Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos ammattiapua tarttee kerkeiskö Riku tai joku "velho" - välimatkaa toki on vähän :roll: Ammattitaitoo kuitenkin Fillarivelhoilta löytynee myös kinnereihin.

Ehkäpä, mutta en ole vielä uskaltanut heitä lähestyä...

Soitin yhteen Lohjalaiseen pyöräliikkeeseen ja siellä ne melkein innostuivat asiasta, mutta eivät olleet muistaakseen koskaan tätä napaa käsitelleet. Kokemusta oli kyllä Nexuksista...

Nummelassa taas eka liike neuvoi melkein suoraan kääntymään paikkakunnan toisen liikkeen puoleen. Toisessakaan eivät olleet tällaista napaa nähneet, mutta lupasivat kysyä SRAMin teknisestä tuesta neuvoa, mitä pitäisi navalle tehdä. Sitä siis odotellessa...

Ei kaikkia velhoja kannata pelätä, enemmän pelkäisin antaa sitä napaa semmoselle, joka ei oo koskaan korjannu tommosta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Vaihtaisin kyllä ketjut tai olisin vaihtanut ne jo talvella.
Vaan, jos nyt juuri ei ehdi.
T:Jere

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä hommaisin jostain tavallisella navalla varustetun ysilehtisen takakiekon ja uuden ketjun, jolloin ainoa vikapaikka tämän jälkeen voisi olla enää takavaihtaja.
Yksinkertaisempi tekniikka menee harvemmin rikki. Tällaista "varapyörää"" voisi sitten käyttää talvirenkaalla varustettuna poikkeusolosuhteiden kiekkona.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Miten? Olikos Milanissa Dualdrive väliakselina vai takanapana kiinni?

Tuommoisella sivulla https://www.utopia-velo.de/radratgeber/ ... dualdrive/ sanotaan käyttöiäksi 40 tkm ja voitelu 5000 km välein

Ebayssa näyttäisi olevan 91,90€ + 16,90€ navalle hinta http://www.ebay.com/itm/SRAM-Ersatz-f-D ... Swt5hYi8Kl mikä nyt oli halvimmasta päästä, koko roska vipuineen ja rataspakkoineen 165€, levyjarruversio (väliakselimalli) n. 200€ koko sarja, jos haluaa varmuusvaraston kotiin.

Fillariosissa ja erityisesti kinnerinosissa on tullut ostettua monesti palikoita etukäteen niin on kotohyllyssä jonkinlainen varaosavarasto. Nyt ne on jopa yhdessä paikassa ja lajiteltuna :mrgreen: Tommonen Dual drive settikin on varalla levyjarruversiona (kait oli Mangon sähköistys Bafangilla aika hilkulla?), että jos viikonloppuna hajoaa niin voin ottaa varaosan mukaan :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

terppa kirjoitti:

Miten? Olikos Milanissa Dualdrive väliakselina vai takanapana kiinni?

Tuommoisella sivulla https://www.utopia-velo.de/radratgeber/ ... dualdrive/ sanotaan käyttöiäksi 40 tkm ja voitelu 5000 km välein

Ebayssa näyttäisi olevan 91,90€ + 16,90€ navalle hinta http://www.ebay.com/itm/SRAM-Ersatz-f-D ... Swt5hYi8Kl mikä nyt oli halvimmasta päästä, koko roska vipuineen ja rataspakkoineen 165€, l

Milanissa SRAM Dualdrive II on takanavassa ja mitään väliakselia ei ole. Nummelan pyörakaupasta ilmoittivat, että niin vanha malli, ettei varaosia enää saa. Dualdriven kolmosversiota olisi taas maahantuojalta saatavissa jo syyskuun puolivälin jälkeen... Toki Ebaystä löytyisi runsaalla satasella, niin kuin kerroitkin.

Wacky tuli iltapäivällä taistelemaan tämän navan kanssa: kaksi kertaa se purettiin miehissä, mutta ei se siitä kummoisemmaksi tullut: heittää tyhjää kakkosella ja kolmosella, ehkä toimisi ykkösellä. Wackyllä on jossain saatavissa 3-v Nexus, jonka virittää uuden vaihdekahvan kanssa huomenna. Peukkuja!

Ketjutulkilla mitattiin, että ketju kyllä alkaa olla pian finaalissa - taisi olla 75 % "sallitusta" venymästä jo käytetty... Pikapuoliin menee sekin siis vaihtoon.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kannattaisiko samaan vaivaan, kun on koppa auki ja ammattimies apuna vaihtaa ketjukin?

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Wackyllä on jossain saatavissa 3-v Nexus, jonka virittää uuden vaihdekahvan kanssa huomenna. Peukkuja!

Aamupäivällä Wacky tuli kiekon kanssa, jota kokeiltiin: melkein onnistui, mutta minulla meni pupu pöksyyn, kun Nexuksen akselin päähän tuleva mötikkä (nimi pakenee mielestä) oli suurempi kuin SRAMilla. Lisäksi sen takana, vaikeassa paikassa on vielä kuusiokololla kiristysruuvi... Kokeilin kiinnittää ja irrottaa sitä, mutta ei uskaltanut ottaa sitä. Tien päällä sateessa, pimeässä ja pakkasessa sen irrotus ja kiinnitys olisi kyllä yhtä tuskaa. Eli ei siis tullut kauppoja ja Milan on edelleen rikki.

Jostain netistä pitää nyt vaan etsiä uudet sisuskalut Dualdrive II:een. Kakkonen varmaan menisi heittämällä, eikä tarvitsisi pinnata kiekkoa uudestaan. Kolmosta saa nyt, mutta sopiiko se kakkosen napaan? Uusi kolmonen vaatii sitten uuden pinnauksen. Etsimään netistä...

Jorin ehdottama tavallinen takakiekko (ilman napavaihteita) olisi periaatteessa ok, mutta sitten jää pahimmat ja pisimmät ylämäet polkematta. Kinnerin talutus taas on hittomaista, koska ohjaus ei keskitä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

]

terppa kirjoitti:

Ebayssa näyttäisi olevan 91,90€ + 16,90€ navalle hinta http://www.ebay.com/itm/SRAM-Ersatz-f-D ... Swt5hYi8Kl mikä nyt oli halvimmasta päästä, koko roska vipuineen ja rataspakkoineen 165€, l

Niinpäs onkin. Se on kyllä versio 3... Haittaakohan se mitään?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Jostain netistä pitää nyt vaan etsiä uudet sisuskalut Dualdrive II:een. Kakkonen varmaan menisi heittämällä, eikä tarvitsisi pinnata kiekkoa uudestaan.

Jos vaihdat pelkät sisukalut niin laakeripinnat jää vanhasta ja samoin "vapaarattaiden" kielekkeiden vastapinnat koska ne ovat rummun sisäpinnassa :( Nämä vastapinnat saattaa olla hyvinkin rispaantuneet jos sillä on paljon ajettu niin että hurttailee tyhjää.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Niinpäs onkin. Se on kyllä versio 3... Haittaakohan se mitään?

Jenkeissä samaa hankaluutta:
https://www.bentrideronline.com/message ... p?t=109472

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Jostain netistä pitää nyt vaan etsiä uudet sisuskalut Dualdrive II:een. Kakkonen varmaan menisi heittämällä, eikä tarvitsisi pinnata kiekkoa uudestaan.

Jos vaihdat pelkät sisukalut niin laakeripinnat jää vanhasta ja samoin "vapaarattaiden" kielekkeiden vastapinnat koska ne ovat rummun sisäpinnassa :( Nämä vastapinnat saattaa olla hyvinkin rispaantuneet jos sillä on paljon ajettu niin että hurttailee tyhjää.

Jukka

Laittaisin kyllä kokonaan uuden navan. Mutta jos kakkosen sisuskaluilla haluaa koittaa niin aavan meren tuolla puolen jossakin on maa josta niitä vielä ostaa saa http://www.ebay.com/itm/NEW-SRAM-Dual-D ... Swax5Y2nKN tai ainakin kuva on kakkosversiosta :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
takakeno
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 575
Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Oletko Ari tulossa Kaarinaan ollenkaan?
Jos et, niin joudun maksamaan huoneen yksin.
T. Jere

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

takakeno kirjoitti:

Oletko Ari tulossa Kaarinaan ollenkaan?
Jos et, niin joudun maksamaan huoneen yksin.
T. Jere

Kuulin, että Premnas on löytänyt sinulle kaverin perjantaista lähtien. Kai?
Mutta jos sinulle tulee ylimääräistä kulua tästä, niin kompensoin toki. Sovitaan meilillä tai voicena.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1999
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Terpalta sain uuden SRAM DD3 -navan, mutta se on levyjarruversio. Sovittelin sitä Milaniin, mutta levyjarrun kiinnityskannat eivät mahdu Milanin pyöräkoteloon. Eli pitää siis jossain välissä roudata tämä takaisin Terpalle.

Siispä:
a) tilaan netistä uuden DD3:n ei-levyjarruversiona, tai
b) noudatan Jorin ehdotusta vaan ihan tavallisesta takanavasta ilman mitään kappavaihteita

Tuossa b:ssä jää sitten se kaikkein pienin välitys pois, kun ei saa navasta alivaihdetta. Takapakka on 9-v 11-34 ja kyllä silläkin nyt jonkun mäen selvittää, kunhan kiertää ne jyrkimmät.

Hmm. Täytyy vähän laskeskella...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17761
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Mites täällä sujuu? Ootko saanu päätettyä, miten korjaat Milanin? Huolehdin vaan, ett saadaan siut matkaan - ens viikolla Haapsaluun. No ainahan voit lähtee avopyörällä ja jutustella ajon aikana meijän muiden kanssa - mukavaa menoa sekin :mrgreen: Vauhdilla ei niin väliä, oluelle kerkee pysähtyä useemmin :wink: Pääasia ett saadaan siut messiin :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin