Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Eikä se ketjukaan kyllä ihan pienellä kulumisella rupea kokemuksieni perusteella hyppimään.

Ei rupea ei, jos kuluu samaan tahtiin hammasrattaiden kans. Kävin mittaan geopyörän ketjun, venymää liki 2%(24 tapin väli 310-311mm) ja pakka silmin nähden vähän kuluneempi kuin tuo ajarmalan pakka. Ei hypi yhdelläkään vaihteella. Sitten kun alkaa hyppimään niin se alkaa eniten käytetystä, mutta muilla voi vielä ajella huoletta.

Jos siinä tosiaan on huoltamaton rumpuvaihde takana ketjuvaihteen lisäksi niin sieltä se syyllinen saattaisi löytyä noilla ajokilometreillä. Hyppiikö kaikilla rumpuvaihteen vaihteilla? Mikä vaihteisto?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Minä pelkään pahasti, että syyllinen on takanapa. Sinullahan on se joku napavaihdeviritys siinä. Varsinkin kun kerran kaikilla vaihteilla hypyttää.

Muistaakseni joskus vuosia sitten kun Nokialla Milanilla ajoin sen 200m, niin se hyppi yli jo silloin kun kovaa polki.

Se on SRAM Dualdrive, jossa on kolme vaihdetta ja suora kakkonen. Silloin, kun Nokialla ajelit oli se jotenkin vinksalleen säädetty ja minullakin kolmonen pomppi. Mutta koskaan kakkonen ei ole pomppinut.

Jos taas ajelit siellä Nokialla kakkosella, niin siitä ei voi tehdä muuta johtopäätöstä kuin sen, että minunkin jalkoihini on tullut paljon lisää voimaa. Eikä! Vaan kyllä vaihteet jossain hyppivät rattaiden yli, kun siitä kuuluu vielä sellainen kolauskin.

Voisihan tuon toki koota tuollaisenaan huomenna ja käydä koeajolla... Mutta käynpä nyt kuitenkin ensin konsultoimassa molempia pyöräkauppoja täällä Nummelassa - ja jollei riitä, niin Lohjalla on lisää.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Noin lyhyessä pätkässä prosentin ero on hyvin pieni, tulee pienestäkin mittavirheestä. Mitä pidemmän pätkän voi mitata sitä pienempi mittavirhe. Itse mittaan rullamitalla sivulevyjen reunoista(sivulevyen etureuna --->sivulevyn etureuna). 12 ulompaa sivulevyä on 305mm. Rullamittan tarkkuus riittää koska 1% venymä on 3mm. Ei tarvi olla uutta ketjua ostettuna että voi verrata kun käyttää hyväkseen tietoa että polkupyörän ketjun lenkin pituus on uutena 1/2".

Jukka

Noh, Milanissa ei missään kohtaa ole 305 mm:n pätkää ketjua näkyvissä. Siis muuten kuin eturattaan ympäri...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Se on SRAM Dualdrive, jossa on kolme vaihdetta ja suora kakkonen. Silloin, kun Nokialla ajelit oli se jotenkin vinksalleen säädetty ja minullakin kolmonen pomppi. Mutta koskaan kakkonen ei ole pomppinut.

Se, että kakkonen on suora välitys, ei tee sitä neutraaliksi yli hyppimiselle. Saman tapaiset vapaarattaan väkäset siellä on kaikille kolmelle vaihteelle ja kun niiden kärjet, vastapinnat tai jouset kuluu niin saattaa hypähdellä yli.
Dualdrivessä näyttää vapaarattaan väkäsissä olevan samanlaiset "jousi" systeemit kuin Nexus navoissa:

Kuva

Eli liparekohtaiset kierrejouset on korvattu tuollaisella yhdellä rautalanka lenkuralla joka väsyy 100x helpommin kuin kierrejouset. Näiden ruostuminen tai väsyminen aiheuttaa Nexus3:ssa vaihteiden hyppimistä ja lopulta eivät pysy päällä ollenkaan kun jousi ei jaksa vetää yhtään liparetta ulko asentoon.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

TMS kirjoitti:

Minä pelkään pahasti, että syyllinen on takanapa. Sinullahan on se joku napavaihdeviritys siinä. Varsinkin kun kerran kaikilla vaihteilla hypyttää.

Muistaakseni joskus vuosia sitten kun Nokialla Milanilla ajoin sen 200m, niin se hyppi yli jo silloin kun kovaa polki.

Saatat kyllä olla oikeassa. Pitääkin paneutua Dualdriven sielunelämään enemmän. Sehän on jotenkin säädettävissä, clickboxissa on illuna, josta näkee keltaisen viivan, joka pitäisi saada osumaan ikkunan hahloon. Pitää varmaan koota pyörä, jotta pääsee näkemään viivan paikan... Taidan kuitenkin konsultoida myös pyörähuoltoja.

Pelkään, että tähän menee kauemmin kuin torstaihin varsinkin, jos napaa joutuu vielä huoltamaan...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Kaivoinpa varastosta ihan kameran ja otin lähikuvan pakasta, kun olin sitä hieman hammasharjalla ja Lidlin Formil -kirjopesuaineella rasvasta putsannut. Enpä sitten tiedä, miltä uusi pakka näyttäisi, mutta tämä on nyt tälläinen:

6.jpg
6.jpg (93.83 KiB) Katsottu 4960 kertaa

Mutta siis: tosi mielenkiintoista tämä vikasyiden jäljittäminen ja se antaa näin juhannuksen jälkeen kivaa älyllistäkin haastetta elämään ;-)

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Minusta nuo hampaat on liki kuin uudessa pakassa(niiden kuvia on netti pullollaan).
Kuluneessa hampaiden kärjet ovat kapeammat ja epäsymmetriset, eli reuna johon ketjun rullaholkit vastaa sen kiristyessä loivenee, tähän tapaan

Kuva

Tuossa ei kahdella pienimmällä eikä suurimmalla varmaan ketju vielä hypi, mutta muut rattaat ovat entiset.

Tuossa videossani kohdasta 1:20 näytän miten ketjun ja rattaiden kunnon voi myös todeta. Onnistuu myös ketjun ollessa pyörässä, mutta kinnerissä vähän ahdasta :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Tuossa videossani kohdasta 1:20 näytän miten ketjun ja rattaiden kunnon voi myös todeta. Onnistuu myös ketjun ollessa pyörässä, mutta kinnerissä vähän ahdasta :D
Jukka

Täytyypä kokeilla: tuo eturattaalta nosto on aika helppo. Toki tietenkin myös eturatas saattaa olla jo kulunut, mutta tuskinpa paljon, koska siinä on sentään 61 hammasta, jos nyt oikein muistan.

Mutta jos vika onkin takanavan napavaihteessa, niin sen korjaushan kestää iän kaiken. Hyvää pyöräilykautta menee ihan hukkaan.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Takapakka miustakin ok kunnossa.
Jos vika napavaihteessa, voiko se olla rasvan puutetta tai jäykkyyttä - puhdistuksen ja rasvauksen puute?
Nexustakin suositellaan öljyämään vuosittain, eikös muutkin napavaihteet tartte huoltoo? Tää nyt on tietyst ollu vaan kesäkäytössä mutt kuitenkin :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos ammattiapua tarttee kerkeiskö Riku tai joku "velho" - välimatkaa toki on vähän :roll: Ammattitaitoo kuitenkin Fillarivelhoilta löytynee myös kinnereihin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Jos vika napavaihteessa, voiko se olla rasvan puutetta tai jäykkyyttä - puhdistuksen ja rasvauksen puute?
Nexustakin suositellaan öljyämään vuosittain, eikös muutkin napavaihteet tartte huoltoo? Tää nyt on tietyst ollu vaan kesäkäytössä mutt kuitenkin :roll:

Minusta napavaihde joutuu tässä lujemmalle rasitukselle kuin "normaali" käytössä. Sisuskalut on samat kuin 3vaihteisessa pystypyörässä, mutta kestettävät momentit suurempia kun isoin hammasratas on jopa 32piikkinen verrattuna "normaaliin" 19-21 piikkiseen. 50% lisää vääntömomentia samalla ketjuvoimalla. Rohflofissa on muistaakseni joku hammasluku raja jonka ylittämisen jälkeen takuu raukeaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1624
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja Härski »

ajarmala kirjoitti:

10 lenkin mittaamiseen tarvitaan pitkä ja kallis työntötulkki...

..mutta 100.n lenkin mittaamiseen riittää pajukeppi, jonka voi käydä kalibroimassa naapurin kalliilla rullamitalla :mrgreen:

sori ei voinu vastustaa kiusausta!

Kannattaa muistaa mitattaessa, että mitä suurempaa mittaa mitataan, sitä suurempi voi olla mittauksen heitto.
siks esii renkaan kehämittaa määritettäessä kannattaa mitata mieluummin 10 kierrosta, kuin vain yksi..

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Takapakka miustakin ok kunnossa.
Jos vika napavaihteessa, voiko se olla rasvan puutetta tai jäykkyyttä - puhdistuksen ja rasvauksen puute?

Ok, pakkaa tai ketjua ei nyt sitten vaihdetakaan.

Dualdriven manuaali sanoo, että se on "provided with permanent lubrication and maintenance-free under normal conditions."

Eh?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Jos ammattiapua tarttee kerkeiskö Riku tai joku "velho" - välimatkaa toki on vähän :roll: Ammattitaitoo kuitenkin Fillarivelhoilta löytynee myös kinnereihin.

Ehkäpä, mutta en ole vielä uskaltanut heitä lähestyä...

Soitin yhteen Lohjalaiseen pyöräliikkeeseen ja siellä ne melkein innostuivat asiasta, mutta eivät olleet muistaakseen koskaan tätä napaa käsitelleet. Kokemusta oli kyllä Nexuksista...

Nummelassa taas eka liike neuvoi melkein suoraan kääntymään paikkakunnan toisen liikkeen puoleen. Toisessakaan eivät olleet tällaista napaa nähneet, mutta lupasivat kysyä SRAMin teknisestä tuesta neuvoa, mitä pitäisi navalle tehdä. Sitä siis odotellessa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Takapakka miustakin ok kunnossa.
Jos vika napavaihteessa, voiko se olla rasvan puutetta tai jäykkyyttä - puhdistuksen ja rasvauksen puute?

Ok, pakkaa tai ketjua ei nyt sitten vaihdetakaan.

Dualdriven manuaali sanoo, että se on "provided with permanent lubrication and maintenance-free under normal conditions."

Eh?

"oman aikansa kestää ja sitte hajoaa" ei oo ikuisia rumpuvaihteetkaan. Vähimmällä stressillä pääsee kun käyttää niinkuin valmistaja suosittelee, eli ajaa niin kauan ku toimii ja vaihtaa ku hajoaa. Putsailemalla ja rasvailemalla voi elinkaarta yrittää pidentää, mutta pitää aloittaa heti uutena ensimmäisten tuhansien jälkeen eikä vasta sitten kun on jo loppuun kulunut.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin