Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 23 Helmi 2011, 19:10

Jos tahtoo velomobiilin, niin missä päin Suomea sellaisia voisi päästä näkemään/koeistumaan? Ajamaanhan ei tällaisella kelillä tokikaan pääse... Suomessahan taitaa olla ainakin, Mango, Mango+, Quest ja sitten jokin punainen, WAV:ko se on? Missähän päin Suomea voisi käydä katsomassa? Ja toivottavasti 200 km säteellä Vihdistä...

Sitten voisi tietenkin suunnata vaikka talvilomalla Hollantiin ja Pohjois-Saksaan kiertämään velomobiilikauppoja ja -valmistajia, jos vaikka pääsisi koeajolle. Eli pitäisi tehdä kierros ainakin Hannoveriin, Gifhorniin, Groningeniin, Dronteniin ja Beverwijkiin... Lääh.

Ne, joilla velomobiili jo on, niin summatkaapa äkkiä, mikä sellaisessa on olennaista? Mukavuus? Nopeus? Sateensuoja? Ulkonäkö? Hinta? Toimitusaika? Jokin muu? Pitääkö sen olla täysin katettu vai riittääkö avonainen ohjaamo? Jelpatkaa.

T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11183
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Helmi 2011, 20:46

ajarmala kirjoitti:Ne, joilla velomobiili jo on, niin summatkaapa äkkiä, mikä sellaisessa on olennaista? Mukavuus? Nopeus? Sateensuoja? Ulkonäkö? Hinta? Toimitusaika? Jokin muu? Pitääkö sen olla täysin katettu vai riittääkö avonainen ohjaamo? Jelpatkaa.


No tuon omavalmisteen pohjalta voisi jotakin _mielipiteitä_ heitellä. Sateensuoja on kaiken perusta, ajaessa ei saa kaatosateessakaan kastua, mistään. Aluksi kuvitttelin että jos ajaessa pää kastuu tai takin etumus niin kate olisi kuitenkin tyhjää parempi suoja. Näin ei kuitenkaan ole, vaan katteen pitää suojata kokonaan.
Nopeudella ei juurikaan ole mulle merkitystä, kun ei nuo kevyenliikenteen väylät ja työmatka muutenkaan ole siinä kunnossa että niillä voisi kovin kovaa ajaa. Tietenkin jos kinnerissä on kunnon jousitus niin vauhtiakin voi pitää enempi, mutta muuta liikennettä, risteyksiä ja pimeitä kurveja ei jousituskaan poista. Sisämeluun tulet järkyttymään, se on melkoinen, varsikin jos pää jää katteen sisään. Liekö hiljaisia kinnereitä edes olemassa? Ketteryyttä ei ole koskaan liikaa ja peruutus mahdollisuus on hyvä olla olemassa. Kätevää on jos pystyy huollot ja korjaukset tekemään koko pyörää purkamatta. Tavaratilaa pitää olla omaan käyttöön rittävästi.
Hintaa ei tietetenkään saisi olla juurikaan enempi kuin katsastetulla autolla, paitsi jos kinnerissä on sähkömoottori ja hyvät akut. Itse kun tekee niin pysyy toimitusaikakin hinnan lisäksi kohtuullisena.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja PW » 23 Helmi 2011, 21:05

Ongelma taitaa olla ett nuo velomobiili kuskit ei paljoo täällä forumilla notku, paitti Jukka, ehkä jonkun foorumilaisen kautta saat yhteyden. Tuossa on Eskon sivut josta löytyy nimiä ja kaupunki ainakin kolmelle kuskille http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa8e.html
Lisäksi jos muistan oikeen quest olis Kuopion suunnalla ja Vaasan suunnalla joku, oisko ollut go-one . Tarkistin se on leiba :) .
Ittekin oon alkanu kiinnostuu noista kinnereistä mutt kokeilemaan pitäs päästä, viime kesän Lowridessähän oli nuo kolme waw, mango ja leitra joita kyllä pääs kokeilemaan mutt säädöt oli sen verran pienemmille miehille ett oli vähän tiukkaa mahtuu sisään eikä oikeen selvää kuvaa saanu. Tuo quest on miulla listan käressä vaikka sitä en oo livenä nähnytkään. Tosin tuo leitrakin on mielenkiintonen kun se on niin ketterä kääntymään, ulkonäkö vaan on hiukan koominen.
Tuo tee-se-ite malli olis tietysti yks mahollinen , katteen teko on vaan aika isotöiden tuntunen jos haluu hyvän näkösen ja kevyen.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11183
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja jviirret » 23 Helmi 2011, 21:25

PW kirjoitti:Tuo tee-se-ite malli olis tietysti yks mahollinen , katteen teko on vaan aika isotöiden tuntunen jos haluu hyvän näkösen ja kevyen.


Jos itsetehty(budjetti n.300e) täyskatettu kinneri 24" maastorenkailla painaa n.30kg niin mielestäni ei tarvi yhtään hävetä sen painoa :wink: Mutta ulkonäön suhteen olet oikeassa, se vaatii työtä niin suunnittelu kuin toteutus vaiheessakin, Paljon.

Jukka
IRC:ssä kanavalla #nojakki

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 24 Helmi 2011, 00:13

jviirret kirjoitti:Sisämeluun tulet järkyttymään, se on melkoinen, varsikin jos pää jää katteen sisään. Liekö hiljaisia kinnereitä edes olemassa?
Jukka


Melusta on kyllä varoitettu, mutta kun ei ole koskaan päässyt kokeilemaan, niin ei oikein tiedä, miten häiritsevää se on. Hiljaisen kinnerin pystyy rakentamaan vain jostain pehmeästä ja vaahtomaisesta materiaalista, vrt. John Tetzin polyeteenivaahtolevystä rakennettu kuori: http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... intro.html.

jviirret kirjoitti:Hintaa ei tietetenkään saisi olla juurikaan enempi kuin katsastetulla autolla, paitsi jos kinnerissä on sähkömoottori ja hyvät akut. Itse kun tekee niin pysyy toimitusaikakin hinnan lisäksi kohtuullisena.
Jukka


Näin alkuvaiheessa sähkömoottori ei liene tarpeellinen vaan ihan tavallinen koko ajan poljettava kinneri olisi tähtäimessä. Kaupalliset versiot ovat vaan kovasti kalliita, mutta on toki todettava, että ovat ne sentään halvempia kuin henkilöautot. Tosin, sitten joutuu kyllä polkemaan... Itse tekemisestä ei oikein voi innostua, koska en osaa hitsata enkä juuri laminoidakaan, enkä ole koskaan rakentanut polkupyörääkään. Koulussa käsityötunneilla ei ollut muita kuin puutöitä, mutta niistä sitten tulikin aina kymppejä.

Tosin kyllä, jos joku alaa hallitseva on aloittamassa kinnerin rakentamista, niin mielelläni lyöttäytyisin mukaan vanhaa Pentagonin sanontaa mukaillen: miksi rakentaa yksi, kun tuplahinnalla saa kaksi?

T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja PW » 24 Helmi 2011, 08:56

Tuolla on yleensä muutama käytetty myynnissä , hollanninmaalla http://www.marktplaats.nl/ tällä hetkellä 5 kpl hakusanalla velomobiel. Hakusanalla ligfiets saapi sitten parisataa nojapyörää listalle.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja tavasti » 24 Helmi 2011, 10:42

ajarmala kirjoitti:Ne, joilla velomobiili jo on, niin summatkaapa äkkiä, mikä sellaisessa on olennaista? Mukavuus? Nopeus? Sateensuoja? Ulkonäkö? Hinta? Toimitusaika? Jokin muu? Pitääkö sen olla täysin katettu vai riittääkö avonainen ohjaamo? Jelpatkaa.

Ensimmäinen, oleellinen asia on, että kuinkas iso olet?
Aika monet kinnerit ovat ahtaahkoja, ja painorajatkin tulevat vastaan. Jos olet yli 180 cm pitkä, tai olet tukeva tai roteva, alkaa valikoima kaventua.

Itse olen 181 cm, painoa kymmenesosatonni, varmaan hieman keskivertoa rotevampi. Waw:iin ei kuulemma kannattanut edes yrittää, mangoon mahduin, mutta hartiat ottivat aukon reunoihin kiinni. Ajamaan pystyi, mutta en välttämättä ajaisi koko päivää ihan huvikseni. Jos haluat Kangasalla olevaan Mangoon päästä tutustumaan, niin minulta tai Jorilta saa omistajan yhteystiedot.

Leitrat tehdään kuskin mittojen mukaan, joten sellaiseen mahtuu kun oman tilaa, mutta suomessa oleva on tehty muistaakseni 165 cm pitkälle. Toki siihen istumaan pääsee, kun keula on aukeavaa mallia.

Leiban mitoituksesta ei ole tietoa. http://personal.inet.fi/koti/olavi.vahamaki/leiba.htm
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3594
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja irakas » 24 Helmi 2011, 12:04

Minä olen koeajanut muutamia kinnereitä ja kaikissa on hirvittänyt tuo kova melu, kun rakastan pelkkää tuulen huminaa. Jo tekemäni muutamat tavarakotelot ovat pitäneet liian kovaa ääntä. Minusta avoin nojapyörä on monessa suhteessa puolustettavampi kuin täyskatettu kinneri, jonka epäkohtia ovat mm:

Melu

Paino

Sisäänmenon hankaluus ja ahtaus. Mango-tyyppiseen tarvitaan jo melkoiset käsivoimat pois noustessa.

Monissa on suuri kaartosäde ja siten kömpelyys kaupunkiajossa

Kesällä kuuma

Olen tehnyt muutamia suunnitelmia, mutta eivät ole edenneet em. syistä pitemmälle.
Minun mielestä hyvä asianmukainen vaatetus korvaa hyvin kinnerin suoman suojan! :mrgreen:

Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/
SH1, SH2, SH3, SH5, SH6, SH15, SH18, SH21, SH25, SH26, SH28, SH30

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3755
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Nojanalle » 24 Helmi 2011, 13:19

Miten olisi Rotovelo. Ei ainakaan ole hinnan kiroissa. :lol:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5969
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Helmi 2011, 14:28

Eiks tohon projektiin liittyminen olisi kiinnostavaa.

Muistaakseni tässä oli tarkoitus tehdä muotit sinne Esmarinille josta sitten voisi niitä saada hankituksi?

http://web.me.com/artoj/Archies_Velomob ... lcome.html

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2432
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja tavasti » 24 Helmi 2011, 15:44

Nojanalle kirjoitti:Miten olisi Rotovelo. Ei ainakaan ole hinnan kiroissa. :lol:

Päivän kurssilla 4383 euroa, johon rahti, tulli ja ALV. Ihan saman maksaa kuin muutkin.
Ped3 taitaa olla halvin.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja PW » 24 Helmi 2011, 16:47

Trisledin sivuilta lösin tommosen http://www.trisled.com.au/formula-trisled.asp , onks tuo rakennussarja vai ? 4200,- austr. taalaa.

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5969
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja Pastori » 24 Helmi 2011, 19:32

PW kirjoitti:Trisledin sivuilta lösin tommosen http://www.trisled.com.au/formula-trisled.asp , onks tuo rakennussarja vai ? 4200,- austr. taalaa.

Petri



...johon rahti, tulli ja ALV

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1157
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja ajarmala » 24 Helmi 2011, 20:56

Pastori kirjoitti:Eiks tohon projektiin liittyminen olisi kiinnostavaa.
Muistaakseni tässä oli tarkoitus tehdä muotit sinne Esmarinille josta sitten voisi niitä saada hankituksi?
http://web.me.com/artoj/Archies_Velomob ... lcome.html


Juu, muuten aivan kiinnostava, mutta tämä projekti ei vastaa velomobiilin tärkeimpään vaatimukseen, joka on teknis-taloudellisten reunaehtojen puitteissa pienin mahdollinen ilmanvastus ajoneuvolle. Tuossa hankkeessahan on ajoneuvossa suuria aukkoja, jotka eivät voi olla aerodynaamisesti kovin edullisia. Kattamallahan haetaan mahdollisimman pientä ilmanvastusta ja bonuksena yleensä tulee myös suoja säältä. Molemmat ovat positiivisia ominaisuuksia mielestäni.

Nykyisen (kattamattoman) midracerini otsapinta-ala on 0,32 m2 ja muotokerroin 0,93 eli ilmanvastuskerroin on siis 0,298 m2. Meinaan, että siinä olisi vielä paljon parantamisen varaa siirtymällä katettuun ajokkiin. Tahtoo vielä vanhoillakin päivillään päästä ajamaan polkupyörällä yli kolmenkympin keskareita niin kuin nuorempanakin...

T. Ari
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 13353
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

ViestiKirjoittaja PW » 24 Helmi 2011, 22:02

Pitäs tehdä virtaviivanen muotti josta sitten vois tehdä useampia "kuoria" kinneriin. Oliskohan halukkaita muotin käyttäjiä? Pitäs vaan osata valita malli joka kelpaa itse kullekin, se taitaa olla projektin vaikeimpia asioita :wink:

Petri
Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.


Palaa sivulle “Yleistä”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa