Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

Vajaan 5500 km kestivät Kojakit edessä.

Hmm, mitäkähän nämä kaksipyöräisessä kestävät? Aika äkkiä kulatavat jos eivät pidempään kestä. Mikä kumi takana ja onko se kulunut yhtä äkkiä? Onko etupään kulmat varmasti kohdillaan myös paino päällä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Mikäs taika siinä pyörimissuunnan kääntämisessä on?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Mikäs taika siinä pyörimissuunnan kääntämisessä on?

Eiks tossa ole rengas vähän vinossa - kääntämällä saa kulumattoman kantin alle tai siis reunan.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mikäs taika siinä pyörimissuunnan kääntämisessä on?

Eiks tossa ole rengas vähän vinossa - kääntämällä saa kulumattoman kantin alle tai siis reunan.

Vinossa on, mutta aika vähän, Pyörimissuunnan kääntäminen lisää paikallista painehuippua kumin kulumareunan kohdalla ja kuluttaa reunan nopeasti pois. Samalla tapaa, kuin pyyhekumista käännetään terävä reuna pyyhkimään. Väittäisin, että kääntäminen lisää kulumista. Itse kääntäisin vasta, kun sisäreuna on loppu ja ajaisin viimeiset sataset sillä ulkorantilla sisälle käännettynä. Väittäisin jopa, että oikean puoleinen eturengas kuluu Sradan Camberilla lähes keskeltä, sillä maantien pinta viettää lähes aina oikealle ja eturengas joutuu vastustamaan tätä koko ajan pienellä ohjauskulmalla vasemmalle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Stradassa on tuota negatiivista Camberia itseasiassa aika paljon, muissa kinnereissä en ole nähnyt läheskään yhtä paljoa. Alla olevasta kuvasta tuon Camperin suuruusluokan näkee jotenkin. Kojakki on profiililtaan hyvin pyöreä rengas ja kuluma-alue on suhteellisen reunassa joten se mielestäni puoltaa tuotan renkaan kääntämistä vähän tiuhempaankin tahtiin. Toinen seikka on myös se että renkaan sisäreuna hankaa tiukkaan käännettäessä koriin, ja tuntuu kuluvan todella nopeasti.

Ensin puhki kulunut rengas oli vasemmanpuoleinen, mikä ei Jorin mainitseman tien kaltevuuden kannalta ole aivan loogista. Ei varmaan kauaan olisi kestänyt että oikeakin olisi hajonnut, mutta vaihdoin sillekkin puolelle ja varmuudeksi uuden.

Takarengas on vielä ihan OK, mutta joutuuhan tandpolessa eturenkaat paljon kovemmalle. Joskus sopivissa olosuhteissa on renkaat kurvatessa jopa vähän vingahtanut, mikä tietysti kertoon kuluttavuudestakin jotain.

Näppituntumalta sanoisin myös että 559 takarenkaassa olisi hieman enemmän kulutuspintaa kuin 406 eturenkaissa, tiedä sitten, tarkemmin en ole asiaa tutkinut, mutta sormien välissä 559 on tuntunut paksummalta. Jos tilaan uudet Kojakit eteen ja taakse niin täytyy mitata.

Eturenkaiden Camberi aiheuttaa tietysti sen ettei eniten kulunut paikka ole renkaan keskellä missä kumia taitaa ainakin Kojakkien tapauksessa olla eniten, sekin vähentää renkaiden elinikää.

Mutta olikos siitä Marathon Raceristä kokemuksia?

Liitteet
IMG_2305_pienennetty.jpg
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mulla on 40 mm maraton racerit hurricanissa. Hyvä perusrengas. Ajettuna tällä hetkellä n. 4000km eikä mainittavaa kulumista havaittavissa. Kestää ihan hyvin painettakin. Yhden kerran puhjennut. Meni taulunasta pistosuojauksen läpi. Rullavuudesta paha sanoa mitään kun muita renkaita hurricaanissa ei ole ollut... Voin laittaa kuvan vielä renkaasta illansuussa...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:

Ensin puhki kulunut rengas oli vasemmanpuoleinen, mikä ei Jorin mainitseman tien kaltevuuden kannalta ole aivan loogista. Ei varmaan kauaan olisi kestänyt että oikeakin olisi hajonnut, mutta vaihdoin sillekkin puolelle ja varmuudeksi uuden.

Takarengas on vielä ihan OK, mutta joutuuhan tandpolessa eturenkaat paljon kovemmalle. Joskus sopivissa olosuhteissa on renkaat kurvatessa jopa vähän vingahtanut, mikä tietysti kertoon kuluttavuudestakin jotain.

Vasemman renkaan kuluminen enemmän viittaa liialliseen haritukseen. Oikealle kallellaan olevaa tietä ajettaessa harittavalla akselilla ylämäen puoleinen rengas kuluu enemmän. Harittavat renkaat vetävät puolelleen, mutta pientareen puoleisella renkaalla on alamäki puolellaan ja hitusen enempi painoa päällä, siksi ylämäen puoleinen rengas laahaa hitusen oikea kylki edellä ja kuluu enemmän kuin oikea. Joka tapauksessa harittavalla akselilla molemmat kuluvat selvästi nopeammin, kuin suoraa kulkevat, mihin viitta takapyörän vähäisempi kuluma. Minä ainakin tarkastaisin aurauskulmat.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo etupään kulmia ei ole tullut tarkastettua, täytyy jossain vaiheessa katsoa ovatko ok.

Avatar
Velonautti
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 222
Liittynyt: 05 Heinä 2011, 22:41
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Velonautti »

TMS kirjoitti:

Vajaan 5500 km kestivät Kojakit edessä

Mulla Mango Sportissa eka renkaiden vaihto tuli esiin 9200km kohdilla ,kun eturengaissa alkoi vähän kudosta pilkotella.Vaihdoin kaikki kolme.(edessä Duranot 201.10 ja takana Kojak 20 1.35) Ketjuja en ole vaihtanut vieläkään, mittatikun mukaan ei viel tarvetta vaikka ajettu jo 12 200km. Jarrupalojen kulumista kurkistelin kymppitonnin kohdilla(rumpujarrut),ei paljon uusista häpeä.Kuluvuus jos samaa luokkaa jatkossa, vaihto tulee esiin jossakin 40000km-50000km korvilla??.
Vastaavat luvut maantiepyörässä noin luokkaa; renkaiden vaihto 4000-5000km välein,Ketjut 2500-3500km välein ,jarrupalat 15000-20000km välein.
Joten eroja löytyy !

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Eli Duranot voisi olla kestävyyden puolesta parempi vaihtoehto, täytyy pitää mielessä seuraavaa rengassatsia tilatessa. Tilasin nyt sitten kuitenkin vielä uudet Kojakit hyllyyn odottamaan, kun kulutuskestävyyttä lukuunottamatta olen renkaista muuten pitänyt. Tilasin myös taakse uuden Kojakin varalle. Mikrometrillä mittasin ja 20x1.35 Kojakkien kulutuspinnan paksuus renkaan keskellä oli n. 3 mm ja 26x2.0 versiolla n. 4 mm. Oli vaikea mitata tarkasti, mutta suuruusluokaltaan ne olivat tuota luokkaa. Minua on huijattu :wink:

Koitin myös mitata tuota aurausta/haritusta, kauhean tarkastin en sitä käteen sattuneilla välineillä saanut mitattua, mutta toistin mittauksen muutamaan kertaan. Mittausten puolesta kaikki vaikutti ihan hyvältä, ehkä hieman aurausta, mutta ei liikaa. Täytyisi tehdä työkalu tuon mittaamiseen niin saisi hiukan tarkkuutta lisää.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Kokeile tällä Sakarin menetelmällä.
Ilma renkaista vähemmälle ja rimat tai suorakaideputket vanteen reunaa vasten liimauspuristimella. Mittaaminen on helppoa rimojen päältä tavallisella rullamitalla.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Täytyy pitää mielessä tuo mittaustapa.

Nyt on sitten poliisi pysäyttänyt minutkin. Perjantaina puoli yhdeksän maissa illalla ajoin Bembölen kahvitupan ohi ja rupesin ihmettelemmän kun auton valot seuraavat vielä Shellin huoltamon jälkeenkin perässä kun ajorata jo loppui ja sitten rupesikin siniset valot vilkkumaan. Olivat lähinnä kiinnostuneita että mikä laite se oikeen oli. Virkaintoisempi poliisi rupesi kuitenkin valistamaan että tuollaisella näkymättömällä pyörällä pitäisi ajaa pyörätiellä ettei yli ajeta. Ajoin ennen kahvitupaa ajoradalla (Vanhalla Turuntiellä) muutaman kilometrin kun siinä on hieman alamäkivoittoinen pätkä, missä keskinopeus on lähempänä viittä kuin neljää kymppiä. Totesin että ajamillani nopeuksilla koen ajoradan olevan turvallisempi paikka. Hieman täytyy ihmetellä näkymättömyyspuheita, millään muulla pyörällä en ole saanut yhtä hyvin tilaa esimerkiksi ohituksissa. Myös useampikin tuttu on kehunut kuinka hyvin takavalo ja iso heijastin näkyvät pimeällä. No matalan pyörä toki on ja se tietysti joissain tilanteissa vaikuttaa näkyvyyteen olennaisesti. Käytännössä vaaratilanteita ei ole kuitenkaan ollut.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

Se oli ainoa perustelu, jolla poliisi saattoi edes jotenkin puolustella uteliaisuudesta johtunutta pysäyttämistä. Sellaisia poliisit ovat. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 962
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Takarengas meni vaihtoon viikonlopun jälkeen, kilometrejä alla noin 7700. Kulutuspintaa olisi vielä ollut, mutta sunnuntai-illan pimeässä ja märässä suoritetun renkaanvaihdon jälkeen totesin että haluan hieman varmuutta puhkeamisia vastaan, varsinkin kun sitä sepeliä on jo kylvetty kiitettävästi pääkaupunkiseudulla. Renkaana ollu Schwalbe Kojak oli varsin alakuloinen näky, siinä oli jo useita syviä viiltoja, osassa kivi varsin syvällä jatkamassa matkaansa kohti sisärengasta. Puhkemiseen syyllinen oli reilun 5 mm pitkä nuolenkärjen muotoinen kivenmuru. Sitä tappajasepeliä siis :cry:

Taakse laitoin uudeksi renkaaksi 26x1.5 Marathon Racerin, saa nähdä miten se kestää.

Renkaista puheen ollen, Wim Schermer oli taas tehnyt vierintävastuskokeita heilurilla 20" renkaille, ihan mielenkiintoisia tuloksia oli niissä. http://wimschermer.blogspot.fi/
Tulevaisuudessa on luvassa ilmeisesti myös 26" renkaitten testejä ja lisää 20" renkaiden testejäkin. Marathon Plussalle oli saatu vain 5 % heikompi tulos kuin Kojakeille, pitäisiköhän hommata sellaiset tälle sepelikaudelle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:

Renkaista puheen ollen, Wim Schermer oli taas tehnyt vierintävastuskokeita heilurilla 20" renkaille, ihan mielenkiintoisia tuloksia oli niissä. http://wimschermer.blogspot.fi/
Tulevaisuudessa on luvassa ilmeisesti myös 26" renkaitten testejä ja lisää 20" renkaiden testejäkin. Marathon Plussalle oli saatu vain 5 % heikompi tulos kuin Kojakeille, pitäisiköhän hommata sellaiset tälle sepelikaudelle.

Mielenkiintoinen koe. Ihmettelen hiukan miten pieniä vierintävastusarvoja on saatu, mutta kiiltävän sileä alusta ja lukuisat suunnanvaihdot (kulutuspinnan jännitykset palautuvat ilman mikroliukumaa) vaikuttavat alentavasti vierintävastusarvoon. Lisäksi vierintämatkan mittaamisessa on oma vaikeutensa. Nämä verottavat verrattavuutta elävään elämään, mutta voihan tuolla menetelmällä verrata renkaita toisiinsa kohtalaisen luotettavasti, joskin paksun pehmeän kulutuspinnan (Marathon Plus) vaikutus vierintävastusta lisäävästi vähenee suunnanvaihtojen takia. Marathon Plus saa siis liian hyviä arvoja tuon takia.

Mielenkiintoista, että saippuavesi ei parantanut vierintäarvoja. Syitä ovat todennäköisesti saippuaveden paksu kerros kulku-uralla ja alustan yletön sileys, joten kuivakaan rengas ei kovin tarraa pintaan. Mitähän antaisi tulokseksi asfalttipinnalla?

Liitteet
Heilurivierintävastusmittaustulokset.jpg
Heilurivierintämittaussaippuavesi.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin