Sivu 1/26

Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Lähetetty: 30 Loka 2011, 17:00
Kirjoittaja TMS

Tällaisen aiheen ajattelin pistää pystyyn ja täydennellä sitten sitä mukaan kun kokemuksia kertyy.

Tässä vaiheessa ei vielä ole paljoa kerrottavaa, sillä kinneri on vasta tilattuna Velomobiel.nl:n porukalta http://en.velomobiel.nl/strada/
Tilasin hiilikuituisen version ja väriksi tulee sininen. Pyörän kyljet ajattelin koristella valkoisella heijastinkalvolla, mutta sen saatte sitten nähdä kun se valmistuu.

Ollaan sovittu että saavun Dronteniin marraskuun 18. päivä ja ajan pyörän siitä sitten Trawemundeen laivaan niin, että takaisin kotomaassa olen 21. päivä, jos kaikki sujuu hyvin. Siinä pääsee pyörää jo hiukan kokeilemaan noin 450 km matkalla.

Tulevaksi talveksi joudun pyörän viemään vanhempien luokse säilöön, kun säilytysytilat kotona ovat tällä hetkellä huonot. Ja eipä sillä, ei tuo oikein talvipyörä taida ollakkaan, vaikka siinä talvipyöräilyyn hyviäkin ominaisuuksia olisi. Kevään tullen pyörä pääsee sitten kunnolla koetukseen.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 30 Loka 2011, 17:36
Kirjoittaja Stapani

Yep

Hieno on menopeli.
Noita hiilikuituversioita on tehty 18 kpl,
ei ihan heti taida tulla samanlaista vastaan


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 30 Loka 2011, 17:54
Kirjoittaja Syväri

No johan, rupeaa kertymään kalliita menopelejä tänne :D


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 30 Loka 2011, 18:13
Kirjoittaja Nojanalle

Hieno on peli. Ehdotin vaimolle että hommaisin moisen. Hän sano että mitä maksaa. Sanoin että jotain kai kuusituhatta, hän siihen. Että tee ite jos haluut. Että se siittä. Vaihtoehtoja ei jäänyt. No onneksi kuolaaminen ei maksa. :oops:


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 30 Loka 2011, 19:08
Kirjoittaja PW

Hieno homma, ei kauheen montaa ajopäivää jää tuohon :D Toki oot pitkää päivämatkaa kovalla keskarilla ajanu ennenkin.

Petri


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 30 Loka 2011, 20:03
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:

Hieno on peli. Ehdotin vaimolle että hommaisin moisen. Hän sano että mitä maksaa. Sanoin että jotain kai kuusituhatta, hän siihen. Että tee ite jos haluut. Että se siittä. Vaihtoehtoja ei jäänyt.

Tuossa on sellainenkin huono puoli, että jos kinnereiden mailmaan uppoutuu niin syvälle että saa yhden käyttökelpoisen tehtyä niin kattamattomat nojapyörät tuntuu tylsiltä. Ei ole enää kinnerin jälkeen jaksanut nojakit oikein innostaa :(

Jukka


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 30 Loka 2011, 20:13
Kirjoittaja Nojanalle

Todellinen vaara tekiä. Mutta toisaalta jos olisi paikka ja talli , mikä ettei. Olisipa taas uusien haasteiden edessä. :oops:


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 24 Marras 2011, 22:11
Kirjoittaja PW
TMS kirjoitti:

Tällaisen aiheen ajattelin pistää pystyyn ja täydennellä sitten sitä mukaan kun kokemuksia kertyy.

Tässä vaiheessa ei vielä ole paljoa kerrottavaa, sillä kinneri on vasta tilattuna Velomobiel.nl:n porukalta http://en.velomobiel.nl/strada/
Tilasin hiilikuituisen version ja väriksi tulee sininen. Pyörän kyljet ajattelin koristella valkoisella heijastinkalvolla, mutta sen saatte sitten nähdä kun se valmistuu.

Ollaan sovittu että saavun Dronteniin marraskuun 18. päivä ja ajan pyörän siitä sitten Trawemundeen laivaan niin, että takaisin kotomaassa olen 21. päivä, jos kaikki sujuu hyvin. Siinä pääsee pyörää jo hiukan kokeilemaan noin 450 km matkalla.

Tulevaksi talveksi joudun pyörän viemään vanhempien luokse säilöön, kun säilytysytilat kotona ovat tällä hetkellä huonot. Ja eipä sillä, ei tuo oikein talvipyörä taida ollakkaan, vaikka siinä talvipyöräilyyn hyviäkin ominaisuuksia olisi. Kevään tullen pyörä pääsee sitten kunnolla koetukseen.

Onkos aikataulu pitäny, joko on Strada kotomaassa ? Jos niin euroopan turneesta mielellään lukisimme tarinaa :D

Petri


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Marras 2011, 12:49
Kirjoittaja TMS

Kyllähän se aikataulu piti, eli viime maanantaina kurvailin Suomen kamaralla ensimmäisen kerran. En vain ole vielä kerennyt kirjoittelemaan mitään, mutta tässä nyt siis jotain.

Reissu sinänsä meni ihan hyvin, perjantaina joskus puoli kahdelta päivällä pääsin Dronttenista Velomobiel:n pajalta lähtemään. Pajalla olivat kyllä varsin avuliaita ja jeesasit pyörän säädöt kohdalleen ja muutenkin varustivat hyvin reissua varten. Iltapäivä meni mukavasti pyörään totutellessa, mutta pimeys tuli aika äkkiä ja sen myötä hirmu sumut. Pahimmillaan ei juuri kymmentä metriä edemmäs nähnyt ja vauhti oli siis sen mukainen. Siitä johtuen pääsin suunnittelemalleni leirintäalueelle (noin 180 km matka) vasta puolenyön jälkeen. Matka jatkui lauantaiaamuna auringon noustua, sumua oli edelleen mutta päiväsaikaan ei kuitenkaan niin paljoa ja ajokin sujui hyvin. Auringon laskettua sumu taas lisääntyi ja matka joutui varsin hitaasti. Kaiken kukkuraksi vasen F-lite eturengas puhkesi kahdesti ja oikea kerran, siinä tosin oli niin pieni reikä etten sitä kiireessä ja illan pimeydessä löytänyt ja jouduin pumppailemaan sitä puolen tunnin välein. Näiden takaiskujen takia minulle jäin noin puoli tuntia pelivaraa laivan lähtöselvitykseen, eli olin noin kello yhdeltä yöllä sunnuntain puolella takaisin Trawemundessä. Meinasi siis tulla kiire, vaikka aikaa piti olla ihan hyvin varattuna. Kokonaiskilometrejä tuli muutaman kilometrin vaille 500.

Strada sinänsä toimi hienosti, vaihteet ja jarrut oli säädöissään justiin eikä melkein ja pajalla säädetty ajoasento oli juuri hyvä. Yleinen työn laatu oli mielestäni myös hyvä, sisätilat siistin näköiset ja maalipinta hyvä. Pieni ulkonäkövirhe oli ala- ja yläkannen liitoksessa, yläkansi oli kiinnitettäessä liukunut hiukan (ehkä noin millin) pois paikoiltaan. Positiivisena yllätyksenä huomaisin pyörän olevan varsin hiljainen. Ohjaus on varsin herkkä, ja vaati hiukan totuttelua. Korkealla kadenssilla pyöritettäessä tulee ajoon helposti huojuntaa kun ohjaustankoa kääntää vahingossakin hieman. Pyörä pysyy kuitenkin lapasessa ihan hyvin.

Vauhti asia tietysti kiinnostaa monia, kovin hyvää kuvaa keskimääräisestä nopeudesta ei vielä sumujen takia tullut, mutta sen totesin että tasaisella pystyi sen 40 km/h nopeuden pitämään yllä sellaisena sopivan matkavauhtina. Sillä vauhdilla ajaisin useamman tunnin päivässä. 45 km/h tasaisella tarvittiin jo enemmän paukkuja, mutta kyllä silläkin vauhdilla jonkun aikaa olisi ajellut. Pyörän kiihdyttäminen noihin vauhteihin vaatii kyllä oman aikansa. Samaa asiaan liittyen taloudellinen ajo vaatii opettelua, pyörä kun ei tunnu hidastuvan varsinkaan tasaisella kovin nopeasti. Hyvissä ajoin ennen risteystä saa polkemisen lopettaa.

Suomessa on tässä vaiheessa ajettuna vasta noin 60 kilometrin verran, mutta säät näyttäisi siltä että täytyy ottaa pyörä uudestaan ajoon (vein sen heti maanantaina talvisäilöön). Tuolla suunnalla eurooppaa kun ei niitä mäkiä juuri ollut niin ei oikeen kunnon vauhteja tullut ajettua, mutta Suomessa tuli useammassakin mäessä ajettua yli 70 km/h nopeuksia. Ne tulivat lähinnä rullaamalla kun välitykset on vielä sen verran pienet (53 ratas edessä) että lisävauhdin polkeminen vaatisi hirmu kadenssia jolloin ajo olisi ainakin tällä kokemuksella varsin rauhatonta. Polkematta noissa 70 nopeuksissa pyörä oli kyllä varsin vakaa ajettava. 56 hampaisen eturattaan ajattelin laittaa vaikka kyllähän noin 70 nopeudet jo rupeaa yleensä ottaen riittämään. Huomasin vaan käytännössä ajavani vain isolla eturattaalla, jolloin se vissiin on vähän liian pieni (takana tuli kyllä käytettyä koko skaalaa).

Sellaisen negatiivisen piirteen huomasin, että aukkopeitteen kanssa ainakin näin viileällä ja kostealla ilmalla katteen sisäpintaa rupesi kondensoitumaan vettä kun ajoa rupesi olemaan muutama tunti takana. Ei sitä tietysti mitenkään mahdottomasti tiivistynyt, mutta pinnat kuitenkin tuntui kosketettaessa märiltä.

Aukkopeitteen kanssa kyllä tarkeni ajaa hämmästyttävän vähillä vaatteilla, ilman sitä ajoviima tuntui selvästi alempana, noin kainaloitten tasalla.

Kyytiin kiipeäminen ja poistuminen rupeaa sujumaan aika mukavasti, mutta varsinkin aukkopeitteen kanssa se on hieman sellainen operaatio ettei ihan pienestä syystä viitsi pois nousta.

Tässä tältä erää, lopuksi muutama kuva että uskotte etten ihan lämpimäkseni kirjoitellut.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Marras 2011, 21:52
Kirjoittaja ajarmala
TMS kirjoitti:

Tässä tältä erää, lopuksi muutama kuva että uskotte etten ihan lämpimäkseni kirjoitellut.

Hieno! Ja upea väri. Ja kiva lukea, että rengasongelmia lukuunottamatta laite toimii hyvin. Ja pyöräilykausihan jatkuu vielä täällä etelässä.

T. Ari


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Marras 2011, 23:44
Kirjoittaja jori

Kovasti on etupäästään Mangon näköinen. Onkos tämä Strada sukua Mangolle ja jos on, niin mitenkäs tämä poikkeaa Mangosta. Takapään muotoa on jonkin verran muutettu, mutta onko istuimen takana väliakseli ja yksipuoleinen ripustus takapyörälle, kuten Mangossa.


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 25 Marras 2011, 23:51
Kirjoittaja PW
ajarmala kirjoitti:
TMS kirjoitti:

Tässä tältä erää, lopuksi muutama kuva että uskotte etten ihan lämpimäkseni kirjoitellut.

Hieno! Ja upea väri. Ja kiva lukea, että rengasongelmia lukuunottamatta laite toimii hyvin. Ja pyöräilykausihan jatkuu vielä täällä etelässä.

T. Ari

Joo, upee on peli. Ja hienoo ett aikataulu toimituksessa piti. Tuo on varmaan hyvä tapa hankkia uus pyörä Euroopasta, sopii millon laite on valmis ja sitt ilmottaa ett tuun sillon hakemaan :) pakko tehä se valmiiks just sillon.
Petri


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 26 Marras 2011, 07:18
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Kovasti on etupäästään Mangon näköinen. Onkos tämä Strada sukua Mangolle ja jos on, niin mitenkäs tämä poikkeaa Mangosta.

Saman firman tuotoksia, Stradan takakiekko 26" ja Mangon 20". Tässä keskustelua aiheesta: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=64735
Väittävät stradaa hiljaisemmaksi erilaisen ketjulinjan ansiosta. Strada on myös 20cm Mangoa pidempi tuon renkaan vuoksi. Haarukat on samantyyppiset.

Jukka


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 26 Marras 2011, 08:32
Kirjoittaja Jarcco
jori kirjoitti:

Kovasti on etupäästään Mangon näköinen. Onkos tämä Strada sukua Mangolle ja jos on, niin mitenkäs tämä poikkeaa Mangosta. Takapään muotoa on jonkin verran muutettu, mutta onko istuimen takana väliakseli ja yksipuoleinen ripustus takapyörälle, kuten Mangossa.

On yksipuoleinen haarukka ilman väliakselia, samanlainen kuin Questissa renkaanvaihdon helpottamiseksi. http://www.velomobiel.nl/strada/maatschets.php. Velomobielilla ovat miettineet muutenkin juttuja myös huollon ja kestävyyden kannalta. Ketju kulkee korin sisällä ja käyttävät lähes huoltovapaita rumpujarruja. On se vaan hieno laite :D


Re: Strada velomobiili

Lähetetty: 26 Marras 2011, 10:42
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Saman firman tuotoksia, Stradan takakiekko 26" ja Mangon 20". Tässä keskustelua aiheesta: http://www.bentrideronline.com/messageb ... hp?t=64735
Väittävät stradaa hiljaisemmaksi erilaisen ketjulinjan ansiosta. Strada on myös 20cm Mangoa pidempi tuon renkaan vuoksi. Haarukat on samantyyppiset.

Ahaa, siis sisaruksia. Se selittää ulkonäköyhteydet. Iso takapyörä ei tarvitse väliakselia, joten vältytään väliakselin ja etuketjun kiristimen melulta. Vaikuttaa hyvältä ratkaisulta.

Kori on tosiaan aika umpinainen, joten sadekelin kondenssiongelmat aukonpeitteen kanssa ovat ilmeisiä. Peräpäiliiin voisi porata avattavan illmareiän. Tuollaisen reiän pitäisi kuitenkin olla oikein toimiakseen aika iso, ehkä sata milliä halkaisijaltaan ja niin suojattu, ettei vettä sada sisään edes paikallaan seisovaan kinneriin. Lisäisi varmasti aukonpeitteen käyttöä, joka taas mitä ilmeisimmin lisää nopeutta.