Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Minkälainen vakuutus siulla Stradaan on ?
liegfiets.netissä tais olla ilmotus varastetusta mangosta, olikohan saksassa mutt tuskin tosiaan kukaan vie hetken mielijohteessa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

irakas kirjoitti:

On suuri vaara, että velomobiilien ajovapauksia rajoitetaan, jos niillä ajajat eivät kunnolla varoita muita kulkijoita.
Sakari

Se olisikin hyvä, jos päädytään siihen, että kinnerillä ei ole pakko käyttää pyörätietä, vaikka sellainen olisikin. Usein ovat pyörätiet niin ruuhkaisia, kuoppaisia, aukikaivettuja ja mutkaisia, että ei niillä aina ole kiva kinnerillä kaahata. Lisäksi: ne yleensä vedetään kulkemaan jokaisen mäennyppylän ylitse ja jokaisen notkon pohjalta, kun taas vieressä kulkeva autotie leikkaa mäet ja täyttää notkot.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Kotivakuutuksessa on erillinen laajennus kinneriä varten, maksaa jotain ylimääräistä mutta en vain muista mitä kun en ole maksaja :oops: .

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vasta tänään pääsin jälleen vähän pidemmälle lenkille katsastamaan tuota nopeusasiaa, nyt meni 145 km tasan 40 km/h keskinopeudella. Viimeiset 25 km olivat taas kevyen liikenteen väylää joten se laski keskinopeutta aikalailla, 120 km meni 42,7 km/h nopeudella. Eli ei tarvinut sen pidemmälle kesään odotella sitä 40 ylitystä.

Eli siis pyörä liikkuu ihan mukavasti, muutenkaan ei ole ollut mitään ongelmia, pyörä on pelannut hyvin.

Kuvaa en ole vieläkään saanut aikaiseksi otettua, mutta näköjään ei ole tarvetta kun muut tekevät sen minun puolesta. Foorumin nimimerkki TS oli bongannut Alueuutisista tuon ja pisti kuvan minulle, kiitos siitä, muuten en olisi humannut.

Liitteet
alueuutiset.jpg
Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Syväri »

"Pärinää tästä Leppävaarassa nähdystä ei kuulunut, eikä siinä ollut rekisteriä, joten se on kai sähköpyörä"

Close enough :D selvästi menty mopovauhteja

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja terppa »

Tosi hyvältä kuulostavat keskarit! oliko reitillä miten mäkiä?

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Ihan normi etelä-suomalainen reitti, ei mitään isompia mäkiä kyllä ollut, jotenkin tuohon malliin:
http://maps.google.fi/maps?saddr=Perhek ... 6&t=m&z=10

Varsinki tiellä 25 sai pidettyä hyvää vauhtia pitkän aikaa tärinäraidoista huolimatta. Tärinäraidat on kolmipyörälle kyllä sanken ärsyttäviä, sai ajaa aika tarkkaan että montut pysyivät etu- ja takarenkaan linjojen välissä, pientare kun ei aivan ollut riitävän leveä että sinne olisi koko pyörä mahtunut.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Juuri kun pääsin sanomasta ettei ongelmia ole ollut niin ensimmäinen lievä sellainen ilmaantui. Eturenkaiden iskareiden ylpään kiinnityset olivat löystyneet, mikä aiheutti epätasaisella alustalla sellaista epämääräistä "kolinaa". Rakenteessa on kumi ja teräsprikat lokasuojan kiinnityspisteen molemmin puolin ja päällä kiristys kahdella mutterilla, toinen mutteri lukitsemista varten. Kolinan sai kuitenkin kiinnityksen kiristämällä helposti pois.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tiistaina käytiin nimimerkin TS kanssa kinneriporukkalenkillä, TS:llä on tuore Mango Sport Yellow Edition. Klaukkalassa käytiin kääntymässä ja välillä tehtiin vähän rullauskokeita. Koepaikalla oli pieni mäki ja sen jälkeen vastamäki johon vauhdin hyytyivät. Rullattin molemmat ristiin toistemme pyörillä mutaman kerran. Strada rullasi hieman pidemmälle joka kerralla, mutta ei ollut iso ero. Mäki oli kyllä aika pieni eikä vauhdit nousseet suurimmillaan kuin noin 33 km/h, joten aerodynamiikkaerot ei näin tietysti tulleet parhaiten esiin, olisi pitänyt olla hieman enemmän vauhtia. Niin ja sekin tietysti vielä, että mikä mahtaa tuollaisessa kokeessa olla loppuen lopuksi iso ero? Kokonaisrullausmatka oli ehkä noin 200-300 m, ei tullut ikävä kyllä katsottua sitä tarkemmin. Suurimmillaan tuli vajaan pyörän pituuden verran eroa matkassa, karkeasti noin 1,5 m, välillä vain puolen metrin verran.

No sellainen "tieteellinen" koe, ehkä se Strada on aavistuksen aerodynaamisempi kuin Mango. Mutta hauska oli kuitenkin ajella "porukalla" kinnereillä. Täytyy ottaa uusiksi joku kerta. TS oli myös hommanut Sinnerin Tourkapin http://www.sinnerbikes.com/accessoires/tourkap/?lang=en mutta se ei ollut nyt käytössä. Sitä täytyy ehdottomasti päästä ihmettelemään. Ehkä TS vielä kirjoittelee foorumille itsekkin aiheesta, kun kerkiää.

Edelläolevaan kimppalenkkiin liittyen, milloinkas ajarmalan Milan on valmistumassa? Saataisiin isompi porukkalenkki kasaan joku kerta :D

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

TMS kirjoitti:

Strada on aavistuksen aerodynaamisempi kuin Mango

Mango kuskina samaa mieltä varmaankin ?Luulen ,että Stradan suurempi takapyörä tekee rullaavuudesta/pyörintä vastuksen pienemmäksi.
Pienet kaikki pyörät, karkea asfaltti vauhti hiipuu.Ero ei ole suuri. Tuulilasilla ja kuskin painolla myös merkitystä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Velonautti kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Strada on aavistuksen aerodynaamisempi kuin Mango

Mango kuskina samaa mieltä varmaankin ?Luulen ,että Stradan suurempi takapyörä tekee rullaavuudesta/pyörintä vastuksen pienemmäksi.
Pienet kaikki pyörät, karkea asfaltti vauhti hiipuu.Ero ei ole suuri. Tuulilasilla ja kuskin painolla myös merkitystä.

Veikkaan että noissa nopeuksissa isompi takarenagas tekee huomattavasti suuremman eron kun aerodynaamiset erot ikinä.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

Wacky kirjoitti:

Veikkaan että noissa nopeuksissa isompi takarenagas tekee huomattavasti suuremman eron kun aerodynaamiset erot ikinä.

Näin on. Saisi näihin vehkeisiin vaan kaikki renkaat 26":seksi ja samalla ajokin korkeus ei muuttuisi, niin johan vauhti kiihtyisi. :D

TS
Viestit: 54
Liittynyt: 20 Syys 2007, 21:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TS »

Moi vaan moi,

Tosiaan alla on nyt tuore Mango Sport Red Edition, tosin poikkeavalla värityksellä eli kelta-valkoisena. Lisäksi otin mukaan sen Sinnerin Da Hood (vai mikä se nyt on) katteen. Mä kirjottelen tosta Mangosta ihan oma threadin kunhan kerkeän.

Luin joskus jostain, että Velomobiel rakenteli vuosia sitten yhden Questin 26" renkailla, mutta olivat pettyneitä, kun nopeudet eivät siitä kasvaneetkaan ja hylkäsivät konseptin. Ite oon miettinyt, että 24" vois olla hyvä kompromissi, jonka sais vielä jotenkin järkevästi mahtumaan eturenkaaksi, ilman että se rajoittaisi liikaa rungon muotoilua. Maailmalla tosin tuntuvat rullauskokeissa saavan paljon isompia eroja aikaiseksi ihan vaan renkaita vaihtamalla vaikka kinneri ja siis myös rengaskoko säilyy samana. Tossa meidän rullailussa mulla oli edessä Kojakit ja takana Big Apple. TMS:llä taisi olla Kojakit joka pyörässä.

Samoin kokeilimme ottaa TMS:n fillarista tuulilasin pois. Esim. Vim Schermer väittää (muistaakseni) blogissaan, että nopeudet kasvaisivat tuulilasin myötä 2-3 km/h, mutta mitään eroa ei kyllä huomattu. Pitänee tehdä uudet testit kunnon mäessä ja ottaa siihen toi mun kate mukaan.

Huomattavasti rullauskokeita suuremmat erot löytyivätkin sitten lenkin myötä konehuoneen puolelta. Pitänee ruveta treenaamaan :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, miulla on kans se käsitys ett tässä Stradassa on "kone" :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

TS kirjoitti:

Huomattavasti rullauskokeita suuremmat erot löytyivätkin sitten lenkin myötä konehuoneen puolelta. Pitänee ruveta treenaamaan :oops:

Pitäisi saada Tms innostumaan noista kuntoajoista. Kaveri voisi lähteä ekana ja tulla ekana maaliin. Ei tarttis meidän rapakuntoisten antaa väärää kuvaa nojapyörällä ajosta :D ... Voisi pystypyöräilijöitten kiinnostus nousta meitä kohtaan.

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Vastaa Viestiin