Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo onhan sitä tullut mietittyä että vois kiusallaan johonkin osallistua, mutta jotenkin vähän hirvittää miten tolla kinnerillä siinä porukassa voi ajaa. Ajorytmi on aivan erilainen. Furailla olen muutamalla maantielenkillä ollut pystäriporukassa, ja jo niillä kiusasi se kun alamäissä joutuu jarruttelemaan ja ylämäkiin ei niin sanotusti kerätty vauhtia, vaan veto lähti vasta sitten kun vauhdit oli jo hyytyneet. Kinnerillä tuo ero vain korostuu. Porukka-ajo on lisäksi aika dynaamista vetovuorojen vaihtoineen ja muineen. Kinneri ei sellaiseen taida oikeen sopia vaikka ei letkassa varsinaisesti ajaisikaan. Jostain muistan lukeneeni, että kinneriä moitittiin siitä että kun pystypyöräiliä nopeasti vilkaisee olan ylin, niin kinneri matalana jää helposti huomaamatta. Muutenkin olen lukenut liikaa fillarifoorumin yhteenvetoja noista TdH tyyppisistä kisoista/kuntoajoista kun niissä on aina monta kolaria. Ei viittisi sinne mennä pyörää särkemään. Toisaalta ne ongelmat taitaa suureksi osaksi olla niissä alle 40 km/h keskinopeusryhmissä, joissa on paljon sellaisia jotka ei ole ryhmässä paljoa ajaneet. Tiedä sitten jos innostuisi vielä jonhonkin vähän pienempään kisaan lähtemään.

Sellanen on kuitenkin tähtäimessä että kävisin joku kerta ajamassa vähän tempoa vaikka tuolla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/show ... elan-tempo
Siellä voisi vähän hämmentää ajamalla vaikkapa pohjat tuolle reitille :shock: . Pituus ilmeisesti aikalailla tasan 10 km ja suht tasainen reitti. Pitäisi se kai yli 50 km/h keskarilla mennä vaikka puolessa välissä vauhdit pudotetaankin kun ajosuunta muuttuu. Katsotaan vaan milloin kerkeän, ensi viikon torstaina on todennäköisesti muuta ohjelmaa ja sitten onkin parin viikon lomareissu.

PW kirjoitti:

Joo, miulla on kans se käsitys ett tässä Stradassa on "kone" :wink:

Petri

No ei kyllä mitään normaalista poikkeavaa :D

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Reilut 3000 km Stradalla takana ja hieman risujakin täytyy nyt antaa, elikäs pari viikkoa sitten olin jo jonkun aikaa miettinyt että pyörä on tullut hieman äänekkäämmäksi polkiessa ja tuli sitten kurkattua ketjusuojan alle. Taittopyörä oli kärsineen näköinen ja ketjukourun pohjalta löytyi O-renkaat pätkiä. Alkuperäinen taittopyörä on siis muovinen ja hammastettu, O-renkaat olivat hampaiden molemmilla puolilla ilmeisesti juuri ääniä vaimentamassa, muutenhan niillä ei mitää virkaa olisi. No O-renkaat olivat siis lähteneet kävelemään ja muoviset hampaatkin olivat kuluneet kummallisesti, joku hammas saattoi olla lähes uuden veroinen, kun taas vireinen hammas oli lähes hävinnyt. Koitan ottaa kuvan siitä tässä jossain vaiheessa.

Mutta varsin nopeasti oli taittopyörä siis kulunut. Asiaan on voinut vaikuttaa hajonneet O-renkaat, jotka ovat ehkä kärsineet Bilteman teflon öljystä. Jostain meinaan luin että tietyt öljyt voivat haurastuttaa noita standardia O-renkaita. Netistä olin toki lukenut, kun jotkut manailivat Velomobiel.nl:n taittopyörien O-renkaiden kestävyyttä, mutta ajattelin että niillä kenties olisi ollut vanhemmissa pyörissä hieman erilainen taittopyörän rakenne.

No joka tapauksessa menin sitten ja ostin ICLETTA:lta Terra Cyclen taittopyörän vaikka hinta hirvitti, eilen illalla laitoin sen kiinni. Tänään pettymykseksi kuitenkin huomasin ettei se ollut juurikaan hiljaisempi kuin vanha kulunut taittopyöräkään (toisaalta miksi olisikaan, kun rakenne on hyvin samanlainen kuin alkuperäisessä paitsi että O-renkaita ei ollut uutenakaan ja ratas on titaania).

Periaatteessa vanha kulunut taittopyörä toimisi todennäköisesti vielä ainakin lähes yhtä hyvin kuin tuo uusikin, eihän taittopyörä hampaita välttämättä tarvitse. Vanhan laakeritkin pyörivät ihan hyvin. Ketju rupeaisi tietysti jossain vaiheessa syömään muovisen taittopyörä runkoa, mutta se taitaisi vaatia vielä aika paljon kilometrejä että siitä toiminnallista haittaa olisi. Voimansiirron tehokkuus rupeaa tietysti jossain vaiheessa hieman laskemaan, mutta kuinka paljon ja missä vaiheessa? Eli ehkä vähän hätäilin tämän asian kanssa kun suinpäin tilasin uuden.

Täytyy kuitenkin vielä kiusallaan kysyä Velomobiel.nl:ltä onko kyseinen kuluminen normaalia vai kuuluuko takuun piiriin.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja irakas »

Minä en ollenkaan ymmärrä miksi taittopyörään laitetaan hampaita. :roll:

Polyasetaalimuovista tehdyt sileät taittopyörät toimivat hyvin ja äänettömästi ilman ongelmia.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Minä en ollenkaan ymmärrä miksi taittopyörään laitetaan hampaita. :roll:

Kai niillä varmistetaan rattaan pyöriminen? Ei tarvi olla kuin hetken jumissa niin ketju syö kolon eikä pyöri sitten enää koskaan kunnolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Minä en ollenkaan ymmärrä miksi taittopyörään laitetaan hampaita. :roll:

Kai niillä varmistetaan rattaan pyöriminen? Ei tarvi olla kuin hetken jumissa niin ketju syö kolon eikä pyöri sitten enää koskaan kunnolla.

Kun taittokulma on pieni, kuten esim. tadpolen istuimen alla tai muissakin takavetoisen ketjunohjauksissa, on myös ketjun paine taittopyörää vasten pieni. koska ketju koostuu puolen tuuman mittaisista jäykistä osista ketju ei pienen taittopyörän ympäri kierrä tasaisesti, vaan aiheuttaa pieniä muutoksia ketjun kulkuun taittopyörän säteen suunnassa. Nämä liikkeet sopivasti resonoidessaan ketjun muuttuvan kireyden kanssa saavat ketjun toimimaan, kuin kitaran kielen. Pahimmillaan tämä hyppyyttää ketjua välillä kokonaan irti taittopyörästä, joka tietenkin lopettaa myös taittopyörän pyörittämisen. Hammastus tällaisessa taittopyörässä varmistaa pyörimisen ja vaimentaa ketjun hyppimistä. Taittopyörän hammasmuoto on kiilamainen ja säteen suunnassa "putoava" ketjurulla ja lenkkiväli putoaa tällaiseen kiilaan kuin mäkihyppääjä alastulorinteeseen.

Tästä syystä olen sitä mieltä, että aivan pienillä taittokulmilla on parempi käyttää ohjausputkea tai vielä mieluummin liukuohjainta, joka tukee ketjua rullista. Pienen taittokulman liukuohjain vie sitä vähemmän tehoa ketjusta, mitä pienempi on taittokulma. Toisaalta taittopyörä aiheuttaa sitä enemmän värähtelyä ketjuun, mitä pienempi taitokulma on. Seisovana aaltona poukkoileva ketjuvärähtely syö sekin voimaa ketjulinjasta.

Karkeasti laskien 1:10 taittokulma vie noin 0,5% tehosta kitkaan. Se on varmaan enemmän, kuin taittopyörän aiheuttaman värähtelyn syömä teho, mutta 1:100 kulmalla on jo varmasti kitkaohjain parempi. Jostain tuolta välistä löytyy kohta, jossa kannattaa taittopyörä vaihtaa liukuohjaimeen. Jyrkemmilläkin kulmilla, jos arvostaa äänettömyyttä.

Liukuohjaimen paremmuus johtuu siitä, että se voidaan muotoilla paljon suurempisäteiseksi kaareksi, kuin pyörivä ohjain, jolloin puolen tuuman jako ei enää aiheuta niin suuria poikkisuuntaisia muutoksia ketjun linjaan.

Hands on: Pingotetaan ketju riippumattomaisesti melko kireälle apunaruja käyttäen puiden väliin. Sitten kokeillaan eri säteisillä pyöreillä esineillä ketjua hankaamalla, millaista tärinää, surinaa ja ketjuaaltoja ketju kehittää ja miten paljon ketju vastustaa hankaamista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tästä syystä olen sitä mieltä, että aivan pienillä taittokulmilla on parempi käyttää ohjausputkea tai vielä mieluummin liukuohjainta, joka tukee ketjua rullista. Pienen taittokulman liukuohjain vie sitä vähemmän tehoa ketjusta, mitä pienempi on taittokulma.

Tuossa liukuohjaimessa on kai aika tärkeää että muoto on koko pituudeltaan "matemaattisesti täydellinen kaari"? Kaikki epämuodostumat taivuttelevat ketjua ja lisäävät kitkaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Epämuodostumat tosiaan lisäävät ketjun nivelten kiertokulmia, mutta ketju kuluttaa liukupinnan oman matematiikkansa mukaiseksi, jollei valmiiksi ole. Tuota matematiikkaa on myös kohtalaisen helppo laskea yksinkertaisilla välineillä, kuten harpilla. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jorin analyyttinen tulkinta pitää myös paikkansa käytännössä.

Molemmissa nojakeissani on ketjussa taittopyörät. Lowracerin ketju on noin 10 cm vaille kolmen normiketjun mittainen ja Metaphysic:ssä noin 2.5 ketjua. Lowracerissa on Optiman hammastettu muovinen taittopyörä vain vetopuolella ja 10 cm:n ketjuputki paluupuolella joka on isolla etulehdellä melkein suora. Metassa on sileä kiinteä kaksoistaittopyörä jossa kumirengas vaimentamassa melua.

Metassa ei ketju aloita värähtelyä, eli pomppimista, juuri lainkaan. Tämähän tapahtuu vain paluupuolella, paitsi maasto- ja talviajossa jossa joutuu toisinaan rullaamaan polkematta röykytysten yli. Yllätyin kuin vaihdoin mtb-kisan jälkeen haarukat ja huomasin että ketjut olivat hakanneet lakkalastuja pois haarukan olkapäästä, molemmista.

Lowracerissa on suurempi ketjun taitto -pyörän yli mutta sitäkin suorempi vetopuolen ketjulinja. Paluuputki on vetolinjan ulkopuolella, kuten M5:llä on tapana. Tässä paluupuolen ketju aika usein tekee siniaallon muotoista värähtelyä ohjainputken molemmin puolin. Ja joskus liian terävästä ohjausliikkeestä tai epätahtisesta polkaisusta / vaihteen vaihdosta johtuen myös putken etupuolella sivusuuntaan jolloin helistelee etupyörän pinnoja. Värähtelyn saa loppumaan jos hetkeksi lopettaa polkemisen tai muuten saa polkemisen ja ohjausliikkeet tasaiseksi.

Jos ketju ei taitu -pyörässä paljoa ei ole väliä onko ratas sileä vai hammastettu. Kun taittoa tulee enemmän kulkee ketju tasaisemmin hammastetulla taittopyörällä. Ja mitä isompi, sitä pienemmät häviöt. Tämän takia kisaajat yrittää saada asennettua mahdollisimman ison TerraCycle:n taittopyörän lowracereihinsa. Nocom-tapauksessa rajoittava tekijä on lopulta maavara kallistustilanteissa. Minulla pitäisi taittopyörän paikkaa siirtää jos isompaa mielii, ottaa muuten penkin pohjaan kiinni.

Tuo Optiman muovinen taittopyörä ei ole sen äänekkäämpi kuin M5:n alkuperäinen sileä ilman O-rengasta oleva malli. Perstuntuma on että ketju liikkuu vähemmillä kitkoilla. Halkaisija on pyörässä myös suurempi kuin alkuperäisessä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Tuota matematiikkaa on myös kohtalaisen helppo laskea yksinkertaisilla välineillä, kuten harpilla. :D

Näin on, mutta tekeminen yksinkertaisilla välineillä kuten rautasaha ei ole ihan niin helppoa :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuota matematiikkaa on myös kohtalaisen helppo laskea yksinkertaisilla välineillä, kuten harpilla. :D

Näin on, mutta tekeminen yksinkertaisilla välineillä kuten rautasaha ei ole ihan niin helppoa :wink:

Tuollaisen hammastetun taittopyörän sais tehtyä muovista jos omistaa porakoneen ja rautasahan sekä ehkä pari viilaa vois olla avuksi. tarkkuus ei ehkä ole koneistusluokkaa mutta ainakin suurin piirtein.

Käyttämällä tuota ketjurattaiden porauspisteiden määrityssoftaa saisi hampaiden tekoon reiät kohdalleen, nehän on Optiman rattaassa porattu sivusta läpi, ja sitten pylpyrä porakoneeseen "sorviin" ja viiloilla ja rautasahalla upottamaan muoto hampaille. Laakerin reikä voi tuottaa vähän enemmän päänvaivaa. Pylväsporatelineestä tai -koneesta olis apua, rälläkästä ehkä kans.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

JEF-40
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Kesä 2010, 17:25
Paikkakunta: Pori

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja JEF-40 »

mhelander kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuota matematiikkaa on myös kohtalaisen helppo laskea yksinkertaisilla välineillä, kuten harpilla. :D

Näin on, mutta tekeminen yksinkertaisilla välineillä kuten rautasaha ei ole ihan niin helppoa :wink:

Tuollaisen hammastetun taittopyörän sais tehtyä muovista jos omistaa porakoneen ja rautasahan sekä ehkä pari viilaa vois olla avuksi. tarkkuus ei ehkä ole koneistusluokkaa mutta ainakin suurin piirtein.

Käyttämällä tuota ketjurattaiden porauspisteiden määrityssoftaa saisi hampaiden tekoon reiät kohdalleen, nehän on Optiman rattaassa porattu sivusta läpi, ja sitten pylpyrä porakoneeseen "sorviin" ja viiloilla ja rautasahalla upottamaan muoto hampaille. Laakerin reikä voi tuottaa vähän enemmän päänvaivaa. Pylväsporatelineestä tai -koneesta olis apua, rälläkästä ehkä kans.

Olen tehnyt erilaisia versioita taittopyöristä, eka oli muovista, johon laitoin teräksisen hammasrattaan. Oli hyvä ja kesti kulutusta,mutta oli äänekäs. Seuraavan tein kokonaan muovista hammastettuna ja ääntely väheni aikalailla pieneen. Ehdottomasti hyvä, mutta kuluu suht`nopeesti. Tämä hammastus on ihan näppärä tehdä, otetaan sopivan kokoinen takaratas ja keskitetään pylpyrän päälle. Porakoneeseen ketjurullan halkasijan kokoinen terä ja porataan rattaan puolelta läpi. Edellyttää tietysti, että pylpyrä on valmiiksi sorvattu. Kestävyys johtuu tiätty ketjun leveydestä, tämä hammastus jää kapeaksi esim. 9-ketjulla. Mun tuotteessani ketju kulkee hampaiden varassa, siis ei reunojen.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Yllä mainittua Kaskelan tempoa kävin tänään kokeilemassa. Ihan ok aikaan meni, 11 min 44 s kymmenelle kilometrille, elikkäs 51,1 km/h keskinopeus. Reittiennätys taisi olla, mutta vois sen joskus hieman kovempaakin ajatella ajavansa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja PW »

Tätä pääsin kokeilemaan ja jämäkän tuntunen peli on. Isompikin mies mahtuu ajamaan, vaikka varpaat otti vähän ylös kun jalat on niin isot, lyhyemmillä kammilla tuostakin selviäis.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Onkin jäänyt raportoimatta että Stradan sähköjärjestelmä (valot ja töötti) meni epäkuntoon juuri Nokialle lähtiessäni. Syy löytyi onneksi helposta paikasta, eli rikkinäisestä sulakkeesta. Sulake ei ollut palanut vaan sen lanka oli mennyt mekaanisesti poikki ilmeisesti tärinästä tai mistä lie. Uuden sulakkeen kanssa on kaikki taas toiminut niinkuin pitää.

Reilu viisi tonnia on Stradalla nyt ajettuna ilman suurempia ongelmia.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Vajaan 5500 km kestivät Kojakit edessä. Viikonloppuna rupesi ajaessa tuntumaan jumpsutus kun toinen eturengas kudosten hajoamisen takia ei enää ollutkaan pyöreä. Ei onneksi hajonnut niin että olisi sisärenkaan särkenyt. Kerran käänsin renkaiden pyörmimissuunnan reilun 2000 km jälkeen, ehkä olisi renkaat voinut kestää vielä vähän kauemmin jos olisi useammin kääntänyt.

Uudet Kojakit on nyt alla ja pitäisi varmaan tilailla jotain varastoon tulevaisuuden varalle, mahtaisikohan Marathon Racerit kestää kilometrejä enemmän?

Vastaa Viestiin