 21:53

TMS kirjoitti:... niin se hyppi yli jo silloin kun kovaa polki.


Mulla hypeksii (hypeksi, koska nyt telakalla) ihan asiallisen navan ketjuvaihde kovassa paikassa. Viime kesänä luulin että kyseessä on sinkulakitin ratas joka on vähän heppoisemman näköinen kuin normipakka. Vaihdoin syksyllä hyvän maantiepakan siihen ja katsos - keväällä ajellessa hyppi sitten samalla lailla ylämäissä.

Joten ihan asiallinen huomio tämä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11182
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja jviirret » 26 Kesä 2017, 21:54

ajarmala kirjoitti:Mittaustapa on yhtä hyvä kuin mitata kymmenenkin lenkkiä, mutta 10 lenkin mittaamiseen tarvitaan pitkä ja kallis työntötulkki... Nyt hankaluutena vaan on se, että en ole tullut mitanneeksi uusien ketjujen alkupituutta. Mittaustavalla millä hyvänsä.

Tappien keskeltä vaikea mitata käytännössä. Enpä tiedä kenenkään mittaavan ketjuja tappien keskeltä - eikös ne 10 tuuman pituiset mittatikutkin mittaa tappien sisäpinnalta.


Noin lyhyessä pätkässä prosentin ero on hyvin pieni, tulee pienestäkin mittavirheestä. Mitä pidemmän pätkän voi mitata sitä pienempi mittavirhe. Itse mittaan rullamitalla sivulevyjen reunoista(sivulevyen etureuna --->sivulevyn etureuna). 12 ulompaa sivulevyä on 305mm. Rullamittan tarkkuus riittää koska 1% venymä on 3mm. Ei tarvi olla uutta ketjua ostettuna että voi verrata kun käyttää hyväkseen tietoa että polkupyörän ketjun lenkin pituus on uutena 1/2".

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa