Alleweder A4

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Ei ole, deltassa eturengas kuljettajan etupuolella ja takarenkaat kuljettajan vieressä, tadpolessa eturenkaat kuljettajan vieressä ja takarengas takana. Merkittävää pituuseroa ei ole.

Pitä käydä ihan mittaamassa. Kettwiesel ja Anthrotech ovat +-3 cm tarkkuudella saman mittaisia. Anthrotech mitattu siis kampi suorana edessä, ajatuksella että jos katettaisiin niin kammet pitäisi mahtua pyörimään korin sisällä. Ja jos tadpole olisi makaavampi kuin anthrotech, niin pituutta tulisi heti lisää.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Mielestäni olen lähtenyt hyvin realistiselta pohjalta arvioidessani kinnerin painoa. Lähtökohtana omavalmiste hiilikuitutadpole, joka painoi 13kg ajokunnossa, tuskin deltaa löytyy paljonkaan kevyempänä, kuten kirjoittaja arvioi. Jos nyt lähden samoista lähtökohdista valmistamaan runkoa, jousitus nostaa painoa hieman, mutta samalla vaan pyöränripustukset vaihtuu, joten lopputulema ei paljon muutu. Katteelle jää näinollen runsaasti pelivaraa jäädäkseen alle 30kg:n, jos se nyt on mikään raja. Mielellään alle 25. "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan."

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Mielestäni olen lähtenyt hyvin realistiselta pohjalta arvioidessani kinnerin painoa. Lähtökohtana omavalmiste hiilikuitutadpole, joka painoi 13kg ajokunnossa, tuskin deltaa löytyy paljonkaan kevyempänä, kuten kirjoittaja arvioi.

Tuonne aiemmin linkittämäni hiilikuitu deltan väitetään painavan 9kg ilman katetta. On toki mitään säätömahdollisuuksia ja jousituksia sisältämätön.

JEF-40 kirjoitti:

Jos nyt lähden samoista lähtökohdista valmistamaan runkoa, jousitus nostaa painoa hieman, mutta samalla vaan pyöränripustukset vaihtuu, joten lopputulema ei paljon muutu. Katteelle jää näinollen runsaasti pelivaraa jäädäkseen alle 30kg:n, jos se nyt on mikään raja. Mielellään alle 25. "Usko on luja luottamus siihen mitä toivotaan."

Kyllähän tuo 30kg, ja jopa 25kg, on ihan realistinen tavoite hiilikuitua ja kevyitä osia käytettäessä, tadpolellekkin. Muistan kyllä tadpolesi ja uskon että sinä jos kuka kykenee tuollaisen tavoitteen saavuttamaan. Toin vain esille että tadpole ei ole paras mahdollinen lähökohta kinnerin alustaksi, mutta koska ilmeisesti olet päätöksesi tehnyt niin ei minun osaltani siitä enää sen enempää. Seuraan tätä projektia mielenkiinnolla, kovin montaa omavalmistetta kun ei suomesta löydy, varsinkaan alle 30kg omavalmistetta. Kaupallisetkin ovat 30kg:n kahden puolen, avo-ohjaamolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio :roll:

Samoin. Konseptien vertailu tavoitteiden suhteen on vaikea laji ja onnistuu vasta melko pitkällä kokemuksella. Yleensä aloittelija valitsee esikuvaksi valmiin laitteen eikä ymmärrä, että merkittävimmät mahdollisuudet vaikuttaa lopputuloksen ominaisuuksiin tehdään konseptivaiheessa, joka tavallaan ohitetaan silmät kiinni, kun esikuvaksi valitaan valmis tuote.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio

Tokihan eniten painossa ja ilmanvastuksessa säästää jos vaihtaa triken 2-pyöräiseen: http://www.lightningbikes.com/f40.htm

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio

Tokihan eniten painossa ja ilmanvastuksessa säästää jos vaihtaa triken 2-pyöräiseen: http://www.lightningbikes.com/f40.htm

Öö, miten niin, tuohan on raskaampi kuin tuo mun linkittämä hiilikuitudeltakinneri.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Tokihan eniten painossa ja ilmanvastuksessa säästää jos vaihtaa triken 2-pyöräiseen: http://www.lightningbikes.com/f40.htm

Öö, miten niin, tuohan on raskaampi kuin tuo mun linkittämä hiilikuitudeltakinneri.

F40 tyyppisessä konseptissa on vielä mahdollisuus hiilikuidulla keventää. Nokkakupukin on lasikuitua :-O

Valmistajan hiilikuitu-runkoinen R-84 on 5-8 lbs kevyempi kuin tuon F40 'runkona' oleva P-38.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Tokihan eniten painossa ja ilmanvastuksessa säästää jos vaihtaa triken 2-pyöräiseen: http://www.lightningbikes.com/f40.htm

Öö, miten niin, tuohan on raskaampi kuin tuo mun linkittämä hiilikuitudeltakinneri.

F40 tyyppisessä konseptissa on vielä mahdollisuus hiilikuidulla keventää. Nokkakupukin on lasikuitua :-O

Valmistajan hiilikuitu-runkoinen R-84 on 5-8 lbs kevyempi kuin tuon F40 'runkona' oleva P-38.

Edelleen perus ongelma on sama kuin tadpolessakin: Tekniikka on kiinni keskilinjassa olevassa jäykässä rungossa ja hutera, pienillekkin kolhuille altis kori rakennetaan tikkujen nokkaan ympärille(ihan kuin autoteolisuudessa 40-luvulla). Itsekantavan korin idea on se, että nämä ovat samaa rakennetta. Näin säästyy painoa ja rakenne on kestävämpi, suojaa jopa kuljettajaa pienemmissä kolareissa.
Anteeksi, minun piti jo lopettaa tästä vaahtoaminen :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

Pitää vähän tarkennella tarkoitusperiä kinnerin rakentamiseeni, että ei kenellekään synny vääriä johtopäätöksiä. Ensinnäkin lähtöasetelma on tadpole. Toisekseen ei todellakaan ole tarkoitus yrittää maailman kevyintä kinneriä, vaan suht kevyttä, mutta kuitenkin lujaa ja turvallista. Kantava palkkirunko hiilikuidusta, johon kori ehkä kevlarista ja tai hiilikuidusta. Tein pienen koepalan 200gr kevlarista, vahvuus n. 0.2 mm. Se on erittäin taipuisa, pyöräyttää vaikka sormen ympäri murtumatta. Tällä tekniikalla tekee saman kuin Allewederin alumiinipellitys. 1mm alumiini painaa muistini mukaan 2,7 kg, jos käyttää kolme kerrosta 200gr lujitetta + epoksi ollaan noin reilussa kilossa per neliö. Siis kuidusta tehdään ohuita levyjä, jotka laitetaan alumiinin tapaan epoksilla kiinni. Tämän ekan kerroksen päälle sitten tuntuman mukaan kerros tai kaksi, ja tämä kuori todellakin vahvistaa ja jäykistää rakennetta. Siis ei todellakaan keppien nokkaan kankaita. Ei varmaan kevytversio, mutta kestävä. Mulla oli takavuosina kevlarista valmistettu WWR koskisyöksykajakki,pituus 4,2m ja paino 10kg. Todella luja ja siitä tämä idea on alkanut muhimaan. Jospa se siitä.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1052
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Ihmetyttää vain tämä kun asetetaan jotakin painotavoitteita ja esikuvaksi otetaan sitten joku jo lähtökohtaisestikkin raskas konstruktio :roll:

Samoin. Konseptien vertailu tavoitteiden suhteen on vaikea laji ja onnistuu vasta melko pitkällä kokemuksella. Yleensä aloittelija valitsee esikuvaksi valmiin laitteen eikä ymmärrä, että merkittävimmät mahdollisuudet vaikuttaa lopputuloksen ominaisuuksiin tehdään konseptivaiheessa, joka tavallaan ohitetaan silmät kiinni, kun esikuvaksi valitaan valmis tuote.

Mutta kun se toinen vaihtoehto on ihan uskomattoman ruma. Siis niin ruma, että sellaisen omistaessaan pitäisi kotipihalle rakentaa pieni karppiallas, jonka tyyntä pintaa voisi iltaisin meditoidessa katsella ja saavuttaa sisäinen rauha sen asian kanssa, että autotallissa odottaa maailman rumin polkupyörä. Paljon helpompaa on laittaa tadpole-mallin konstruktio, niin ei joudu pihalla lapiohommiin.
Enkä millään usko, että delta on nopeammin ajaessa käännöksissä vakaampi kuin tadpole. Ja se rumuus.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jviirret »

JEF-40 kirjoitti:

Pitää vähän tarkennella tarkoitusperiä kinnerin rakentamiseeni...

Tästä kannattaa varmaan aloittaa oma topic tuonne rakentelu-osioon, niin ei huku tänne linkkien sekaan

Nebulus kirjoitti:

Mutta kun se toinen vaihtoehto on ihan uskomattoman ruma. Siis niin ruma, että sellaisen omistaessaan pitäisi kotipihalle rakentaa pieni karppiallas, jonka tyyntä pintaa voisi iltaisin meditoidessa katsella ja saavuttaa sisäinen rauha sen asian kanssa, että autotallissa odottaa maailman rumin polkupyörä. Paljon helpompaa on laittaa tadpole-mallin konstruktio, niin ei joudu pihalla lapiohommiin.

Tällaine komentti kertoo paljon enemmän kommentin kirjoittajasta kuin deltan ja tadpolen eroista ;) ;) ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja jori »

Estetiikkaan vetoaminen on vetoamista traditioon. Muistatteko, miltä mäkihypyn v-tyyli näytti vuonna 1989. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

Pastori kirjoitti:

Musta folio = Black Wrap = mustaa paksua mattaa alumiinifoliota. Kestää kuumaa. Käytetään valaisuhommissa. MArkkinoilla saattaapi olla tarrapohjaistakin.

Sitä se jopa voi olla. Kuulostaa oudolta, mutta jos tyypillä on sitä nyt rulla ollut niin sen saa hyvin istumaan kyllä moneen paikkaan. Painoa on saman verran kuin vastaavalla tarralla.

Mistä tätä saa?

Toisekseen saako tuollaista alumiinia mistään Suomesta?
Coroplasti kiinnostaisi, mutta miten sitä muovaillaan? Alumiinia voisi ehkä muovailla ihan puu"muotilla" ja kumivasaralla vähän naputellen?

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ligfietshop Tempelmanilla on esittelykäytössä ollut A4 melko edukkaalla hinnalla:
http://www.ligfietsshop.nl/en/special-o ... er-a4.html
Puhuvat joulutarjouksesta, tiedä sitten onko jo vanhentunut, mutta kysymällä selviää.

p.s. voisiko ylläpito siirtää tämän ketjun kinneripuolelle?
Siirretty t:Mustasudenkorento

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Alleweder A4

Viesti Kirjoittaja PW »

Laitan tän nyt tähän, päivän Alleweder keskustelun jatkoksi.
http://www.alligt.nl/bodies/alleweder-a4.htm
Alligt sivuilla sanotaan Alleweder A4:n valmistuksen loppuvan heidän osaltaan tänä vuonna.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin