Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja tm »

Hah! Kehittäkööt tuotettaan lisäämällä sinne "vapaan" luokan velomobiileille ja muille UCI-hengen vastaisille epäpyörille.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Palaan tähän vanhaan ketjuun, koska aihe koskee Milania:

Nyt voimansiirto on alkanut lyömään tyhjää aina silloin tällöin, tuntuu että ketju hyppäisi rattaan ylitse... Hmm? Toki onhan se jo mahdollista, koska laitteella on ajettu jo prikymmentä tuhatta kilometriä. Voisivatkohan takaratas tai ketju olla kulunut? Vai onko se mahdollista, että hyppiminen johtuisikin kuluneesta takavaihtajan ylärissasta? Hyppimistyä tapahtuu kaikilla vaihteilla, josta päättelisin, että ehkä kyse ei olekaan rattaiden kulumisesta. Alarissanhan Wacky ystävällisesti jo vaihtoi viime vuonna Asikkalassa, mutta ylärissa on alkuperäinen. Jospa kokeilen ensin vaihtaa rissan. Jos vaikka tokenisi siitä...

Rissanhan ei pääsekään käsiksi noin vain: pitää varmaan irrottaa takakiekko, jotta saa rataspakan pois tieltä. Kun kiekko on irti, niin siinähän näkee myös takapakan kunnon. Samalla voisi myös vaihtaa takarenkaan, kun kerran kiekko tullee irrotettua. Viime kerralla takarenkaan vaihtoon tosin meni kaksi tuntia, niin kuin tässä ketjussa aikoinaan kerroin... Saas nähdä, kuinka nyt käy. Toivottavasti korjaus onnistuu, koska muuten ei pääse Lowrideen...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Joko mittasit ketjun, onko se jo liian kulunut? Kahden samannäköisen paikan väli pitää olla alle 310 mm. (Uusi ketju 305 mm).

Samanlainen vika oli Markun ja Takakenon Mangoissa. Mikä niiden syyksi lopulta selvisi, tai miten ne lopulta korjautuivat, pitää heidän itse kertoa. Markun Mangossa oli kai liian kulunut takaketju ja ratas. Jeren Mangon ketjun hyppimissyy jäi minulle hämäräksi.

Arvaukseni on, että paluuketjun takelteli putkessa tai häkissä syötti epätasaisesti takavaihtajalle, joka ei kyennyt pitämään pulsseina tulevia löysiä ketjuosia rattaalla, kun löysä kohta pääsee kuluneelle takapakalle.

Varmista takavaihtajan ketjunkiristimen ja taittopyörien juoheva toiminta ja putsaa paluuketjun reitti ylimääräisestä takeltelua aiheuttavasta ryönästä. Nuo löysät aiheuttavat sivuvetoja ketjulle ja tuottavat jäykkiä lenkkejä, jotka aiheuttavat ketjujen hyppäämistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Joko mittasit ketjun, onko se jo liian kulunut? Kahden samannäköisen paikan väli pitää olla alle 310 mm. (Uusi ketju 305 mm).

Minulla kun ei ole kuin 150 mm:n työntötulkki, niin mittaan n:n lenkin välin työntötulkin sarvilla kireäksi kiristämällä: viitsin tehdä kaksi mittausta, koska oli hankala ja ahdas mitata: 132,60 ja 132,78 mm. Samanlaisia arvoja olen saanut muistakin pyöristäni.

Mutta, kun lopulta sain 20 min aherruksen jälkeen takapyörän irti, niin pääsi näkemään myös takarattaan:

takaratas.jpg
takaratas.jpg (71 KiB) Katsottu 4263 kertaa

Olisikos se jo vähän kulunut? Vai mitä mieltä olette? Vähän kyllä näyttäisi kuluneelta... Paikalliset pyöräkaupat ovat jo kiinni, joten niiden mielipidettä ei pääse nyt enää kysymään, joten foorumiin pitää nyt vaan luottaa...

Jos se on kulunut, niin toivotaan, että niillä on 11 - 34 ysilehtisiä pakkoja. Pitäisiköhän ketjutkin sitten vaihtaa samalla?

Ainiin, se ylärissa: sain sen jo varmaankin vaihdetuksi ja toivottavasti ketju menee nyt kolmannella yrittämällä oikein päin... Oli pakko tuoda nojakki viereen malliksi ja yrittää sen perusteella päätellä, mistä välistä ketjun pitäisi mennä. Hankalaa, kun vaihtajat ovat ihan eri asennoissa...

3.jpg
3.jpg (83.98 KiB) Katsottu 4263 kertaa
4.jpg
4.jpg (45.82 KiB) Katsottu 4263 kertaa

Jooh, ja vielä tahän väliin se takarenkaan vaihto sillä aikaan, kun odottelen kommentteja pakan kuluneisuudesta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Mittaustuloksista voisi päätellä että olet mitannut viiden tuuman pätkää ja venymäksi tulee noin 4%. Se on järkyttävän paljon ja meinaa että ketjut ja rattaat on kaikki vaihtokunnossa, ei oo ihme jos hyppii...

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ajarmala kirjoitti:

Nyt voimansiirto on alkanut lyömään tyhjää aina silloin tällöin, tuntuu että ketju hyppäisi rattaan ylitse... Hmm?

Mulla oli juuri tämä vaiva. Paljastui mittakepillä. TMS oli ajanut ketjua ja rattaita hitusen sisään - omasta mielestään olis pitänyt vielä kymppitonnin kestää tai jotain. No ei. Ketju oli palasin ja aika venynyt. Uusin voimansiirron takapäästäkin sit heti kun oli etupäässä jo uudet kamat.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

NikoK kirjoitti:

Mittaustuloksista voisi päätellä että olet mitannut viiden tuuman pätkää ja venymäksi tulee noin 4%. Se on järkyttävän paljon ja meinaa että ketjut ja rattaat on kaikki vaihtokunnossa, ei oo ihme jos hyppii...

Taitaa olla siis kulunut, eli varmaan vaihtoon sekä pakka että ketju... Ketjuhan ei kai veny vaan kuluu, mikä näkyy siinä, että se näyttää pitenevän. Huomenna pyöräkauppaan ja sieltä uusia osia. Pitää löytää sellainen kauppa, jossa on varastossa neljä ysivaihdeketjua - varmuuden vuoksi, kun en tiedä, meneekö niitä kolme vai neljä. Tänään ei viitsi ketjulle tehdä enää mitään, kun sain juuri kädet puhtaaksi osuuskaupan halvimmalla X-Tra -vartalovoiteella.

Ja niin, takarengas tuli nyt sitten jo vaihdettua. Ei siitä vanhasta vielä kankaat näkyvissä olleet, niin kuin sitä edellisessä renkaassa oli :-)

Katsotaan ny, saanko Milanin kuntoon torstaiksi, koska silloin pitäisi jo lähteä kohti Kaarinaa. Jollei, niin sitten pitää ottaa Performer, mutta en ole sitä vielä koskaan koettanut sovittaa uuteen Puntooni. Almeraan se kyllä mahtui... Jänskää ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ajarmala kirjoitti:

Pitää löytää sellainen kauppa, jossa on varastossa neljä ysivaihdeketjua - varmuuden vuoksi, kun en tiedä, meneekö niitä kolme vai neljä.

Stradaan meni mun säädöillä TASAN kolme ketjua.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Minun mielestäni 15 tkm olisi aika maksimi ketjun vaihtoväli kinnerissä.
Varmaan ne venyy käytössä vaikka olisi aika puhdastakin.

Jos tarkoitit Pirkan pyöräilyssä ollutta ongelmaa, niin ei kyllä selvinnyt minullekaan mistä johtui.
Tosin tuolla reitillä joutuu etuvaihtajaakin käyttämään paljon.
Ratareidessä ei ollut mitään teknistä ongelmaa.
T:Jere

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3837
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Takarattaat ei näytä älyttömän kuluneelta ainakaan siinä määrin että niistä johtuis ketjun hyppiminen, mutta ketju yleensä kuluu loppuun kauan ennen kuin takarattaat ja se voi hyvinkin olla ihan loppu. Kannattaa varautua siihen ettei noi rattaat enää hyväksy uutta ketjua joten osta valmiiksi uusi kasetti ja vaihda jos tarvii

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

NikoK kirjoitti:

Mittaustuloksista voisi päätellä että olet mitannut viiden tuuman pätkää ja venymäksi tulee noin 4%. Se on järkyttävän paljon ja meinaa että ketjut ja rattaat on kaikki vaihtokunnossa, ei oo ihme jos hyppii...

ajarmalan mittaustavasta ei voi päätellä mitään ketjun venymisestä:

ajarmala kirjoitti:

Minulla kun ei ole kuin 150 mm:n työntötulkki, niin mittaan n:n lenkin välin työntötulkin sarvilla kireäksi kiristämällä: viitsin tehdä kaksi mittausta, koska oli hankala ja ahdas mitata: 132,60 ja 132,78 mm.

Pitäisi mitata tappien keskeltä, levyjen saman suuntaisista reunoista tms. Ei tuolla tavalla ketjun rullien vastakkaisista reunoista.

ajarmala kirjoitti:

Samanlaisia arvoja olen saanut muistakin pyöristäni.

Mutta, kun lopulta sain 20 min aherruksen jälkeen takapyörän irti, niin pääsi näkemään myös takarattaan.

Minusta tuo rataspakka on vielä varsin hyväkuntoinen, ei tuossa ainakaan pahasti venynyt ketju ole kulkenut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

ajarmalan mittaustavasta ei voi päätellä mitään ketjun venymisestä:

Pitäisi mitata tappien keskeltä, levyjen saman suuntaisista reunoista tms. Ei tuolla tavalla ketjun rullien vastakkaisista reunoista.

Minusta tuo rataspakka on vielä varsin hyväkuntoinen, ei tuossa ainakaan pahasti venynyt ketju ole kulkenut.

Jukka

Mittaustapa on yhtä hyvä kuin mitata kymmenenkin lenkkiä, mutta 10 lenkin mittaamiseen tarvitaan pitkä ja kallis työntötulkki... Nyt hankaluutena vaan on se, että en ole tullut mitanneeksi uusien ketjujen alkupituutta. Mittaustavalla millä hyvänsä.

Tappien keskeltä vaikea mitata käytännössä. Enpä tiedä kenenkään mittaavan ketjuja tappien keskeltä - eikös ne 10 tuuman pituiset mittatikutkin mittaa tappien sisäpinnalta.

Kuva rataspakasta taitaa olla vähän huono: jos minulta kysyttäisiin mielipidettä, melkeinpä sanoisin, että hampaiden väliset hahlot ovat leventyneet selvästi.

Panenpa liitteeksi vielä LibreOffice -taulukon pituusmittauksistani. Kunhan saan kaupasta uusia ketjuja, niin mittaanpa niistä myös sen alkupituuden.

Liitteet
ketjujen_venymät.ods
(58.97 KiB) Tiedosto ladattu 78 kertaa

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja TMS »

Minustakaan tuo pakka ei näytä pahasti kuluneelta. Eikä se ketjukaan kyllä ihan pienellä kulumisella rupea kokemuksieni perusteella hyppimään. Minä pelkään pahasti, että syyllinen on takanapa. Sinullahan on se joku napavaihdeviritys siinä. Varsinkin kun kerran kaikilla vaihteilla hypyttää.

Muistaakseni joskus vuosia sitten kun Nokialla Milanilla ajoin sen 200m, niin se hyppi yli jo silloin kun kovaa polki.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

TMS kirjoitti:

... niin se hyppi yli jo silloin kun kovaa polki.

Mulla hypeksii (hypeksi, koska nyt telakalla) ihan asiallisen navan ketjuvaihde kovassa paikassa. Viime kesänä luulin että kyseessä on sinkulakitin ratas joka on vähän heppoisemman näköinen kuin normipakka. Vaihdoin syksyllä hyvän maantiepakan siihen ja katsos - keväällä ajellessa hyppi sitten samalla lailla ylämäissä.

Joten ihan asiallinen huomio tämä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Mittaustapa on yhtä hyvä kuin mitata kymmenenkin lenkkiä, mutta 10 lenkin mittaamiseen tarvitaan pitkä ja kallis työntötulkki... Nyt hankaluutena vaan on se, että en ole tullut mitanneeksi uusien ketjujen alkupituutta. Mittaustavalla millä hyvänsä.

Tappien keskeltä vaikea mitata käytännössä. Enpä tiedä kenenkään mittaavan ketjuja tappien keskeltä - eikös ne 10 tuuman pituiset mittatikutkin mittaa tappien sisäpinnalta.

Noin lyhyessä pätkässä prosentin ero on hyvin pieni, tulee pienestäkin mittavirheestä. Mitä pidemmän pätkän voi mitata sitä pienempi mittavirhe. Itse mittaan rullamitalla sivulevyjen reunoista(sivulevyen etureuna --->sivulevyn etureuna). 12 ulompaa sivulevyä on 305mm. Rullamittan tarkkuus riittää koska 1% venymä on 3mm. Ei tarvi olla uutta ketjua ostettuna että voi verrata kun käyttää hyväkseen tietoa että polkupyörän ketjun lenkin pituus on uutena 1/2".

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin