Sivu 20/22

Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 07 Heinä 2018, 16:01
Kirjoittaja ajarmala
ajarmala kirjoitti:

uudet ketjut vanhan jatkoksi ja vedetään paikalleen.

Kun torstaina kaikki tuntui toimivan loistavasti, niin tänään koeajolle Lohjalle: ensimmäisessä ylämäessä alkoi takapäästä kuulua hassua pimputusta. Seis. Ei kuulu kinneriä työntäessä. Ajoon. Taas kuuluu. Ottaako pinnat kiinni johonkin? Pikku hiljaa takaisin kotiin ja tutkimaan.

Takakiekko on selvästi vinossa - oikealla puolen tilaa kotelon reunaan 5 mm ja vasemmalla ainakin 20 mm. Ja kyllä, pinnat ottavat kiinni työluukun kannen niitteihin. Akselin mutterit löysälle ja vääntämään. Kuinkas tämä kiekko näin kireällä ja hangoittelee vastaan? No, vaihde on isolla ykkösellä ja vaihtaja vääntää vastaan. Kolmoselle. Mutterit kiinni. Nyt hankaa kotelon seinään. Vielä pari uuttaa iteraatiota ja nyt ei hankaa. Mutterit kiinni.

Miksiköhän vasemman puolen mutteri tuolla tavalla löystyy kiristettäessä? Jengat sökönä? Eikai. Mutterin saa sen verran kireälle kuin sormin jaksaa vääntää, mutta heti kun ottaa kiintoavaimen, niin jengat pettää. ***hana! Kierteet rikki joko mutterista tai todennäköisemmin itse akselista. Maanantaina pitää käydä ostamassa uusi mutteri ja prikkoja. Jos prikoilla saisi sen pitämään eri kohdasta akselin kierrettä. Huoh. Ja torstaina ketjun vaihdon jälkeen kun olin jo niin tyytyväinen, kun kaikki tuntui pelaavan hienosti! Sen siitä saa, kun nuolaisee...


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 07 Heinä 2018, 18:10
Kirjoittaja Wacky
ajarmala kirjoitti:

Kierteet rikki joko mutterista tai todennäköisemmin itse akselista. Maanantaina pitää käydä ostamassa uusi mutteri ja prikkoja. Jos prikoilla saisi sen pitämään eri kohdasta akselin kierrettä.

Ne mutterit tehdään tahallaan pehmeämmästä seoksesta metallia kuin akselit jolloin se on käytännössä aina mutteri josta menee jengat ekana, eli tuskin akseli on pilalla millään tapaa. Eikös sulla ole ylimääräiset mutterit vanhassa navassa vai käytitkö vanhat uudessa?


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 14:21
Kirjoittaja ajarmala
Wacky kirjoitti:

käytännössä aina mutteri josta menee jengat ekana, eli tuskin akseli on pilalla millään tapaa. Eikös sulla ole ylimääräiset mutterit vanhassa navassa vai käytitkö vanhat uudessa?

Eipä ole muttereita, kun ostin vain navan, kun se oli tarjouksessa. Ei ollut muttereita eikä edes puikkoa. Ne sai vanhasta navasta.

Nyt on metsästetty mutteria: Baltic Bolt Finlandissa ei ollut tällaista M 10,5 mm tiuhakierteistä mutteria - ei kupumutterina eikä tavallisena. Minkä takia pitää ola näin epästandardi mutteri? Eikö M10 olisi ollut paljon yleisempi? Sporthammer fillariliike Nummelassa: ei ole mitään sopivaa. Soitto SRAMin maahantuojalle Tampereelle: heillä ei ole varastoa vaan se sijaitsee Tanskassa. Mutta antoivat vinkin, että Fillarikellarissa Helsingissä olisi vastaavan mittaisia kupumuttereita. Soitto Fillarikellariin: juu on muttereita, tilattava heidän nettikaupasta. Nettikauppaan: oli mutteri a 1,90 eur + toimituskulu postilla 3,90 eur. Saas nähdä, ehtiikö keskiviikon jakeluun...

Vaarana on, että posti ei ehdi keskiviikoksi. Olisiko kukaan helsinkiläisistä Ecotripille osallistuvista pyöräilijöistä ajelemassa nyt alkuviikosta Annankadulla? Voisinko pyytää poikkeamaan Fillarikellariin ja ostamaan M 10,5 mm kupumutterin SRAM Dualdrive:n akseliin? Palkkio! Voisin torstaina sinnitellä tällä vanhalla mutterilla Nummelan linja-autoasemalle, lastata Milanin bussiin ja ajella varovasti Kampista baanaa pitkin Länsisatamaan...

Ja kokeilin myös vanhaa mutteria aluslevyjen kanssa: ei pidä niilläkään eli itse mutteri taitaa olla sökö. Olisikohan siitä patterit loppuneet ;-)


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 14:28
Kirjoittaja jori

Pyöräkorjaamojen vakiokamaa ovat nuo mutterit. Miten mittasit tuon 10,5 mm. Parempi kysyä navan nimellä pyöräliikkeestä tai -korjaamosta.


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 14:29
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:

Nyt on metsästetty mutteria: Baltic Bolt Finlandissa ei ollut tällaista M 10,5 mm tiuhakierteistä mutteria - ei kupumutterina eikä tavallisena. Minkä takia pitää ola näin epästandardi mutteri? Eikö M10 olisi ollut paljon yleisempi?

Taitavat olla tuumamitoituksella nuo pyöränmutterit? Ei ois huono idea ottaa roskiin heitettävistä kiekoista muutamaa pinnaa ja muttereita talteen. Niitä tarvii aina, eikä sopivia tahdo nopeasti löytää mistään. Kerran olen pyörän mutteria tarvinnut, oli pyöräliikkeen myyjä jopa vähän hämmästynyt kun menin vanteen kans kysymään. Ei löytynyt heti, mutta aikansa kun penkoi miljoonalaatikkoa niin löytyi, eikä pyydetty 20sentin hintakaan tuntunut kohtuuttmomalta.

Jukka


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 15:17
Kirjoittaja Nojanalle

Mene Pyörätohtorille . Sieltä löytyy . Ota vanne mukaan .


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 17:34
Kirjoittaja Stapani

Noinkohan onnistuu?

Pyörätohtorin sivulta:
TIEDOTUS!
OLEMME LOPETTANEET KULUTTAJAMYYNNIN.
10.8 2017 ALKAEN MYYMME AINOASTAAN YRITYKSILLE, JOILLA ON VOIMASSA OLEVA
Y-TUNNUS.
EMME PALVELE ENÄÄ YKSITYISASIAKKAITA.
YHDEYDENOTOT AINOASTAAN SÄHKÖPOSTILLA.
HINNAT TUOTTEISSA OVAT ARVONLISÄVEROTTOMIA, JA NIIHIN LISÄTÄÄN ALV (TÄLLÄ HETKELLÄ 24%)


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 19:16
Kirjoittaja jooseha

Aika vekkulin kierteen ovat laittaneet.
Se ei ole ainakaan ISO-, UNC-, UNF- eikä Withworth-standardin mukainen, mikäli on oikein mitattu. BSP ja NTP-putkikierteetkään eivät passaa. 1/8" NTP taitaa mennä lähimmäs(10,3mm), mutta ei kai kukaan tuohon sellaista ole laittanut. Tahtoo epäillä että se on kuitenkin jompi kumpi M10 hienokierteistä :?
Hienokierre siellä on siksi että sitä voi säätää tarkemmin ja akseli on paksumpi kierteen pohjalta. Samaa standardia se on kuin metrinen karkeakierrekin, vaikka onkin harvinaisempi.


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 19:33
Kirjoittaja ajarmala
jooseha kirjoitti:

Aika vekkulin kierteen ovat laittaneet.
Se ei ole ainakaan ISO-, UNC-, UNF- eikä Withworth-standardin mukainen,

Pyörätohtori tiesi kertoa, että se on sama kuin Torpedo -navan kierre ja häneltä löytyy muttereita. Lupasi keskiviikoksi kaivella varastojaan, niin käyn noutamassa mutterin. Ja pitääkin ottaa vielä vanha napakin mikaan, niin pääsee paikan päällä sovittamaan mutteria. Peukut pystyyn ja hengitystä pidättämään...

Mihinkähän momenttiin tällaiset navan akselin mutterit pitäisi kiristää? Ei silti, ei minulla momenttiavainta ole, mutta noin suurin piirtein?


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 19:59
Kirjoittaja jooseha

Sheldon osaa kertoa että se on 10.5mm X 26 tpi eli metrinen halkaisija ja tuumainen kierre :shock:

Joskus poikasena kun voimat kasvoi enkä osannut niitä vielä rajoittaa väänsin useammasta Torpedo-navan mutterista jengat piloille. Uudet sai kotikylän kodinkoneliikkeen hyllystä. Enää ei sellaisia liikkeitä ole :(


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 21:07
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Aika vekkulin kierteen ovat laittaneet.
Se ei ole ainakaan ISO-, UNC-, UNF- eikä Withworth-standardin mukainen,

Pyörätohtori tiesi kertoa, että se on sama kuin Torpedo -navan kierre ja häneltä löytyy muttereita. Lupasi keskiviikoksi kaivella varastojaan, niin käyn noutamassa mutterin. Ja pitääkin ottaa vielä vanha napakin mikaan, niin pääsee paikan päällä sovittamaan mutteria. Peukut pystyyn ja hengitystä pidättämään...

Mihinkähän momenttiin tällaiset navan akselin mutterit pitäisi kiristää? Ei silti, ei minulla momenttiavainta ole, mutta noin suurin piirtein?

Sanoisin, että noin yhden ähkäisyn momenttiin. :)

Viistoistamillinen tavallinen lenkkiavain on liian pitkä vääntää täydellä voimalla. Kyllä se ehjä mutteri yleensä kestää aika kireänkin kiristyksen, mutta ei kai tässä niin kovin kireälle tarvitse vetää.

Oikea momentti on 30-40 Nm, eli 20 cm avaimen päästä noin 15-20 kg nostavalla voimalla.


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 09 Heinä 2018, 21:57
Kirjoittaja jviirret

Kierteeseen rasvaa niin kestää useamman aukaisun/kiristyksen.

Jukka


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 10 Heinä 2018, 11:49
Kirjoittaja ajarmala
jooseha kirjoitti:

Sheldon osaa kertoa että se on 10.5mm X 26 tpi eli metrinen halkaisija ja tuumainen kierre :shock:

Joskus poikasena kun voimat kasvoi enkä osannut niitä vielä rajoittaa väänsin useammasta Torpedo-navan mutterista jengat piloille.

Juu, tuo mitta kuulostaa tutulta...

Ja taitaa olla vääntäjässä täälläkin samaa vikaa kuin sinullakin aikoinaan. ;-)


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 19:39
Kirjoittaja ajarmala
Nojanalle kirjoitti:

Mene Pyörätohtorille . Sieltä löytyy . Ota vanne mukaan .

Pyörätohtorilta sain jopa kaksi uutta kupukantaista mutteria. Sopivat hyvin navan akseliin. Nämä tosin piti käydä noutamassa Espoosta.

Ja Fillarikellarin nettikaupasta maanantaina tilaamani mutteri ei sitten saapunut keskiviikon postissa. Ja torstaina on liian myöhäistä. Olipa hyvä, että Pyörätohtori muistui mieleen ;-)

Käytin uutta mutteria ja kävin pikkuisella 22 km:n koeajolla. Hyvin toimii muuten, mutta iso ykkönen rohistaa ja kolistaa ja runksuttaa... Toivottavasti Ecotripillä ei tule vastaan niin jyrkkiä mäkiä, joista ei selviä pienellä alikakkosella. Tai saattaahan olla niinkin, että joukossa on joku polkupyörätekniikasta ymmärtävä henkilö, jolta voisi pyytää ongelmaan konsulttiapua...


Re: Velomobiili hakusessa

Lähetetty: 11 Heinä 2018, 23:05
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
Nojanalle kirjoitti:

Mene Pyörätohtorille . Sieltä löytyy . Ota vanne mukaan .

Pyörätohtorilta sain jopa kaksi uutta kupukantaista mutteria. Sopivat hyvin navan akseliin. Nämä tosin piti käydä noutamassa Espoosta.

Ja Fillarikellarin nettikaupasta maanantaina tilaamani mutteri ei sitten saapunut keskiviikon postissa. Ja torstaina on liian myöhäistä. Olipa hyvä, että Pyörätohtori muistui mieleen ;-)

Käytin uutta mutteria ja kävin pikkuisella 22 km:n koeajolla. Hyvin toimii muuten, mutta iso ykkönen rohistaa ja kolistaa ja runksuttaa... Toivottavasti Ecotripillä ei tule vastaan niin jyrkkiä mäkiä, joista ei selviä pienellä alikakkosella. Tai saattaahan olla niinkin, että joukossa on joku polkupyörätekniikasta ymmärtävä henkilö, jolta voisi pyytää ongelmaan konsulttiapua...

Mahtavaa. Asioilla on tapana järjestyä, kun antaa niille mahdollisuuden. :D

Ei siellä mitään mäkiä ole. Luultavasti se ykkönen rahisee, koska vaihtaja osuu katteen aukkoon, kun ketjun pituus on hieman aiemmasta muuttunut. Korjataan reisussa. :)